Welke synth beste voor Moog(-achtige) geluiden?

Veel plezier met je minimax! Voor zijn geld zit je dan heel dicht bij Moogklanken.

Wat ook nog een optie voor moogachtige klank is, is een modular met Formant oscillatoren. Die kunnen erg moogy klinken. Gooi daar een moog ladderfilter module bij, en je zit al een heel eind. Kost je wel meer en is live niet zo handig, dus binnen jouw beperkt budget lijkt de minimax me inderdaad de beste knoppendraaiende live moogachtige oplossing.

Ja maar een Formant..........je moet maar net een goede tegen komen.
 
Dat is het natuurlijk, de kwaliteit hangt af van de kwaliteit van de bouwer. Als men wat componentjes soldeerloos aan elkaar gewrongen heeft doorheen een stukje karton van een doos ontbijtgranen, ga je niet vrolijk worden. :) De ingewanden inspecteren voor aankoop is dus een must. Ik heb daar 2 keer geluk mee gehad met eentje door J Baars gebouwd en eentje die door een voor mij onbekend persoon gebouwd is maar extréém goed ineen zit (de beruchte Gele Formant :)). Als je iets dat uit een fabriek komt koopt heb je wat dat betreft meer constante (maar daarom niet altijd betere :)) kwaliteit, al zit er ook wel eens een maandagochtendproduct bij.

Die ASB bakken lijken me wel betrouwbaar? Tenminste, op foutgelopen software updates na hoor ik er erg weinig klachten over?
 
Dat is het natuurlijk, de kwaliteit hangt af van de kwaliteit van de bouwer. Als men wat componentjes soldeerloos aan elkaar gewrongen heeft doorheen een stukje karton van een doos ontbijtgranen, ga je niet vrolijk worden. :) De ingewanden inspecteren voor aankoop is dus een must. Ik heb daar 2 keer geluk mee gehad met eentje door J Baars gebouwd en eentje die door een voor mij onbekend persoon gebouwd is maar extréém goed ineen zit (de beruchte Gele Formant :)). Als je iets dat uit een fabriek komt koopt heb je wat dat betreft meer constante (maar daarom niet altijd betere :)) kwaliteit, al zit er ook wel eens een maandagochtendproduct bij.

Die ASB bakken lijken me wel betrouwbaar? Tenminste, op foutgelopen software updates na hoor ik er erg weinig klachten over?


Dat is maar blijft toch een moeilijke aankoop en zeker voor een leek...Ik zie veel Formants die jaren en jaren op zolder hebben gestaan en dat is ook geen goede zaak
 
Elke synth (of versterker of whatever) die jaren en jaren op zolder heeft gestaan lijkt me een risico. Elektronica ziet soms meer af van niet gebruikt te worden dan wel gebruikt. Merk je vaak met schijnbaar licht afgeragde bakken die het perfect doen, terwijl de mint zoldervondst bij opa met een rookpluimpje en zuchtje het opgeeft na 5 minuten. In het geval van een formant heb je natuurlijk het bijkomende dat als het ding al decennia op zolder staat, de bouwer blijkbaar niet erg bevlogen was en dat mogelijk ook in de bouwkwaliteit terug te vinden is. De gele formant is gebouwd en onderhouden voor dagelijks professioneel gebruik, dus da's heel andere koek. Over de bevlogenheid van J.Baars gaan we hier niet beginnen, maar aangezien de synths zowat tot buiten de deur puilen bij hem... ;)

Kan je zo'n Pulse met een controller aansturen? Want maar 4 knopjes lijkt me niet heel handig om geluiden te maken. Zo'n pulse heb ik nog nooit gehoord in het echt. In welke opzichten verschilt zijn klank van een minimax of minimoog?
 
Kan je zo'n Pulse met een controller aansturen? Want maar 4 knopjes lijkt me niet heel handig om geluiden te maken. Zo'n pulse heb ik nog nooit gehoord in het echt. In welke opzichten verschilt zijn klank van een minimax of minimoog?

Pulse is volledig te editen dmv externe controller.ik heb zelfs laatst een controller gezien met overlay speciaal voor de Pulse..Ik vind het een supersynth.
 
