stroomfobie mbt apparaten

- -

Ouwe rot
Lid sinds
7 februari 2003
Berichten
3.750
ik heb een beetje last van stroomfobie (vroger vast gezeten in een schrik-prikkeldraad), hoe groot is de kans dat als er in een metalen apparaat wat mis gaat je dodelijke schok kan krijgen als die een ingebouwde voeding heeft?? vertel het mij en meer weetjes over verbanden in schokken , voltages, amperes, laatst vertelde mij bv iemand dat 9 volt dodelijk kan zijn als de ampare weer hoog staat enz maar iemand anders weer dat stroom pas gevaarlijk is vanaf 40 volt
 
Als je apparaat van de buitenkant van metaal is, moet hij volgens mij geaard zijn. Als je het apparaat dan (zoals het hoort) op een geaard stopcontact heb zitten, hoort bij in het geval jij beschrijft de aardlek er uit te vliegen.

Als je dus een stroomfobie hebt, zou ik dus iig. er voor zorgen dat alles goed geaard is.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

Over de spanningen en stromen: (waarom wordt dat toch altijd amperages en voltages genoemd terwijl dat stroom en spanning heet, evenals wattage en ohmage wat vermogen en weerstand heet). 9 volt dodelijk moet wel gepaard gaan met een hele beste stroom. Dodelijk is per persoon verschillend. In mijn blauwe maandag als monteur heb ik regelmatig een 230 en 380 opdonder gehad, en ik leef nog steeds. Terwijl het voor een baby of bejaarde dodelijk kan zijn. Wat de grenzen zijn (hoe abstract die dus ook zijn) weet ik niet.


EDIT:

In de Tweede Wereldoorlog heeft Josef Mengele tijdens het Naziregime allerlei medische experimenten uitgevoerd. Zo heeft hij onder meer onderzoek gedaan naar de invloed van elektrische stroom op mensen, en welke stroomsterkte dodelijk is. De hierbij verzamelde informatie vormt nog steeds de grondslag voor de fabricage van aardlekschakelaars. De hoogte van de aanspreekstroom van aardlekschakelaars is veelal 30 mA. Een stroom van 30 mA die gedurende 1 fasedoorgang (1/50 seconde) door het menselijk hart gaat is meestal niet fataal.


:confused: Dat heb ik dus nooit geweten. (Flauwe grappen maar achterwege gelaten)
 
Ik weet er niet veel van, maar wat ik weet is dat:
"Spanning (Volt) is minder "erg" dan stroom (Ampère)." :D
Er zijn mensen die bliksemslagen overleven omdat ondanks de uiterst hoge spanning die zo'n bliksemstoot heeft, er maar weinig stroom door hun lijf gaat.
 
Origineel geplaatst door hermax
Ik weet er niet veel van, maar wat ik weet is dat:
"Spanning (Volt) is minder "erg" dan stroom (Ampère)." :D
Er zijn mensen die bliksemslagen overleven omdat ondanks de uiterst hoge spanning die zo'n bliksemstoot heeft, er maar weinig stroom door hun lijf gaat.

Daarom zijn die elektrische vliegenmeppers en prikkeldraad ook zo venijnig maar niet dodelijk. Die hebben een heel lage stroom, maar duizenden volts hoge spanning.

De factor tijd speelt natuurlijk ook mee. Een tik van een 230 volts/16amp stopcontact is voor een gezonde volwassene goed te verdragen, maar natuurlijk niet een minuut lang.

We spreken dan over de electrische lading (coulombage ;))

http://nl.wikipedia.org/wiki/Coulomb
 
dus:

spanning: aantal volts
stroom: hoeveelheid ampere
weerstand: ohm
vermogen: wattage

dus schrikkeldraad heeft hoge spanning maar lage stroom , mmm jaja
 
Origineel geplaatst door Kraan

Over de spanningen en stromen: (waarom wordt dat toch altijd amperages en voltages genoemd terwijl dat stroom en spanning heet, evenals wattage en ohmage wat vermogen en weerstand heet).

omdat je niet spreekt van 220 spanning, 5 stroom, 300 vermogen, en 200 weerstand, want dan weet je nog niet waar het over gaat.

