Effecten voor Rhodes?

Retinite

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2005
Berichten
68
Locatie
Enschede
Heb net een vette Fender Rhodes MK2 73 op de kop weten te tikken (maar zo een klus is dat helemaal niet) 8)
Ik heb de rhodes leren kennen via mijn Nord Stage piano (ja erg he dat ik hem nog niet kende...:o:) maar goed, daarin zitten natuurlijk effecten enzo en galm en issie wat gecompressed. Maar die nord stage kan ik niet tussen thuis en studentenkamer heen en weer slapen dus daarom maar een rhodes.

Helaas heb ik op mn studentenkamer hier nu alleen nog ff een 10 W mini gitaarversterkertje:erm: dus is het geluid nogal droog en compleet lekker-laag-bas-loos:erm:

Weet iemand een goed High Quality effecten apparaat dat het wat kan opleuken met galm, auto-pan, limiting (de dynamic range zou te hoog kunnen zijn voor standaard versterkers?), chorus, flanger, delaytje etc etc. Welke meerdere tegelijk kan!! Hoeft eigenlijk maar 1 input in. Wordt waarschijnlijk digitaal, maar hopelijk wel 24-bits/96kHz ofzo dan.

Dan heb ik twee opties: doorsturen naar een (stereo)buizenamp (gitaar?, lijkt me duur) of naar stereospeakers, dan moet hij dat weer kunnen. Verder weet ik dat er geen voorversterker inzit (net als een standaard passieve elektrische gitaar) misschien voor de hand liggend, maar het signaal is dus laag.

En een reeks van Boss effecten pedaaltjes :P? Zal dat een idee zijn 8o?

Andere ideeën allemaal welkom.
 
Of overweeg toch een mooie gitaarversteker te kopen.
Het mooie daarvan is dat je geluid hebt zonder verdere apparatuur.
Maar vooral dat je de prachtige klank en dynamiek behoudt.

Een Fender Twin Reverb is natuurlijk klassiek, maar er zijn veel mooie versterkers. Mocht je ooit live willen spelen houd dan ongeveer een vermogen van 30 watt (buizen) als minimum aan.

Ik zou niet te veel moeilijk doen met FX op een Rhodes.
Een mooie phaser, delay, EQ of compressor is niks mis mee, maar er is ook niks mis met een Rhodes zonder FX.
 
het geluid van de piano zit in de piano :D en dusch heb je voor de versterking niet meer nodig dan een DI-boxje, een mengpaneeltje en dan een paar studiomonitortjes, of een powered box. Ik heb ook een fender buizenversterker, maar daarvan heb je alleen op het podium profijt want thuis mag-ie toch niet blazen.

Met effekten zou ik gewoon met pedaaltjes experimenteren. Je kunt telkens weer een nieuwe kopen en da's leuker dan een multifx bak (vind ik dan). Ik heb zelf een Smallstone Phaser (geweldig!!), een ARION chorus (geheim wapen), een Tubescreamer en een TC Vintage Tremolo
 
dymno-my piano misschien?? extreem zeldzaam dat wel, is een leuke preset van de eventide. die is echt goed nagebootst...

harrie
 
ik gebruik voor mijn rhodes soms wel een roger mayer voodoo-vibe. een smallstone, een compressor, mijn fender twin '78, Trace elliot quad chorus, memoryman deluxe.

gewoon eens wat effecten proberen.

leuke toevoeging als je geen ruimte hebt en geen geld: Het Fender Bassman pedaaltje van Boss... echt een te gek pedaaltje

en verder uiteraard een auto-panning pedaaltje ofzo
 
Kijk, dit vind ik nu een leuk draadje. Ik ben namelijk met precies hetzelfde bezig. Voor mijn eveneens vette MKII.

