Trappist in de koelkast?

Als experiment is dat interessant, maar veel van wat speciale bieren speciaal maakt gaat daarbij verloren. En dan bedoel ik de ambachtelijkheid, traditie en de folklore rondom de naamgeving en geschiedenis van speciale biermerken. De bierbeleving bestaat uit meer dan de smaak alleen.
 
Als experiment is dat interessant, maar veel van wat speciale bieren speciaal maakt gaat daarbij verloren. En dan bedoel ik de ambachtelijkheid, traditie en de folklore rondom de naamgeving en geschiedenis van speciale biermerken. De bierbeleving bestaat uit meer dan de smaak alleen.
Helemaal waar. Maar achter hoeveel biertjes die een dergelijke ambachtelijkheid presenteert schuilt al een soort van wetenschap en toevoegingen waar wij niet van afweten? Het is ook wel een beetje marketing om zo'n beleving te verkopen. Ik denk ook niet dat een brouwerij erbij moet vertellen dat ze AI hebben gebruikt, zal niet goed zijn voor de verkoop, maar een verbeterde smaak dan weer wel.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Klopt. Dat hele 'ambachtelijk gebrouwen volgens eeuwenoud traditioneel recept' is grotendeels onzin. De reclames met warm goud licht met veel hout en balken en charismatische mannen met baarden voelen goed, maar uiteindelijk komt het meeste bier gewoon uit een steriele TL verlichte fabriek. Zoals Jan Kuitenbrouwer al eens opmerkte in een van zijn 'Turbotaal' boeken, vindt de gemiddelde mens alles dat door het mondje moet vooral lekker als het 'traditioneel' en 'ambachtelijk' is (want vroeger was alles lekkerder/beter - dus hebben we Grootmoeders Cake en Traditioneel Oudhollandse Stoofpotjes (met armlengtes aan E-nummers)) terwijl als dingen schoongemaakt moeten worden het juist weer 'nieuw' en 'verbeterd' moet zijn (want ieder product tot nu toe maakt de beloftes niet waar - mijn was en tanden MOETEN witter).
 
De reclames met warm goud licht met veel hout en balken en charismatische mannen met baarden

Eén van m'n favoriete biertjes is de 'Zware Jongen', een tripel van brouwerij Maallust in Veenhuizen. Zo gaat het daar:

 
De sfeer en entourage zijn heel belangrijk! Ik koop zelf ook bijbehorende glazen voor mijn favoriete speciale bieren. En ik heb ook een voorkeur voor bruine cafés met inderdaad veel houten balken en massieve tafels. De klinische omgeving als bij de MacDonald's waar je baadt in een zee van licht is mij een gruwel. (Ik weet niet of het daar nu nog zo is, maar zo herinner ik mij de MacDonald's van de paar keer dat ik er ongewild in verzeild raakte.) Dat er ook in het biervak - zoals overal elders - veel oplichterij en schone schijn voorkomt doet daar niets aan af.

En daar laat ik het voor vandaag even bij want ik heb een zware hoofdpijn. Niet van het bier, maar ik heb te veel aan mijn hoofd gehad de laatste tijd...
 
Ik vind dat AI-om-bier-beter-te-maken artikel een beetje onzin overigens. Als ik het goed interpreteer hebben ze gewoon de resultaten van een proefpanel gebruikt om bepaalde bieren meer richting de populaire smaken te drukken. Het enige effect daarvan zou zijn dat bieren alleen maar meer op elkaar gaan lijken, maar dat je juist unieke smaken gaat missen. Smaakt zometeen ieder Belgisch biertje richting Westvleteren...
 
Voor AI voor productieverbetering heb je heel wat productiedata nodig, een zich langzaam bezattend proefpanel leidt mogelijk tot sinaasappelschillenschimmelsmaak.
 
Gaat alweer wat beter. Ben gewoon te druk geweest met van alles, en dan heb ik ook nog de belangrijkste ontwikkelingen op het wereldtoneel proberen te volgen! Dat is gewoon te veel voor dit arme hoofd, en dat eist dan ook als het al te gek wordt simpelweg een pauze middels een zware hoofdpijn. Dus goedschiks of kwaadschiks moet ik gewoon een stapje terug doen in waar ik mee bezig ben. Less is more is voor mij een medische noodzaak.
 
Heb nog weer eens wat speciale bieren aangeschaft voor de proeverij (niet voor het zuipen ;)). Waaronder Orval en Chimay Sterk Blond. Wie weet is mijn smaak na al het bierproeven inmiddels wat gecultiveerd en kan ik ze nu beter waarderen...?
 
De Orval ruikt en smaakt nog steeds even verschrikkelijk. Ik weet niet wat het is, maar op mij maakt het een bedorven indruk die al begint met de geur die ervan af komt waarna de smaak die indruk alleen nog maar verder versterkt. Na een paar slokjes proberen de rest door de gootsteen gespoeld. :(
 
Orval is voor gevorderden ( 😊 ). Net als met kaas. Je begint met smeerkaas en jong belegen en eindigt met munster en sardijnse madenkaas.

Overigens staat Orval bij mij ook niet in de top 10. Volgend jaar maar weer eens proberen.
 
Zit nu aan de Chimay 150 Sterk Blond. De geur doet heel in de verte aan de Orval denken maar als je bij deze Chimay doorzet en ervan proeft is die goed te doen. Ja - goedgekeurd! Maar ik maak hem niet helemaal op want ik wil straks ook nog de St. Feuillien proeven.

Overigens heb ik vandaag ook een punt Gooische Pikante (kaas) kunnen scoren. Heel lekker! En ik voel er weinig voor om nu nog weer verder te evolueren tot liefhebber van madenkaas.
 
He, zit er bij jou al een 5 in klok?

Nooit van gehoord. Die moest ik effen opzoeken! Nee - op zaterdagen ben ik vrij. En dit is bedoeld als proeverij. Het gaat me er niet om een feestje te bouwen. Ik heb vandaag een boel speciale biertjes gekocht die ik nog (eens) wilde testen, mede naar aanleiding van wat er in dit topic zoal wordt aangeprezen. Afhankelijk van hoe dat bevalt zijn een paar slokjes al genoeg, met de Orval bijvoorbeeld was ik heel snel klaar. Van die Chimay had ik ongeveer een kwart flesje nodig voor mijn oordeel. ;)

Ik ben er ook wel ongeveer klaar mee, en verwacht eigenlijk dat er niet veel meer aan mijn favorietenlijst zal veranderen. Maar we gaan het zien...
 
Back
Top