5 stroom, stromend water ? 300 vermogen, pk ? 200 weerstand, vitaminen ?

is het zelfde als 300 geld, dat word geld genoemd maar je wilt toch wel weten wat voor geld ?
 
Origineel geplaatst door mr space
dus 220volt is niet dodelijk? das vreemd , erg vreemd

Nee hoor, niet per definitie, ligt eraan hoe lang je er aan blootgesteld wordt, en wat je lichamelijke conditie is. Ik heb eens met mijn kromme poten met het stalen gedeelte van een tang vasthoudend een 380 volt kabel doorgeknipt. Ik vloog toen wel door het keukentje waar het was heen, maar na een paar minuutjes kan je er weer om lachen.

Wat ook een factor is, is de aarding van je vloer. Ik woon hier op drie hoog, en heb eens onbewust een halve minuut een blootliggende draad met daarop 230 volt in mijn handen gehad. Het kriebelde wel, maar viel amper op. Vlak bij een verdeelstation in een schuur/garage met dunne betonvloer op de vochtige grond zou het wel anders voelen. :)

Als je beide draden vastpakt, maakt het natuurlijk niet uit hoe je staat, al sta je dan op 2 meter dik rubber, die klap van 230 volt krijg je dan in het geheel.

In het stopcontact heb je (normaal gesproken) maar 50% kans op een klap. De ene ader is namelijk de stroomvoerende, en de andere is de terugvoerende leiding. Beetje te vergelijken met een + en - bij gelijkstroom.

Ik heb ook eens begrepen dat het er aan ligt hoe je in aanraking met de stroom komt. Zo heb ik begrepen dat als je met je handen iets grijpt, dit ernstiger is dan als je ergens met je elleboog of vingertoppen aankomt. In de laatste twee gevallen zou je namelijk meteen terugdeinsen, terwijl als je hand een stroomvoerend deel omklemt je de kans hebt dat je je spieren niet meer zelf ontspannen kan. Maar dat heb ik alleen van horen zeggen. En als het waar is, dan weet ik niet hoe jij je knopjes vasthebt, maar ik heb daar geen geklemde vuist voor nodig :D
 
Origineel geplaatst door anoniempje
omdat je niet spreekt van 220 spanning, 5 stroom, 300 vermogen, en 200 weerstand, want dan weet je nog niet waar het over gaat.

5 stroom, stromend water ? 300 vermogen, pk ? 200 weerstand, vitaminen ?

is het zelfde als 300 geld, dat word geld genoemd maar je wilt toch wel weten wat voor geld ?

:confused:

Nee, dan spreek je als volgt:

220 volt spanning in plaats van een voltage van 220 volt
16 ampere stroom in plaats van een amperage van 16 ampere
2000 ohm weerstand (of impedantie) in plaats van een ohmage van 2000 ohm
3500 watt vermogen in plaats van een wattage van 3500 watt
 
Origineel geplaatst door Kraan
Ik heb ook eens begrepen dat het er aan ligt hoe je in aanraking met de stroom komt. Zo heb ik begrepen dat als je met je handen iets grijpt, dit ernstiger is dan als je ergens met je elleboog of vingertoppen aankomt. In de laatste twee gevallen zou je namelijk meteen terugdeinsen, terwijl als je hand een stroomvoerend deel omklemt je de kans hebt dat je je spieren niet meer zelf ontspannen kan. Maar dat heb ik alleen van horen zeggen. En als het waar is, dan weet ik niet hoe jij je knopjes vasthebt, maar ik heb daar geen geklemde vuist voor nodig :D

Dat komt omdat de buigspieren in je vingers (onderarm, om precies te zijn) sterker zijn dan de strekspieren.
Het krokodillebek-effekt; de bek van zo'n beest kan je met gemak dichtgedrukt houden, maar open houden....
(die bekende stok-truuk daargelaten hè...) :geslaagd:
 
Ligt er ook aan hoe de stroom door je lichaam loopt.
Als het door je hart heen gaat is het behoorlijk link.
Ik heb zelf ook een paar keer een optater gehad en moet je zeggen dat dat niet fijn is.
Je staat nog een uur na te trillen.
Het gekke is dat op het moment van de schok je niets kan zeggen.
Brr, hoop het nooit meer mee te maken.
 
