Bouwverslag Ucapps SidSyntheziser

de C64 versie 1 (of zo) wilden die mensen zo snel mogelijk kwijt precies. Ik kreeg hem samen met cassette-recorder en zestal spelletjes op tape en voeding, kabels en handleiding en zo voor 5 €. Het ding draait als een popje.

Voor de C128 met voeding, kabels, floppydrive en tweetal flops moest ik meer afdokken. om en bij de 20€. Al moet ik zeggen dat ze er uitzag als nieuw, echt wel, en nog steeds in een originele, ongeschonden doos zat. Maar goed, het is veel geld, maar het waren de enige twee C64's die ik vond en ik wou ze dan uiteindelijk ook allebei hebben. Het is me echter wel, achteraf gezien, na de impulsieve aankoop, ietsje té veel geld geweest, maar goed. ik heb ze nu, en ondertussen ook een klein oud Teeveetje als scherm ;) :D


groetz


wolkie
 
Volg al een tijdje deze draad met veel interesse. Zijn er al mensen die em af hebben?
Zo, ja graag foto´s en mp3´s :D
Ik zou er graag zelf 1 bouwen maar mijn kennis van electro stelt weinig voor. Ik kan een beetje solderen en heb me wat bezig gehouden met bending maar dat is toch meer trial en error werk.
Kun je dit project met zo weinig kennis aan of is dit een hachelijke onderneming.
Ik vraag dit omdat er toch wel behoorlijk wat tijd energie in gaat zitten en dan wil je toch wel dat er enig bevredigend resultaat komt.

Ik ben overigens wel bezig met muziek uit de C=64. Met het programma music master maak ik geluiden en loops waarmee ik vervolgens in acid tracks brouw. Heb ook een track gepost op dit forum: C=64=8bitkwadraat.
De volgende track: basic emotions is in de maak

Dread
 
Ik zit zelf ook al een tijdje te denken aan het bouwen van de uCapps SID synthesizer.

Qua techniek moet het allemaal niet zo moeilijk zijn (eventjes mijn weggezakte electronica en computertechniek kennis van mijn studie :Z opkrikken ).

Ik heb de uCapps site nu al meerdere malen doorgespit en snap redelijk wat er allemaal mogelijk is en ben zeer gecharmeerd van het modulaire (in electronica zin dan) karakter van de projecten.

Wat ik me wel afvraag is het volgende.

Je kunt starten met de eenvoudige 1 SID versie en doorgroeien naar de 4 SID versie met 'analoog' frontpaneel (met een mooie matrix, knoppen, leds, enz). Ik ga in ieder geval voor een 'laptop' model met een zelf ontworpen frontpaneel, maar wil me uit kostenoverweging beperken tot 1 SID. Kan dat? Want op het frontpaneel zijn knoppen en leds voor de selectie van de SID (1 t/m 4): kun je die dan weglaten? Of betekent dit ingrijpend klooien :confused: in de programmatuur?

Samenvattend: in een eerdere post staat een formule met de variabele n. :geslaagd: Kan deze n ook 'nul' zijn?

Succes met het bouwen.
 
Niet perfect ontopic.....

Ik vraag me af wat het aan materiaal kost om een midibox64 te bouwen. Ik zit namelijk te twijfelen tussen het zelf bouwen of het kopen van bijvoorbeeld een Evolution UC33.

Qua tijd en moeite die je erin moet steken maakt het me niets uit, `k vind t leuk om te doen. T gaat meer om het financiële plaatje...
 
Kick :L

Hoe is het nu met iedereen die hiermee bezig is/was?

Ik heb vandaag m'n PIC en sockets ed besteld bij voti.nl, en binnenkort de rest bij de electroboer.

Ik zal m'n vorderingen ook wel posten hier :)
 
Origineel geplaatst door cloudman
de C64 versie 1 (of zo) wilden die mensen zo snel mogelijk kwijt precies. Ik kreeg hem samen met cassette-recorder en zestal spelletjes op tape en voeding, kabels en handleiding en zo voor 5 €. Het ding draait als een popje.

Voor de C128 met voeding, kabels, floppydrive en tweetal flops moest ik meer afdokken. om en bij de 20€. Al moet ik zeggen dat ze er uitzag als nieuw, echt wel, en nog steeds in een originele, ongeschonden doos zat. Maar goed, het is veel geld
ach kom, nog steeds een koopje...

of willen mensen tegenwoordig, als het om nostalgie gaat, alleen nog maar iets hebben omdat het qua geld weinig uit hun wallet strooit...?! als het daar alleen om gaat dan ben je dus nog te duur uit nutuulk...

denk daar maar eens over na
 
Niet helemaal off topic. Ik heb de pcb's/ PIC's en SID's (MOS6581) aangeschaft. Kortom de basis om de basic sid synth te bouwen.
Ook nog een JDM module die algebouwd is (vraag niet hoe want dan weet je waarom ik de andere modules verkoop.. maar misschien werkt ie wel zelfs)

Het zijn overigens 2 setjes dus: 2*core 2*sid 2*6581 2*PIC18F

Ik heb alleen geen tijd en waarschijnlijk te weinig kennis om het ding ooit in elkaar te gaan zetten. Oftewel in de aanbieding voor iemand die de uitdaging wel aandurft.

Eventueel te ruil voor een wat makkelijker analoog projectje zoals een filtertje ofzo.
 
