Een goede melodie maken

Thanks, maar dat lijkt me toch niet zo handig. Ik heb liever een stap-voor-stap tutorial eerder dan een volledige lijst van de akkoorden en toonladders.

http://www.chordmaps.com/

Die van the Piano House is -wel- handig, en je leert er meer van dan je denkt.

Kies bij "REGULAR SCALES" de "A" en "Pentatonic Minor" uit. De toetsen die niet met een stipje zijn gemarkeerd mag je niet aanraken. Ga in vredesnaam geen stickertjes op je piano-toetsen plakken.

Ga dan heen er weer spelen - dus A-C-D-E-G-E-D-C en gebruik verschillende ritmes- alles kort achter elkaar, A langgerekt, C-D kort, E weer lang - varieer. Vervolgens ga je grotere stappen nemen en buiten dat ene oktaaf spelen - dus A3-A4-G4-E4-D4-E4-D4-C4 (ik noem ze maar even zo). Ook hier varieer je in lengte. Je ziet dat ik hier niet van A naar C ga (1 enkel stapje) maar een grotere sprong neem - een interval.

Je zult zien dat je met die combinatie alleen al een hele hoop melodietjes kunt verzinnen en er zelfs een paar hoort die misschien bekend klinken.

Blijf vooralsnog in vredesnaam van arpeggiators af, want die laten je niet zien wat je doet. Leer eerst je vingers aan waar de noten zitten, en eigenlijk kun je nog beter even wachten totdat je deugdelijke les hebt; dan leer je de vingers goed te plaatsen zodat je niet bij een melodie uitkomt waarbij je 2-na-laatste toets met de pink aanraakt en dan geen vingers meer over hebt voor de laatste noten. Bij leren spelen heb je geen afleiding nodig, dus hou je zoveel mogelijk alleen bij de piano - schuif je computer en andere apparatuur aan de kant, die heeft hier nog niks bij te zoeken.
 
Bedankt voor al het advies! Maar aangezien ik toch piano leer (piano heb ik al), is het toch wel mogelijk om een stap-voor-stap methode te vinden? Er zijn toch tal van boeken waar je bij elke les een nieuw akkoord leert en een nummer speelt waarin daar gebruik van wordt gemaakt?
 
Muziek maken is ook een vorm van geduld en fases waarin je denkt jezelf heel snel te onwtikkelen, dan een oogwaarschijnlijke stilstand (vaak wordt je juist wel beter tijdens deze fase, maar wordt je je instrument en techniek meer meester). Door veel te oefenen ga je ook beter klanken en accoorden leren kennen en herkennen. Dus naast de gegeven tips hierboven, veel oefen (ook volhouden) en goed blijven luisteren.
 
daar heb je docenten voor, die kunnen, vooral als ze ook goed zijn, op basis van hoe goed je nu bent een pad uitstippelen die jou nog beter kunnen maken.
 
Ik moet dan ook weten hoe ik oefen he, met de verkeerde methode kom je met veel oefenen toch niet ver?

Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een pianoboek gekocht en werkt deze blz. voor blz. door, zonder leraar...oké ik spele het wel eens voor. Maar oefening baart kunst. En je hebt er idd ook goede leraren voor en forum's :biertje:
 
Zoals ik al zei, volgens mij kan dat niet echt zonder basiskennis. Hoe zie je dat voor je?
(...)
of te wel, allemaal steilvariaties die enige theoretische basiskennis vereisen en die veel mensen hier natuurlijk zo uit hun mouw schudden. Alleen ik zie iemand zonder toonladder en akkoordkennis dit niet bepalen op basis van een melodielijn.

hoe denk jij dat stabby daar dan de juiste akkoorden bij zou kunnen zoeken?

overigens interessant onderwerp :)

True, ik denk waarschijnlijk een stap te ver. Maar ik wil iig aangeven dat je veel hebt aan je gehoor: Als je zelf akkoorden wilt gaan uitzoeken, zul je toch wel ontdekken dat C-Db-G toch minder aantrekkelijk klinkt als akkoord (bij de meeste genres), dan C-E-G.

Verder moet je vooral logica zoeken, ipv de akkoorden klakkeloos leren ofzo.
En zolang je geen les hebt, ga er idd gewoon mee stoeien.

Heb zelf voor mijn studie het boek 'Algemene muziekleer' van Willemze. Er staat alles in uitgelegt over akkoorden, maar het is erg droog. Verder staat er alles in wat handig kan zijn bij muziek maken. Als je 27 euro kunt missen, kun je het overwegen. Icm met genoemde websites best een optie I guess. Heb er zelf weinig dingen uit geleert, dus concreten ervaringen weet ik niet, 't is meer een leuk naslagwerk voor mij.
 
Het lijkt me wel een leuk idee om gewoon met toonladders en basale harmonieleer te beginnen. En leren zingen. Vanaf daar kom je in no time behoorlijk ver als je er moeite in steekt. Of wil je er geen moeite in steken ?
 
