[Clavia] Nord Modular G2

Na een paar dagen 'teasen' heeft Clavia de eerste details losgelaten.. de G2 blijkt de tweede generatie Nord Modular te zijn. Voor meer info zie de al bestaande thread (inmiddels samengevoegd met deze) of http://www.clavia.se

G2.jpg



Hundreds of different types of modules including Oscillators, Filters, Envelopes, Vocoder, Physical Modelling, Reverb, Delay, Frequency Shifter, Sequencers, synchable LFOs etc, etc.
Instant access to 80 patch parameters from the synth front panel makes it a breeze to tweak your sounds in real-time
8 Morph Groups per patch which lets you control sets of parameters from single control sources (Mod Wheel, Pitch Stick, Keyboard Velocity, After touch, Control Pedal etc.)
Performances (multi patch set-ups)
USB connection between G2 and PC Editor for real time communication
4 separate Audio Ins plus an XLR Mic input with built-in preamp makes the Nord Modular G2 the perfect sound processor.
4 separate Audio Outs
10 editable and storable parameter presets (variations) per patch let you use each separate patch as a unique synthesizer.
Self-optimizing modules offer bigger patches and greater polyphony
Intelligent "module replace" functionality with preserved cable connections
Multiple Undo functionality in the Modular G2 Editor
The Modular G2 Editor can control up to 4 separate Nord Modular G2 synthesizers simultaneously
3-octave velocity and aftertouch sensitive keyboard, Mod Wheel and Pitch Stick
Internal RAM for Reverb and Delay effects, Physical Modelling and more
Freely assignable Mod Wheel, Pitch Stick and Pedal inputs
Large internal memory for storing Patches and Performances (multi patches)
Extremely compact patch file size (2Kb) for easy sharing
24-bit resolution and 96 kHz internal processing for highest possible sound quality
24-bit, 96 kHz ADCs and DACs
Lightweight and portable
 
Last edited by a moderator:
WAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

WAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

http://www.clavia.se/News/G2_1.htm

OMG!!!! fok man......24bits 96KHz...XLRs.......mic-preamp....RAM geheugen! rackunit of performance-formaat...waaaaaaa.......waar krijg ik in godsnaam het geld vandaan!!
 
Las ik daar toch niet "reverb and delay effects" 8D ... op een Clavia :confused:

Is hij niet mooi :luv:

G2_4.jpg


Waar heb ik nou weer m'n creditcard gelegd :walker:
 
Voor zij die naar de Messe gaan:

The Nord Modular G2 synthesizers will be shown for the first time at the Musikmesse in Frankfurt, March 5-9, in Hall 5.0 Booth B10. Release of the G2 is planned for June 2003

Wie gaat hem daar uitproberen en wil zijn ervaringen hier op het forum posten? Zelf kan ik (weeral) niet helaas.
 
Origineel geplaatst door Hover
Las ik daar toch niet "reverb and delay effects" 8D ... op een Clavia :confused:

komt vanwege de RAM die erin zit..... dat was een van de grote minpunten van de oude modular..de G1 zeg maar ;)
geen RAM betekent geen echte delay met feedback en reverb effecten...nu dus wel..... of je dat zelf nu moet uitwerken of dat er echt al hele uitgebreide modules voor zijn gemaakt is de vraag....denk eerder wat basis modules zodat je zelf verder kan vogelen...

ik denk/vrees dat de "performance" versie zeker niet minder dan 2500 euro is ..kijk maar es naar de kosten van de NL3....... hoe duur de engine-versie is weet ik nie, hopelijk ergens rond de nieuwprijs van de micromodular...
 
En nog een rack ook

En nog een rack ook

En in rackvorm natuurlijk ook, al zal het gemis aan knoppen niet iedereen fijn vinden.

G2Engines_small.jpg
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik denk/vrees dat de "performance" versie zeker niet minder dan 2500 euro is ..kijk maar es naar de kosten van de NL3....... hoe duur de engine-versie is weet ik nie, hopelijk ergens rond de nieuwprijs van de micromodular...

Ja, de G2-toetsenversie zal allicht niet voor enkele euro's over de toonbank gaan. Laten we inderdaad hopen dat de engine-versie aan een micromodularprijsje verkocht zal worden.

In ieder geval zullen er wel in de toekomst nog meer 'oude' modulars te koop staan en hopelijk zal daarvan dan de prijs ook meevallen. Misschien dat ik dan toch zou kiezen voor een 'oude' bak :D
 
Origineel geplaatst door Hover
Ja, de G2-toetsenversie zal allicht niet voor enkele euro's over de toonbank gaan. Laten we inderdaad hopen dat de engine-versie aan een micromodularprijsje verkocht zal worden.

