Trappist in de koelkast?

Hoeveel bier gooi jij weg??

Bij proef sessies gaat het meeste bier (na het proeven) weg. Anders gaat het allemaal veel te lang duren voor ik ze ook allemaal geproefd en genuttigd heb. Ik troost mij met de gedachte dat ik nu zo goed als klaar ben, en weet wat ik wel en niet lust. Bieren die speciaal besteld moeten worden is me te veel gedoe. Ik ken nu een stuk of twintig speciale bieren die ik heel lekker vind en die hier in het dorp verkrijgbaar zijn. Dat is mooi genoeg.
 
De twee Maallusten (Mooie Madam en De Deerne) hebben wel karakter maar zijn helaas niet mijn smaak. Ik vind ze te droog en te bitter. En daarmee is mijn proeverij klaar.
 
Orval is voor gevorderden ( 😊 ). Net als met kaas. Je begint met smeerkaas en jong belegen en eindigt met munster en sardijnse madenkaas.
Ik zou niet weten welke biertjes ik nog moet proberen om Orval lekker te vinden, ik vind mezelf inmiddels aardig gevorderd maar ik vind Orval nog steeds niet te zuipen, hoe mooi het flesje ook is.
 
Toch maar wat meer informatie over die geur dan. Orval is namelijk een zogeheten Bret bier. Brettanomyces bieren zijn eigenlijk geen aparte bierstijl, zoals bijvoorbeeld Stout of Tripel. Het zijn bieren die ontstaan met behulp van wilde gistsoorten, ofwel SPONTANE gisting. Daardoor ruiken en smaken ze zurig fris. Een beetje Yoghurt-achtig. Brettanomyces is een soort gist dat op de schil van fruit te vinden is. Bret bieren zijn een tijdje uit de mode geweest, maar je ziet ze langzamerhand weer meer verschijnen.
Ik vind Orval echt heerlijk. Voor mij was het ook geen kwestie van 'leren drinken', vond hem meteen lekker. Helaas is 'ie vaak moeilijk verkrijgbaar.

Heb zelf voor het weekend een viertal Omers ingeslagen. Een fijne blonde rakker die me altijd goed smaakt, en nu ook nog eens in de bonus bij de Albert Heijn.

Ik zou niet weten welke biertjes ik nog moet proberen om Orval lekker te vinden, ik vind mezelf inmiddels aardig gevorderd maar ik vind Orval nog steeds niet te zuipen, hoe mooi het flesje ook is.
Smaken verschillen en kunnen over tijd veranderen. Maar ik zou niet teveel energie steken in het 'leren drinken' van bieren die je totaal niet aanstaan. Er zijn immers nog honderden zo niet duizenden andere bieren om te proeven dus waarom blijven hangen bij iets wat je niet lekker vind.
 
Mmmmm bier soep!

IMG_6286.jpeg
 
De Orval ruikt en smaakt nog steeds even verschrikkelijk. Ik weet niet wat het is, maar op mij maakt het een bedorven indruk die al begint met de geur die ervan af komt waarna de smaak die indruk alleen nog maar verder versterkt. Na een paar slokjes proberen de rest door de gootsteen gespoeld. :(
1 van mijn lievelingsbieren
 
Het blijft mij een raadsel: is de associatie met bederf bij Orvals geur en smaak dan geheel afwezig bij de Synthforum-leden die Orval wel lusten?
 
Het blijft mij een raadsel: is de associatie met bederf bij Orvals geur en smaak dan geheel afwezig bij de Synthforum-leden die Orval wel lusten?

Ach ja, dat heb je met andere dingen ook. Neem zoute haring, smaakt mij uitstekend 8~ maar anderen vinden het zo ongeveer het smerigste wat er is. Alleen al van de geur gaan ze bijna over hun nek. Lijkt ook weinig tussen te zitten, of je lust het graag, of juist helemaal niet. Zal wellicht met sommige bieren ook zo zijn?
 
Het blijft mij een raadsel: is de associatie met bederf bij Orvals geur en smaak dan geheel afwezig bij de Synthforum-leden die Orval wel lusten?
Nee, de geur van bederf of iets anders onplezierigs is mij bij Orval nooit opgevallen. Ik vind het juist een heel mooi zacht bier.
 
Back
Top