Wat is het verschil tussen een Maximizeren een Limiter?

een equalizer kan op verschillende frequenties een signaal boosten of kuttennnn.. das een equalizer
 
een equalizer kan op verschillende frequenties een signaal boosten of kuttennnn.. das een equalizer

Dat kan een equalizer dus niet, Bij alle schuiven bovenin, krijg je het pure signaal. Alle schuiven die niet helemaal bovenin staan, snappen een beetje van de geluidskwaliteit af. En filteren de boel. Een equalizer filtert het signaal en trekt frequenties af. Een enhancer voegt frequenties toe.
 
Ik neem een kick uit mijn Mbase11 en ik prik die in mijn mixer en stel hem af op 0dB, eq flat.
Dan heb ik toch het normale signaal.
Als ik dan de eq op het laag opendraai tot +6dB, dan is het laag toch harder en niet de rest zachter?
Beetje de basis dit hoor.
 
Laat ik het dan tot de extreme basis vertalen: een equalizer is een verzwakker van de frequenties en een Enhancer is een versterker van de frequenties. Het zou heel logisch kunnen klinken om beide apparaten andersom te gebruiken, maar zo werken de natuurwetten niet. Wat er niet is, kun je niet versterken, maar wat er wel is, kun je wel verzwakken.
 
Wat gebeurt er op jouw mixer/eq/eq pluggin als je op je eq het laag op +6dB zet dan?
 
Dan is het 6db meer dan de andere signalen waar het signaal niet meer dan 6db is gefilterd. Het geluidskaartje is niet dom en kan niet meer dan 100% aan signaal produceren. Maar eerst controleer ik de niveaumeters. Als die op het oog al boven de 0dB gaan, grijp ik in.
Edit: eq-ingrepen gebeuren pas na het opnemen. Dat gaat ook niet boven de 0dB. En pas later gaan er de mix en de limiter overheen.
 
Dan is het 6db meer dan de andere signalen waar het signaal niet meer dan 6db is gefilterd. Het geluidskaartje is niet dom en kan niet meer dan 100% aan signaal produceren. Maar eerst controleer ik de niveaumeters. Als die op het oog al boven de 0dB gaan, grijp ik in.
Edit: eq-ingrepen gebeuren pas na het opnemen. Dat gaat ook niet boven de 0dB. En pas later gaan er de mix en de limiter overheen.

We zijn er bijna.......
Stel, je maakt een geluid wat uit drie samples bestaat, een lage bass toon, een mid geluid en een hoog geluid. Allemaal op -6dB.
Je stopt dit geluid in je DAW.
Je stelt het channel af op -6dB.
Nu klik je een eq aan en je boost het mid met 6dB.
Wat gebeurt er dan?
 
Nee, een equalizer zwakt frequenties af. Een enhancer versterkt frequenties.


Een equalizer kan frequenties zowel verzwakken als versterken.
Een enhancer voegt, weliswaar frequentie-afhankelijke, harmonische vervorming toe; dit kan een vergelijkbaar auditief effect hebben als een EQ boost, maar is niet hetzelfde.

Een enhancer, zoals de SPL classic vitaliser, kan bovendien, naast enhancen, op bepaalde settings ook afzwakken (het signaal doffer maken).
 
Je hebt echt totaal geen idee.....ik haak af.

Ik juist wel. Ik heb meerdere antwoorden gegeven. Als je je daarin niet kunt vinden, dan haak je lekker af, of haak ik af als zelfs zinnige commentaren geen zin meer hebben.
Synthforum en ik als synth-expert zijn niet één.
 
gast.. zit je weer lekker in de Mark-T wereld? :D
rieleks
check even de mogelijkheden van het verschil tussen input en output van een equalizer.
neem bv deze, daarover kunnen we het eens zijn dat dat een eq is toch?

front.gif


kan het zo zijn dat van een inputsignaal bv het hoog geboost als output uit het apparaat komt?
ben je nog mee?
ok, dan kan n eq dus frequenties boosten
 
Wat moet ik doen, anders dan uitleggen hoe de werkelijkheid werkt?
Ik kan het nog een keer uitleggen, maar ik denk dat Synthforum te tegendraads is om de waarheid aan te nemen.
 
Er zitten metertjes in je daw: maak daar gebruik van...

eh .... daw ?

images


Wat jij bedoelt is dat als je ergens +6db doet je de rest omlaag moet zetten om niet een harder eindresultaat te krijgen, toch ?
Alleen dan heeeel omslachtig en onduidelijk en onvolledig uitgelegd.

Echter wil dat niet zeggen dat een EQ niet kan boosten.

Ow wacht, je woont in een luchtkasteel :D
 
Met maximizen breng je de piekniveau's op 0dB, zonder de muziek aan te tasten. Bij limiting haal je de pieken weg en wordt het gemiddelde geluidsniveau hoger, maar daarmee tast je de muziek wel aan.

Even teruggelezen naar je eerste reactie, die klopt niet.

Wat jij daar bedoelt met maximizen is normalizen. Bij maximizen worden er wel degelijk pieken ingedrukt, zoals limiting doet. Vandaar mijn eerdere uitleg: boost + limiting + normalizing = maximizing
 
Een maximizer is inderdaad iets anders dan normalizen, waar ik eerder aan dacht.
Een limiter vlakt de pieken af, waardoor je het gemiddelde volume omhoog kunt brengen, zonder boven de 0dB uit te komen.
Volgens mij combineert een maximizer dat effect met een enhancer die hoge (en evt. lage) frequenties oppept (een soort van omgekeerde equalizer).

Ok, je keomt er al zelf op terug, prima :okdan:

Vetgedrukte stuk: nope, dan zou de mastering wel erg moeilijk worden gemaakt, aangezien de maximizer/limiter na de laatste EQ komt. Ik ken geen soortgelijke maxiizer achtig limiter die doet wat jij omschrijft, en zoals ik al eerder zei, als je sinusjes gaat pletten ontsaan er blokgolven = meer harmonischen, dat gebeurt bij simpele oversturing en bitcrushing ook.
 
Back
Top