Granular Synths/Effects - Granulaire Synthese in Software

gave thread! misschien zijn dit nog aardige aanvullingen...

Dust van SoundMorph // met €129,- flink aan de prijs, maar wel heel bijzonder (vink, deze was regelmatig in de sale toch?).. grains die zich als particles rondom je hoofd bewegen, ik geloof binaural.. daarbij kan je de banen van die grains manipuleren met magneten die aantrekken en afstoten.. en het 2D-vlak kan vloeien en golven..

en

Emergence van Daniël Gergely // pay-what-you-want, een granular effect - 4 streams met elk max 600 grains, gebaseerd op binnenkomende audio.. alle parameters te "LFO'en".. wordt snel complex met mooie interacties, waar iets nieuws uit ontstaat, vandaar de naam..

het is jammer, of ik moet regelmatig de lijst geheel opnieuw plaatsen, maar beide zijn genoemd, maar niet met deze links. en even veel duidelikker, dan in mijn lange berichten....
ik bedoel met jammer, dat je de hele thread moet afgaan, ik zie dat ik er soms ook nog een of twee vergeet...
nou ja, dan heb je wat te lezen.

SoundMorph Dust is regelmatig in de aanbieding, of regelmatig, nou ja, een aantal malen, voor 50%. ze geven wel een euro prijs aan, maar dat is een benadering, die ze nooit updaten...
je betaalt in dollars, en het hangt van dollar - euro exchange af hoevel euri.. ook aparte grainstreams, net als Emergence.
ontbreekt nog in mijn arsenaal...

Emergence is wel érg goed. niet stabiel in Reaper, nog niet uitgeprobeerd in andere DAW's.

SoundMorph Dust vind ik persoonlik te prefereren boven Portal, waar hij nog het beste mee vergeleken kan worden.

en de M4L granular instrumenten/effekten is haast oneindig.... niet vreemd zit in MAX ingebakken, net als FFT, daarom ook redelik veel erg goed spectral M4L devices, en soms kombi's.

de nieuwe Efx FRAGMENT van arturia is eveneens erg goed, toch twijfel ik, zoveel overlap, maar wel alles heel netjes bij elkaar. voor snelle resultaten.... een bepaalde werkwijze, wat ie erg goed doet.
tegenover Silo, ook snelle resultaten, werkt ie anders. ook goedkoop, Silo...
niet te onderschatten.
 
Ahww potverdikkie, had ik nog zó m'n best gedaan het hele draadje uit te spitten, haha.. geen grap.. vond het al vreemd dat ze ontbraken..

Balen dat deze was afgewezen, daar was het preciés handig voor geweest, een levend lijstje op de eerste pagina..

ja daarom die vraag, maar goed, ik zal nog wel eens even de tijd nemen om een tussenoverzicht te maken.

het hele draadje doorspitten, maar dan kan je nog over zaken heen kijken... overkomt mij ook...

@quifster en @LupkeII heb de Efx FRAGMENTS toch aangeschaft, want ik hield geld vast voor Cubase Pro 12 (update), maar wacht daarmee en het is fijne granular effekt, naast alle M4L effekts, zelfs naast Crusher-X 9, die het allemaal kan, maar het is en blijft Crusher-X 9, al werk ik toch vrij snel in tegenwoordig..

(EDIT: wat me opviel ik heb V Collection 4, weer..., gekocht van een forumlid, daar zitten; Efx versies van instrumenten in, het is geen nieuwe term, was dat vergeten. en waarom heb ik die gekocht... ja... nee! verder met deze thread;)

moet FRAGMENTS nog echt gaan gebruiken, maar zelf zeker tot resultaten leiden, goed ding. CPU laaaaaaaag. maar nog niet geprobeerd in classic met full density/size, dat is de grain-killer, in elke granular, al zijn er 1000 uit kunnen spuwen zonder problemen, tegelijkertijd. ik kom met Crusher-X 9 soms op 1700 terecht... maar met een lagere grain count, kan ik m ook bijna op zijn knieën krijgen, het ligt aan de kombi van instellingen.

daarom is b.v. Pigments 3.5 zo zwaar voor de CPU, de grain count zegt niet altijd alles, en is ook niet nodig, een hogere grain count levert een ander resultaat op, geen beter.
oh ik ga weer een hele post schrijven, overzicht! VINK™!!
met name vanwege het aantal voice, en natuurlik is meer processing in Pigments aanwezig.

maar een mooie additie, heeft zekere bizondere mogelikheden.

