stroomfobie mbt apparaten

Gezelli!


Als het toch moet dan toch liever de kast van mijn pc!
Dat zit wel goed, ha!

Meten is weten.

Ik heb last van een vliegfobie.....
Ik ben een anti-statisch engeltje dat de hele dag rondzweeft en ver weg blijft van metaal , vloeistof en stroom!

Shocking?

Ik heb ook nog een stroomfobie, wat een kutvak!
 
Beste mixman,

Dank voor de verhelderende uitleg.

Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat het voor een gewone consument niet zomaar mogelijk is om aan een 10 mA aardlekschakelaar te komen. Klopt het dat je zo'n ding officieel niet eens in een woning mag inbouwen? In de praktijk zie je namelijk vaak dat ze er bij het minste of geringste uitvliegen wanneer ze zijn opgenomen in een huisinstallatie. Ik ben het helemaal met je eens dat het een goede zaak zal zijn als dit zou gebeuren, laat ik daar helder over zijn. Ideaal zou zijn: (1) 30 mA woonverterkken, (2) 30 mA woonvertrekken, (3) 10 mA natte cel(len). Maar zo staat het waarschijnlijk op dit moment niet in de normbladen.

Slecht aarden is een groot probleem in Nederland, vooral in bestaande installatie's. Een installatie moet je namelijk ook onderhouden, wanneer een wandcontactdoos los zit dan moet je die niet los laten zitten maar openhalen en opnieuw monteren en des noods draden opnieuw strippen etc. Het is me al te vaak gebeurd dat er op de randaarde van een contactdoos geen aarde te bekennen was.

Vaak vergeten mensen gebruik te maken van andereindhulzen, even schroeven dan zit het ook wel vast. Nee dus, de mechanische strekte is dan onder de maat en doordat je op die manier ook wel wat koperdraadjes kapot draait zal de overgangsweerstand in alle gevallen net een beetje hoger zijn dan je lief is wat de veiligheid vervolgens niet bevorderd.

Veiligheid is altijd gecalculeerd, maar bij sommige dingen wil ik nu eenmaal wat minder risico lopen dan wat misschien de norm is. Daar kunnen we elkaar wel in vinden denk ik.

Prettig weekend, de zon schijnt! :eureka:
 
Goedemorgen, deze morgen.

Ja, ingewikkeld lijkt het me ook. Het is een warboel die mensen niet meer begrijpen.
Volgens mij zit het zo:

Iemand die een huis koopt met een verouderde installatie, zal dit huis bij overname
in principe moeten laten keuren door een elktrotechnisch bedrijf.
Het kan zijn dat de gehele installatie eruit moet, omdat het verouderd is.
Dat kan veel geld kosten...
Dan pas gaat de Nuon je aansluiten en voorzien van stroom.

Als ik een huus huur is de woningbouw vereniging de eigenaar, dus is deze verantwoordelijk
tot aan de volgende koper.
In de praktijk blijkt dat hierdoor vele flats en huurhuizen al jaren met een oude installatie zitten.
Wil je bijvoorbeeld een andere meterkast die veiliger is , dam moet je dat eerst aan de wb vereniging vragen.
Die zullen niet altijd zin hebben om die te vernieuwen.
Wil je het perse, dan zul je toch moeten betalen en een deal met de wv vereniging moeten afsluiten, wat
de kosten betreft. Want die laten een install bedrijf komen.