Ik ben me momenteel aan het orienteren op een goede preamp. Een aantal opties zijn al langs gekomen. Via Stage73 ben ik geattendeerd op een preamp die een ingebouwde tremolo heeft. Die klinkt op zich erg goed. Ook zijn suggesties m.b.t. fx neem ik zeer ter harte. Vooral die Small Stone zou ik ook graag hebben.

Maar mijn oog is ook gevallen op de SC-73 van Major Key. Die hadden al een preamp voor een prima prijs, maar deze SC-73 heeft ook een ingebouwde vibrato. Ik weet niet wat de prijs is/wordt. Die heb ik wel opgevraagd maar nog geen antwoord op gekregen. Linkje:

http://www.majorkey.com/cgi-bin/home.html

Suggesties blijven wat mij betreft welkom!
 
OJS..opgepast met major key...heb gehoord dat zakendoen met ze wel eens 'lastig' kan zijn. Aan te bevelen als preamp is misschien ook nog het spul van Reussenzehn, die bouwt ook een specifieke rhodespreamp (en veel orgelspul)

verder schoot me nog te binnen: autowah is ook een zeer cool effect dat ik veel gebruik, ik heb daar alleen (nog) geen hardware. De q-tron schijnt het ding te zijn. Een equalizer vind ik ook een aanrader, maar da's niet echt een effect. Ik gebruik een MXR 10bander. Lekkere klank.

-het- effect vind ik echter panning tremolo...heb je 2 amps dan is het heeeeeelemaal de hemel voor Rhodes! geniaal.
 
Dit kwam ik ook nog tegen: de Quadrapuss. Het lijkt erop dat dit de rail die in je rhodes zit vervangt door een aangepaste rail met daarin preamp en diverse fx.

http://www.vintagevibe.com/pc-243-6-rhodes-piano-quadrapuss-multi-effects-rail.aspx

Ik hou persoonlijk niet zo van 'all-in-one' solutions en ben daarnaast ook de mening toegedaan dat je een rhodes ten allen tijde in zijn originele staat moet behouden. Maar wie weet is dit wel precies wat sommige zoeken. Er staat overigens wel bij dat hij tot nader orde niet meer leverbaar is.

En Reussenzehn had ik inderdaad al gezien. Is eigenlijk hetzelfde idee als de SC-73 en de TRamp waar Stage73 me op heeft gewezen. Een preamp met ingebouwde vibrato/tremolo. Reussenzehn is dan een stompboxje en de SC-73 en de TRamp zijn 19". Vergelijking in kwaliteit kan ik niet doen, omdat ik geen van de 3 ooit werkend heb gezien. Allen proberen daarmee de originele suitcase preamp te simuleren.

Ik weet wel dat een vriend van mij die heel goed thuis is in Rhodes en Wurlitzers fan is van Harmonic Clarifier van Major Key. Dat is een pure preamp, dus zonder toegevoegde fx. En die is niet duur! Het is volgens mij een unit die ingebouwd wordt in je Rhodes.

http://www.majorkey.com/cgi-bin/home.html

We komen er wel..........
 
ja, die Harmonic Clarifier is gewoon een BBE doosje in namerailvorm...kun je vermijden, want het extra hoog dat je ermee krijgt wordt verdekt door ruis. Ik vond het nuttigheidsgehalte ongeveer dat van een Senseo. Het lijkt koffie, het smaakt best grappig, 2x en dan mik je het weg en neemte liever of gewone koffie of een duur espressoapparaat.
 
Ik heb de MKHC-1 voor mijn beide Rhodes-piano's en ben er erg blij mee. Je kunt het ongetwijfeld vervangen door een extern BBE kastje. De toename van ruis hangt erg af van de opstelling van je Rhodes, daarnaast zit er een bassboost bij die een stuk beter werkt dan de Rhodes eigen feature. Live is het erg prettig dat de knoppen dichtbij het klavier zitten.
 