In ieder geval zullen er wel in de toekomst nog meer 'oude' modulars te koop staan en hopelijk zal daarvan dan de prijs ook meevallen. Misschien dat ik dan toch zou kiezen voor een 'oude' bak :D

nou als er genoeg RAM inzit, het RAM ook voor samples/wavetables gebruikt kan worden, dus ook met opslag/laad-mogelijkheid, en de sequencer-modules nu ook naar de midi-out geroute kunnen worden dan moet ik denk ik dit jaar maar niet op vakantie ;)
 
"Hij is weer heerlijk, Coby"

"Hij is weer heerlijk, Coby"

Vraag is echter wat er gebeurt met de support voor de bestaande Modular...

(zeker gezien de gecancelde editor V4)

...met een beetje geluk is het hele zaakje backward-compatible!
De editor ziet er vrijwel hetzelfde uit, al spot ik wel wat nieuwe modules (zo op het eerste oog).

screenshot_big.jpg


Shit hej... ik ben nog niet eens aan de maximale mogelijkheden van mijn huidige MicroModular...
 
lijkt me *ERG* sterk dat ie backwards compatible is.....volgens mij zitten er behoorlijk veel nieuwe modules in enzo.....en ik denk dat de gebruikte DSP chip een andere is als in de huidige modulairs.... als ik de specs nog es goed bekijk denk ik trouwens niet dat de eerste versie van de G2 samples aankan..anders hadden ze het er wel met koeieletters neergezet...en ik zie verder ook niet echt een handige opslagmogelijkheid..tenzij je de boel via USB kan storen..
 
Jaaaah.... neeejjj.... da's nie wa'k bedoel... :confused:

Met backwards compatible bedoel / speculeer ik dus: je kan je bestaande modular met deze editor blijven gebruiken.
Oftewel, dan heb je eindelijk een goed werkende editor voor zowel Win XP als Mac OS X.
Je krijgt dan geen nieuwe modules, maar de bestaande modules zullen er nog wel inzitten.

Oftewel, geen nieuwe functionaliteit, maar wel een nieuwere versie van de editor.
Dat is toch niets teveel gevraagd? :D

"Storen" van patches gewoon via USB, waarbij de USB de rol van Midi-interface vervult (a-la Oxygen8 keyboardje enzo).

En trouwens... dat van die nieuwere hardware... dat geloof ik niet heel echt.
Hoe snel denk jij dat nieuwe hardware ontwikkeld kan worden? Binnen 3 maanden na het cancellen van de 1e versie Modular?
Ik denk dus dat hier erg veel dingen van de genoemde gecancelde V4 inzitten, maar dan niet gratis...
Gewoon omdat er geld in het laatje moest komen, en die "free updates - forever" politiek in het echte leven toch niet werkt. En dan is de "hardware is the ultimate dongle"-aanpak van Clavia nog best wel slim!

Hier zien we (mijns inziens dan) een behoorlijk uitgebouwde Nord Modular, maar wel dezelfde basisprincipes (4 slots, audio input & output, midi input & output editor duidelijk op dezelfde source gebaseeerd) met als extra geheugen en daardoor nieuwe (extra) modules. Qua DSP's wellicht een krachtiger versie van de bestaande familie, niet een complete *switch* van hardware-platform.

Maar evengoed.... :{
 
Laatst gewijzigd:
Asjemenou!

Doe mij die 19" met USB versie maar. En ik eet hem hier wel op. ;)

Volgens mij is die modular een ruige 4k en die rack versie 1k7 of zo in die richting.
 
er is veel ontwikkeling op modulair gebied, zelf heb ik een A100 systeem, erg gaaf vin dik maar het ontbreken van patch memory vind ik echt een nadeel.

nu is er arturia Moog V, dat klinkt echt als een tierelier en is volledig software en niet duur.

en dan de G2, hardware doosje voor onderweg en voor de rest ook software qua klankopwekking en interface.

hoe gaat een en ander zich met elkaar verhouden, wat kan zeker de tand des tijds doorstaan?

als ik arturia Moog V hoor dan denk ik dat is vet, zwaai maar dag met je handje doepfer, zeker gezien het prijsverschil en gegeven dat ik alleen in de studio werk. Maar zo'n Clavia G2 lijkt me ook vet, maar kan die qua klank op tegen arturia of doepfer?

wat zijn jullie gedachten over deze 3 modulaire alternatieven?

ik wil al een tijdje een Andromeda, zou de G2 qua klank de wens voor een andromeda en mijn A100 wellicht kunnen vervangen?
 
