Waaraan kun je door AI gegenereerde berichtjes herkennen?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.744
Locatie
Zeist
Gezien de stroomversnelling waarin de toepassingen van AI gekomen zijn is het interessant om kenmerken vast te stellen waaraan je kunt herkennen of een berichtje op ons forum door een mens van vlees en bloed is geschreven of door AI gegenereerd is. Graag in dit topic ideeën voor zulke tests.
 
Screenshot 2024-03-10 at 12.43.37.png


Met name puntje 2, 5 en 6 zijn vaak duidelijk te herkennen, maar ook de laatste alinea waarin altijd een soort genuanceerde conclusie wordt gegeven om het voorgaande samen te vatten in de ["hoewel ... is het belangrijk om op te merken ... waardoor"] vorm. Gerichte vragen worden vaak wel direct beantwoord, maar zeker op gebieden waar meerdere zienswijzen zijn zal ChatGPT proberen zoveel mogelijk 'opties open te houden' en dus niet zomaar een stelling innemen. In de meeste discussies zal iemand dit juist wel doen, aangezien zij een punt (denken te) hebben dat ze willen verdedigen. ChatGPT is juist bijna tergend genuanceerd en zal niet snel partij kiezen.

Merk op hoe ChatGPT mijn 'herkken' typo toch gewoon begreep.
 
Dank! Dan is de vervolgvraag of ChatGPT op verzoek ook bijvoorbeeld juist heel ongenuanceerd kan zijn.
 
Ai stem in yt videos is makkelijk te herkennen. Ik geef dan ook altijd duidelijk daar comment op en dat werpt vruchten af: de maker gaat t niet meer doen schreef ie al. Het klinkt zenuwachtig en snel en irritant
 
Ik kom hier op SF al genoeg vreemde of ongewone reacties tegen, inclusief die van mezelf dus daar is geen AI voor nodig. :D
Gerichte vragen worden vaak wel direct beantwoord, maar zeker op gebieden waar meerdere zienswijzen zijn zal ChatGPT proberen zoveel mogelijk 'opties open te houden' en dus niet zomaar een stelling innemen. In de meeste discussies zal iemand dit juist wel doen, aangezien zij een punt (denken te) hebben dat ze willen verdedigen. ChatGPT is juist bijna tergend genuanceerd en zal niet snel partij kiezen.
Is toch wel twijfelachtig, als je als mens in gesprek bent met een ander en je kan openstaan voor de mening van de ander omdat je je in die ander z'n standpunt kan verplaatsten dan blijven de opties toch min of mieer open.
Je hoeft niet altijd je standpunt te verdedigen, het ligt ook aan het onderwerp natuurlijk; is er maar één antwoord of zijn er meerdere mogelijkheden, 1+1=2 maar bij andere onderwerpen ligt dat weer anders zoals; zou Wilders een goede premier zijn, dan krijg je meningen.
Vraag je aan AI hoeveel is 1+1 dan krijg je een duidelijk antwoord maar misschien wel met een heel verhaal erbij terwijl de mens het bij 1+1=2 zal houden.

Maar elke forumlid wat met enige regelmaat post zal herkend worden door z'n stijl en humor is ook nog wel 'ns een duidelijke aanwijzing.
Ik denk wel dat naarmate AI verder ontwikkelt het steeds moeilijker te herkennen wordt.

Volgens mij kan je AI wel herkennen aan vooral sociaal wenselijke antwoorden, AI zal bijv (even als voorbeeld) niet gauw vertellen dat gekleurde mensen minder intelligent zijn of dat er maar beter nazi's aan het bewind moeten komen, mensen willen nog wel 'ns meer uitgesproken zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Dank! Dan is de vervolgvraag of ChatGPT op verzoek ook bijvoorbeeld juist heel ongenuanceerd kan zijn.


Kan dat zo?: Stel een vraag, en verzoek ChatGPT dan om een voorbeeld te geven van hoe een ongenuanceerd persoon daarop zou kunnen antwoorden.

(Ik heb zelf geen ChatGPT, kan iemand dat proberen?)
 
Mijn eerste indruk is dat de zorgvuldige argumentatie haaks staat op de botte mening, maar ik zou dit berichtje er in een topic over analoog versus digitaal niet als een duidelijk product van AI uit kunnen pikken. Wel als het werk van een nogal merkwaardige gast, maar ja dat zijn we hier (bijna) allemaal... :P
 
Stel aan AI een vraag en laat hem antwoorden op een IQ van 90 en je krijgt een menselijk breinachtig antwoord zonder toelichting van een eindverhandeling die ik hier soms wel eens lees.
 
Gezien de stroomversnelling waarin de toepassingen van AI gekomen zijn is het interessant om kenmerken vast te stellen waaraan je kunt herkennen of een berichtje op ons forum door een mens van vlees en bloed is geschreven of door AI gegenereerd is. Graag in dit topic ideeën voor zulke tests.
Ik gebruik ChatGPT alleen om Nap van antwoord te dienen.
 
Dit worden akelige tijden wanneer iemand die zonder duidelijke taalfouten schrijft alleen daardoor al de verdenking op zich laadt zijn berichtjes met AI te genereren...

Wat ik vrees dat zal gebeuren is echter dat mensen die stiekem AI gebruiken al snel manieren zullen vinden om AI menselijke fouten te laten maken.
 
AI vervoeg'd' werkwoorden correct en gebruikt leestekens. Dat geeft al uitsluiting van welke post geen AI zijn...

Je kunt de tekst gegeven door AI natuurlijk als basis nemen en daar je eigen draai aan geven. Op het oog geschreven door een persoon, met bijbehorende kenmerken, maar inhoudelijk het werk van AI.
 
Een AI bassist dat jouw muziek volgt, nooit klaagt en zaagt.Ziehier de samenstelling van bands in de future.

3501465735481552104.jpeg
 
Back
Top