Kijk, nu wordt het interessant (of liever gezegd nog interessanter):

Begrijp ik goed dat die HC bass boost en extra hoog geeft? En dat hij daardoor het geluid breder, gedefinieerder en meer 'in your face' maakt? Dan zou hij namelijk precies doen wat ik zoek. Ik kan me voorstellen dat je met zo'n HC dan een 'puurder' geluid krijgt. Dat je als het ware het maximale dat er IN zit eruit haalt. Daarna kun je gaan klooien met het signaal in de vorm van EQ, chorus, phaser, wah, distortion en/of vibrato.

Stage, ik merk bij jou wat terughoudendheid. Ik meen me te herinneren dat jij geen preamps gebruikt maar via een amp de tafel in stuurt. Kun jij je echter wel vinden in de redenatie hierboven? En ik ben het met je eens dat het ruisniveau een kritische succesfactor is. Als die HC meer ruis dan hoge frequencies produceert ben ik eerder genegen om hem eruit te laten.
 
hi OJS, ik vind het goed dat Jeroen post dat ie wel gelukkig is met de MKHC, want het geeft aan dat waar we over praten in hoge make 'kwestie van smaak' is. Het klopt, ik ben daar sterk voor 'less is more'. En, ruis is niet altijd een beperkende factor: als je door een gitaaramp speelt, valt dat nadeel wellicht iets weg omdat de gitaarluidspreker die hoge frequenties sowieso niet aankan.

Ik begon met een onafgestelde rhodes die ontzettend lam, onregelmatig en 'bel-achtig' klonk, en speelde door een Roland JC-85. Heb toen zelf de setup veranderd naar meer 'bark', maar de onregelmatigheid bleef. Dat maakt de piano lastiger te spelen en wat 'zompig' qua sound. Dat merk je vooral als je met overdrive speelt. Een eerste stap in de goede richting (voor opnames) was de aanschaf van een cheape DI van behringer! Die heb ik nog steeds, maakt een wereld van verschil.

Toen heb ik een tijdje verschillende overdrives geprobeerd, verschillende amps, een BBE sonic maximizer en 3 equalizers. Van alle dingen vond ik de BBE, een ART "buizen"preampje en de Hughes en Kettner TubeFactor de meest zinloze. Het gepruts en ge-aan-en-verkoop was echter op slag voorbij toen Jens Lüpke de piano behoorlijk heeft afgesteld. Heb nog nooit zo goed 250eur besteed! Sindsdien heb ik mijn Fender Ampje en de hele andere rataplan vrijwel nooit meer aangeraakt (behalve live).

Samenvattend vind ik, na 6 jaar Rhodes ervaringen:
- de goede sound zit in de piano en niet in de versterking! ik heb zelfs wel eens door een hiwatt metal halfstack gespeeld met super resultaat (LUID!!)
- dusch...afstellen met die hap! neem cd met je favoriete rhodessound mee (in mijn geval Sade's 'jezebel')
- speel je clean, dan heb je geen amp nodig, maar plug je direct in in de mengtafel door een DI
- een fender buizenamp is een super klankelement, die de metalige delen van het geluid naar voren brengt, en geweldig is als ie een beetje begint te oversturen. Ik vind dat echter -alleen- een voordeel als de rhodes op de voorgrond moet: bij achtergrond/backings/akkoordjes heb ik liever de cleane sound
- in de studio is een goede amp-simulatie vele malen handiger en niet van echt te onderscheiden
- live is een galm niet echt noodzakelijk, of zelfs in de weg omdat de rhodessound sowieso snel teveel is. -Te- breed is ook niet goed!
- in opnames experimenteren met brutale eq-cuts onder de 250Hz. je merkt dat je je rhodesspoor veel harder krijgt zonder het lied dicht te plamuren

met 'esotherische' preamps heb ik gewoon geen ervaring. Ik heb mijn yamaha mengpaneel gewisseld naar een mackie VLZ pro, en eerlijk gezegd, hoor ik het verschil niet echt. Misschien ben ik daarvoor niet goed genoeg qua gehoor. Ik denk dat een UAudio buizenbak wel wat toevoegt!
 
