Raphie's Mixing Tips

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Disclaimer: Er zullen hier tips staan, die je misschien al eens hebt gelezen, of zelfs voor jou al jaren lang gesneden koek zijn, open deuren. Ook kan je over bepaalde tips misschien een andere mening hebben. Dat is helemaal niet erg.

Doel van dit topic is om de principes die ik hanteer (dus niet perse heb uitgevonden) te delen met mensen die mijn sound aangenaam vinden. Het gaat hier niet om het promoten van exotische gear, of analoog outboard, alles wat ik deel zal zowel ITB als OTB toepasbaar zijn. Het gaat puur om het opbouwen van een mix in "mijn" stijl. Nogmaals ik ben geen goeroe, er zijn meerdere wegen naar Rome etc. maar als ik wat mensen op weg kan helpen dan is mijn doel bereikt.

vind je mijn tracks productietechnisch niks? dan kan je hier lezen waar het fout gaat :D
Voor nu even voldoende voorbehouden en zelfspot, back to business:


Ik zal me toeleggen op de voor mij belangrijkste deelgebieden:

De elementen van een track:
- kick
- percussie
- bassline(s)
- pads/leads
- FX

De principes van de mix:
- EQ
- compressie?
- subgroepen
- de mixdown
- de "drop" (ik noemde dat altijd de break, maar ik word oud :D ) en de "spits"


De principes van mastering:
- Hoezo mastering?
- wat zijn de "verplichte" stappen/aandachtsgebieden? (zijn er uberhaupt verplichte stappen?)
- impact van monitoring op je mix
- impact van akoustiek op je mix

Mochten er na deze onderwerpen nog vragen zijn, stel ze dan gewoon lekker in dit topic.
Wil je mijn mening horen over andere productie onderwerpen vraag dan gerust.

Ik laat bewust de compositie buiten beschouwing, omdat ik
1 -een slecht muzikant ben en hier echt weinig toe kan voegen
2- veel beter over techniek praat.
 
leuk doe je het wel in kleine stappen. voorbeelden en foto's :D
 
De elementen van een track:
- De kick: Voor kicks gebruik ik meestal Vengeance Producer Suite METRUM, eigenlijk is dit een multisample player waar je de attack body en tail apart kan bewerken. Je kan natuurlijk ook prima zelf samples pakken, maar ik zou deze dan wel altijd in een sample player zetten (zoals bijv GA1 in Cubase) dit maakt het editen of vervangen op een later tijdstip een stuk makkelijker

Ik heb een aantal principes voor "mijn" kicks
- Zoek een kick die past 1: wil je nadruk op de basslijn zoek dan een wat lichtere kick, heb je een relatieve hoge, of puntige basslijn, dan kan een wat zwaardere kick met een langere decay ook goed passen

- Zoek een kick die past 2: probeer een kick die tonaal direct goed is, vaak klink een sample in orgine het "beste" meest natuurlijk, vooral additive EQ (+EQ) doet vaak meer kwaad dan goed in het laag, het loopte te vol, het klinkt te geforceert etc. Ik EQ m'n kicks zelden, ik zoek vaak liever door naar een andere sample / patch voor een betere match.

- Geen compressie op de kick zelf, deed ik vroeger vaak wel, omdat ik dacht dat het zo hoorde. maar heb gemerkt dat meer lucht ook meer dynamiek geeft. Ik gebruik de kick wel vaak als sidechain trigger, maar hierover later meer.

- de kick is bij mij een van de pilaren van mijn mix. een solo kick zet ik meestal op zo'm -12db peak in Cubase, hierdoor hou ik voldoende headroom om m'n mix daar omheen te breien. en komt een complete mix in de spits meestal keurig rond de 0db uit.

- de percussie Ik ben gek op percussie, hiervoor gebruik ik de laatste tijd het meeste Drumazon & Nepheton, meestal layer ik een clap en een snare op de 2 en 4, waarbij de de snare meestal een beetje verb meegeef met een gate erop. hierdoor krijg je samen met de clap een beetje een sweepslag effect, vind ik lekker, ik low cut al mijn percussie samples IN de mix, dus laagwegsnijden, tot je het IN de mix gaat horen (solo hoor je het al eerder)
dit doe ik ook voor hihats, toms shakers etc.
ik gooi altijd al mijn percussietracks naar een subgroep, en vaak stuur ik een send van m'n kick erheen als sidechain trigger, hierdoor krijgt de percussie een lekkere bounce.
Verder gebruik ik ook altijd wel een beetje verb op de percussie, net genoeg om diepte te horen, het hoeft geen badkamer te worden. en een beetje delay op bijv de toms. meestal 1.8. gaat dat lekker stuiteren.
belangrijk voor de percussie is ook de SWING, er zijn heel veel groove templates, en je kan natuurlijk zelf ook het .e.e.a verschuiven, maar een goed startpunt kan zijn in cubase bijv 1/16 met 25% swing op je percussie track. Dit samen met de sidechain van de kick moet je al een lekkere drive geven.

voor vandaag is het even voldoende later verder met:
- bassline(s)
- pads/leads
- FX
 
leuk doe je het wel in kleine stappen. voorbeelden en foto's :D

foto's/screenshots ga ik over nadenken, heb een leuke camera, misschien maak ik wel wat video's als ik durf
 
foto's/screenshots ga ik over nadenken, heb een leuke camera, misschien maak ik wel wat video's als ik durf

Ja video's.....een soort van in the studio with Raphie :okdan:
 
Vraag: bij het layeren van kicks, gebruik je zelfs dan geen eq? Elke layer moet toch zijn eigen freq gebiedje kunnen claimen?