Origineel geplaatst door synthmann
er is veel ontwikkeling op modulair gebied, zelf heb ik een A100 systeem, erg gaaf vin dik maar het ontbreken van patch memory vind ik echt een nadeel.

nu is er arturia Moog V, dat klinkt echt als een tierelier en is volledig software en niet duur.

en dan de G2, hardware doosje voor onderweg en voor de rest ook software qua klankopwekking en interface.

hoe gaat een en ander zich met elkaar verhouden, wat kan zeker de tand des tijds doorstaan?

als ik arturia Moog V hoor dan denk ik dat is vet, zwaai maar dag met je handje doepfer, zeker gezien het prijsverschil en gegeven dat ik alleen in de studio werk. Maar zo'n Clavia G2 lijkt me ook vet, maar kan die qua klank op tegen arturia of doepfer?

wat zijn jullie gedachten over deze 3 modulaire alternatieven?

ik denk dat momenteel niemand de G2 nog heeft gehoord ;)

maar de eerste generatie nord modulairs klinken prima..denk dat het bij modulaire synths meer een kwestie is van budget en welke interface je het prettigst vindt...... creamware heeft bv ook een modulaire synth die op hun DSP-kaart draait... verder is er nog Reaktor van NativeInstruments, een pure software oplossing....en software als VAZ is semi-modulair maar ook erg flexibel......

Olaf
 
Ik denk dat het wat geluid en performance betreft nix meer uitmaakt of het nou wordt uitgepoept door een DSP of door een krachtige recente processor. Alleen zijn die pure-software synths gewoon veel gevoeliger voor piraterij.
En dat maakt wel degelijk uit voor de langere termijn support!
Zoals ik al zei... ik denk dat Clavia de zaken slim aanpakt met hun "hardware-dongle" in de vorm van een rood doosje waar "toevallig" nog wat knupkes aanzitten...

Als ik moest kiezen tussen de drie alternatieven Hardware-modular, Clavia Modular (halfweg hard/soft) of Software-modular zou ik zeker de Clavia weer nemen. In de thuisstudio soundjes pielen, maar dan je complete setup onder de arm meenemen. Probeer dat maar eens met een hardware-modular. Een complete software-modular is dan wellicht nog ietsje handiger, maar dan heb je toch weer een crashgevoeliger laptop etc. etc.

...en inderdaad Olafmol, zelfs de "oude" (klinkt nu wat raar) Modular klonk al super!
Het is nu al zo dat ik mijn "beginners" modular in de vorm van mijn Korg-kollektie niet eens meer uit de kast haal voor het betere prutswerk - helemaal overgenomen door de snelle en intuitieve Clavia-editor.

(en je patchkabels zijn ook al nooit meer allemaal kwijt!)

...mmmm, brengt me op een idee! Kijken wat ik voor die Korg-kollektie nog kan vangen & inruilen op dit beessie! :z Zweeeeeeet dreamzzzzz....
 
Wat is er nou zo nieuw aan ?

Wat is er nou zo nieuw aan ?

Ik ga die Clavia mannen in Frankfurt eens duchtig aan hun jas trekken. Want wat is hier nou zo nieuw aan.. Okay.. de hardware interface is verbeterd.. en de micro is ingeruild voor een 19inch-rack (mooi trouwens!) met dezelfde DSP-capaciteit als de keys-broer... maar dat kan toch niet alles zijn ?

Grappige dingen die ik wél zie zijn onder andere een gemodelleerde Bode Frequency Shifter.. een parametrische EQ module.. en logische modules als Gate's en flip-flops..
 
Re: Wat is er nou zo nieuw aan ?

Re: Wat is er nou zo nieuw aan ?

Origineel geplaatst door CraZ
Ik ga die Clavia mannen in Frankfurt eens duchtig aan hun jas trekken. Want wat is hier nou zo nieuw aan.. Okay.. de hardware interface is verbeterd.. en de micro is ingeruild voor een 19inch-rack (mooi trouwens!) met dezelfde DSP-capaciteit als de keys-broer... maar dat kan toch niet alles zijn ?

Grappige dingen die ik wél zie zijn onder andere een gemodelleerde Bode Frequency Shifter.. een parametrische EQ module.. en logische modules als Gate's en flip-flops..


ik denk nieuwe DSP chip(s) met meer capaciteit, dus weer een aantal jaren vooruit te gaan...nieuwe modules (let op de tabjes model, midi, math etc. RAM geheugen voor effecten...... 24bits 96KHz is ook niet verkeerd.... optimised modules.....dus afhankelijk van je connectie wordt de DSP load aangepast.....USB aansluiting ipv midi voor programmering...... niet verkeerd allemaal toch?
 
Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij is die modular een ruige 4k en die rack versie 1k7 of zo in die richting.

Hopelijk bedoel je hier het gewicht van de toestellen :D
 
Back
Top