Elke synth (of versterker of whatever) die jaren en jaren op zolder heeft gestaan lijkt me een risico. Elektronica ziet soms meer af van niet gebruikt te worden dan wel gebruikt. Merk je vaak met schijnbaar licht afgeragde bakken die het perfect doen, terwijl de mint zoldervondst bij opa met een rookpluimpje en zuchtje het opgeeft na 5 minuten. In het geval van een formant heb je natuurlijk het bijkomende dat als het ding al decennia op zolder staat, de bouwer blijkbaar niet erg bevlogen was en dat mogelijk ook in de bouwkwaliteit terug te vinden is. De gele formant is gebouwd en onderhouden voor dagelijks professioneel gebruik, dus da's heel andere koek. Over de bevlogenheid van J.Baars gaan we hier niet beginnen, maar aangezien de synths zowat tot buiten de deur puilen bij hem... ;)

Je ziet idd wel eens Formants gebouwd door "electro techinsche ingenieurs"...maar volgens mij is en was het niet zo heel makkelijk om er een te bouwen dus ik denk dat het gros toch wel door bovengemiddelde soldeerders is gebouwd.
 
Kan je zo'n Pulse met een controller aansturen? Want maar 4 knopjes lijkt me niet heel handig om geluiden te maken. Zo'n pulse heb ik nog nooit gehoord in het echt. In welke opzichten verschilt zijn klank van een minimax of minimoog?
Ik heb jaren een Pulse Plus gehad. Klinkt niet echt als een (Mini-)Moog hoor. Meer het typische Waldorfgeluid, hard helder, aggressief, overstuurd. Wat wel opvalt is de enorme druk in je geluid, echt een krachtpatser dus. Idd goed aan te sturen met MIDI controllers. Erg fijne bak maar ik was 'm zat. Kreeg ook de MIDI-CV niet aan de praat (met MS-20 noch SH-09, altijd vals).
 
Zijn er eigenlijk tijdsgenoten van de klassieke moogs die gelijkaardig klinken maar minder kosten?

Ik denk dan aan dingen zoals bv een philicorda 754, welke gelijkaardig klinkt aan enkele presets van een roland SH-1000.
 
niet echt denk ik, anders had iedereen het wel geweten.
misschien een crumar spirit omdat die door bob was ontworpen, maar goedkoop zijn die niet. mischien als je de modulaire kant ga kijken

kwa nieuw of recent komt studio electronics wel in de buurt naar het schijnt, een 2de hands atc kom je wel eens tegen voor een goede deal.
 
niet echt denk ik, anders had iedereen het wel geweten.
misschien een crumar spirit omdat die door bob was ontworpen, maar goedkoop zijn die niet. mischien als je de modulaire kant ga kijken

Daar zit wel wat in, anders hadden we al lang van een poor man's Moog gehoord (en dan bedoel ik niet de realistic mg-1). Een Spirit moet je voor de goedkoop niet in huis halen... Bij modulaire tijdsgenoten komen we dan toch ook weer bij de Formant uit als het nog min of meer rond/onder Moog prijzen moet blijven.
 
het klinkt absurd, ik weet het, de meeste complimenten ( he dat klinkt als een minimoog )
kreeg ik met de drie osc ( 2 + orgel ) van een ds2, van crumar. maar ja daar krijg je tegenwoordig al een micromoog en bijna een little phatty voor.
 
het klinkt absurd, ik weet het, de meeste complimenten ( he dat klinkt als een minimoog )
kreeg ik met de drie osc ( 2 + orgel ) van een ds2, van crumar. maar ja daar krijg je tegenwoordig al een micromoog en bijna een little phatty voor.


Heb er nooit een gehad maar het lijkt me een draak van een instrument wbt gewicht en soliditeit.
 
huh dat is nieuws voor mij!

[philicorda 754 klinkt als enkele SH-1000 klanken]

Daar zijn nog lichtbeelden van, meneer Sonneberg. Meer bepaald youtube filmpjes. Iemand die een paar tracks van Mike Oldfield naspeelt, en daarbij de *CORRECTIE* SH-2000 (maakt niet zoveel uit denk ik :)) fluitlijntjes op een GM754 speelt. Met de GM751 lukt dit overigens niet.

Het gaat dan enkel om een paar fluitklankjes; verwacht verder niet dat een GM754 als een SH-2000 (of zelfs als en GM-751) klinkt!
 
Er staat een Realistic MG-1 op Marktplaats, advertentienummer 291434279 . Dichterbij kun je niet komen. Staat in Leeuwarden als ik het wel heb. Er achteraan!
 
...en dan nog een vraag puur uit nieuwsgierigheid (want ik ben voorlopig dik tevreden)...

Wat zijn nu typisch synths die mensen hier gebruiken in aanvulling op een Moog of Moog-kloon? Ik zag bijvoorbeeld al andere analoge modellen van Creamware, maar klinken die niet enigszins hetzelfde?
 
korg ( ms20, oude 700-800 serie)
roland stuff ( sh jp juno)
arp
crumar ds2
yamaha's
teisco
etc
 
Heeft iemand een voorbeeld van een moogachtig geluid? Ik ben zeer benieuwd wat hiermee wordt bedoelt.
 
Back
Top