Welke Midi Interface gebruiken jullie zoal?

Ik heb een tijd lang een MidiSport 2x2 gebruikt, maar was hier niet zo tevreden over. Vaak 'zag' de computer hem niet bij opstarten, en toch wat weinig poortjes toen ik ging uitbreiden. Nu kun je wel daisychainen, maar dat vind ik ook niet zo lekker werken.

Vorig jaar heb ik een Motu MidiExpress 128 gekocht met 8x midi in en 8x midi out en die werkt probleemloos. Is ook mooi weggewerkt in mijn rack (is een 19" unit) dus dat is helemaal mooi.
 
Ik gebruik 2x MOTU MTP AV via 1 USB kabel (een drama om deze voor de eerste keer gesynced te krijgen, maar wel gelukt.).

Voor de live situatie een Emagic MT 4.

Daarvoor draaide ik met een Unitor 8 en een AMT 8 via de seriele poort. Ook prima restultaat. Deze draaien nu op een oudere vaste PC.

Marco
 
5x Emagic AMT8, werkt als een tiet, met of zonder computer (Mac) Vroegah Roland A880, was hendig maar toch wel wat beperkt.
 
FF een vraagje m.b.t. die Midi Interfaces.. ik heb zelf zo'n 1x1 interface (volgens mij zo'n Midiport One ofzo?), van een paar tientjes.

Ik lees dat er bijna geen problemen zijn m.b.t. die interfaces, maar hoe zit het dan met timing? Ik heb altijd begrepen dat je persé ASIO moet hebben voor realtime recording en daar dus wat duurdere interfaces voor nodig hebt?

Of is voor mij (slaapkamer werk, beginnend recording) zoiets afdoende en is dat ASIO overdreven voor mij?

Ik wilde eens wat gaan recorden met m'n Korg TR en wilde daar liefst een PC voor gaan gebruiken. Nu dacht ik dat ik toch wel wat moest investeren, maar het verbaaste mij te lezen dat er meer mensen zijn op dit forum die zo werken ;-)

Het wordt dus een laptop en als ik idd genoeg heb aan zo'n 'goedkope' interface, dan ben ik in principe klaar....

Zoals je hoort heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar ben alvast benieuwd naar de meningen...
 
Asio drivers slagen op drivers voor je audio(kaart)/(interface)
midi heeft daar niet meteen iets mee te maken.

Ja precies. Daarom mijn vraag of ik nou een ASIO compatible device moet hebben (die dus wat duurder zijn) of dat je met zo'n eenvoudige USB midiport 1x1 ook af kan in het begin...
 
Ja precies. Daarom mijn vraag of ik nou een ASIO compatible device moet hebben (die dus wat duurder zijn) of dat je met zo'n eenvoudige USB midiport 1x1 ook af kan in het begin...

Ik heb de indruk dat je het niet helemaal snapt. Je hebt te maken met 2 verschillende dingen als je met muziek op de computer aan de slag gaat: MIDI en audio.

MIDI betreft alleen maar stuur-informatie zodat verschillende apparaten met elkaar kunnen praten, zoals een instrument (synth) en een PC. Zo kan een PC tegen je synth zeggen 'speel deze noot en hou deze zo lang vast'.

Audio is de daadwerkelijke geluidsstroom die door je instrument wordt voortgebracht en wat je op kunt nemen als 'muziek'.

Dus: als je songdata op wilt nemen (de stuurinformatie) zodat je later je PC tegen een extern instrument kan laten zeggen wat hij af moet spelen, dan heb je een MIDI interface nodig, en 1x1 zou goed genoeg zijn als je maar 1 of 2 apparaten aansluit.

Als je een extern instrument muziek laat spelen en je wilt deze muziek opnemen om bijvoorbeeld op CD te zetten dan heb je een geluidskaart oid nodig. ASIO zou niet per se noodzakelijk zijn lijkt me, maar is wel handig. MIDI speelt hier geen rol.

Als je veel met softsynths of plugins werkt, is een ASIO compatible geluidskaart een must omdat latency dan een rol gaat spelen. Omdat je interne synths gebruikt, heb je geen MIDI interface nodig. Wel als je deze aan wilt sturen met een keyboard.

Als je een sequencer wilt draaien als Cubase om externe apparatuur af te spelen EN je wilt opnamen maken heb je zowel een MIDI interface als een soundcard nodig.
 
Ik heb de Motu micro lite 5X5 en de M-audio midisport 2X2 in gebruik, en heb hier nooit problemen mee gehad.

Daarnaast de M-audio midisport uno als midi-interface voor de editor van de Nord Modular classic. Ik weet niet of het aan de interfce of aan de software ligt, maar ik moet regelmatig opnieuw verbinding maken met de NM. Best irritant.

Maar verder geen problemen met beide interfaces.
 
Ok, heb gisteravond laptop schoon geinstalleerd en Cubase Studio 4 erop gezet.

Mijn USB interface is dus een Midisport Uno maar ik kwam erachter dat er op de Korg TR ook natively een USB poort zit waarvoor ik de driver heb geïnstalleerd.

Beide interfaces doen het dus prima, in principe, behalve dat ik ongeveer een halve seconde latency heb. Dat is waar ik dus bang voor was.

Nu mijn vraag: heeft het nou zin om een duurdere USB MIDI interface te kopen (zo'n Audiophile ofzo?) en die op mijn laptop aan te sluiten of ga ik deze latency problemen altijd hebben met een USB interface?

@Napole0n: mijn doel is dus mijn Korg TR als controller te gebruiken en op te nemen in Cubase als sequencer.
 
Ik denk niet dat je een andere interface nodig hebt, volgende tip van forumlid djbies heeft mij vroeger ook van dit probleem afgeholpen: "Je kunt (in cubase) even kijken bij devices-MIDI-DirectMusic en daar Use System Timestamp aanvinken"
ik hoop dat het helpt!
 
Allemaal M-Audio:

-2x2 midisport
-Uno
-Audiophile USB

Vooral de 2x2 is prettig werken met de USB <--> Midi Thru schakelaar, voor als de computer niet aanstaat maar je wil wel je midi-spul bespelen.
 
een antieke roland MPU-401 op een oude PC onder DOS 6
 

Attachments

  • mpu_1s.jpg
    mpu_1s.jpg
    32 KB · Bekeken: 75
Ehm, heet Voyetra geloof ik. Kreeg ik bij mijn allereerste soundblaster in 1995... Werkt prima,
 

Attachments

  • 1-sequencer.jpg
    1-sequencer.jpg
    119,5 KB · Bekeken: 70
Nu mijn vraag: heeft het nou zin om een duurdere USB MIDI interface te kopen (zo'n Audiophile ofzo?) en die op mijn laptop aan te sluiten of ga ik deze latency problemen altijd hebben met een USB interface?

Latency heeft niks te maken met je midi interface. Latency heeft betrekking op de tijd die de computer nodig heeft om een audio signaal te bewerken, danwel genereren voordat het uit de geluidskaart komt.
 
Back
Top