Als huurder mag je niet zomaar een andere aardlek etc in je huis zetten.
Erkend installateur moet dat doen.
Heeft ook met brandverzekering te maken.
Als ik zelf allerlei wijzigingen als prive-persoon in mijn huis of huurhuis gaan doen, ben ik zelf verantwoordelijk....
ai.
Mocht ik op eigen houtje een wcd niet goed hebben aangesloten of een extra leiding etc hebben aangelegd en dit staat niet ergens in een schema of is bij een erkend installateur bekend, dan hoeft de verzekering niet uit te betalen.
Als het dus fout gaat doen ze dat dan ook niet...en vragen ze om bonnen van de erkend installateur.
Heeft u niet meer?
Dan gaan we daar wel even vragen...heeft u bij Dirk S de afgelopen jaren iets aangelegd?
Nee zegt die installateur.. nou dan kan je lachen!
En anders vragen aan Nuon....waarom heeft u Dirk S destijds aangesloten?
Dan weten ze meteen hoe het zit. En wat waren de laatste tekeningen die u hiervan heeft?

Een prive persoon kan altijd bij een bedrijf kopen volgens mij....ik kan zo een aardlek gaan halen
bij de elektriciteitswinkel, de installateur , groothandel, importeur etc.
Ik betaal toch BTW?
Dat sommige zaken dit niet doen, alah. Branche-bescherming. Hoe zit de rechtspersoons-constructie in elkaar van dat bedrijf? Dat staat meestal niet op de voorgevel. Helemaal niet als je opbelt. Heb ik een winkel en ben tevens groothandel....snap je 'm?
Maar het lukt je vaak wel hoor. Ook via internet etc. Of een bevriende monteur die hem bij zijn baas bestelt tegen inkoopsprijs bijvoorbeeld.

Alleen wie gaat hem er in zetten? Gaat de monteur beunhazen.
Buiten zijn baas om?
Officieel mag dit dus niet....iemand moet erkend zijn.
Zijn baas zal dit als zwarte klus echt niet erkennen. Die heeft wel de papieren...die staat garant als het zijn eigen bedrijfsklus is...dan stuurt ie Karel wel even heen.

Als ik een monteur ben kan ik zo ergens een automaat halen hoor, maar wie zegt dat ik een monteur ben?
Pas als iemand bij een installateur werkt, is de installateur verantwoordelijk voor die zg monteur.
Als je geen diploma hebt, stage loopt ofzo etc. Uitz kracht bent...dat maakt dan niet uit.
Uit naam van de install ben je bevoegd...IN WERKTIJD! Niet bij stiekeme zwarte klusjes.

Nou heb ik als monteur eens bij install bedrijf A gewerkt tien jaar geleden en ik heb een wandgoot nodig of van mijn part een gehele el. installatie in onderdelen. Nou, die kan ik zo komen kopen hoor!
Bonnetje? Ja hoor, maar dat zegt niks over of ik iets doe wat wettelijk mag qua regelgeving.

Wat doen mensen dus....ze kopen een kastje bij een installateur met een aardlek en whatever erin
en die zetten tussen hun studio en een wandcontactdoos. Als ie maar gebouwd is en gekeurd is.
Eenm wcd is een vast stroompunt vd bestaande installatie, maar een kastje niet als er een kabel met stekker aanzit.

Hang je die kast op aan de muur als vaste kast met leidingen , alles officieel, of prik je hem in een wcd?

Als dat te duur is gaan ze wel ritselen....

Ik mag dus als gewoon mens nooit iets aan een vaste installatie doen! Dus ook geen aardlekken wisselen...
Dat mensen van alles uitvreten is een ander verhaal...

Maar ze zijn geen rechtspersoon. Als ik een eigen bedrijf heb in auto's, ben ik rechtspersoon en kan ik Gerard
aanwijzen als bevoegd persoon die de lampen mag vervangen of een stop.
Maar pas op, zodra ie moeilijkere dingen moet doen, of aan een vaste installatie gaat zitten, moet iemand met installateurs-papieren daar voor instaan. ( in bep gevallen moet er ook nog twee vakmensen met verstand van zaken boven Gerard zijn in het bedrijf)
Als de baas tegen Gerard zegt ga die pijpen daar effe vernieuwen...dan zegt Gerard: zoek het maar uit! Ik ben autoramen schoonmaker. Als ie slim is.

