Van hardware naar soft synths (live)

Leuk dat dit na een half jaar weer aanwakkert! :D

Ik heb in de tussentijd MainStage gekocht voor op mijn MBP. Daarnaast ook NI Komplete. Ik zit nu nog in het stadium van ontdekken en (vooral) programmeren. Ik hoop 'm binnenkort te testen tijdens een repetitie en daarna live. Eerste geluiden van NI zijn al gebruikt voor een demo waar ik aan aan het werken ben.

Ik heb in een muziekwinkel even een Kronos X88 uitgeprobeerd (was lastig om een winkel te vinden die er een had staan). Maar dat ding speelt echt voor geen meter. De interface en geluiden waren ok, maar de aanslag sloeg helemaal nergens op. Het was (voor mij) echt onmogelijk om een beetje dynamiek in een piano te leggen (het klonk meteen alsof ik er als een aap op aan het rammen was). En voor een 88-toetsenmodel is dat wel de eerste vereiste eigenlijk...

als jij echt speelt , maar met een laptop ernaast, dan zou ik denken dat je staat te playbacken ; )
Ik zie steeds vaker Appeltjes op het podium bij de toetsenist. En sprak laatst zelfs een band (met 3 toetsenisten) die een aanzienlijk deel van hun geluiden uit 1 Mac Mini haalden (die je dus helemaal nergens zag liggen). Een toetsenist schakelde door de geluiden, en de rest had dus precies op het goede moment de goede geluiden. Denk dat dat gewoon de toekomst is ;)
 
Ik sleur nu een jaartje met mijn PC rond op optredens. Vorig jaar toch een 30 tal gedaan en begin nu wat ervaring te krijgen.

Ik zit op PC, voor vele niet zo evident, en had wel liever een Mac gehad, maar dat past niet in mijn Budget.
Maar toch is het vlot verlopen op een i7 laptop met 8Gb.

Mijn host programma is Audiofex Intone, programmatje van 9€. Licht en simpel. Bestaat ook voor Mac.
Ik heb Cantabile en andere vele geprobeerd, maar deze vond ik zowat het beste. Is wel niet bugvrij...

Ik heb zowat alle gratis VSTs gedownload, maar gebruik voornamelijk
- Synth1 (gratis, ben er zowaar verliefd op :) ) 10000 sounds beschikbaar, alhoewel ik veel zelf programmer
- Dimension Pro (20€).
- Daarnaast nog de RealLPC guitar met FreeAmp, handig voor de gitaar tapijtjes hier en daar...

Mijn hoofd keyboard is een Nord Electro 3 (binnekort Stage jippieee) en mijn controller keyboard is een M-Audio Venom.
Lekker licht, en heeft als bijna enige een ingebouwde asio audiokaart met 2 jack ingangen. (voor bv micro voor vocoder effect)
De kwaliteit is minder, slecht zelfs vind ik, maar hij is toch zo handig...
(Hoe doen anders mensen dit? Hebben jullie een audiokaart altijd mee of via de 3.5 jack uitgang? (is dit kwalitatief genoeg?))

Ik ben heel blij van mijn setup:
- Geen gesleur meer met kiloos aan keyboards Mijn hele setup past in 1 draagzak !!! Hahah ! Niet loodzwaar en snel ter plaatse.
- Oneindige klanken en synths
- Makkelijk op andere Pc's mijn klanken voorbereiden en klanken knn jaren meegaan ipv steeds opnieuw programmeren bij nieuwe aanschaf van een synth...

Enkel nadeel:
- veel kabels in te pluggen met risico's vandien...

Succes.
 
ik sleur veel boards en een pc met cubase mee. cubase gebruik ik voor samples, fx over mijn orgel, vsts, midi routing en het is fijn om met een druk op de knop alles goed te hebben staan voor het volgende nr. ik haat switchen van sounds tijdens nrs en tussen nrs door. heerlijk om alles zo geprogrammeerd te hebben in cubase :)
 
Ik gebruik sinds kort MainStage 3 voor live optredens. Heb een s90 ES voor de piano samples, NE3 voor de hammonds/rhodes maar ik vond dat ik te kort kwam als het ging om vette synth sounds. Gebruik nu een M-audio controller in combinatie met MainStage 3 en vind het helemaal te gek. De Locig pro x plugins zijn kwalitatief erg goed en de mogelijkheden van MainStage zijn enorm. Instarten van playback loops en andere samples, editen in Logic Pro X en uitwisselen met MainStage gaat natuurlijk moeiteloos. Ja, je bent wat tijd kwijt met programmeren maar als je er eenmaal handigheid in hebt gaat het allemaal erg intiuitief. Bij een hockeyfeest moet je de laptop (kleine 13" macbook) natuurlijk een beetje verstandig positioneren maar heb vooralsnog totaal geen problemen gehad.
 
