Ambi-J's DIY Sequencer

We hadden een dikke vette demo kunnen maken maar we wilden het gezellig houden.
Meestal als je niet zit op te nemen gebeuren er mooiere dingen.
Als die verder ontwikkeld is wil er zeker wel eentje want het idee bevalt me wel.
 
Re: Ambi-J's DIY Sequencer

Origineel geplaatst door mono-poly
Vanmorgen stond forumlid Ambi-J bij mij voor de deur.
Hij had zijn zelfbouw sequencer meegenomen die overigens nog niet af is.
Maar ik vind het nu al een gave sequencer we hebben even een filmpje opgenomen.

http://www.youtube.com/watch?v=f8NTA1yMjyw

"Jajajajajajajajajaja" ;)

Maar ziet er wel cool uit hoor! Nice! :okdan:
 
...

...

mja heel tov

is dit die baby sequencer?
 
ok check die baby seq ook maaris. lijkt me ook helemaal niet zo lastig om te bouwen....
 
Ik vind de kracht van Ambi-j's sequencer voornamelijk de lcd interface en dan rustig naar een volgende toonschaal bladeren waarmee je wil quantizen. Het mooiste vind ik zelf dat je dan met een knop op de druk pas je volgende instelling activeer ipv dan je realtime door banken wandelen. Ook vond ik de inputs om signaal te gebuiken voor de toonhoogte al mooi. Hier even mijn op-en aanmerkingen aan Ambi-J.

De LCD interface en het kiezen vond ik echt mooi!
Ik zou graag ook de activering van een nieuwe instelling ook graag kunne activeren met een gate ipv alleen de drukswitch. Zo kan je het dmv een sequencer perfect timen op de eerste tel.
De keuze zou ik wel lekker via het menu houden want zo kan je ook dmv de gate ff de deler veranderen bv of de sequence lengte. Ik zou de inputs op de potmeters zelfs routen naar 1 input en dan de boel transponeren boven op de huidige nootwaarde. Dan zou ik dmv een 3 standen schakelaar gaan voor transpose down / niet / transpose up gaan. Mooiste zou ook nog een knoppen rij zijn die je kan toewijzen aan de gate lengte maar dat is mischien alweer te veel gevraagd.

De basis zoals die nu is vind ik al te gek en als je die dingen voor mekaar zou krijgen die ik aangeef is die voor mij meteen ................

:verkoght: .
 
Laatst gewijzigd:
hoi mono-poly,
sympathiek van je dat je m'n sequencer onder de aandacht wil brengen.
ik vind het tof dat er toch wel interesse voor is. dat was op de synth-meeting afgelopen zomer ook al te merken.

zelf was ik al lang zinnens er eens een tread over te starten, maar ik schrijf niet zo vlot (ik moet m'n geschrijfsel twaalf keer nalezen voor het steekhoud en een beetje met niet teveel fouten bevat) en ik wou eigenlijk pas publiceren doen als ik het projectje zowat rond had.

de laatste maanden heb ik er niet zoveel aan gedaan. tijdsgebrek: ik moet ook nog ergens van leven he! en ik denk ook veel te lang na over wat nu de beste manier zou zijn om er iets bruikbaars en reproduceerbaars van te maken.
'k ben nu wat documentatie (foto's mp3tjes...) aan't verzamelen over het ding om te antwoorden in deze thread.
à propos: waar kan ik mp3tjes laten hosten om via links die te laten beluisteren?

ik vond het wel interessant de mogenlijkheden van de wiard-sequencer eens van dichtbij te zien. met name de mogenlijkheid om de step via voltage control aan te sturen wel heel interessant en denk ook dat te kunnen implementeren
mischien kan verdere ontwikkeling van het ding wel een beetje interactief: ik zou eens kunnen polsen wat de meest intererssante implementaties voor de sequencer zijn bij de forumleden bij voorbeeld.
je idee om via een puls (gate) signaal instellingsveranderingen te activeren vind ik zeer ok, een variabere gatelengte is iets moeilijker uit te voeren. het zal, gezien de beperkte mogenlijkheden van het gebruikte processortje (pic) een selectie worden van de intersessantste mogenlijkheden.

maar het ontwerp is zeker de moeite om op verder te werken.
hierbij al enkele fotootjes:
 