Als ik met een bandje in restaurant Kleffe Dirk speel en ik wil de 16A zekering vervangen mag ik dat nooit doen zonder aangewezen bevoegd persoon te zijn door de directeur of de leiding.
IK MOET vragen of dat mag!


Dus als ik bij een installateur kom en ik wil de norm verhogen van een aardlek of twee in mijn meterkast...nou dan zegt ie prima.
Waarom wilt u dit? Nou ok.( hij zal waarschijnlijk eerst zeggen 'hoeft niet' etc) Zeg dan: ik wil ze sneller en minder mA.
Dan pakt ie de aardlek- en automatengids erbij...
Hij wil verkopen en mag dit doen. Ik stuur een monteur! Zo hoort dat.
Een erkend installateur gebruikt alleen degelijke, gekeurde spullen en handelt volgens normen.
Over een jaar of wat schroeven ze de normen toch weer naar nog veiliger. Wat is er mis met nog beter, veiliger?

En mocht je als huurder gaan verhuizen en de nieuwe bewoner wil geen 10mA. Nou dan halen we het er weer uit.
Het kost wel effe wat dat gekloot in je meterkast...en misschien kwartiertje werk .vandaar veel losse kastjes met verlengkabels...en een stekker.
Dat gaat bij badkamers en keukens niet zo gemakkelijk. Ha
Pff lang Bericht!
Het verschil zit m in regels, wetten, voorschriften, normen. aanbevelingen. Aansprakelijkheid Leuke woorden dit!
 
Laatst gewijzigd:
Toen ik mijn oude huis kocht zat er al stroom in.
Niks geen monteur die langs hoefde te komen.
Gewoon rekening op mijn naam laten zetten en klaar.
Toch was het een installatie met rood en groende draden zonder aardlek.
 
Ja lekker wel.

Maar jij bent nu aansprakelijk en verantwoordelijk voor de hele installatie.
Als je afdingt op de prijs bij kopen heb je een (gedeeltelijke) nieuwe installatie gratis.
Als het een bende is natuurlijk die installatie.
Daar moet je dus erg mee oppassen.

Nieuwbouw wordt altijd gekeurd omdat de installatie ook meteen nieuw is.

Iemand moet het laten keuren....vanaf welk jaar het verplicht is ( leeftijd van het huis) weet ik niet
uit mijn hoofd.
En volgens mij is de wet hierin onlangs veranderd. Wat beter georganiseerd, omdat er altijd zo'n gezeik mee is.
Ik werk nu in industrie en niet in huizen, dus ik weet ook niet alles uit mijn hoofd.
Daarom schreef ik al " in principe". Dit is zo'n overgangsgebied.
Heb wel eens op tv gezien dat mensen met succes, gingen terugvorderen.

Jij bent koper en eigenaar nu.
Mooi zooitje dit zeg.
Makelaar? Staat vh huis op papier ergens?
Zelf gekocht?
Dit is niet goed gecommuniceerd en doorgeven.
En energie maatschappij heeft goedgekeurd, aangesloten?
Hebben ze iets gemeten? Heb je dat gezien? Met ze gepraat, papieren? of niks?
Bel ze eens op? Misschien wel beter van effe niet...
Je moet weten wat de staat van de installatie was toen je erin kwam!
Misschien valt er nog wat te verhalen..vraag offerte aan eerst bij install bedrijf bijvoorbeeld.
 
Ja Frank bij netvervuiling van dimmers en andere troep en potentiaalverschillen(spanningsverschillen) tussen
aardes en aarde en nul kunnen aardlekken er snel steeds uitgaan.
Als je buurman onwetend aan netvervuiling doet met een Hokotoyo-apparaat...

Hokotoyo?...ik weet nog een mooi verhaal.
Ik heb met een collega wel eens drie weken gezocht naar een aardfout op Corus.
Er ging steeds een PLC met schone aarde gek doen.
Maar dat ding bestuurt de halve fabriek...en om de drie dagen ongeveer gingen er dingen mis.
En dat kost geld....
Maar er zat geen logica in ,qua tijd.

