Een goede melodie maken

Ik maak zelf melodieen door deuntjes in me hoofd, als ik een duentje in me hoofd heb probeer ik het na te spelen en wat dingen toe te voegen.

of speel gewoon iets en kijk wat eruit komt:P ik heb zelf wat leuke melodieen verzonne door gewoon iets te doen
 
afhankelijk van de toonladders (majeur, mineur) loopt je ladder wle over niet over de zwarte toetsen
Dat heeft er niks mee te doen :).

De afstand van C naar C# is 1 halftoon. Dat is van een witte naar een zwarte toets. De afstand van E naar F is ook een halftoon, maar da's van een witte naar een witte toets.

Een majeur-akkoord combineert de grondtoon met de toon die 4 halftonen boven de grondtoon zit en met de toon die 7 halftonen boven de grondtoon zit. In het geval van C is dat domweg tellen:

C < onze grondtoon.
C-C#(1)-D(2)-D#(3)-E(4) < ophouden, we zijn er.
C-C#(1)-D(2)-D#(3)-E(4)-F(5)-F#(6)-G(7) < ophouden, we zijn er.

Als je de grondtoon opschuift naar een F# krijg je dit:

F# < onze grondtoon
F#-G(1)-G#(2)-A(3)-A#(4)
F#-G(1)-G#(2)-A(3)-A#(4)-B(5)-C(6)-C#(7)

Of het witte of zwarte toetsen zijn boeit niks; het feit dat het niet allemaal witte zijn zorgt er voor dat je niet zo'n grote handen (of dunne toetsen) nodig hebt. Een knoppen-toetsenbord van een akkordeon laat dat mooi zien; de afstand tussen elk knopje is gelijk, namelijk 1 halftoon, maar omdat ze kleiner zijn kun je ze allemaal even groot maken.

Nu zul je bovenstaande notatie niet zien - je krijgt romeinse cijfers voor je neus :)

Om het nog een trapje lastiger te maken heb je inversies van akkoorden. Je speelt dan niet C-E-G maar E-G-C (dezelfde noten, alleen ligt in dit geval de C hoger) of G-C-E. Dit is ook weer terug te voeren op luiheid en snelheid - je kunt van C-E-G makkelijker naar C-F-A (inversie van F-maj) dan naar F-A-C, en als bonus klinkt het ook nog eens vloeiender.
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp helemaal niets van deze discussie. Er moeten toch wel boeken/tutorials zijn die het wat duidelijker maken? Maakt niet uit als het gericht is naar een piano speler.

Ik herinner me juist dat ik het boek "Muziektheorie voor dummies" heb. Misschien daar eens in kijken.
 
Tjsa, wat is een goede melodie? Het is onmogelijk daar een antwoord op te geven, als er een set van spelregels bestaat dan zijn er even zoveel uitzonderingen mogelijk.

Advies: leer hoe muziektheorie in elkaar steekt. Neem alle tijd die je daarvoor wilt. Je hoeft niet alles in 1 keer te doen. En er zijn geen achterdeurtjes die je een kant en klare oplossing geven. En vooral zelf doen, kruip achter die piano en experimenteer.
 
Ik begrijp helemaal niets van deze discussie.
Dat is omdat je als je dit leest tegelijkertijd moet spelen en moet proberen. Je hebt er niks aan als je het op de computer bekijkt en het dan een halve dag laat liggen of uitprint. Nog beter als je er iemand bij hebt die je eventuele onduidelijkheden kan uitleggen.

Ik herinner me juist dat ik het boek "Muziektheorie voor dummies" heb. Misschien daar eens in kijken.
Da's geen slecht idee :).
 
Ik herinner me juist dat ik het boek "Muziektheorie voor dummies" heb. Misschien daar eens in kijken.
idd, heb er al eens in gebladerd,
maar bestaat er ook geen boek "Muziektheorie voor techniekers"???
 
Ik heb zelf laatst bij Feedback een boekje van rond de 12 euro gekocht: Maak indruk met muziek theorie van Joe Bennett.

Erg leerzaam en handig!
 
klinkt allemaal best cool, maarrrr, probeer eens muziek uit films en klassiek als leidraad te gebruiken...Zelf krijg ik dan enorme inspiratie voor dikke melodiën. de rode draad uit zo'n melodie kun je prima met bijv. een synth combineren...of klinkt dit raar? bij mij werkt het iig ...slamming melodien...wel hardstyle hoor!!!
 
