Welke synth beste voor Moog(-achtige) geluiden?

Wordt meestal als "romig" omschreven, maar een youtube linkje zal meer verhelderend zijn. Ik zoek even.

Er is natuurlijk niet maar één "signature sound" die dan "Moog klank" heet, het is meer de klankkleur. En daarnaast kan een (mini)moog ook nog eens bij sommige patches helemaal niet als die "moog klank" klinken. Dus... :)

Wat combineren met een moog betreft: in de '70's gebruikte men natuurlijk vaak de combi synth+strings, dus bv een solina string ensemble of andere polyfone bak. Een aanvullende monofone synth weet ik niet zo direct. Allemaal en geen enkele. :) Het natte bubbly geluid van een Roland filter lijkt me mooi aanvullen op een moogklank, hoewel een rauwere Korg misschien juist mooi contrasteert. So many women, so little time...
 
Hier wat voorbeelden toegepast in wat funkmuziek...:


(die bas het hele nummer door...)
 
Deze is helemaal gratis:
http://www.home.no/gunnare/downloads.htm

Echt een hele mooie met alle knopjes (plus meer) van een echte Minimoog.
Klinkt echt een beetje als een echte Moog met het "afgeknepen" filter. Die Minimonsta heeft niet die typische "afgeknepen" Moog sound.
 


Nuff said :)

Merk op de dikte, diepte en rondheid van de sounds

Nog leuker is de Tetr4, equivalent aan 4 mopho´s (4 stemmig polyfoon dus, 4 x multitimbraal)

Het alternatief is een echte moog natuurlijk.. maar dat mag wat kosten dan gelijk.

Ter vergelijking een voorbeeld van wat voor mij de ultieme moog-sound belichaamt.. het werk van Walter (Wendy?) Carlos.



Ook dit is erg leuk.. echt het prille begin

 
Laatst gewijzigd:
Het Heiligste der Heiligen in de kerk:

SBB is de Poolse Pink Floyd.. Omega -beter als Pink Floyd- uit Hongarije hebben we ook nog. Eens kijken of ik 3d reanimation nog kan vinden van SBB.
 

Omega met een paar Korgeltjes, komen later in het concert mooie Moogachtige dingen uit.
 
de enige goeie Moog synth is een Moog synth. Een Pulse komt niet eens in de buurt. Moog Realistic? Haalt het net niet. En ga zo maar door.

Ik zou gewoon even doorsparen of je schoonmoeder verkopen en voor een 2de hands Little Phatty gaan. Shame about the name maar dat is een hele hoop synth die in verhouding geen drol kost.
 
+1:)
 
al een aantal keer heb ik een little phatty hier op het forum voor tussen de 750 en 900 voorbij zien komen 2e hands. Gewoon in de gaten houden dus want dan heb je echt Moog. Ik ben ontzettend blij met de mijne iig!
 
Korg Prophecy

prophecy.gif


zeer overtuigende moog patches in dit beestje.
 
Uiteindelijk wil je toch een echte Minimoog. Daar kan niets aan tippen. Hoewel een Minimoog alleen niet zaligmakend is. Wat in de buurt komt, is tegenwoordig ook duur: Sequential Pro-One, Moog Prodigy.
Probeer eens een Ensoniq ESQ-1 of SQ-80. Die zijn niet zo duur, hebben 3 digitale oscillatoren per stem, waarvan je het startpunt bij elke aanslag kunt laten fluctueren, portamento en analoge SSM filters. Syncsweeps zijn a la Prodigy ook mogelijk. Daarmee maakte ik 21 jaar geleden mijn Moog-achtige geluiden... een Minimoog was toen onbereikbaar. Ik voorspel dat deze synths ooit ook een vintagestatus krijgen.
 
vind hem niet zo "moogig, wat scherp , soms een beetje crumar ds2.
 
Back
Top