Hoe maak ik een zware baseline ???

ok, ik zal ook maar een echte bijdrage leveren dan :P
ik vond de tip van fedde legrand uit de interface van deze maand wel een leuke: die gooit tegenwoordig bij de meeste van zijn baslijntjes een simpele sinus erbij die hetzelfde baslijntje meespeelt. Dus een extra sinuslayer in de bas, instant thickness. Het is niet altijd het soorte thickness dat je zoekt, maar wel leuk om mee te spelen.
 
die gooit tegenwoordig bij de meeste van zijn baslijntjes een simpele sinus erbij die hetzelfde baslijntje meespeelt. Dus een extra sinuslayer in de bas, instant thickness.

Een Sub Osc zeg maar ;)
 
Een sub osc speelt altijd min. 1 octaaf lager....

Btw, kan een sub osc ook sinus? Of is dat alleen square?

m'n korgdv 800 heeft 2X subosc die zaagtand uitgeeft en een eigen voetmaat die ook hoger kan worden ingesteld. een echte tweede/sub oscilator waarbij sub slaat op de mindere mogelijkheden tov de hoofdoscilator.
als sub slaat op ( zoals meestal) een afgeleide, lagere oscilator dan zijn
blokgolven gebruikelijker vanwege de dividerschakeling die , wat je er ook instopt ,er een blokgolf van maakt.
vind de ms20 oscilatoren trouwens echt niet dik in de bas. moogs wel.
wel leuk is de goede hpf+resonantie van de ms20 waarmee de punch lekkerder wordt
verder lijkt me het belangrijkste , naast de basissound, hoe je eq't: wil je een slepende of juist een puntige/punchy bass. en ook hoe werken de basdrum en de basgitaar samen. en ook hoeveel ruimte laten de nadere instrumenten over in het lage gebied
 
dezelfde osc genereerd ook de subosc, daarom loopt ie exact mee met de modulatie op dezelfde osc. Het kan van alles zijn, vaak een puls. soms is het in octaaf hoogte te schakelen. bv 1 of 2 octaven lager.

ik heb persoonlijk liever echte oscs maar een subosc als extra functie is altijd fijn.

het filter laten oversturen werkt goed voor dikke sounds
 
het filter laten oversturen werkt goed voor dikke sounds
Je bedoelt met resonantie? Doe ik ook weleens en dan de resonantie niet helemaal open en de filter bijna dicht. Krijg je ook lekkere wobbelige bassen van.
 
nee hard insturen, soms zit er een drive op het filter.
met de andromeda a6 gaat dat ook prima. met de rme ook. (minimoog truuk)
 
Btw, kan een sub osc ook sinus? Of is dat alleen square?
het principe van een SUBOSC is niets anders dan de freq van de main OSC te delen door 2 en deze door een VCA te jagen, vandaar dus een blokgolf... als het bijv. een sinus zou zijn dan gebeurd het wel dmv een echte OSC.

OSC-2 pcies 1 octaaf naar beneden tunen is in essentie geen echte SUBOSC dus...
 
Tja dat lijkt me toch wel bekent hier....pffff


hehehe mooi avatar.. hoop niet dat jij ergens een flightcase of tasje onbeheerd achterlaat op de SF meeting ofzo...
 
Tja dat lijkt me toch wel bekent hier....pffff
nutuulk... maar er werd in 1e instantie door Gijs gezegd dat een sinus het geluid vetter zou maken...
ik las nergens in zijn post dat het idd ook 1 octaaf lager zou zijn... dat maakte jij er van...

anyway, een vette bass is meer dan alleen een dot sublaag...
 
een woord, layeren, meerdere basslines layeren en ze dan niet precies hetzelfde moment laten beginnen maar een miliseconde of 12 later, zo zitten ze elkaar niet in de weg vullen ze elkaar aan, probeer een bassline bijv met veel mid en een met veel laag filter het mid weg, pan ze wat naar elkaar toe (werkt bij mij altijd goe) dan een goeie compressor erover e voilla.

success
 
hehehe mooi avatar.. hoop niet dat jij ergens een flightcase of tasje onbeheerd achterlaat op de SF meeting ofzo...

MMM3.jpg


oppassen geblazen dus :D
 
mischien een beetje verouderd nu maar ik zat laatst wat met junglist te kloten en kreeg er ook wel een soort goeie bassline uit.. als je dan de 1e preset neemt(junglist bass) dan neem je het vakje Pitch up->AMT vol open of naar wens dan de delay op kwart voor 9 -> filter beetje cutoff en reso->Bass fx beetje open en tweaken en een beetje met de oscilators spelen

en je kan er uiteindelijk ook nog een externe fx overheen gooien,filter eq ofzo . je kan er wel wat leuks uit halen uit de junglist vst,i denk ik

ik ben niet echt thuis in dit genre maar de bijlage is een klein voorbeeld
 

Attachments

  • bassline junglist.mp3
    381,7 KB · Bekeken: 59
Ik zeg:

low + mid + high layer
low & high cut ook alle 3 de layers
zet ze op een group channel en sidechain met de kick als trigger

so far so good....

de "echte" tip: leer hoe een compressor werkt en tune je sidechain. 80% van de beleving zit hem in de output level van de compressor, de ratio, attack en release.

je kan nog zo lang patches blijven browsen en en vintage aanprijzen, maar als je niet kan sidechainen wordt het hélemaal niks...
 
Back
Top