SynthCraft

Ben nu een paar uur op mijn Windows laptop met SynthCraft aan het hobbyen, en heb er al mijn eerste simpele plugin mee gemaakt. De plugin crashte in Carla maar werkt in NanoHost, VSTHost en Reaper. En in LMMS werkte ook de als 32-bit plugin geëxporteerde versie van de meegeleverde voorbeeld synth. Verrassend! SynthCraft - simpel en gratis en voor niets. :)
 
Ga proberen of je met SynthCraft ook differentiaalvergelijkingen kunt programmeren. Dat is een stevige test, dus ik ben heel benieuwd! 8)
 
Een differentiaalvergelijking lukt me niet met SynthCraft, maar je kunt er wel leuke customized virtual analogs mee maken. Deze heb ik vandaag in elkaar geknutseld (hier geopend in LMMS):

Eigensynthje1.png




Met de ingepakte 32-bit plugin als bijlage.
 

Attachments

  • Eigensynthje1.dll.zip
    101,8 KB · Bekeken: 17
Ik heb het met een LPF filter en feedback geprobeerd (wat een integrator zou moeten opleveren), maar de fasedraaiing van het filter was niet zoals het hoort waardoor dat niet lukte. Verder heb ik het geprobeerd met een slew limiter en een comparator (waarmee je ook een integrator zou moeten kunnen patchen), maar een comparator module is niet aanwezig en kon ook niet met een overstuurde versterker geïmproviseerd worden. Ten slotte heb ik nog geprobeerd een differentiator te patchen met behulp van een delay, een verschil-module en een delingsmodule (waarmee je het differentiequotient zou moeten kunnen patchen), maar de daarvoor benodigde korte delay kreeg ik niet goed ingesteld. Voor geavanceerd werk is SynthCraft nog niet geschikt, maar het is niettemin heel leuk speelgoed. Ik ken geen beter gratis programma om snel een werkende VA Windows plugin mee te bouwen.
 
Zit je vast aan kant-en-klare bouwstenen, of kun je het ook zelf programmeren? Dat laatste is natuurlijk behoorlijk meer werk, maar zou mooi zijn als die mogelijkheid er wel is.
 
Het zijn vaste bouwstenen. En het programma is zo te zien ook het werk van een persoon. Hopelijk dat het later nog verder ontwikkeld wordt.

Dat we er hier nu aandacht aan besteden helpt wellicht ook... ;)
 
Hier de complete plugin EigenSynthje1. Zorg ervoor dat je na het uitpakken van het zip-bestand het EigenSyntje1 dll-bestand en de map EigenSynthje1 met GUI-elementen op de zelfde plaats in je systeem neerzet, anders werkt de plugin niet!
 

Attachments

  • EigenSynthje1.zip
    1,4 MB · Bekeken: 13
In ieder geval kun je er al eenvoudige synth en effect plugins mee bouwen. Maar omdat je zelf bepaalt hoe de modules aan elkaar geknoopt worden zijn ook allerlei experimentele plugins mogelijk. SynthCraft lijkt op SynthEdit en FlowStone maar is wat minder ontwikkeld want van veel recenter datum, daar staat tegenover dat het gratis is en je geen gezeur over licenties hebt. En de grafische manier van programmeren (eigenlijk virtueel patchen) maakt SynthCraft zo eenvoudig dat je het spelenderwijs leert. Het verbaast me dat SynthCraft niet veel bekender is.

Wat zou je er bijvoorbeeld mee willen bouwen? Ik ben wel in voor een uitdaging...
 
Wat zou je er bijvoorbeeld mee willen bouwen?

Heb niet onmiddellijk iets in gedachten, specifiek om dit te gebruiken. Maar altijd goed om te weten wat beschikbaar is.

Ik denk dat je vrij snel tegen het probleem gaat aanlopen dat je iets wil wat niet echt "standaard" is, iets dat deze modules niet kunnen. Het zou leuk zijn dat de maker van de software iets bedenkt zodat je een module op een eenvoudige manier zelf kan programmeren.
 
Back
Top