Ik denk niet echt dat de theorie je (als beginner) gaat helpen bij het maken van een 'goede melodie'. Eer je dit onder de knie hebt ben je wel wat jaren verder.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen goede melodie kan verzinnen.
Volgens mij heb je twee makkelijke manieren hiervoor:
1.Bedenk de melodie eerst in je hoofd.
Daarna neurie of zing je je zelf bedachte melodie en neem je 'm op.
Nu hoef je alleen nog maar de melodie op je synth even na te zoeken. (of je koopt Cubase5 en je zorgt dat je de melodie toonzuiver inzingt)
2.Speel gewoon eens wat (alleen rechterhand, geen accoorden erbij) en als je een lekker stukje hebt, dan probeer je er weer wat achteraan te fiedelen.
Met een maat of 8 kom je al een eind, 16 maten is nog beter.
Als je je melodie eenmaal hebt kan je er met links de bastonen bij zoeken...op die manier heb je meestal direct de grondtoon voor de accoorden te pakken. :mega:
 
en als je dat wilt horen verwijs ik je morgen naar mijn nieuwste track op hyves..komt goed!
 
ok, dus even wat controle vragen van een theorieleek:

ladder = 7 noten C, D, E, F, G, A, B
je kan een ladder beginnen met ieder van deze noten
met noot 3 en 5 erboven maak je een akkoord
afhankelijk van de toonladders (majeur, mineur) loopt je ladder wle over niet over de zwarte toetsen

alle noten binnen de desbetreffende ladder kunnen worden gebruikt voor de melodie

zoiets?

Naaahh,.. euhh zoiets ja,.. nee ,.. soms,.. bleerk
Maar niet helemaal.

Ik zie dat yooz t al ongeveer heeft uitgelegd,..
Ik zal hieronder ff een kopie gooien van wat ik laatst aan een maatje had gestuurd. Voor de extra.

Ik probeer t even noobiesimpel uit te leggen dus straks niet allemaal massaal gaan zeiken!!!!!

Okay noobsters,.. daar gaan we,.. :geslaagd: gheheh :D

Neem allemaal je toetsen voor je neus

Erg versimpeld kom je op zoiets uit:

Ladders

12 halve tonen (semitonen),.. van de ene toets naar de volgende (c c# d d# e f enz,)
dit noemen we voor t gemak halve afstanden.
dus van c naar c# is een halve afstand,.. van c naar d een hele

Nou zijn er voor de beginner twee belangrijke ladders,.. majeur en mineur

De majeur gaat zo,..

1.grondtoon 2.heel 3.heel 4.half 5.heel 6.heel 7.heel 8.half

Dus de halve afstanden tussen de derde en vierde en de 7e en 8ste toon van de toonladder.

bv de cmaj ladder,.. grondtoon c dus
c d e f g a b c ,..

of de bmaj ladder,.. grondtoon b dus
b c# d# e f# g# a# b

kijk naar je toetsen,. waar niks tussenzit is dus een halve waar wel een toets tussenzit is dus een hele afstand.
Of toetsen zwart wit of wat voor kleur dan ook zijn doet er niet toe!!!

De mineur gaat zo,.

1.grondtoon 2.heel 3.half 4.heel 5.heel 6.half 7.heel 8.heel

Dus de halve toonsafstand tussen de 3e en 4e en tussen de 5e en 6e toon van de toonladder.

bv de cmin ladder,.. grondtoon c
c d d# f g a a# c ,..

bv de c#min ladder,.. grondtoon c#
c# d# e f# g# a# b c#

Je kunt een ladder dus op iedere toon beginnen en van daaruit hou je je gewoon aan de afstanden.


Akkoorden,..


Een akkoord maak je zo.
De 1e, de 3e en de 5e toon van de toonladder.

Het c majeur akkoord maak je dus

Je neemt de cmaj ladder zoals je al hebt geleerd hierboven
c d e f g a b c ,..
De eerste is c de derde is e en de vijfde is g dus c e g maakt het c akkoord

c mineur akkoord

cmin ladder is

c d d# f g g# a# c

dus het cmin akkoord wordt dan c d# g

Simpel

Om akkoorden te vinden die bij elkaar passen kun je het volgende doen.

1ste 3e 5e toon van de toonladder
2e 4e 6e toon van de toonladder
3e 5e 7e toon van de toonladder
4e 6e 8ste toon van de toonladder

enz enz,..
Door deze akkoorden te combineren maak je akkoordenschema's
Als je in de bijbehorende ladder soleert,.. melodieen maakt dus,..
Ga je nooit vals en zal het altijd best ok klinken!

Nou zijn er natuurlijk een heeeleboel verschillende ladders en heeel veel
varianten op akkoorden maar dit zijn zo'n beetje de meest gebruikte en
simpele.


Ik vond een heel leuk hulpje hierladders en akkoorden calculator

Meer over verschillende mineur ladders hier mineur ladders

Geen vragen gaan stellen voordat je echt zeker weet dat je t niet snapt aub!

:biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk niet echt dat de theorie je (als beginner) gaat helpen bij het maken van een 'goede melodie'. Eer je dit onder de knie hebt ben je wel wat jaren verder.

Nee joh,. een dag flink pielen en je verleert t nooit meer.
En natuurlijk is gevoel voor muziek en lekker spelen een eerste vereiste.
Gewoon zingen en meespelen met wat je zingt is heel goed voor je gehoor.
(misschien minder voor het gehoor van de huisgenoten :D maar,..)

Een beetje basistheorie is gewoon erg fijn om mee te dragen.

Bv,. jamsessie in de club,.. iemand roept blues in b en je kan gelijk inhaken,.
Dit werkt natuurlijk niet met platen!!!!! :eureka:

:walker:
 
Ik denk niet echt dat de theorie je (als beginner) gaat helpen bij het maken van een 'goede melodie'. Eer je dit onder de knie hebt ben je wel wat jaren verder.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen goede melodie kan verzinnen.
Volgens mij heb je twee makkelijke manieren hiervoor:
1.Bedenk de melodie eerst in je hoofd.
Daarna neurie of zing je je zelf bedachte melodie en neem je 'm op.
Nu hoef je alleen nog maar de melodie op je synth even na te zoeken. (of je koopt Cubase5 en je zorgt dat je de melodie toonzuiver inzingt)
2.Speel gewoon eens wat (alleen rechterhand, geen accoorden erbij) en als je een lekker stukje hebt, dan probeer je er weer wat achteraan te fiedelen.
Met een maat of 8 kom je al een eind, 16 maten is nog beter.
Als je je melodie eenmaal hebt kan je er met links de bastonen bij zoeken...op die manier heb je meestal direct de grondtoon voor de accoorden te pakken. :mega:
Alles goed en wel over theorie, maar ik denk dat theorie je alleen maar beperkt.
Mind you, ik beheers de theorie, maar bovengenoemde methode is de beste die ik ken. Toen ik ook nog alleen 3 accoorden kende en nog niks van theorie snapte, wist ik wel om wat ik in mijn hoofd hoorde om te zetten in een melodie. Het is makkelijker als je de theorie beheerst. Toch blijft de basis bij het verzinnen van die melodie.

Ik zat deze draad te lezen en zag dat veel mensen vanuit accoorden werkten. Dus eerst de reeks van accoorden en dan de melodie. Het deed me denken aan de manier hoe gitaristen werken. Misschien doen mensen die trance maken het ook zo, weet ik veel. Mijn ervaring zegt dat je je veel te veel beperkt door deze methode.

Ik neem twee uitwerkingen van een veel op elkaar gelijkende melodie: de melodie van het deuntje van Kabouter Plop en de melodie van Glamorous life van Sheila E. De hoofdmelodieen hebben bijna dezelfde noten, maar door de keuze van ander ritme en andere grondtoon, worden het twee kompleet andere liedjes. Dit lijkt een absurd voorbeeld. Maar er zijn meerdere van dit soort voorbeelden in de popmuziek.

Hoe bereik je nou de "ideale" melodie? Het eerste wat je je dan moet afvragen is: wat wil ik vertellen, wat wil ik communiceren en hoe.
Vooral dat van wat is belangrijk. Wil ik agressie overbrengen of wil ik liefdevol overkomen? Waar je dan snel op neerkomt is dat je de menselijke stem in de vorm van zang wilt nadoen om een emotie over te brengen, te communiceren. Er zijn muziekschrijvers die dat geweldig goed kunnen. Om een paar te noemen: Miles Davis, Wayne Shorter, maar ook Prodigy en NIN. Die mensen weten precies hoe je een sfeer moet scheppen door het spelen van een melodie.
Luister naar hoe deze mensen en je andere favoriete schrijvers het doen. Je kunt er veel van leren.
 
Grappige discussie, inderdaad.

Heus, een forum als dit moet naar mijn mening toch z'n grenzen kennen, namelijk dat het een zeer slecht medium is om zulke informatie over te brengen. Allereerst is de type snelheid en daarmee ook de overdenk snelheid veel te groot zodat het gevaar bestaat om door kleine, maar ook belangrijke, foutjes verwarring te stichten bij hen die het nog niet weten. Dat is uitermate frustrerend voor beginners. Daarbij is het goed in het oog te houden dat de muziektheorie slechts 'gestolde praktijk' is met als enig doel 'het beschrijfbaar maken van die praktijk'.

