Wat is het verschil tussen een Maximizeren een Limiter?

Met maximizen breng je de piekniveau's op 0dB, zonder de muziek aan te tasten. Bij limiting haal je de pieken weg en wordt het gemiddelde geluidsniveau hoger, maar daarmee tast je de muziek wel aan.
 
Nee joh......ji bedoelt je audio maximizen, maar een maximizer is iets anders....het is een soort van een limiter, maar een limiter duwt het gehele signaal gewoon omhoog tot het aangegeven nivo en een maximizer doet ook nog iets met je harmonischen....
 
'maximizen' is geen algemeen gedefinieerd audio effect. Er zijn wat apparaten en plugins die iets van dien aard in hun titel hebben, die doen meestal dingen met harmonische vervorming.

Een limiter is een hele snelle compressor, die je garandeert dat het signaal niet boven de threshold uitkomt.
 
nee Mark-T bedoelt normalizen. dat is je piek naar het aangegeven niveau brengen, dus level van een hele file integraal aanpassen
 
Bedoelde metatron (OP) dat misschien ook? Ik begin het idee te hebben van wel, nu je het zo noemt.
 
Bedankt allemaal voor jullie hulp. Wat ik bedoel zijn plug-ins. Heb vandaag de demo geprobeerd van BBE Maximizer om het beter te begrijpen. Zoals hier ook is uitgelecht, Het is een soort van limiter die buiten dat ook iets harmonische toevoegt.
 
Een maximizer is inderdaad iets anders dan normalizen, waar ik eerder aan dacht.
Een limiter vlakt de pieken af, waardoor je het gemiddelde volume omhoog kunt brengen, zonder boven de 0dB uit te komen.
Volgens mij combineert een maximizer dat effect met een enhancer die hoge (en evt. lage) frequenties oppept (een soort van omgekeerde equalizer).
 
Kijk eerder naar het verschil qua resultaat, dan naar de overeenkomsten.
Met een equalizer kun je een doffe opname niet van meer hoge tonen voorzien. Je kunt hooguit de lagere tonen verzwakken. Met een enhancer kun je wel meer hoge tonen toevoegen en dus meer helderheid. Het zijn echt tegenovergestelde apparaten.
 
Wat gebeurt er dan als ik +36 db doe op 10 khz ?

Ik probeer je gedachtengang te volgen maar kom niet verder dat je het creeren van extra frequenties betrekt bij een equalizer verhaal.

En ja, als je met een maximizer sinusjes gaat persen ontstaan er harmonischen maar daar gaat het nu toch niet om :D ?
 
Wat gebeurt er dan als ik +36 db doe op 10 khz ?

Ik probeer je gedachtengang te volgen maar kom niet verder dat je het creeren van extra frequenties betrekt bij een equalizer verhaal.

En ja, als je met een maximizer sinusjes gaat persen ontstaan er harmonischen maar daar gaat het nu toch niet om :D ?

Daar gaat het wel om. Als je bij een equalizer het hoog wilt oppeppen, moet je de lagere frequenties naar beneden halen en het totaalvolume omhoog draaien. Een equalizer kan geen frequenties toevoegen.
Een enhancer werkt omgekeerd; daar zwak je geen frequentiebanden mee af, maar daar kun je frequentiebanden kiezen die je wilt versterken. Hoe zo'n apparaat dat doet, is de vraag, maar het is in tegenstelling tot een equalizer geen filter, maar een toevoeger.
 
Back
Top