Origineel geplaatst door Kraan
9 volt dodelijk moet wel gepaard gaan met een hele beste stroom.

Onder bepaalde condities kan 9 Volt dodelijk zijn. Was een keer op tv, een hobbyist was wat aan 't experimenteren met een batterij ofzoiets. Hij liet stroom door z'n lijf lopen door in elke hand een draad vast te houden. Daardoor liep de stroom langs z'n hart. Normaal ga je daar niet dood van omdat de huid een slechte geleider is, maar die draden waren van ijzerdraad en hij had zo hard geknepen dat het was gaan bloeden. En aangezien bloed een stuk beter geleid was 9 Volt genoeg om z'n hart te stoppen. Over een lullige dood gesproken.
 
om een lang antwoord (op de vraag: hoe groot is de kans) samen te vatten.

volgens mij is de kans NIHIL.

daarnaast: er zijn niet voor niets CE en KemaKeur keurmerken die de veiligheid moeten waarborgen!

kortom gewoon genieten van je apparatuur en je geen zorgen maken!
 
Hoi Mr.Space,

op zich niks mis met een stroomfobie! Beter een fobie dan dat je je aangetrokken voelt tot het met je tong aanraken van 230V draden :). Maar om niet onnodig bang te zijn kan ik je hetvolgende vertellen:

Bedrijven die commerciële geluidsapparatuur maken moeten in hun ontwerp allerlei veiligheidsnormen in acht nemen. Een van de gevallen waarin je een schok van je apparatuur kunt krijgen is wanneer aan de binnenkant een kabel van de voeding is losgeschoten en daardoor contact maakt met de metalen behuizing (bij plastic hoef je je nergens zorgen over te maken). In het geval van zo'n metalen behuizing is het verplicht om deze te aarden zodat ALS er stroom op de behuizing komt te staan deze kan wegvloeien via een goed geleidende weg (de aarde). De aardlekschakelaar slaat dan als het goed is binnen enkele milliseconden uit.

Anders dan de 230V van het stopcontact kun je ook nog op andere manieren een schok krijgen, maar dit is hooguit onprettig, maar zelden gevaarlijk. Wanneer er verschillende aardes gebruikt worden die van een heel andere oorsprong afkomen kan het zijn dat er een spanningsverschil tussen beide aardes ontstaat. Een mooi voorbeeld is de televisiekabel die zijn eigen 'aarde' (afscherming) heeft. Deze komt van buiten en is denk ik door het kabelbedrijf ergens geaard. Het komt echter vaak voor dat deze aarde net een beetje anders is dan de aarde in je eigen huis. Als je deze twee aardes aan elkaar koppelt krijg je de befaamde 'ground loop', een brom in je geluid. Als je zelf de beide aardes vastpakt kun je een aardig irritante schok krijgen.

Hoe gevaarlijk stroom voor het menselijk lichaam is hangt af van twee dingen:
- de stroomsterkte (amperes : evenredig met het aantal electronen wat door je lijf vliegt)
- de plek waar de stroom doorheen gaat (stroom volgt altijd de korste weg)