Attachments

  • ovl_melodymaker.jpg
    ovl_melodymaker.jpg
    50,8 KB · Bekeken: 74
de core module of het brein: een one chip microprocessortje met alles on board (geheugen, eprom, counter, poorten....): een pic 16f84
met daarnaast een dac08, duad comparator, dual opamp en quad latch. op 't eerste gezicht niet zoveel componenten:
 

Attachments

  • ovl_mm_core.jpg
    ovl_mm_core.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 73
maar als je de onderkant bekijkt nog een hoop van die rotzooi (waaronder ook nogal wat smd's)
zoals je kan zien is het grootste deel van de schakeling op het experimenteergedeelte en zijn de banen gesoldeerde draadjes
dus voor de kenners: 't zal nog wel wat puzelen worden om er een toonbaar ontwerp van te maken!!!
 

Attachments

  • ovl_mm_coreback.jpg
    ovl_mm_coreback.jpg
    79,1 KB · Bekeken: 73
idd asje hier een leuk betaalbaar ontwerp kan maken top
iig goed idee dat je er anderen over laat meedenken ...anders ben jij...voor je gebvoel klaar
een dan komen de vragen
variabele gate p/step is iets wat lekker is


want dat mis ik bv op regelwerk
kan de maq dat eiegn lijk welke types seq kunnen dat de p3 zekers
dat soort programeer dinge-bakies ...
:halleluja
hulde aan eigenbouw.....
2x 8 steps ist dus

ook bv een rij voor steppingg een een rij voor modulatie ....?
en wat komter uit cv / gates ....of midi .........?
en ast cv gate is div formats

wat een vragen meteen nu komt T haha ; aah laat die gozert eerst ff werken an zn ontwerp!
iig looks good klein iig ook wels handig en tabletop ....
 
even wat features:

naam: de melodymaker
ben aan deze al ongeveer 2 jaar bezig en het is m'n 3e sequencerontwerp

m'n sequencer is zoals ie nu gemaakt is 2x8 of 1x 16 kanaals
in het geval 16 kanaals heb je 2x hetzelfde rithmepatroon (maar 8 switches).

1 kanaal heeft nu switching jacks op de pots waardoor je de desbetreffende stap kan vervangen door een variabel signaal: vb noise of een lfo.
zo krijg je patronen die herhalen maar met variabele noten ertussen die dank zij de quantiser
altijd mooi in de toonaard blijven. (vandaar zijn naam)

maar hij kan ook als 2 of meer x 16 kanaals gebouwd worden. en met 16 switches
er is echter maar 1 quantiser kanaal de andere zijn puur analoog.

2 gatebussen (on off on switches)

dit is een 1v/oct +gate sequencer. midi zit er voorlopig niet op maar het is wel de bedoeling.
ik moet echter daarvoor een straffer processortje nemen en dat betekend: herbeginnen dus da's nix voor direkt.

de quantiser vergelijkt het ingekomen signaal (voltage) met waarden uit zijn tabellen en geeft dan de dichtsbijzijnde 'noot' (voltage gecalibreerd op 1v/oct) uit
er zijn 16 notenreeksen opgeslagen of 'toonaarden' waaronder: ortochromatisch (alle halve noten: 12 in een octaaf), majeur, mineur (harmonisch of melodisch), pentatonisch (alle "zwarte" noten), zigeunermajeur, alle octaafnoten, oct+kwint, 3 en 4 notenakkorden (met tertsen, min en maj, 7e's) en nog een aantal bizarre notenreeksen (vb altijd helenotenafstanden)
de bedoeling is ook dat je zelf ook notenreeksen kan inprogrameren. er zit flashgeheugen in de chip dus dat kan. ik weet hoe maar ik moet 'm dat nog leren.
verder zit er ook een instelbare clockderler ingebakken: handig voor als je met een 24pp syncsignaal meeloopt
de quantiser staat los van het sequencergedeelte en kan dus appart gebruikt worden. alleen de clock is gemeenschappelijk

je kan ook het aantal stappen instellen.

wat ik nu aan't implementeren ben is richting up, down, up+down, random...

tot zover,
binnenkort meer erover...
 
up en down lukken nu ook al en...

hij komt mee zondag op se SF-meeting!
 
Back
Top