Ik layer nooit kicks, toen ik begon met ITB produceren, allerlei zaken gelezen over "hoe het moest" daarvoor pakte ik gewoon m'n Drumstation.
Las alleen maar over standaard settings voor EQ, kicks layeren, compressie settings voor kicks etc.
maar het klonk allemaal "net niet" of rare phasing of vreemde attack etc etc

Ik ben van mening dat er heel veel samplebakkers zijn die dit allemaal veel beter kunnen dan jij en ik
De heren van samplemagic bijv, of Herr Schleisch van Vengeance. Zelfs de "Minimal Techno" kit in Cubase Met de collecties van tegenwoordig zijn er al zo veel perfecte kicks dat ik me daar niet meer mee bezig houd.
 
Raphie, supercool !
Mensen die hun kennis delen altijd +1000 :)

En erg tof om er zoveel moeite in te stoppen om dat te doen ook nog.
 
Ja, goed initiatief Raphie met deze topic !!! :) :)

Kwa Basskick vind ik zelf dat 't ni de perfectie hoeft te zijn,
Ik begin een nieuwe track NOOIT met een basskick,,
(euhmmm, altijd met golden aset - die getuned is en de atmosphere weergeeft)


'k vind wel de dat kick perfect bij de track moet horen,
dus sample'd kicks vind ik maar wat gokken ipv fine tunen en streven naar de perfecte harmonie.... :) :)

Metrum staat op m'n verlanglijste, maar vooral de CPU use houdt me wat tegen.....
'k heb de demo eens geprobeerd, maar 'k ben 't al vergeten wat ik er van vond.
 
klopt, je hebt ook mensen die kicks "tunen" op bijv de basslijn, sommige doen dat alleen op het eerste akkoord, anderen zelfs op alle akkoorden, waardoor de kick dus gewoon vrolijk meepitched door de track heen. Ikzelf vind een beetje dissonant als van een kick niet erg, kom wel regelmating met bijv TOMs in de knoop, meestal ga ik hierbij naar een lagere sinusbass of ik tune deze naar het eerste akkoord.

tip: in Cubase zit de TUNER plugin, hiermee kan je heel eenvoudig instrumenten stemmen. soms is het bij een tom bijv wel eens lastig exact te horen, de plugin kan dan uitkomst bieden aangezien je dan niet alleen hoort, maar ook ziet, waar je zit.
 
Bij mij moet de kick blijven staan - blijven klinken, bij elke key veranderen,
dus zeker niet in harmonie... eerder der naast...

En tja, ik ben een SUPER FREAK kwa fine tunen / stemmen
Een tuner gebruik ik niet meer, maar 'k heb der wel heel veel op zitten freaken in't verleden,,

Nu werk ik met de Lucy Tuning table, da's een tuning algortime berekend op pi,
en 'k heb dat dan maar aan te klinken in m'n syntCtrl plugin,,

Da's eerder dan m'n sound tunen naar één noot, via de pitchbend, want +12ST +100ct is
niet nauwkeurig genoeg voor mij,,

Mss wel Jammer dat ik geen VST plugin kan maken die dat kan,,,,
maar tja, 't is maar mijn muziek waar ik 't meeste aan heb,,

en tja, mss is't dan wel revolutie in de muziek wereld !!? 8o)
 
Om ook een bijdrage te leveren:

Screenshooting:
Winddos: Ctr (Alt) PrintScreen -> open Paint -> Ctr V -> Save As -> New Image
 
goed bezig raphie :okdan:
 
klopt, je hebt ook mensen die kicks "tunen" op bijv de basslijn, sommige doen dat alleen op het eerste akkoord, anderen zelfs op alle akkoorden, waardoor de kick dus gewoon vrolijk meepitched door de track heen. Ikzelf vind een beetje dissonant als van een kick niet erg, kom wel regelmating met bijv TOMs in de knoop, meestal ga ik hierbij naar een lagere sinusbass of ik tune deze naar het eerste akkoord.

tip: in Cubase zit de TUNER plugin, hiermee kan je heel eenvoudig instrumenten stemmen. soms is het bij een tom bijv wel eens lastig exact te horen, de plugin kan dan uitkomst bieden aangezien je dan niet alleen hoort, maar ook ziet, waar je zit.

Wanneer ik een beetje een basis heb van een track, dan ga ik na wat de grondtoon is. Daarop pitch ik mijn kick. Het pitchen kun je in Ableton het beste doen met de frequency shifter. De tip is om niet meer dan 100 Hz te pitchen. Zie ook de manual.
 
Back
Top