Hoge stroomsterkte (amperes) zijn heel gevaarlijk, maar stroomsterkte die door je lijf gaat lopen bij een schok van een apparaat kun je niet opzoeken in de handleiding. Stroomsterkte is namelijk afhankelijk van de spanning en de weerstand. Stel dat je met elke hand een draad van het stopcontact zou vastpakken (NIET DOEN trouwens ;) ) dan is de spanning 230 volt. Of dit dodelijk is hangt af van de geleiding door je lijf. Als je dikke rubber handschoenen (hoge weerstand) aan hebt zal je het nauwelijks voelen maar met natte handen wordt het levensgevaarlijk. Als je nou aan de vingers van 1 hand die beide stopcontactdraden zou vastmaken loopt de stroom via de korste weg van een vinger via je hand naar de andere vinger en dus niet via je hart (zoals in het eerdere geval). Je beschadigt dan het weefsel en vooral zenuwen in je vingers ernstig, maar je overleeft het wel.

Zo, lang verhaal, maar dacht dat het misschien wel wat opheldering kon geven. Er zijn namelijk een hoop broodje-aap-verhalen over stroom.

Groeten,

Rutger
 
Maakt het uit? Je gaat toch dood. :D
Zowieso gaan de meeste mensen dood in bed. En toch gaat iedereen gewoon slapen elke nacht (op wat wierdo's na dan).

Positief denken!
En met beide benen op de grond blijven staan he. :)
(pun intended)
 
Vastgezeten aan schrikdraad? Hoe dan?

Schrikdraad werkt met een hoogspanningsgenerator die korte pulsen geeft. Eraan vastzitten kan alleen als de stroom constant is en zo werken schrikdraad apparaten dus niet behalve misschien als ze kapot zijn.

Maar goed, heb persoonlijk al zo vaak onder stroom gestaan door onder andere experimentjes die ik deed toen ik nog klein was en door aansluitingen in de electrische installatie in huis.

Heb ook vastgezeten aan de 380 trafo van een zware machine. Resultaat was 2 weken flinke spierpijn en een bos bloemen voor de persoon die me los heeft geduwd.

Een dodelijke schok krijgen kan (zoals eerder vermeld) alleen als de stroomsterkte (Ampere) hoog genoeg is. Op zich hoeft die waarde helemaal niet zo hoog te zijn en ons 230 Volt net kan dat soort stromen met gemak leveren, echter hebben we ook nog zoiets als aardlek in huisinstallaties. Velen denken dat de aardlek schakelaar iets met de aardedraad te maken heeft maar ook stopcontacten zonder aardedraad kunnen prima achter een aardlek schakelaar staan.

Een aardlek meet of stroom weglekt en zal omschakelen zodat dit gebeurt. Zo kan er dus nooit een constante stroomkring ontstaan en kan jij dus nooit aan je apparaat blijven hangen (in theorie dan :D).

Ik zou me iig niet zoveel zorgen maken, als je ziet hoeveel electrische apparatuur de gemiddelde mens in huis heeft en hoe weinig ongelukken daarmee gebeuren (en de ongelukken die wel gebeuren zijn veelal te wijten aan stomiteiten) dan is er echt geen reden om je druk te maken.

230 voelt in normale omstandigheden ook niet zo heel spannend. Alsof iemand je wat prikjes geeft met een naald terwijl je spierpijn hebt van het squashen de vorige dag. Sta je echter met je blote voeten in een plas water zal die ervaring aanzienlijk anders zijn. :D
 
Origineel geplaatst door Roel
om een lang antwoord (op de vraag: hoe groot is de kans) samen te vatten.

volgens mij is de kans NIHIL.

daarnaast: er zijn niet voor niets CE en KemaKeur keurmerken die de veiligheid moeten waarborgen!

kortom gewoon genieten van je apparatuur en je geen zorgen maken!

En dat CE en Kema keurmerk is nu net het probleem met zelfbouw apparatuur. Die apparatuur heeft dat dus niet. En je kan dat ook niet aanbieden ter certificering van CE of Kema. Dit soort instanties doet géén zaken met particulieren.
Uiteraard kan je flink in de problemen komen als je een zelfbouw apparaat verkoopt en er gebeurt iets bij de nieuwe eigenaar.
 
Back
Top