mpc60 floppy drive

Reck

Ingeburgerd
Lid sinds
2 mei 2007
Berichten
27
Locatie
Brussel
Ik heb een paar maanden geleden een mpc60 gekocht met een kapotte floppy drive. Toen ik die bak had opengevezen kwam ik tot de vaststelling dat de floppy drive niet aangesloten was en dat de IDE kabel ontbrak. Ik heb er dan eentje uit een oude pc gehaald en de originele floppy drive (Mitsubishi) getest. Deze leek inderdaad niet meer te werken.

Ik heb dan wat onderzoek verricht en geprobeerd om mijn oude Teac floppy drive uit mijn 2000xl te gebruiken. Ik had die toch nog liggen na de installatie van een card reader. Nu heb ik van een aantal mensen gehoord dat die werkte in de 60 en van anderen dan weer gehoord dat ze die niet aan de praat kregen. Ik heb met alle verschillende jumper settings geprobeerd (van oa. dit forum en mpc-forums) en ook de IDE kabel omdraaien maar geen succes totnutoe.

Ik krijg drie soorten foutmeldingen bij het formatteren van een echte DD floppy (dus geen HD floppy met de plakband truuk):

- There is no disk in drive
- This disk is write protected
- This disk is unusable since the area reserved for the file directory is damaged.

Deze floppy is een nieuwe floppy en formatteren lukt perfect in de EPS of in mijn PC met EPSDisk. Beschadigd is die dus niet en write protected evenmin. Het lijkt me wel al een stap dichter bij een werkende floppy drive dan 'There is no disk in drive'.

Kan het zijn dat de mpc problemen heeft met het feit dat die floppy al geformatteerd is voor de EPS? Als er iemand nog een eps - mpc60 combo staan heeft, zou je dat eventueel snel eens kunnen testen?

Ik had VST eens gecontacteerd gewoon om te zien wat zij te vertellen hadden. Ik had heel snel een antwoord. In het antwoord stond wel dat zo'n Teac uit een xl niet ging werken in de 60. Ik weet niet of dit wel klopt want dit gaat natuurlijk tegen hun eigen business in.

Ondertussen heb ik ook een oude Amiga floppy drive op de kop kunnen tikken en ik hoop dat die morgen zal aankomen aangezien die onderweg is met de post.

Iemand enige ervaring met zulke problemen of suggesties om weer een werkende floppy drive te komen?

Ik test altijd door een format te proberen met een echte DD floppy.

Ik kan hopelijk deze week nog die Amiga DD drive eens testen en als die ook niet werkt, eentje bestellen van VST of Route66, alleen zal me dat nogal duur uitvallen. Die van Route66 zijn 74$ ofzo maar ik heb al gehoord dat bij sommige mensen die floppy drive ook niet plug&play werkte. VST is het dubbele van prijs, maar die zijn wel te vertrouwen.

Ik wil gewoon niet 85.574 floppy drives proberen om dat tot de vaststelling te komen dat er eigenlijk een ander probleem is met die mpc60.

Any help would be MOST appreciated,

J
 
Je zou er eigelijk een andere mpc 60 er naast moeten hebben. Met een werkde drive en dan de data kabel en drive ff over pluggen en als dat werk jouw data kabel gebruiken en dan weet je 100 % zeker dat jouw drive kapot is. Die Amiga drives schijne het te doen.

succes er mee :)

post anders wat foto's er van dat is altijd leuk.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Je zou er eigelijk een andere mpc 60 er naast moeten hebben.

Ja inderdaad...en als we dan toch bezig zijn, graag ook nog een 3000 :mega:

Origineel geplaatst door marcuuu
Die Amiga drives schijne het te doen.

Ik hoop het van ganser harte. Morgen of overmorgen zou die moeten aankomen en dan kan ik die eens testen.


Origineel geplaatst door marcuuu
succes er mee :)
post anders wat foto's er van dat is altijd leuk.

Thanks & will do...
 
Origineel geplaatst door Reck
Ja inderdaad...en als we dan toch bezig zijn, graag ook nog een 3000 :mega:


Ik zeg niet dat je er nog een moet kopen. Maar eentje in bruik leen om ff de onder delen te testen.

Ik zou zelf toch voor de 3000 gaan inpv de 60 :) Maar de 3000 is geen 12 bitter.
 
Hehe...Ja ik ken niemand anders persoonlijk met een mpc, laat staan een 60...Ik moet me eens betere vrienden zoeken ;)
 
Ik weet dat Krewcial in het verleden een MPC60 heeft gehad. Je zou eens kunnen vragen of hij die nog steeds heeft.
 
Yo,

Kan je effe checken wat het exacte part number van die drive is?

Ik heb gisteren een externe amiga drive ontvangen. Ik heb de casing eraf gedaan. Het bleek een Sony mpf420-1 te zijn, wat een HD drive is en geen true DD drive. De drive bevatte wel een jumper block.

Eerst heb ik met de default jumper settings geprobeerd (1-6 12-13 10-15) met als resultaat: "There is no disk in drive"

Na wat googlen en testen bleek dat de jumper setting 10-15 DS1 is. Deze jumper veranderen naar 5-10 bleek de drive naar DS0 te zetten. Het resultaat was dan: "The area reserved for the file directory is damaged".

Alle info ivm jumpers van deze drive kwam van sites over amiga's, commodores en ensoniq asr's. Deze drive zou dus wel met de ASR moeten werken.

Met EPSDISK ben ik dan eens naar de sectoren op de disk gaan kijken maar de disk bleek onbeschreven te zijn. Met EPSDISK kreeg ik ook geen foutmelding ivm beschadigde disk.

Kan je mij het exacte model van je mpc60 floppy drive eens geven?

Ik heb hier ondertussen 3 drives liggen die zouden moeten werken (TEAC uit mpc2000xl, MITSUBISHI uit de mpc60 en een SONY voor een amiga). Ik heb dus geen zin eigenlijk om nog een drive te kopen en verzending te betalen voor ik zeker weet dat het probleem niet aan de floppy disk controller ligt.
 
Back
Top