software stepsequencer

The Q

out in the fields
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
2.426
Locatie
Hengelo
Ik was benieuwd of er zoiets bestaat als een software stepsequencer á la Doepfer Schaltwerk.

Voor de mensen die niet weten wat ik bedoel: een stuk of 8 stepsequencers (16step) die je op je beeldscherm kan midikanalen kan toewijzen, tempo wijzigen en andere leuke dingen die bijv het Schaltwerk ook kan.

sw.jpg

Zoiets dus in softewarenvorm
 
er zijn genoeg Reaktorpatches met ontzettend uitgebreide stepsequencers.
bedoel je stand-alone (met ingebouwde synth) als simsynth of fruityloops e.d. (hoewel die niet erg uitgebreid zijn)
of als VST plugin?
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
er zijn genoeg Reaktorpatches met ontzettend uitgebreide stepsequencers.
bedoel je stand-alone (met ingebouwde synth) als simsynth of fruityloops e.d. (hoewel die niet erg uitgebreid zijn)
of als VST plugin?

Ik bedoel een stand-alone software stepsequencer (TR-x0x style) die meerdere kanalen kan aansturen , geen softsynth of VST oplossing. Gewoon 1tje die ik op de laptop kan zetten en via een midiinterface de apparatuur kan sturen.

Dit omdat ik de set-up een beetje compacter wil maken :)
 
Even een korte reply, hoewel ik dit interessant onderwerp vind, aangezien ik ook lang op zoek ben geweest naar een soft-stepsequencer (uiteindelijk toch voor de hardware-route gekozen).

Als je over een standalone MIDI sequencer hebt (die dus onafhankelijk je externe synths aanstuurt), dan is er volgens mij helaas nog maar weinig keuze. Een bekend shareware sequencer was Seq303 van TechnoToys, maar die is helaas niet meer te krijgen, aangezien TechnoToys alle softwareontwikkeling heeft gestaakt (zie http://www.technotoys.com). Ikzelf was niet zo weg van die interface.

Een ander programma kwam uit de VS en heette Revolve en werd geproduceerd door Dimension-Arc. Over dit programma was ik zelf erg lyrisch (hoewel het "Nederlandse" blad Future Music er niet over te spreken was), maar heb het volledige pakket zelf helaas nooit te pakken gekregen, op een gelimiteerde demo-versie na (niet saven). Dit was eigenlijk Rebirth zonder enige ingebouwde synth/sampler, het enige wat het pakket kon doen was synths aansturen via MIDI. Ik denk dat mede de hoge prijs (uiteindelijk 99 dollar, eerst was hij nog een stuk duurder) ervoor gezorgd heeft dat niemand dit programma kocht. Volgens mij is het in Europa niet of nauwelijks verkocht. Overigens heeft het niet zo heel veel zin meer dit programma nu te kopen, aangezien het volgens mij alleen nog draait op Win98 (en waarschijnlijk ME). Maar ik vond het programma te gek en werkte naar mijn idee prima.

Misschien dat je eens zou moeten kijken naar FruityLoops, al heb ik nooit met zijn MIDI-aansturing gewerkt (daar schijnt een en ander mee mis te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen, dus wellicht klets ik nu maar wat 8D). Het zou wel leuk zijn om een eenvoudige MIDI-sequencer als VSTi te kunnen pluggen in Cubase, dus zal toch eens kijken of er iets eenvoudigs bestaat (heb geen geld voor Reaktor helaas...)
 
Shit man, geef me een maand (?) de tijd en ik knutsel wel zoiets in elkaar. :)
Met syncing en LFO's en de hele riedel als VSTi. Aansturing via externe midi commando's en zij het al niet meer.

Mja, geen tijd.

Maar als je een Reaktor patch kon compileren naar standalone of losse VSTi dan zou zoiets ook heel fris zijn.
 
Redrum Reason misschien, kan je de sounds laden die wilt, stepsequencer, aansturen via de matrix and ur on...


Take care

EF
 
In Cubase SX kun je toch gewoon per midikanaal een stepsequencer plugin openen ? Alle andere parameters zijn daar ook gewoon te automatiseren. Moet je natuurlijk wel SX hebben, maar toch....
 
Origineel geplaatst door Niels
In Cubase SX kun je toch gewoon per midikanaal een stepsequencer plugin openen ? Alle andere parameters zijn daar ook gewoon te automatiseren. Moet je natuurlijk wel SX hebben, maar toch....

... en dat was dus niet de vraag 8)

Stand alone mensen, het voorbeeldje van Monopoly en Ironfreq komen dicht bij wat ik zoek.

tnx voor de reakties!:okdan:
 
Origineel geplaatst door mono-poly
sequencer 303 is meer te vergelijken met een maq 16/3 en voor melodieen
ik geloof dat the-q eerder een stepsequencer voor drum patronen zoek

Weer wat geleerd :) Ik dacht dat die Schaltwerk ook voor melodieen te gebruiken was (net zoals m'n SQ16). In dat geval valt Seq303 idd af, lijkt me knap onhandig om die voor drums te gebruiken. Revolve had wel een eenvoudige TR-x0x achtige "drumcomputer" aan boord (die dus alleen MIDI-noten uitstuurt, geen samples oid).

