stroomfobie mbt apparaten

Origineel geplaatst door 100%
Onder bepaalde condities kan 9 Volt dodelijk zijn. Was een keer op tv, een hobbyist was wat aan 't experimenteren met een batterij ofzoiets. Hij liet stroom door z'n lijf lopen door in elke hand een draad vast te houden. Daardoor liep de stroom langs z'n hart. Normaal ga je daar niet dood van omdat de huid een slechte geleider is, maar die draden waren van ijzerdraad en hij had zo hard geknepen dat het was gaan bloeden. En aangezien bloed een stuk beter geleid was 9 Volt genoeg om z'n hart te stoppen. Over een lullige dood gesproken.

Heeft hij niet ook een Darwin-award gekregen?

(voor de niet-kenners: de Darwin-award wordt posthum uitgereikt aan mensen die zelf de globale genenpool opschonen door met een extreem stomme actie hun eigen genen eruit te halen; http://darwinawards.com/darwin/)
 
mwoah.. :p

vroeger wel eens een condensator uit mn tv omgedraaid nadat ie net een paar minuten uitstond, klabam!!

was ook eentje van +300/400 volt, idd spierpijn maar nu nergens meer last van, of het moet doorgeslagen zijn in mn doen en laten. :yamaha:
 
Origineel geplaatst door Rollie
En dat CE en Kema keurmerk is nu net het probleem met zelfbouw apparatuur. Die apparatuur heeft dat dus niet. En je kan dat ook niet aanbieden ter certificering van CE of Kema. Dit soort instanties doet géén zaken met particulieren.
Uiteraard kan je flink in de problemen komen als je een zelfbouw apparaat verkoopt en er gebeurt iets bij de nieuwe eigenaar.
De makkelijkste manier is om een externe voeding te gebruikt dan heb je geen gevaarlijke spanningen in je zelfbouwdoos en kan er eigenlijk niets mis gaan. Wanneer het wel nodig is om met 230 VAC te werken zorg dan dat je weet waar je mee bezig bent, houd je aan de geldende richtlijnen en gebruik degelijk gereedschap en goed montagemateriaal.
 
Ik heb voor philips in de ontwikkeling gewerkt en weet dat als je keurmerken op je apparaten wilt, dat dat flink getest wordt (in bijzijn van de desbetreffende lieden van dat keurmerk) voordat je die keurmerken mag plaatsen op je produkt.
Zo worden bijvoorbeeld waterkokers volledig overgoten met water om te zien of het geen kortsluiting geeft of spanning op de behuizing. Eigenlijk alle extreme situaties die bij consumenten zouden kunnen gebeuren worden getest.
Ik heb het ook wel eens mis zien gaan, maar dat is allemaal in een gecontroleerde omgeving. Zo een fout wordt dan direct uitgewerkt zodat jij als consument dit niet zal tegenkomen, ook al doe je extreme dingen met een apparaat.

Ok, ik zou geen water over je synts gooien... Maar als het goed is klapt je aardlek schakelaar in zo'n situatie er sneller uit dan dat de stroom bij je hart kan komen. Dat is zo ontzettend snel...
Heb je nu nog last van je fobie :) dan zou je 50 euro uit kunnen geven aan een profi schakeldoos met surge arrest. Ik heb eentje van APC (surge arrest) en die garanderen nog sneller uit te schakelen dan je aardlek bij foutspanningen. Plus dekking tot 300 of 400 duizend euro mocht je schade hebben als het apparaat zijn werk niet correct gedaan heeft.

Zo! ik hoop een klein stukje fobie bij je weggenomen te hebben :)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door PzHKL
Ik heb voor philips in de ontwikkeling gewerkt ...
... profi schakeldoos met surge arrest. Ik heb eentje van APC (surge arrest) en die garanderen nog sneller uit te schakelen dan je aardlek bij foutspanningen...
Ik heb dan geen elektronica gedaan, maar jouw bewering moet je me toch even uitleggen. In mijn beleving is "Surge Arrest" het smoren van overspanning en een aardlekschakelaar detecteerd lekstroom, dat zijn twee compleet verschillende dingen die in geen enkele schakeldoos gecombineerd worden, of zie ik het nu verkeerd?
 