Aan de andere kant is een vraag, waarmee dit topic gestart is, ook een verkeerde, omdat die op deze wijze eigenlijk luidt: "Leer me muzikaliteit." En dat via een schriftelijke curses die me geen moeite mag kosten. :) Maar de antwoorden die je krijgt zijn die op de vraag: "Wat was voor jullie de informatie die nodig was om dat te bereiken wat je nu kunt en weet?" Dat is een zeer persoonlijke vraag! Forumleden met wat levenservaring kunnen, het liefst voor zichzelf, heel goed aangeven welke informatie en op welk moment wat aan hun vorming heeft bijgedragen. Dat ene boek of die leraar dat of die op 'zo-en-zo en hier-en-daar' wees. Die boeken blijven je dierbaar, zo ook die leraar. Let wel, het moment dat je die informatie kreeg is ook zeer belangrijk!

Terug naar het topic.
Muziek is aan te leren, muzikaliteit is alleen, indien aanwezig, tot bloei te brengen. Om plezier in muziek te hebben hoef je niet muzikaal te zijn, echt niet. Al is de M-factor natuurlijk wel erg handig. Maar die is briljant te vermoorden door bijvoorbeeld iemand het boek 'Algemene Muziektheorie' van Willemse te geven. Binnen de muziektheorie in Nederland een standaardwerkje, maar dodelijk voor de beginner! De AKAI MPC handleiding is daarbij vergeleken een Donald Duckje ;)
Het naspelen van melodiën is een zeer goede raad. Zonder vragen te stellen over toonsoorten en toonladders, gewoon je gehoor trainen. Een collega van me, die op latere leeftijd plots keyboard wil leren bespelen, laat me om de paar dagen wijsjes horen die hij met twee vingers speelt. En maar zoeken. En natuurlijk fouten maken. Dan zet ik er wat basis akkoorden onder, gewoon op de eerste tel van de maat en hij ervaart het 'muziek maken'! Daarna ga ik hem spontaan vertellen over enharmonische verwisselingen, none-akkoorden, echo locatie, quantum theoriën, Afrikaanse talen en briljante openingen bij het Japanse bordspel Go... Waarom komt hij in de kantine nooit meer naast me zitten... ;)

Leerprocessen zijn zeer broos. Een pianoleraar die wegens het dragen van een kunstgebit lichtjes spuugt op de toetsen, hetgeen zo goed door het tegenlicht van het raam te zien is, doet de leerling besluiten viool te gaan spelen. Een avatar van het niet bijster vrolijke gezicht van de een-na-laatste Stadhouder van Gondor - ik bedoel niets persoonlijks hier, Quifster, het is een voorbeeld van de beperkingen van het InterNet - doet ook iets met de informatie die daar naast geschreven staat, ongeacht de waardevolle inhoud daarvan. Persoonsvrije informatieoverdracht bestaat niet. De blauwe enveloppe van de Belastingsdienst is er een voorbeeld van. Belasting wordt geacht onpersoonlijk te zijn, maar het voelt verdomd anders aan, zelfs als het een teruggave is :D

Terug naar het topic...
Tra-la-la-la-laaa...

Wout
 
Wout, je verrast me toch iedere keer weer met je epistels vol overpeinzingen en perspectieven :D

Denk dat mij uitgangspunt is: anything goes

soms begin ik met een melodie, soms met akkoorden maar uiteindelijk komen ze altijd samen. Muziektheorie is voor mij dan ook niet noodzakelijk om te weten "hoe het hoort".... maar meer op de uitdagingen die ontstaan bij het samenkomen met wiskundige precisie toch creatief op te kunnen lossen. Dus 12 halftonen, 1/3/5 voor akkoorden en 1e en 2e inversies geven mij een leiddraad/uitgangspunt om tonale uitdagingen bij "het samenkomen" bloot te leggen en op te lossen. danwel aan de melodiekant, danwel aan de akkoordenkant. bewust harmonieen maken is voor mij nog een aantal stappen te ver.

Ik wil stiekem best nog wel een niveautje dieper dan dit, maar mis dan toch wel interactiviteit op de diverse theorie sites. Maar we lezen en oefenen door.
 
Ik zal eens hard de archieven induiken, maar volgens mij heb ik hier nog de gehele theorie liggen die ik moest leren voor mijn muziekschool graad D examen.
Da's wel een goede start om te beginnen met therorie !
 
Opmerkelijk is dat er veel theoretische kennis wordt gespuid over harmonie- en intervallenleer, maar niet over melodiën! Termen als 'frase', 'these en antithese', 'vormleer' en dergelijke kom ik nog niet tegen... Zelfs leidtoon nog niet gelezen :) En we hebben het toch over melodie?

Wout
 
Klopt, de vraag wordt door de meeste opgevat als hoe arrangeer ik om een melodie :D
 
Back
Top