Ik heb destijds voor Windows 3.1 meerdere drumcomputer-achtige sequencers gehad, dus er zou er vast wel een moeten zijn die met z'n tijd mee is gegaan lijkt me. Ik zal mijn ogen openhouden iig.

Voor mijn eigen situatie zou een eenvoudige VSTi-plugin echt heel handig zijn, dus Fuse, als je ooit eens tijd teveel hebt... :D :biertje:

Groetjes,
Ironfreq aka Vincent
 
stepsequencer mac osx

stepsequencer mac osx

onlangs zitten zoeken op het net voor iets dergeljks, kwam wat tegen voor mac osx, waar je inderdaad met een stepsequencer werkt maar niet alleen voor note on/off maat ook voor gate en dat soort zaken, je had ook de mogelijkheid de onderlinge sequences te sequensen, dwz, stukje wat je heb geprogrammeerd als een blokje wegschrijven en dat in een soort arange venster schikken.
Ik zit alleen nog ff te denken hoe t heet shtt.
 
gevonden!

gevonden!

goed he, ik heb t al gevonden, het heet Numerology en het is van www.five12.com check de sit maar als je het wat vindt, althans als je denkt dat het wat is voor je wellicht maken ze ook en pc versie
 
Ziet er top uit; ware het niet dat ik een PC heb... :(

Wat betreft het Schaltwerk: deze kan welzeker "melodietjes" tevoorschijn toveren!
Het programmeren gaat alleen iets anders dan op de MAQ en je kan niet "real time" nootjes wijzigen.
 
mac

mac

oke dan, ik dacht al dat het specifiek mac osx was, maar is het de bedoeling om het live te gebruiken of voor studio/thuis opnames?
Het lijkt nl. nogal een live gebeuren die direkte toegang tot zon stepsequencer en al zijn steps.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
 
Re: gevonden!

Re: gevonden!

Origineel geplaatst door hisolid
goed he, ik heb t al gevonden, het heet Numerology en het is van www.five12.com check de sit maar als je het wat vindt, althans als je denkt dat het wat is voor je wellicht maken ze ook en pc versie

thanks, eigenlijk zocht ik al zoiets voor macosx.

weetje nog andere oplossing voor macosx? ik zoek dringend een goedkope, zoniet gratis (freeware) oplossing, want mijn hardware sequencer vertoont kuren.
 
osx

osx

er zijn bijna geen freeware applicaties voor osx te krijgen, en al helemaal geen sequencers,ik durf alleen Numerology nog niet te downloaden omdat ik niet zeker weet of het wel mijn ding is en het kost toch 50 dollar, niet dan? Maar zo te zien aan de speqs is het wel een toppertje zeker onder osx!
 
Re: software stepsequencer

Hij is al eerder genoemd, de SEQ303 van technotoys. Heb j'm al geprobeerd want volgens mij doet ie precies wat je wilt. Ik gebruik zelf de SEQ303 om live muziek te maken (thuis welliswaar). De interface is eenvoudig maar je kunt er leuke dingen mee. Je kunt bijvoorbeeld random notes in een sequence zetten door telkens op de R te drukken, net zolang tot er iets ontstaat dat lekker klinkt. Je kunt niet alleen noten sequencen maar alle MIDI CC's. Vooral op externe apparatuur werkt dit geweldig, filters, FX sequencen. Er is een nadeel, er zit geen swing functie op. Maar dit los ik op door de sequence te exprteren naar bijv Cubase. Daarnaast kun je zoveel sessies van SEQ303 openen als je maar wilt. Oh ja, nog een minpuntje, je kunt de sliders niet koppelen via Midi-CC's. Das jammer want dan zou je de sliders kunnen koppelen aan een hardware Midi controller als de Peavey PC1600x, of Control Freak.

Mocht je het programma niet kunnen vinden op internet, mail me dan ff.

Probeer'm iedergeval even.

---> SEQ303 EXAMPLE

JJ
 
Re: osx

Re: osx

Origineel geplaatst door hisolid
er zijn bijna geen freeware applicaties voor osx te krijgen, en al helemaal geen sequencers,ik durf alleen Numerology nog niet te downloaden omdat ik niet zeker weet of het wel mijn ding is en het kost toch 50 dollar, niet dan? Maar zo te zien aan de speqs is het wel een toppertje zeker onder osx!

dus dan blijft Logic en Cubase over
vind ik wel erg
ik ben ook maar een jonge student (18) , en muziekapparatuur kost ook wel ERG veel duiten.
ik heb echt maar een simpele app nodig. met steps voor de drums, en pianorolls voor de synthlijnen (en step).. Kon ik nu maar programmeren voor mac :'(
 
Re: Re: software stepsequencer

Re: Re: software stepsequencer

Origineel geplaatst door Jack 'n Jill
Hij is al eerder genoemd, de SEQ303 van technotoys. Heb j'm al geprobeerd want volgens mij doet ie precies wat je wilt
Probeer'm iedergeval even.

Dit lijkt erg op wat ik zocht! Helaas zijn ze gestopt met de verkoop... bummer! :stupid
 
Back
Top