Ik ben eindelijk weer een beetje aan het prutsen en ga mijn ontwerp grotendeels baseren op deze midibox sid:
http://70.84.40.25/forum/index.php?topic=3651
http://www.seppoman.de/brat/

Deze interface ziet er weldoordacht uit en het scheelt ook nog eens aardig wat tijd en geld aan onderdelen een solderen. Nadeel is wel dat je moet gaan programmeren in MIOS omdat je geen gebruik maakt van de standaard inteface. Elk voordeel hep se nadeel! ;)
 
ziet er goed uit aan ´t zuur.
eigenlijk ben ik stinkend jaloers op mensen die zo handig zijn met electronica.
Ik kom zelf niet verder dan wat simpel soldeerwerk en circuitbending.
Ik maak trouwens wel sid muziek o.a met de prophet64 software (www.prophet64.com) gesynced met midi.
Hou ons op de hoogte van je verichtingen zou ik zeggen.

groet

Dread:D
 
hehe, ik ben al heel lang bezig met dit project....Maar in tegenstelling tot vele anderen (nog) niet afgehaakt. :)

Ik hoop volgende week de laatste onderdelen binnen te krijgen; Mooie drukknopjes van www.mec.dk . Waarschijnlijk laat ik ook zo'n mooie frontplaat maken. Het heeft toch al zat gekost. :D

Het wordt nu tijd voor de puntjes op de i...
 
Gestaag gaan we verder....

Gestaag gaan we verder....

Testin' 1,2,3... :)

mbsid_test1.jpg

mbsid_test2.jpg


Helaas zijn de foto's niet al te best... de leds zijn veel feller in 't echt.
Ik ben nu de layout voor het frontpaneel aan het testen, het wordt krap. :D

Iemand nog een idee hoe ik snel & simpel alle losse pcb's vast kan zetten aan de bodem? Ik zat te denken om een stuk hout te gebruiken en alle pcb (met afstandhouders) daarop vast te schroeven.
 
Re: Gestaag gaan we verder....

Re: Gestaag gaan we verder....

Origineel geplaatst door OnAcid
Testin' 1,2,3... :)

Iemand nog een idee hoe ik snel & simpel alle losse pcb's vast kan zetten aan de bodem? Ik zat te denken om een stuk hout te gebruiken en alle pcb (met afstandhouders) daarop vast te schroeven.
Zelfklevende afstandshouders werken heel makkelijk, dan hoef je geen gaten in de kast te boren, gewoon gaten in de printplaat boren, voetjes erdoor steken en vervolgens de hele print op zijn plaats plakken.
 
Re: Re: Gestaag gaan we verder....

Re: Re: Gestaag gaan we verder....

Origineel geplaatst door Twiki
Zelfklevende afstandshouders werken heel makkelijk, dan hoef je geen gaten in de kast te boren, gewoon gaten in de printplaat boren, voetjes erdoor steken en vervolgens de hele print op zijn plaats plakken.

Thanks,

ik had daar al naar gekeken, maar ik vond die krengen een beetje te duur. Ik heb er zo'n 50 nodig en dat kost me weer een eurootje of 20. ;)

Iemand die ze ergens goedkoop kan inkopen/regelen?

Verder heb ik nog mooie knoppen nodig (caps), liefst zonder streep/pijltje aangezien de encoders 360 graden rond kunnen draaien. Mooie softtouch rubberen of chroom/alu knoppen. Het is als particulier moeilijk om goede onderdelen (voor een redelijke) prijs te krijgen....


Ik heb nu trouwens de SidPlayer applicatie geladen. Je kunt dan, net als op de SidStation, sid tunes via midi op je sid afspelen. :mega:
 
ik drink net een palmpje, vroeg me al af waarom:
nu weet ik het! onAcid is da man!
 
:biertje: Proost!

Maarre, ik ben er nog niet hoor... ;)
Ik had de synth graag willen tonen met de synth meeting, maar helaas... ;{
 
1e Mijlpaal bereikt!

1e Mijlpaal bereikt!

Het soldeerwerk is af!

Nu alleen nog (even ;) ) de software aanpassen voor mijn frontpaneel, het frontpaneel laten maken door Schaeffer, de slave modules van chips en software voorzien, knoppen voor de encoders regelen, de prints vastmaken aan de behuizing, gaten in het achterpaneel boren voor de in- en outputs, behuizing dichtschroeven en freaken maar! :D

Het heeft wat tijd gekost, maar deze synth gaat wel de komende 50 jaar mee (als de sids het uithouden). Ik heb alle connecties met stekkertjes gemaakt (female printheader) en alle draad aansluitingen voorzien van krimpkous. Dit is vele malen sterker dan de bandkabel/draad direkt op de print(header)s solderen. En ook veel beter te testen/troubleshouten.

Ik heb nu 1 core en sid module van chips voorzien. Zo kan ik rustig ontwikkelen en daarna de overige modules van software voorzien. Het frontpaneel laat ik pas maken waneer ik helemaal zeker ben van de uiteindelijke layout. Er nu namelijk ook nieuwe firmware met een 303 stijl synth engine en sequencer! in ontwikkeling. Zodoende zou ik 1 of 2 sids van deze software kunnen voorzien... :)

Ik heb de originele C64 gebruikt (zie schema's op site). Ik wilde eerste een interne voeding maken, maar de originele voeding blijkt toch de beste resultaten te geven. De geluidskwaliteit is echt goed. Naar mijn idee stukken beter dan die van de SidStation.. Achter de Sidstation moet je eigenlijk een noisegate hangen, de MBsid geeft bijna geen ruis.

Binnenkort meer....

QuadraSid_130705_1.jpg


QuadraSid_130705_2.jpg



PS: Oh ja, ik heb hier ook nog steeds een PCB voor CV/gate outputs liggen. Die moet er ook nog een keer in. Er schijnt trouwens een goedkopere en simpelere versie in ontwikkeling te zijn....(andere en/of minder DAC's)
 
Back
Top