Dus wij een schrijver gekoppeld aan de aarde en kijken wat er gebeurt...we begonnen in de PLC-kast zelf.
Kwamen we de volgende morgen weer kijken...niks...nou, maar straks weer even kijken...de rol papier vertoonde nog steeds niks...met zo'n schrijvende inktnaald.

Na drie weken dag en nacht aan laten staan en steeds verplaatsen van de meting, bleek dat het uit een andere fabriek kwam!
Op een gegeven moment wisten we het, net detectives, ha.
Er zat een man in een kantoortje aan de buitenkant van de fabriek, die om de paar dagen bepaalde kwaliteitsproeven moest doen.
Dat duurde een paar uurtjes en dan ging ie weer. Dan stond dat kantoortje weer leeg...en op slot.
We waren er al een paar keer langsgelopen. Niemand te zien en geen enkele activiteit.
Maar we waren er bijna. En toen ging de schrijver weer schrijven.. shit! Het zit hier achter de muur! Daar loopt die kabel naartoe!
Hij zette koffie met een oud Hokotoyo apparaat...dat verraadde hem.
En iemand had die wcd in de muur per ongeluk aan een schone aarde gekoppeld!
Die man was zich van geen kwaad bewust, werd op heterdaad betrapt en we hebben ons helemaal suf gelachen met hem.
Ouwe koffiezetter!
Hij kreeg een nieuwe aarde en een nieuw koffiezet-apparaat...
 
De koffie wordt duur betaald!

Net zoiets als elektrode lassen in de regen. Dan kun je ook een optater van een paar duizend volt krijgen. Kietelen doet het wel maar dood ga je er niet van.
 
Ja de structuur van het stroomnet zit op Corus anders in elkaar. Je zoekt je helemaal scheef.
Je loopt af en toe met een halve dossierkast aan schema's te slepen.
Niet te vergelijken met huisinstallaties, dus lezers vreest niet!

Dit verhaal ging over twee verschillende aardes. Corus-Systeem schone aarde voor besturingen
en een Corus huis, tuin en keuken aarde..waar dat koffiezet-apparaat eigenlijk op hoorde te staan.
Die twee mogen daar absoluut niet aan elkaar vastzitten.

Terwijl in huisinstallaties de aardes van badkamer en keuken dat juist wel moeten.
 
He bij mij is er amper iets geaard omdat er anders storing op de audiosignalen zit. Is dat erg? En hoe kan ik die storingen dan op een andere manier voorkomen?
 
Holy..........heb je een grote studio?

De moeilijke weg:

1. check of alle in en outs qua audio wel matchen.
Ga je niet ergens van gebalanceerd naar ongebalanceerd? Lees je manuals op aansluitingen goed.
Zijn AL je kabels goed gesoldeerd en komen de kleuren en polen overeen per kabel en pluggen enzo..
Draai ik niet ergens iets om, een aarde met een fase in je audiokabels?
Ook geen faseverschillen, twisting van aders?
zit 1 op 1
2 op 2
3 op 3
METEN! 2X

Maak daar eerst een lijst en schema van...
Dan zie je al waarschijnlijk dingen.

Dan moet je eigenlijk galvanisch gaan scheiden, dat is van een trafootje met 2 pooltjes in naar 3 polig uit.
Met een plastic behuizing!! pittige kosten!
Dus nergens van 2 naar 3 polig gaan...alleen als je galvanisch scheidt mag dat.

2.aardfouten qua chassis en printen opsporen van je apparaten die problemen geven (ook ivm aarde 19 inch racks bv)
Dan ben je wel effe bezig...universeelmeter.......op weerstand en aardes meten.
Wat is hier aan de hand?