Bij m'n tante staat de pc naast de verwarming, als ik de achterkant van de pc tegelijk met de verwarming aanraak krijg ik echt een flinke opdonder. Niet leuk meer. :D
 
Origineel geplaatst door richard2000
Zet die PC maar eens op een geaard stopcontact, heb je er geen last meer van.

Niet noodzakelijk. Ik had in mijn vorige huis (een flat) exact hetzelfde en had gewoon geaarde stopcontacten. Wat er aan de hand was, was dat de verwarming centraal was voor de hele flat, en heel ergens anders geaard dan het stopcontact. Dus: verschil in aarde-potentiaal.

Maar voor normale huizen klopt het, want daar wordt de verwarming aan dezelfde aarde gehangen. Volgens mij gaat dat volgens de bouwvoorschriften ergens midden in het huis, want bij ons zit de aarding van de verwarming in de badkamer, terwijl beneden in de hal (naast de meterkast) korter was geweest.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Niet noodzakelijk. Ik had in mijn vorige huis (een flat) exact hetzelfde en had gewoon geaarde stopcontacten. Wat er aan de hand was, was dat de verwarming centraal was voor de hele flat, en heel ergens anders geaard dan het stopcontact. Dus: verschil in aarde-potentiaal.

Maar voor normale huizen klopt het, want daar wordt de verwarming aan dezelfde aarde gehangen. Volgens mij gaat dat volgens de bouwvoorschriften ergens midden in het huis, want bij ons zit de aarding van de verwarming in de badkamer, terwijl beneden in de hal (naast de meterkast) korter was geweest.
De huidige voorschriften zeggen dat je alles in een ruimte voor die ruimte centraal moet aarden. Potentiaalvereffening op locatie dus.

In de badkamer aard je alles op een centraal punt in de badkamer en in de keuken aard je alles op en centraal punt in de keuken. Natuurlijk heb je in de meterkast ook nog een centraal aardpunt zitten waar alles dan weer bij elkaar komt, aangezien zich daar ook de daadwerkelijke verbinding met de aarde bevindt. Zo zou het ook geen kwaad kunnen om de blokverwarming en de aarde in de meterkast met elkaar te verbinden. Potentiaalvereffening doe je met minimaal 6 mm^2 koper en natuurlijk goede klemmen om blanke, niet geschilderde dan wel afgekrabte, buizen. Het is goed om bij grotere leidinglengtes de potentiaalvereffening een keer te herhalen, bijvoorbeeld in de wat verderop in het huis gelegen aangebouwde werkkamer waar toevallig ook je studio is.
 
Resumee

Als je met de buitenzijde van je handen dus iets aanraakt waar spanning op staat zul je niet vast blijven zitten door het verkrampen van samentrekkende handspieren..
Dus de huid aan de kant van je nagels is veiliger!

Als je met open armen, stroom verwelkomt, kan het door je hartstreek gaan.
Dan is 14mA genoeg voor het hiernamaals.
Dus als je op een trap staat en met je ene hand de lampdraad vastpakt en met je andere hand de verwarmingsbuis
of geaarde wandgoot aanraakt is dat niet best. Dat doe je natuurlijk dagelijks!

Pas dus op met trappen van aluminium enzo. En valsituaties. Met stroom werken: altijd droge houten trappen gebruiken.
En zware veilgheidsschoenen aantrekken. Met een dikke rubberen zool.

Zit je toch vast, probeer dan op te springen of laat je vallen. Pech dan!
Zo kun je loskomen.

Een ander kan ook tegen je opspringen, maar pas op, radicaal de persoon wegduwen terwijl je springt!


Beter goed op je snufferd, dan een tijdje aan het net vastgeplakt en een sufferd.
 
Of als je het niet zeker weet gewoon de groep(en) in je stoppenkast uitzetten.

