Welke synth beste voor Moog(-achtige) geluiden?

pip

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2008
Berichten
1.238
Locatie
Delft
Hoi,

Ik heb een ruim een jaar een Sonic Cell gebruikt voor zowel piano-, orkest als synthgeluiden. Ik heb sinds kort een Roland RD-700GX stage piano, en ben nu op zoek naar een verbetering van de synth-geluiden.

Ik heb een paar eisen:

  • Qua klank houd ik het meest van de analoge Moog sounds (en misschien ook wel andere oude synths, maar de Moog geluiden zijn voor mij het bekendst)

  • Van mijn Sonic Cell weet ik nog hoe vervelend het is om geluiden te moeten editen via de computer software en dan in live-situaties bijna geen controle meer te hebben. Voor 'echte' instrumenten als pianoklanken en orkestgeluiden is dat natuurlijk prima, maar voor synths is dat jammer.

Wat zouden de mensen hier mij aanraden, ervan uitgaande dat mijn budget na de RD-700GX nogal gekrompen is ;)


  • Een Minimax ASB van Sonic Core is natuurlijk een goede optie, net als de little Phatty, maar ze zijn beide iets te duur

  • Ik heb zelf zitten kijken naar een plugiator, maar dan is de hoeveelheid control misschien nog te weinig? Is het toevoegen van een externe midi-controller is een optie om variabelen aan te passen?
  • Andere opties?

:)
 
t ligt er een beetje aan
wil je een simpel bakkie met een dikke sound, gewoon voor de vetheid der dingen
dan zou ik s naar een moog realistic koekeloere
erg beperkt, maar dik
wil je meer kunnen en meer controle, layers effecten en dat soort shizzl, dan zou ik voor bv een midicontroller en iets veelzijdigs kiezen of een alles in 1 bakjen, of met de laptop en een controller..
 
Het schijnt dat de little phatty niet zo "moogig" klinkt vergeleken met de ouderen. Misschien dus zo een moog realistic mg-1 (weet niet hoe hij klinkt) of moog prodigy/rogue, de goedkopere echte oude moogs.

Gagarin
 
Bedankt voor de snelle antwoorden!

Vroeg me af of iemand hier de plugiator heeft en tevreden is met het apparaatje als 'ie live bediend moet worden (in plaats van control met de PC, waar je alle tijd hebt...)
 
Heel andere richting is natuurlijk expansion board in je rd700gx. Is zeker geen echte moog (ik heb zelf een rogue) maar ik ben toch heel blij met mijn roland xp80 met vintage synth 60s/70s board (volgens mij heet dat nu 'ultimate keys'). Dan heb je direct veel en behoorlijk goede synth geluiden voor niet al te veel geld.
 
Tussen de Minimax en de Moog LP zit er nog een heus prijsverschil.... De keuze is msschien snel gemaakt. Aangezien je al een Pc hebt, kun je ook voor de Ohmforce Mininonsta gaan.

Een externe Midi controller is een zeer goede combinatie met software (mits je je de moeite doet om hem degelijk af te stellen aan je software)
 
micromoog is ook aardig grappig te noemen al is ie alleen wat pieperig door dat ie maar 1 osc heeft..
de multimoog is uitgevoerd met 2 osc maar dan kun je al bijna voor 1000 euro meer een mini op de kop tikken.
prodigy klinkt ook nog wel aardig bemoogd alleen weinig mogelijkheden.
 
Koop een Waldorf Pulse...cheapest route to real analog Moog sounds... :-) En hij klinkt echt goed!!!
 
Wederom bedankt voor alle tips!

Er blijken dus meer Moogs te zijn dan ik dacht... ik zal er eens naar kijken!

Die SRX kaart is een goede optie qua geluid misschien, maar het gaat me ook wel om de hoeveelheid control die ik heb. Mijn huidige Sonic Cell heeft prima geluidjes, maar er is weinig 'real-time' te tweaken (voorzover ik weet...), maar misschien wel via een externe MIDI controller.

Youtube'n naar Waldorf pulse heeft wat aardige resultaten gegeven. Ik zag een filmpje met een M-audio midi-controller eraan. Betekent dat: het apparaat is van zichzelf niet makkelijk toegankelijk (met een paar knoppen), of heb ik het mis?
 
ik vind een waldorf puls niet echt moogachtig. beter idd een emulatie als minimax/plugiator/minimonsta
das toch het goedkoopst of idd de realistic moog, wel maar1 soundje
 
Hij klinkt veel minder out of control dan een minimoog, maar als je kunt programmeren en speelt met de volumes van de oscs kun je er zeker wel moogish leads en bassen mee maken.
 
moog voyager
 
Hij klinkt veel minder out of control dan een minimoog, maar als je kunt programmeren en speelt met de volumes van de oscs kun je er zeker wel moogish leads en bassen mee maken.

Ja dat dacht ik ook en voor 350 eu die deze synth kost kan je geen buil vallen toch?
 
Voor 250 moet je er makkelijk een kunnen vinden en ze zijn heel waardevast. Leuk voordeel tov de vintage moogs is dat je midi controllers voor elke parameter hebt.
 
Voor 250 moet je er makkelijk een kunnen vinden en ze zijn heel waardevast. Leuk voordeel tov de vintage moogs is dat je midi controllers voor elke parameter hebt.

250 ja?...nou lijkt me een topdeal...en ik zag op een filmpke een hele mooie overlay voor een controller met alles parameters al voorgeprint. 10 tegen 1 dat je zo een template kan downloaden van het net om de Pulse aan te sturen.
 
Back
Top