3.alles aarden aan elkaar. kasten, patchpannels, geaarde stroomblokken...

4. kijk ook 2 en 3 polige jacks in apparaten na.

5. Hoe zit het met audio-impendantieverschillen?

Afgeschermde kabels? Gebruik ik 1 goed audio-kabelmerk?
Geen inwerking op elkaar?
Hou digitaal en analoog bij elkaar weg. Afstand creeeren.
In een metalen gootje met metalen schotje bijvoorbeeld.
Leg digitaal spdif of AES/EBU nooit op de grond neer. (Twee types he! impendanties...)

Let op met digitale app als mengtafels en pc's. Die maken hoogfrequente straling, dat zijn zenders..

Heb ik alles gelabeld?


Dit vreet tijd en meetwerk. Maar het kan wel.
Stapje voor stapje per apparaat aanpakken kan ook.

Gebruik 1 geaard hoofd-stopcontact en bouw vanuit daar met blokken verder.
Zet nu alvast in ieder geval een aardlek tussen je set up. Om te beginnen.
Zoiets?
 
Laatst gewijzigd:
ok thanks
Maar erm... hoe zie je het verschil tussen een gebalanceerde en ongebalanceerde audio kabel? :D

ik heb idd allemaal geaarde stekkerdozen in de muur met daarop een paar stekkerdozen die niet geaard zijn voor die toestellen die de brom veroorzaken zoals al mn mixers, laptops en sommige synths en samplers. Is het op deze manier dan een beetje safe?

Wat is een aardlek en waar plaats ik die tussen?
 
Origineel geplaatst door Heinz Graaf
ok thanks
Maar erm... hoe zie je het verschil tussen een gebalanceerde en ongebalanceerde audio kabel? :D

ik heb idd allemaal geaarde stekkerdozen in de muur met daarop een paar stekkerdozen die niet geaard zijn voor die toestellen die de brom veroorzaken zoals al mn mixers, laptops en sommige synths en samplers. Is het op deze manier dan een beetje safe?

Wat is een aardlek en waar plaats ik die tussen?

een aardlek is een aardlekschakelaar.

verschil tussen een gebalanceerde en ongebalanceerde audio kabel?
als voorbeeld een jack-jack kabel:
een gebalanceerde audiokabel is te herkennen aan de stereo stekkers, en de ongebalanceerde aan de mono stekkers. gebalanceerde kabels hebben twee aders + aarde ongebalanceerde één ader + aarde.

gebalanceerd doet niets anders dan hetzelfde audiosignaal door twee aders te versturen. waarbij één van deze signalen in tegenfase wordt verzonden.
na de kabel worden signalen weer bij elkaar gevoegd, het ene kanaal weer omgedraaid.
en wat zie je dan. dat de ruis van de kabel door de fasedraaiing tegen elkaar wegvalt.
gevolg. weinig last van interferentie bij lange afstanden.

verschillende stekkerdozen in elkaar is geen probleem
als je maar altijd van geaarde dozen (natuurlijk aangesloten in geaard stopcontact) naar ongeaarde gaat. dus niet andersom!

en niet te vergeten, hoop dat het niet van toepassing is:
de meest simpele oorzaak van brom zijn slecht afgeschermde kabels.
zoals bijvoorbeeld: brakke tulp-tulp kabeltjes met tulp-jack converters. die zijn een ramp.
 
Als er een aardlekschakelaar 16A/30mA of een 25/of 40A/30mA in je groepenkast zit, ben je volgens de nederlandse normen veilig ja.


Je andere vraag begrijp ik niet zo goed, maar zal proberen:

mic is ALTIJD 3 polig dus gebalanceerd. met XLR aan beide zijden. 3-10 mV
Line XLR is dat ook.analoog. ( 0-10V)

Line ongebalanceerd is twee-polig is jack mono. ( pakweg 0,3 V) 2 kabels maakt stereo.
Mono jacks voor een aux kabel bijvoorbeeld dus.