... Stel je melodie bestaat uit de noten:
- G - B - C- E

theoretisch zou ik geneigd zijn om hier de A mineur als basis akkoord voor te gaan gebruiken, maar dat is dan vanuit de jazz gedachte. Klassiek zou dit meer richting de G of C gaan als akkoord (afhankelijk van je invalshoek).
in Trance zou ik op E mineur uit komen. ...
Die A mineur lijkt me grappig, vooral omdat er in dit reeksje geen A staat... Of geeft het streepje voor de G aan dat er nog iets voor moet staan en door de type snelheid is vergeten?

Wout
 

http://en.wikipedia.org/wiki/Interval_(music)

Klopt er iets niet?

Wout : ja, is het ook, maar bij sommige mensen is een leraar geen optie of kun je het met ramkraak met een vrachtwagen nog niet naar binnen krijgen dat een echte leraar een fatsoenlijke investering is die met je meegroeit, dus moet je voor het lesser evil kiezen. Toch?
 
Laatst gewijzigd:
Die A mineur lijkt me grappig, vooral omdat er in dit reeksje geen A staat... Of geeft het streepje voor de G aan dat er nog iets voor moet staan en door de type snelheid is vergeten?
goeie vraag, de noten die ik noemde waren natuurlijk niet helemaal toevallig gekozen :D, en geven veel ruimte voor een andere interpretatie.

de A mist bewust in die sectie. Zonder te diep op de theorie in te willen gaan in deze thread (daar is een andere thread voor op dit forum), komt het er op neer dat als je de A een octaaf lager zou pakken en de noten die ik opnoem als een akkoord aanslaat, dat je een zeer populair uitgangsakkoord te pakken hebt vanuit de (contemporary) jazz stijl.

dus eigenlijk is het akkoord dan:
A - G - B - C- E
Alleen speel je de A dus niet in de melodie dan, wat de reden is dat ik die niet vermeld heb.

Helemaal wordt het spectaculair als je vanuit de Neo Soul stijl deze melodielijn gaat benaderen. In de melodieserie: G - B - C- E vormen namelijk de G en C een Tri-tone uitgangsbasis, Daarnaast vormen de G en B of de C en E een Di-tone uitgangsbasis.
De basis akkoord noten (root note) daarvan zijn helemaal bijzonder (bijvoorbeeld de D root note en A als voicing note voor de tri-tone in deze serie), maar om daar nu in deze thread uitleg over te gaan geven zou wel heel zelfprofilerend zijn :D

Bottomline van mijn verhaal was dus, dat een melodielijn op zich helemaal niets zegt over wat je ermee kan doen kwa Root noot (die de akkoord keuze kan bepalen, of niets als je via terts benadering ernaar kijkt). De productie en arrangement stijl bepaalt veel meer welke akkoorden er bij de melodielijn horen om een herkenbare sound te krijgen voor die stijl.

Daarom vind ik dat het veel eenvoudiger is om zonder theorie kennis vanuit akkoorden te werken die je desnoods vanaf een site haalt en intekent. De melodielijn daarop is veel simpeler te maken dan dan de methode om akkoorden te bepalen vanuit de melodie zelf.
 
Laatst gewijzigd:
... dus eigenlijk is het akkoord dan:
A - G - B - C- E
Alleen speel je de A dus niet in de melodie dan, wat de reden is dat ik die niet vermeld heb. ...
Zie je wel, ik miste iets :D

Toch zou het eens leuk zijn om over stijl gebonden conventies te babbelen, maar het is een synthforum...

Wout
 
Toch zou het eens leuk zijn om over stijl gebonden conventies te babbelen

als je dat leuk vindt zou je eens kunnen kijken op de forums van http://www.pianoworld.com/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi

met name het pianoleraar gedeelte daar bevat een aantal hele leuke threads die welliswaar heel diep gaan in de theorie, maar soms ook hele verrassende inzichten en opmerkelijke meningen bevatten.
 
Alleen die 'most frustrating student' thread alleen al :D

ja die is inderdaad erg grappig (heeft natuurlijk niets met theorie te maken :D)

vooral die ene lerares die een vraag stelt aan een leerling en dan 10 minuten wacht totdat die leerling gaat praten :D , ik zie dat echt helemaal voor me.

Of die leerling die elk stuk maar 1 keer wil spelen :D

erg vermakelijke thread inderdaad.
 
Ja, er klopt iets niet. Maar ik ga er gemakshalver vanuit dat het aan je formulering lag en dat je wel gewoon weet hoe de vork in de steel zit.
Dat is een duidelijk zaak, maar wat nu hier van wezenlijk belang is, Yoozer, is het feit dat je iets aan het uitleggen bent, dat je betoog gevolgd 'kan' worden door iemand die het juist erg graag wil weten en dat er een verschrijving van 'A naar B' in 'A naar C' gemaakt is en dat vervolgens niet begrijpt en het verhaal verliest. Als er geen directe communicatie aanwezig is en daarmee 'feedback', dan zijn zulke fouten dodelijk...

Dus gebruik het forum slechts sporadisch als didactisch hulpmiddel, behalve als het om Nederlandse taalverwerving gaat ten behoeve van een inburgeringscursus! Dan denken de cursisten na twee weken: "Oh, zulk Nederlands, dat doen wij nu al beter!" :D

Dat grapje moest ik even maken... Sorry!

Wout
 
Back
Top