Bouwverslag Ucapps SidSyntheziser

OnAcid

Slager van Schiedam
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
4.724
Locatie
Schiedam
www.ucapps.de

Onderdelen besteld bij:
http://www.voti.nl/winkel/index.html (kristallen, ic-voetjes en wat ic-tjes)
http://www.dil.nl (De rest. prijzig, maar uitgebreid)
http://www.mikes-elektronikseite.de/midishop/ (De printplaatjes)

Vrijdag begonnen met de JDM picprogrammer. Deze heb je nodig voor het programmeren van de PIC's met de MIOS bootstrap loader. Dit is een vrij simpel printje, dus goed om je soldeerkunde weer eens te testen.
Ik had een diode verkeerd om gesoldeerd, maar daarna deed de programmer het. Mijn pc levert alleen minder volt dan aangegeven. Toch kon ik zonder problemen de PIC programmeren. :)

Gisteren de eerste core gesoldeerd. Deze werkte in keer goed! :)
Via midi en het tooltje MIDI-OX de SID applicatie in de PIC geladen. Dit ging ook weer perfect.

Vandaag de eerste SID print gesoldeerd. Ik moet zeggen dat deze wat 'priegeliger' is dan de andere printjes. Vooral bij de audio uit zitten veel onderdelen bij elkaar. Goed uitkijken dat je per ongeluk geen banen met elkaar verbind.
Helaas heb ik geen adapter die 15 volt levert. Ik heb de SID dus nog niet kunnen testen. Ik ga nu proberen de originele C64 voeding aan te passen (zie site) en anders koop ik zwaardere adapter.

Het bouwen van deze synth is niet echt goedkoop. Ik schat dat ik nu al aan 150 euro aan onderdelen zit. Wanneer die helemaal af is, zal ik wel naar de 300 gaan... (altijd nog goedkoper dan de SidStation ;))
Verder ben ik een absolute electronica leek. Dus iedereen moet dit kunnen. :D

Handige links: Bepaal de waarde van condensatoren en bepaal de waarde van weerstanden

Ik zal de komende tijd hier mijn voortgang posten. Als de andere bouwers evt ook hun bevindingen hier posten, dan kunnen anderen hier van profiteren.

MVC-004F.JPG
MVC-002F.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Heej Nico, wij willen foto's !! :)

Succes verders..
 
Origineel geplaatst door 6 trak
gaaf dit... hou ons op den hoogte... en als ie af wil ik een MP3 demo horen ;)

Die krijg je zeker. Ik ben zelf ook zeer benieuwd! Ik ga nu snel weer aan de slag met die C64 voeding.
 
ja ik ben dus ook al bezig met dit ding maar ik moet eerst nog steeds die print platen krijgen, sids heb ik al genoeg inmiddels.

maar ik had van de site begrepen dat de voeding van de c64 zowie zo al 15 gaf? of is dat niet zo?
 
Misschien stomme vraag maar zou je niet 2 keer een 7,5 V psu kunnen pakken en zo totaal 15 V hebben.
 
Gaat het ook lukken met een nieuwer model C64? Ik heb er nl. ook nog één liggen en zie dit wel zitten voor de lange donkere winterdagen. :{
 
Origineel geplaatst door donbrasco
Gaat het ook lukken met een nieuwer model C64? Ik heb er nl. ook nog één liggen en zie dit wel zitten voor de lange donkere winterdagen. :{

Yep, moet je maar even op de site kijken. Die nieuwere sid klinkt zelfs beter (of iig anders. ;))

Het is me gelukt met die C64 voeding. De sid kijgt nu 12 volt. Alleen ik heb nog geen geluid. =(
 
maar als je geluid wilt moet je toch ook die controller print hebben. en je kunt hem toch nameten weet je iig zeker dat ie het wel doet
 
en is dat met frontplaat of zonder, want die kost als je hem bestelt alleen al 100 tot 150 euro geloof ik. Of is het de knoppenloze versie??
 
Ik ga nu voor stap B: 4 sids + simpele control interface.
Daarna ga ik eens kijken hoe ik er een complete synth van ga maken.

Ik heb alle onderdelen voor 4x sid. Die frontplaat kost inderdaad zo'n 130 euro.
 
ga je het originele filter van de chip gebruiken of bouw je er een analoge er 'omheen'?

de SID heeft nl. een 12db Lowpass/Highpass en een 6db Bandpass filter en een minimale resonantie...
maar das wel HET karakteristiek van het beestje nutuulk :)

en hoe zit het met de polyphony? je wilt dus 4 SIDs gebruiken, word de uiteindelijke synth dan 12 stemmig (met 4x filter)?
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Ik ga nu voor stap B: 4 sids + simpele control interface.
Daarna ga ik eens kijken hoe ik er een complete synth van ga maken.

Ik heb alle onderdelen voor 4x sid. Die frontplaat kost inderdaad zo'n 130 euro.

OK, dus 300 euro maar dan heb je ook wel wat meer polyfonie en multitimbraliteit.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ga je het originele filter van de chip gebruiken of bouw je er een analoge er 'omheen'?

de SID heeft nl. een 12db Lowpass/Highpass en een 6db Bandpass filter en een minimale resonantie...
maar das wel HET karakteristiek van het beestje nutuulk :)

en hoe zit het met de polyphony? je wilt dus 4 SIDs gebruiken, word de uiteindelijke synth dan 12 stemmig (met 4x filter)?

Je gebruikt inderdaad gewoon de sid filters.
Leuk voordeel is dat je ook nog eens 4x een filter in krijgt. :)
Als het goed is, kun je elke oscillator aan een midikanaal hangen. Dus echt 12 stemmen. Er zijn ook andere 'playmodes' zoals unison, split en stereo (en nog veel meer).

Ik ga voorlopig voor stap B, deze ziet er zo uit:

sid4fun.jpg


Ik kan helaas niet direct naar de pagina's linken. Je moet zelf de site maar doorworstelen...

Over de kosten. Ik heb niet echt bespaard of gekeken waar ik het goedkoopst mijn onderdelen kon halen. Ik heb bijvoorbeeld voor alle IC-voetjes hoge kwaliteitsvoetjes gekocht. Ik vind als je iets doet, kun je het beter goed doen en niet op de kosten besparen.

Minimale configuratie (1x sid + 1x core) zijn de kosten globaal:

Onderdelen sid + core module (excl SID chip): ca. 25 EUR
PCBs (www.mikes-elektronikseite.de of http://mbhp.coinoptech.com (US versie)): 12 EUR/US $14 + shipping
Adapter (of C64 PSU): ca. 6 EUR
Eventueel nog onderdelen en PCB voor de JDM picprogrammer ca. 10 euro

stap B:
+ 3x pcb sid en core module
+ 3x onderdelen sid en core
+ LCD ca. 25 euro.
+ knoppen, leds en encoder, ca. 5 euro.???

Stap C:
+ PCB's ca. 15 euro
+ Knoppen ca. 35 euro
+ Frontapaneel 100 - 150 euro.
 
Status: Nog geen geluid

Status: Nog geen geluid

OS en SID applicatie laden via midi lukt niet. Midi in komt niet door.
Alle onderdelen (die met midi te maken hebben) en voltages op de core doorgemeten en die lijken OK te zijn.
Waarschijnlijke oorzaak: Terrortec midipoort en anders de optocoupler chip. (En daar heb ik er natuurlijk maar 1 van :()

Het ging ook allemaal net iets te makkelijk in het begin. Gelukkig ben ik niet de enige die dit probleem heeft.
 
Back
Top