@quifster er zijn ook zoveel prachtige spectral/granular\spectral-granular M4L devices, echt een lijst... en manglen dat je kunt, zeker in chains...
11 Suite heeft al voldoende daarvoor... maar genoeg third party spul gekocht, dat erg goed werkt...

ook nog misschien eens een M4L thread openen, met tips, gratis, niet gratis, etc. voor meerdere gebieden, voor mij dan meer voor (re)synthesis.. 3 x voor! krijg ik dan iets?
 
@quifster er zijn ook zoveel prachtige spectral/granular\spectral-granular M4L devices, echt een lijst... en manglen dat je kunt, zeker in chains...
11 Suite heeft al voldoende daarvoor... maar genoeg third party spul gekocht, dat erg goed werkt...

ook nog misschien eens een M4L thread openen, met tips, gratis, niet gratis, etc. voor meerdere gebieden, voor mij dan meer voor (re)synthesis.. 3 x voor! krijg ik dan iets?
klopt, ik heb ook de nodige M4L devices voor granular, maar die kunnen allemaal maar een klein gedeelte van het granular spectrum en je moet ze dan combineren. Verder zijn die m4l devices op mijn machine toch behoorlijke CPU killers als je echt los gaat met de grains. Daarom viel mij die Arturia Fragments zo heel erg mee kwa CPU gebruik.

Bijvoorbeeld gisteren had ik 2 pigment instances draaien (met granular patches) die naar een send fx channel gestuurd werden waar ik een eigen Fragments granular preset in had gemaakt. Daar overheen nog een Arturia Reverb en delay en dat bracht mijn cpu gebruik tot rond de 60 procent, dat was me met M4l Devices nooit gelukt, dat had mijn pc niet kunnen handlen kwa cpu. Resultaat van die 2 instances en fragments was dat je gewoon in realtime live een complete track kunt spelen. Er gebeurd zo bizar veel in zo'n setup, daar heb je normaal heel veel plugins en channels voor nodig.

Maar er valt nog heel veel te leren, die granular segments die je helemaal kunt sculpten naar eigen idee (bijvoorbeeld triangles kun je omzetten naar saw vormen, of parabolische envelopes op de grain segments), de grain distortion, de verschillende algoritmes voor release maar ook voor timing, en alles is te automatiseren in realtime via je midi controllers, het is echt enorm indrukwekkend wat je daar allemaal mee kunt doen. Maar zelfs dat binaural effect van soundmorph dust waarbij je grains in circulaire patterns rondom je bron kunt laten draaien, dat zit ook allemaal in fragments. Het lijkt er echt op dat deze arturia plugin echt een put van mogelijkheden toevoegt aan alle audiobronnen die je maar kunt bedenken, of dat nu vocals zijn, drumloops of synth sounds.

Maar goed, ik het wel een volledige experimenteer week nodig denk ik voordat ik dat allemaal praktisch onder de knie heb kwa goede voorbeelden. De eerste resultaten zijn in ieder geval heel erg goed voor mijn eigen sounds.

* silo kende ik overigens niet, dat ziet er ook wel goed uit, maar heeft wel een beperkte subset van wat fragments ook al aan boord heeft. Dus die ga ik overslaan.
 
inmiddels al een hoop presets gemaakt in arturia efx fragments. Dit is een voorbeeld van 1 van mijn granular presets waarmee je live kunt spelen en die een massive ambient wall of sound met fifth transpose notes grains in een circulair patroon toevoegt aan de synth waar je live op speelt.

In dit geval gebruik ik 1 van mijn eigen korg modwave sounds en speel daar wat akkoorden op en hebt de EFX Fragments als send FX op de korg modwave gezet.

 
Imaginando FRMS Granular Synthesizer, nu met 80% korting, voor de komende 24 uur (of minder...), €23,80;

4 layers
FM
MPE

etc.

zie de produktpagina:

 
Imaginando FRMS Granular Synthesizer, nu met 80% korting, voor de komende 24 uur (of minder...), €23,80;

4 layers
FM
MPE

Heel blij mee @vink. Goede tip!

In mijn beleving een combinatie van granulaire, subtractieve en FM synthese. Je kunt bestanden laden, opnemen, granuleren (zelfs LIVE). Verder kun je samples gebruiken en bizar gekke lagen maken.
De addons (6 stuks) zijn vandaag voor € 0.99 per stuk te koop. Daarna zijn ze weer iets van 7 euro per stuk. Geen geld voor deze FRMS. Support reageert snel op mail en chat. Ik hoop na de sale ook nog steeds.

Paar uurtjes nog voor deze aanbieding.
 