Voorkomen is beter dan de begrafenisondernemer langs laten komen.
 
Origineel geplaatst door FrankH
De huidige voorschriften zeggen dat je alles in een ruimte voor die ruimte centraal moet aarden. Potentiaalvereffening op locatie dus.

Ik gok dat wij dat dan ook hebben (huis is krap twee jaar oud) en dat het me vooralsnog alleen in de badkamer opgevallen is dat daar een dik stuk koper aan de radiatorbuis zit. De rest zit mogelijk in de vloeren verwerkt.
 
Ja het bad is geaard.

Da's wel lekker als er iemand een fohn in je bad gooit, de radio, tv, een funniest homevideo komt opnemen of je synth in bad valt. ha!

Ik zou alleen nog een aardlek van minder dan 14 mA in je groepenkast op de badkamergroep hangen. 10 mA bijvoorbeeld.
En die SNELLER is dan die van 30mA. die je nu hebt.

Je weet immers maar nooit met die muzikanten! Rock 'n Roll!

Ik ging laatst met een virus onder de douche en heb nu de veteranenziekte!
Mooi ding die Virus!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mixmannetje
...
Ik zou alleen nog een aardlek van minder dan 14 mA in je groepenkast op de badkamergroep hangen. 10 mA bijvoorbeeld.
En die SNELLER is dan die van 30mA. die je nu hebt.
...
Slap ge-O-H. :biertje: Het is weekend!
 
Re: stroomfobie mbt apparaten

Origineel geplaatst door mr space
ik heb een beetje last van stroomfobie (vroger vast gezeten in een schrik-prikkeldraad), hoe groot is de kans dat als er in een metalen apparaat wat mis gaat je dodelijke schok kan krijgen als die een ingebouwde voeding heeft?? vertel het mij en meer weetjes over verbanden in schokken , voltages, amperes, laatst vertelde mij bv iemand dat 9 volt dodelijk kan zijn als de ampare weer hoog staat enz maar iemand anders weer dat stroom pas gevaarlijk is vanaf 40 volt

Dan kunnen we elkaar een hand gegeven. Mij jaren geleden ook eens gebeurt, stond enkele 10 tallen meters schrikdaad op te schieten, kwam iemand bij de trave en dacht, he, die is niet aangesloten, dat zal ik even herstellen. Toen ik eenmaal los was mocht kon ik iig het begrip pijn opnieuw defineeren.
 
Origineel geplaatst door Rutger19
Hoi Mr.Space,

Een van de gevallen waarin je een schok van je apparatuur kunt krijgen is wanneer aan de binnenkant een kabel van de voeding is losgeschoten en daardoor contact maakt met de metalen behuizing (bij plastic hoef je je nergens zorgen over te maken). In het geval van zo'n metalen behuizing is het verplicht om deze te aarden zodat ALS er stroom op de behuizing komt te staan deze kan wegvloeien via een goed geleidende weg (de aarde). De aardlekschakelaar slaat dan als het goed is binnen enkele milliseconden uit.

Rutger

dit zou zo kunnen toch? en dan is het apparaat geaard, maar als die dan staat op een tafel en jij raakt em met aan op het moment dat je aan de tafel staat.....alle stroom door je lichaam ?? zoiets kan toch?
 
Origineel geplaatst door mr space
dit zou zo kunnen toch? en dan is het apparaat geaard, maar als die dan staat op een tafel en jij raakt em met aan op het moment dat je aan de tafel staat.....alle stroom door je lichaam ?? zoiets kan toch?
De weg via de aardedraad / randaarde van de contactdoos is als het goed is laagohmiger dan de weg via je lichaam, dus je zult er dan weinig tot niets van voelen.

Gaat natuurlijk niet op als een malloot weer eens op de stekker de aarde heeft zitten afplakken omdat er een brom in de geluidsinstallatie zat, de fout zit dan ergens anders en de aarde van de voeding loshalen is dan niet de oplossing. Nee, dit is geen discussie, het is zo.
 
Back
Top