Hoe maak ik een zware baseline ???

sublaag is dik. dat krijg je uit een ms-20 niet.
als je 2 bakken individueel vergelijk is het misschien leuk om ff aan te tonen maar dat moet er toch weer uit wil je een beetje fatsoenlijke mix hebben...

een bass is echt wel meer dan alleen een flinke dot sublaag nutuulk...

maar goed, tot zover dan maar weer
 
nordlead? brrr... koud kil dun en digitaal vind ik

ik denk dat de ts een 2dehands basstation of se-1 wilt. of een littlephatty als hij geld heeft.

geen vintage = kaai moeiluhhk nou gaat iedereen mij kapot maken
 
Die Mr. Oizo basjes zijn juist met een MS-20 gemaakt.
Je kunt veel zeggen over een nordlead. Maar dikke bass? ...Echt niet.
 
Ik zeg: Layeren. Ik gebruik vaak een lage Sub bass, die ik met lange noten op de 1 en de 3 zet (of alleen op de 1, om het massiever te laten klinken), meegaand in het akkoorden schema uiteraard. Dan ga ik de (hoorbare) bassline maken, de electro achtige bass. Ik gebruik meestal 2 of 3 layers. Pas op dat het geluid niet te dik is, anders wordt het een brij. Op 1 van de tracks zet ik een stereowidth tool, op de andere vaak een ringmodulator en soms een 3e layer een octaaf hoger met een lichte flanger of iets dergelijks. Deze layers naar 1 aux, daar een vette compressie op (Sidechain)

Beste tips dus: Layeren (meerdere lagen zoals hier al vaker genoemd) en... probeer (helemaal ITB) fatsoenlijke filters en effecten te gebruiken. (Ohmboyz, Massey, Sonalksis, Volcano, etc. etc.) Oooh.. En probeer niet alles dik te maken. Dan wordt het erg wollig. Juist het strakke maakt dit soort sounds erg diep.

EN... (ik bedenk het nu pas....) mucho belangrijk... EQ.
 
Hoebedoel je dat precies, met lange noten op de 1 en 3?

Om het allemaal passend te maken, dus te EQ-en en te Sidechainen etc, "tweaken" jullie dan ook met Decay, Release etc? Of is dat iets wat je van te voren al klaar hebt in het geluid en vervolgens gaat passen en meten? Dus dat je daar helemaal niet meer aan zit?
 
Hoi Ron-E. Met lange noten op de 1 en de 3 bedoel ik de tellen in de maat. Als je house maakt (hoogst waarschijnlijk, aangezien je naar de bassleads vraagt), bestaat elke maat vaak uit 4 kicks. Een lange bass toon die begint op de 1 en doorloopt tot de 4 geeft je track al een beetje vulling in het laag en zorgt ervoor dat de andere (sawtooth) baslijnen minder wollig hoeven te zijn om alsnog die 'thump' mee te geven. In de commercielere houstracks zet je korte basnoten op de achtsten, tussen je kicks in. (Waar vaak ook de disco hihats geplaatst worden. Dan krijg je die Rank1 / ATB / DJ Jurgen achtige feel. Uiteraard ook gewoon te combineren!
 
Oke dan bedankt voor je uitleg. ik ga weer aan de slag. Blijft toch lastig die basslijnen.. en dan vooral het combineren met de rest..
 
Das waar... Misschien overbodig, maar EQ is erg belangrijk op de bas. Pas je EQ toe terwijl alle tracks lopen (dus niet solo'd out), zodat je kunt horen of je mix beter of minder gaat klinken. Basslines klinken heel vaak of heel tof solo, of heel tof in een nummer. Die scheurende basssounds komen vaak nogal dun over als je ze alleen hoort.
 
dikke sounds kun je toch alleen uit de virus TI halen?

IMG_8024.JPG


gooi nog ff wat hout op het vuur, ja.
beter nog een dikke dot benzine.. :)



.........

uit een pulse haal je ook bruikbare bassen en is niet zo prijzig.
 
Back
Top