Line analoog is Cinch of tulp is ongebalanceerd en tweepolig. 2 kabels maakt stereo. Rood-rrod is rechts en zwart zwart is links qua stekkerkleur!

Gebalanceerd line is analoog 3 polige jack(stereojack) naar 3 polige stereojack. ( 0,3 V ongeveer)
Voor een pc audio master out kan ik ook een mini jack 3 polig stereo naar een twee keer monojack groot maken etc.
of twee keer tulp ( cinch) rode en zwarte etc.

Inserts : stero jack, line niveau ....in en output tegelijk, dus twee mono jacks aan de andere kant.

Direct ins+ line niveau (0,3 V) ongebalanceerd.2 polige mono jacks

Koop dus klotz mic kabel 3 polig, gauw klaar.
Onbruikbare aders bij ongebalanceerde ofwel a-symmetrische kabels gebruik je niet.
neutrik pluggen allemaal kopen. Never dies
 
als we dan toch bezig zijn heb ik ook nog wel twee vragen hoor :)

Origineel geplaatst door mixmannetje
Zet nu alvast in ieder geval een aardlek tussen je set up. Om te beginnen.

waarom is dit verstandig? er zit hier een aardlekschakelaar op de groep van mijn studiootje (in de meterkast dus) of begreep ik het verkeerd....

en ik heb nog wel eens last van lampen etc elders in het pand die aan gaan. dat tikt in mn speakers. hoe kan ik dat voorkomen?
 
ja Roel, bij jou zit het prima.

Het gaat erom dat je een geaarde set up altijd vanuit een geaarde wcd in de muur start.

Al zou je ongeaarde wcd hebben als startpunt , is het wel belangrijk dat je in een meterkast of als extra kastje een
aardlek hebt.

Misschien Furman AR 2306? bij Feedback. Moet je wel effe navragen hoor.

ps: is je eindslave wel ok, al eens een andere versterker op gezet?
Elco's voeding die lekken....of die in eindversterker laatse deel.

TL-starters of buizen oud?
 
Laatst gewijzigd:
zijn toch dure grapjes als je de grotere koopt.

zijn die kleine rackunits van rond de 100 euro te gebruiken? ik heb geen idee hoeveel stroom ik trek maar het zal max ca 1 kw zijn inclusief monitorspeakers

eigenlijk zoek ik alleen maar een apparaat met stroom in > pieken en dalen oplossen > schone stroom uit.

sowieso hier wel een verstandige keuze voor zoiets denk ik aangezien hier behoorlijk wat lichtpunten en dergelijke op dezelfde groep zitten.

p.s. ik heb actieve monitors daar ligt het niet aan. de tik komt ook ergens uit het audiopad en niet uit de monitors zelf. (geen tikken als audio niet is aangesloten)
 
die furman producten die in de feedback folder staan zijn alle "discontinued". staan wel nog specs op hun site.

phonic koop je voor 69 of 99 euro maar weet niet of dit ook spullen zijn die werken.

hoe werkt dat pieken en dalen oplossen? op een manier zoals een condensator werkt?
 
Een vriend van mij. midigek, heeft ook zoiets dacht ik.
Bliksembeveiliging en UPC ofzo etc.
Zit ook op dit forum vaak.

Spanningsstabilisatie.

Truc met high-power halfgeleiders waarschijnlijk.
Licht van gewicht en niet duur.

Het barst van die firma's die componenten maken, blokken voor de industrie.
Maar in Nederland vaak prijzig. Echt niet leuk meer.

Zocht laatst ook iets mafs, kwam ik in India terecht! 110V wissel in en 48V gelijk en gestabiliseerd uit....780W
89 euro per 10 bestellen, ongeprobeerd...schiet mij maar lek.

Dat begint hier met 300 euro ofzo voor 500 watt out per stuk!
 
Back
Top