Ik gebruik nu sinds 2 jaar alleen nog maar MainStage voor live, en ben er meer dan tevreden mee!
Heb een 13" MacBookPro met een stevige cover die eromheen blijft tijdens gebruik (Macally BookShellPro)

Als controller gebruik ik een M-Audio Oxygen88 en een M-Audio Axiom61, USB aangesloten, beide hebben zelfs geen aparte stroom nodig.

Verder een sustain- en en een expressiepedaaltje, das alles.
De ingebouwde audio van de MacBook klinkt best ok, ben deze eigenlijk uit nood gaan gebruiken omdat mn Focusrite Scarlet ondanks alle pogingen maar dropouts bleef vertonen, maar eigenlijk gaat dit best goed! Totdat je inputs nodig gaat hebben natuurlijk, maar zover is het nog niet.

Schakelen tussen patches doe ik met de onderste 2 toetsen van mn Axiom.
(die gebruik ik vrijwel nooit tijdens het spelen) onderste F is volgende patch, onderste F# is vorige patch.
Allemaal super simpel te mappen in MainStage. Je kunt letterlijk iedere toets/knop/fader/pedaal/whatever koppelen aan iedere functie die je maar kan bedenken!

Ik gebruik voornamelijk de instruments van MainStage zelf, een paar GarageBand instruments (uberslechte piano voor Happy Hardcore dingen e.d.), en Sylenth1 (ballenuitdebroekblazen 2.0)

Met mn sustain pedaal bedien ik naast de sustain ook vaak de mute van sommige channels. Zo kun je door de sustain in te trappen een aantal sounds bijschakelen, super handig! Laat je het pedaal los, dan schieten deze sounds weer terug in de mute. Het expression pedaal regelt soms volume, soms filter cutoff, soms gewoon expression.. De eenvoud en mogelijkheden van de mapping is echt één van de grote voordelen van MainStage.
Backing tracks gebruiken wij niet, maar Playback is wel handig om een bijvoorbeeld een introtrackje mee in te starten. Minder belastend voor je systeem dan het hele ding in een sampler inladen.

Natuurlijk is het niet alleen maar halleluja, heb een paar keer (tijdens een repetitie en tweak-sessie) last gehad van een corrupted bestand. Zorgvuldig backuppen en je hebt er geen last van.
Daarnaast heb ik een 2e identieke MacBookPro aangeschaft voor je weet maar nooit, maar ik heb deze tot nu toe (knock on wood) nog nooit tijdens een optreden uit de tas hoeven te halen.. Maar toch, het is wel een geruststellende gedachte. Het laatste wat ik wil tijdens een gig is namelijk dat ik me zorgen moet maken of mn gear het einde van de show wel haalt.

Dus twijfelaars, ik zeg na zo'n 150 gigs: Doen! Absoluut koopje qua prijs ook, èn je hebt ook nog eens meteen een dikke laptop voor thuis/werk/whatever.

Oja, wat betreft optreden in de regen... dat moet je misschien gewoon niet doen. Overdekking vragen en anders organisatie aansprakelijk stellen voor evt. schades is zelfs voor een net begonnen band helemaal niet raar.
 
Laatst gewijzigd:
Hm, ik ben al tijdje van plan naar Mac over te stappen maar het draait geen VSTs (waar ik pakken van zitten heb) wel AU
 
Hm, ik ben al tijdje van plan naar Mac over te stappen maar het draait geen VSTs (waar ik pakken van zitten heb) wel AU
Veel plugins kun je ook downloaden als AU zonder hiervoor opnieuw te hoeven betalen, in ieder geval waard om dat te checken denk ik.
 
Ik twijfel al een hele tijd :) Ik ben nu op reaper bezig als live host, vele andere live hosts op PC heb ik teveel problemen mee gehad. Beste was zo ongeveer Intone Keys, maar na 30 minuten crasht die. Onnodig te zeggen dat dat niet leuk is op het podium ;-)
Hier is mijn Reaper als Live Host tutorial http://forum.cockos.com/showthread.php?t=139465
 
Btw, die Sylenth is echt topsynth ! Wat een klanken daar uit. Samen met Synth1 mijn favoriet. Al die andere heb ik al geprobeerd, ofwel te zwaar (risico) Ofwel te veel problemen met.
 
Back
Top