Een goede melodie maken

a1-a2-a2-a1-a2-a2-a1-a2-

Vrij eenvoudig van opzet :P

In From Classic To Techno, in de techno/italo-variatie, heb ik vaak het volgende patroon

Is dat 'bekende' muziek, in de zin van uitgebracht ? omdat je het telkens noemt
 
Het is toch juist mooi, zeker bij klassiek als de bas dit juist niet doet ??

Ja, daar zeg je me wat. Ik zou eens weer naar klassieke muziek moeten luisteren.

Wat het gebruik van Klavecimbel bij techno betreft had ik de volgende baslijnen:

4/4-maat (gebruikelijk voor een techno)
[Fm] 4F 8-16F 16F [Des] 8 Des 8 Des 8 Des 8 Des
[Es] 4Es 8-16Es 16Es [Cm] 8C 8C 8C 8C

5/4-maat (zeer ongebruikelijk voor techno of ten minste synthesizermuziek! Ik wou de eerste zijn die dat deed)
[Fm] 8F 4F 8F 8F 8F [Des] 4Des 4Des
[Es] 8Es 4Es 8Es 8Es 8Es [Cm] 4C 4C
 
1234-voorbeeld : c---e---g---e---f-f-d---e-e-c---
Hm, ik zou dat kunnen overwegen in het Klavecimbelvoorbeeld zou dat worden:

f---f--fdes-des-des-des-
es---es--esc-c-c-c-

of

f-f---f-f-f-des---des---
es-es---es-es-es-c---c---
 
Licht eens toe... wat vind jij "poep"?

Het lijkt er nu op dat je een hele hoop losse specifieke gevalletjes aan het maken bent terwijl een formalisatie je een model zou geven dat voor elke situatie toepasbaar is, en je alles in het verband laat zien.
 
Het lijkt er nu op dat je een hele hoop losse specifieke gevalletjes aan het maken bent terwijl een formalisatie je een model zou geven dat voor elke situatie toepasbaar is, en je alles in het verband laat zien.

Nounou Yooz,.

Formalisatie? Die arme kerel weet nog niet eens wat poep is!! Beetje inlevingsvermogen is wel gewenst in deze. ;)

1.
formalisatie
for - ma - li - sa - tie
[ -´ zaa(t)sie]
de -woord (vrouwelijk)
het formaliseren; het vervangen van de redenering door operaties met een formeel systeem
 
Laat maar... :frons: Ik geef toe dat ik hier en daar de mist in ging in dit topic...

Da's niet erg, maar je haalt jezelf zo een hoop tikwerk op de hals dat niet hoeft :).

Overigens vind ik zelf
Code:
de code tags
ook wel geschikt voor dingetjes die op de plaats moeten blijven, zodat je dus niet de hele tijd hoeft te kijken of de noten wel uitgelijnd zijn :)
 
Laat maar... :frons: Ik geef toe dat ik hier en daar de mist in ging in dit topic...

ach, je probeerde het in ieder geval :)
Overigens ben ik het met een aantal van je beweringen niet eens (noten die niet in een akkoord vallen :D), en vind ik de voorbeelden wat ouderwets (te veel op de 8e en 16e maat gericht), maar zelf post ik dit soort dingen / discussies niet meer op dit forum.

Maar het lijkt me best leuk om met je van gedachten te wisselen over een aantal dingen. Post anders eens op pianoforum, of stuur eens een pb :)
 
Da's waar, Quifster... maar ik ben in het componeren weliswaar eigengereid; ik heb nogal eigen ideeën van her en der weggeplukt (Jean-Michel Jarre, The Beatles, Tsjaikovski, Bach, Mozart, techno, trance, house). Ik had willen schrijven dat de luisteraars op een nieuwsgroep (waarop ik mijn muziek liet horen) mijn muziek wisten te waarderen.
 
Ik zit nog een beetje met een probleem ten aanzien van de basslijn en de melodie.

Zelf maak ik wel eens wat hardstyle, even de discussie over het genre buiten beschouwing gelaten, waarbij er vaak een variërende basslijn te horen is. Nu is het maken van zo'n basslijn niet het probleem, alleen de plaatsing daarvan ten opzicht van de melodie.

Wat ik normaal doe, is de basslijn op dezelfde hoogte mee laten lopen als op de melodie, weliswaar 1 of 2 octaven lager.

Stel (even kort door de bocht):

ik speel de volgende melodie:
a-a-a-a-c-c-c-c-f-f-f-f-c-c-a-a

Deze lijn gebruik ik dan ook voor m'n bass partij, maar ik krijg soms te horen dat mijn basslijn 'vals' klinkt ten opzichte van de melodie, terwijl de melodie wel kloppend is. Terwijl ik juist denk/dacht het goede manier is om de basslijn gelijk te houden met de melodie.

Na veel zoeken hier op het forum en google, kan ik niet echt een 'rule of thumb' hiervoor vinden (als die er al is).

Dus hoe zou je je variërende basslijn onder je melodie zetten? Of zit hier ook nog weer verschil zitten in bij de verschillende akkoorden?
 
Dus hoe zou je je variërende basslijn onder je melodie zetten? Of zit hier ook nog weer verschil zitten in bij de verschillende akkoorden?

De melodie die je hebt kan in feite al als leidraad dienen voor de akkoorden.

Als je iets hebt als:

Code:
A1-B1-C2-E1-F1

F1-E1-D1-E1-A1

kun je kiezen voor een hele simpele

Code:
A1-B1-C2-E1-F1
Am          Dm

F1-E1-D1-E1-A1
Dm          Am

De reden voor de keuze is omdat de eerste 4 noten allemaal in een Am akkoord passen - de B op het eerste gezicht niet, maar daar is het Em sus akkoord voor (E-A-B - E is de volgende stap op de kwintencirkel). De Dm kies ik omdat Dm de vorige stap is op de kwintencirkel, en omdat F en D weer noten in dat akkoord zijn.

Om de overgang vloeiender te maken voeg je akkoorden toe en krijg je dit:

Code:
A1-B1-C2-E1-F1
Am    C     F

F1-E1-D1-E1-A1
Dm       E  Am

De bas kun je dan baseren op de grondtoon van het akkoord dat je op die plaats gebruikt, en dan kun je er vrij zeker van zijn dat het niet vals is. "Vals" is sowieso voor meerdere interpretaties vatbaar; je zult moeten uitvinden of het slechts dat deel van de melodie is of het geheel.
 
Back
Top