Ik heb ooit deze thread aangemaakt:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=58785&highlight=rhodes

Misschien handig om hier toe te voegen.
Ik heb daar mijn Rhodes Mk1 uit 1974 met een paar verschillende dingen opgenomen.
Misschien hebben jullie wat aan de geluidsfragementen.


Ow trouwens....Fender heeft een nieuwe Champ uitgebracht.
Een 6 watt buizenversterkertje voor iets meer dan 200 euro nieuw. Ik heb er inmiddels
een paar keer op gespeeld (een vriend van me heeft er eentje) en ik vind het een heel
mooi ding.
En ZEKER voor dat geld.
 
Ik ben het helemaal met Stage73 eens. In 1992 kocht ik mijn eerste Rhodes (een Stage 73 Mk1). Vrij dof, veel mee gespeeld (was toen een goedkope pianovervanger), veel mee gesleept naar podia etc. Pas toen ik in een studio jaren later op een Rhodes speelde die daar stond begreep ik hoe een Rhodes moest klinken. Ik heb de mijne (inmiddels een 88 Mk1) bij Rob Coops gebracht die hem als een ander instrument deed klinken. Sindsdien heb ik er een tweede bijgekocht (een 73) en allerhanden effecten.

Als je Rhodes niet zonder effecten mooi klinkt, zul je hem ook niet mooi krijgen met effecten. Als je Rhodes daarentegen goed is afgesteld wordt het alleen maar beter. Omdat dit een effecten thread is hier nog mijn ervaringen met de diverse mogelijkheden.

Major Key MKHC-1
Ik vind hem erg cool, voor relatief weinig geld veel speelruimte om je klank aan te passen. Apparte knop voor het BBE effect, en nog eentje voor de bassboost. Het maak het geluid niet meer 'in-your-face'. Het geeft het wel meer definitie. Met name in de attack hoor je het goed.

SpeakEasy Vintage Music Suitcase Vintage Tube Preamp
Mooi maar duur ding. Ik heb hem blind besteld en weet niet of ik er uiteindelijk het geld voor over had gehad (toendertijd zo'n 1000 euro!). Doet subtiele dingen met de klank die je pas hoort als je hem niet gebruikt.

Smallstone Phaser
Heb ik nooit zo mooi op een Rhodes gevonden, heeft veel hoogcomponent in de phasingklank. Veel beter vind ik de:

MXR Phase 100
In mijn ogen de beste Phaser die je kunt kopen voor een Rhodes. Lekker organisch geluid.

Line 6 PodXT Live
Veel geluidsmogelijkheden, eigenlijk wel te gek, met name vanwege de variatie.

Morley Wah
Uiteindelijk verkocht omdat ik hem nooit lekker vond klinken met de Rhodes.

Verder
Ook leuk op een Rhodes vind ik de Boss SE70 en de Boss VF-1.
 
Pas toen ik in een studio jaren later op een Rhodes speelde die daar stond begreep ik hoe een Rhodes moest klinken. Ik heb de mijne (inmiddels een 88 Mk1) bij Rob Coops gebracht die hem als een ander instrument deed klinken.

Mijn Rhodes heeft ook een grote beurt gekregen van Rob Coops.
Dat heeft echt een wereld van verschil opgeleverd.
Super!
 
Leuke thread, goeie discussie.

Ik ben het ook helemaal eens met Stage73 en Jeroen, een goed afgestelde/gestemde Rhodes is belangrijk. Ik heb veel op diverse Rhodes piano's gespeeld, en sinds 3/4 jaar heb ik een Rhodes 73 mkII (helaas met plastic toetsen i.p.v. hout, maar ondanks dat is de actie toch behoorlijk), die ik na aankoop onder handen heb laten nemen door Rob Coops. Hij klinkt nu echt fantastisch, o.a. door dat er nu pick-ups inzitten van een mkI (rode i.p.v. witte, veel krachtiger).