@LupkeII ik had m al op mijn radar, maar er komen een paar dingen uit die ik graag wil... zoals Novum...

is zeker een bizondere combi. in Biotek 2 kun je het ook, maar da is een andere prijsklasse. daarom ook uitgesteld, in een soort van lijst van; ja, zeker, bizonder, maar..

dit was doorslaggevend, de lage prijs, en de workflow is zeker bizonder. ik heb m nog niet ge-installeerd. heatwave.... al had ik mijn studio kunnen zitten, eindelik een betere oplossing, maar dat gaat over iets anders! to the point!

hee fijn, dat er je heel blij mee bent! is wel een bizonder bedrijfje.. wellicht hebben ze vaker zo'n flinke sale, Inertia Sound Systems, die ook een zeer mooie granular synth hebben, met weer andere mogelikheden, doet dat ook, 80%, zo om de tijd.. zo om de tijd?

kijk er naar uit om met FRMS aan de gang te gaan, 4 layers... FM... yeah! en granular!!

ik kom nu wel om in granular stuff, maar beter te veel, het is nooit te veel! ik vergelijk m met Biotek 2, maar zit wel anders in elkaar, en de workflow, er zullen andere resultaten uit komen, en Biotek 2 is heerlik, maar FRMS is dan weer heerlik voor heel direkt granular, wat in Biotek 2, ach, dat gaat ook vrij snel, ach wat maakt het uit.

mooie synth!

o ik zie nu; ze gaan dit elke dag doen...... met 1 produkt, ay ay ay... wellicht was dit al langer bezig, het meeste is iOS, en android... nou ja, ik zal ze in de gaten houden... ay ay ay...
die zomer aanbiedingen, maar ik blijf GAS geven...
 
Ik ben ook overstag :D, inderdaad een bijzondere synth. Alleen nog Novum en dan heb ik genoeg Granular synths denk ik.

hè hè, heb m ff uitgeprobeerd, lekkere granular synth, idd. en hoeveel granular synths heeft men nodig om een gloeilamp te verwisselen? (sorry, dit komt door de heatwave, terwijl ik naast mun airco zit...).
ga ik lekker mee aan de slag, naast Novum, overigens is Tracktion Seatle-based, and Dawesome; deutschland.. dus wanneer 18 juni is, leuk hè die timezones...

Nu is DRC aan de beurt inderdaad, lijkt me ook een interessante synth, ook al is deze wat meer basic. Wat ik ook leuk vind is de integratie van alle platformen.

zeker ook een interessante synth. zelfs een zogenaamde basic synth, ik moet dan b.v. ook denken aan Cheeze Machine Pro, waar ik toch echt hele maffe dingen mee kan...
en zo basic is de DRC niet, heeft wat extra dingen zoals FRMS ook heeft... werkt het best op een touchscreen..

ja fijn op meerdere platformen! helaas geen iOS device... heb ik, bedoel ik... dus niet... en zo... nou op android kan ie ook... maar dat hangt echt af van wat je hebt, of de audio goed werkt.
al las ik hier, over iOS, ook; bugs, problemen. wellicht; bias; alleen problemen worden aangegeven?

de VS, de visual synthesizer, lijkt me wel leuk, wellicht beperkt tot wat voor 'bronnen'/footage, visueel ie zelf heeft, maar toch..
ik vergeet soms in welke thread ik zit; dit is de granular thread, zien we VS als een granular visual synthesizer...

maar eerst Novum; nogmaals; een vid, hier, ipv in de Novum thread..



spectral-granular..........
 
Nou op ios moet ik nog eens 16 euro betalen voor de app, het was eventjes 3 euro maar ik was te laat om hem voor die prijs te kopen, dan maar geen ios app. Ik heb het nu overigens over FRMS.

ok vroeg me al af, of ze daar kortingen deden. jammer. dit was wel de laagste prijs ooit, maar zal wellicht, ooit weer voorbij komen. hoe langer een produkt bestaat, hoe meer kans op grote kortingen..

(b.v. KarmaFX Synth Modular 2, niet zo bekend, heeft een granular generator. zit zo'n beetje tussen semi-modular en modular in, meer semi dan..., maar toch, en MPE, lang vrij prijzig, laatst 40 dollar of zo..)
 
Keek even naar Novum maar die komt vandaag uit als het goed is.
Wel een bijzondere vst, je kan er heel veel mee zag ik, als die voor 23,80 te koop komt dan wil ík 'm wel maar die zal wel iets meer moeten kosten...
 
schijnbaar 129 dollar, zonder Abyss... maar er is veel onduidelijk, er is al een kooplink op KVR.. nog wachten dus..

en die 129 dollar ... nou ja... het is vreemd om dit in het weekend te doen... en tijdzones... tracktion zit in seattle...
Ja ik zit er behoorlijk naast, had verwacht dat het ongeveer dezelfde prijs als Abyss zou hebben, met als intro 40% eraf. Denk niet dat ik dit ervoor ga lappen. Dan maar wel die 90 dagen trial proberen.
 
Back
Top