Over effecten: ik heb 'm nog te kort om over echt heel veel ervaring te kunnen spreken, maar hieronder mijn ervaringen met effecten/preamps tot nu toe. Opmerking: ik heb geen losse versterker, ik neem alles op via m'n Soundcraft Ghost mengtafel.

Behringer DI-100
Voor gewone cleane sound; mijn eerste 'noodgedwongen' oplossing bij gebrek aan een betere DI/preamp. Doordat de Rhodes goed is afgesteld klinkt het nog best redelijk, zij het wel met wat EQ tweaks op m'n mengtafel. Als je iets beters kunt vinden is het aan te raden, maar voor directe opname via mengtafel is het best te doen.

Presonus TubePre preamp
Kleine simpele buizen preamp/DI. Rhodes sound krijgt een klein mooi randje door de drive (mits niet overdreven), veel meer body en definitie van het geluid. Veel beter dan de Behringer DI-100. Het is een vrij simpele oplossing, kost iets van ca. 110,- euro bij een aantal muziekzaken. Vergeleken met de Art Tube MP (die iets goedkoper is) presteert deze beter als ik een aantal berichten op het internet mag geloven. Ik ben er zeker erg tevreden mee.

Electro-harmonix Smallstone Phaser
Klinkt op zich niet verkeerd, maar ik mis net even een mooi randje (feedback) aan het geluid. De 'color' switch geeft naar mijn idee te veel vervorming, ik vind het geen mooie feedback sound. In combi met een stereo chorus krijg je overigens wel een dik vet geluid, erg mooi.

TC Electronic M-One
Gebruik ik als send/return op m'n mengtafel. Ik vind de phaser echt super klinken voor Rhodes, geeft het geluid bij de juiste instellingen een lekker dikke feedback vervorming. Beetje chorus erover en gaan!


Ter illustratie heb ik even snel wat opnames gemaakt. De eerste twee zijn vergelijkbare deuntjes om het verschil tussen de DI-100 en de TubePre te laten horen. De derde is ff een stukje groove met een dikke sound:
Rhodes-DI100: clean, via Behringer DI-100.
Rhodes-TubePre: clean, via Presonus TubePre. Heeft veel meer body dan de DI-100 (goh, wat een verassing).
Rhodes-TubePre-EFX: via Presonus TubePre, een van m'n favoriete presets met phaser en chorus uit TC M-One.

Alle opnames hebben dezelfde EQ instelling op m'n mengtafel. Parametrische banden 2.1kHz +7dB, 58Hz -4dB; high shelving: 12kHz -10dB; low shelving: 60Hz -1dB. Dit geeft het middengebied een mooie boost, haalt de ergste hoge bell frequenties eruit, en het laag is iets minder zompig.
 
Jeroen, heb ik jouw MKII indertijd niet overgenomen? Die met die prachtige case eromheen?

Rob Coops, wat zal ik zeggen.......
Ik ben een paar keer zo hufterig te woord gestaan door die gast! Op hele normale, legitieme vragen. Daardoor wil ik eigenlijk gewoon niets meer met hem te maken hebben. Ik twijfel niet aan zijn vakmanschap verder, maar ik laat me niet als een stuk stront behandelen.

Ik heb de mijne laten servicen door EP-Service. Ik ben dik tevreden tot dusver, maar sluit niet uit dat ik nog eens langsga voor een grote beurt.

Ik gebruik hem meer in de studio dan on stage. Dus ik ben tevreden met een goede preamp. Die Universal Audio waar ik het over had met Stage73 is de Solo 610. Hele mooie bak maar een behoorlijk dure oplossing. Ik weet niet of die zoveel meerwaarde biedt voor zijn geld.
 
Back
Top