aluminium plaatmateriaal, kun je dat zelf buigen?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
ik zoek 1,5mm dik plaatstaal of 1,5mm aluminium, heb een plaat nodig van 1 meter breed bij.. naja een stukje lengte. daar moet wel aan te komen zijn

ik wil over de breedte een aantal hoeken in het aluminium buigen, maar ik heb geen buigbank. zijn er andere manieren om dit zonder buigbank te doen en zo ja hoe?

en als er geen aluminium plaat te krijgen is dan wordt het 1,5mm plaatstaal. is het dan nog steeds te doen?
 
Neem een krat bier mee of zo en ga naar een bedrijf waar ze zo'n buigbank hebben. Dan krijg je het mooi strak en met de hand zit je anders altijd te kloten.
M'n pa had vroeger een constructiebedrijf en deed dat soort klusjes zo vaak.
 
Hout en een hamer. Lekker oldskool! Aangezien het op deze manier wel heel arbeidsintensief wordt lijkt de oplossing van Fuse wel ietsje praktischer.
 
'zetten' heet dat :D (wiseass opmerking..)


Let ook op welk soort alu plaat je koopt, 'hard' of 'zacht'..
 
zwenkbuigen heet t toch... en dat doe je op een zetbank :) hoe herken ik stijf of flexibel alu trouwens? zijn daar keurmerken voor?
 
Moet erop staan, op de plaat. Ik weet niet zo uit mijn hoofd of er een universele code is (te lang geleden). Anders vraag je het de verkoper natuurlijk..
 
Ik zou inderdaad maar voor de buigbank bij een bedrijf of school gaan :). Dan krijg je het beste resultaat. Zolang het geen al te moeilijke hoeken zijn :). Denk daar van te voren ook over na.
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
je kan ook de hoeken even aftekenen en dan met een dremel een lichte "kras" maken op de buigplaats! en dan buigt het heel makkelijk!

zie ook http://www.tonepad.com/photoessay.asp?photoEssayID=17&sequenceNo=1

Als je dat mooi vindt op die foto's? Maar een computerkast is ook maar dun plaatmateriaal. Vrij makkelijk te misvormen (spreek uit ervaring :duivels: ).
 
komt goed, weet waar ik mee bezig ben als ik het gewenste gereedschap heb :) maar dat heb ik niet. naja ben nu al een groot deel met hout bezig.. ook makkelijk! maar je kunt dus niet 'ff' buigen over een scherpe rand van je werkbank oid met huis tuin en keuken gemaakte buigbank>?
 
Origineel geplaatst door Roel
komt goed, weet waar ik mee bezig ben als ik het gewenste gereedschap heb :) maar dat heb ik niet. naja ben nu al een groot deel met hout bezig.. ook makkelijk! maar je kunt dus niet 'ff' buigen over een scherpe rand van je werkbank oid met huis tuin en keuken gemaakte buigbank>?

Zou wel kunnen maar een mooi strakke lijn wordt al een stuk moeilijker. En ik weet niet of je wel eens een buigbank hebt gezien maar zon groot ding maak je niet ff na :duivels:

11483929110.jpg
 
tja als je zoiets kunt krijgen zou natuurlijk ook mooi zijn :)
 
Je kunt aluminiumplaat zelf buigen ,maar alleen haaks op de walsrichting (te zien aan de strepen op het aluminium) anders heb je kans op scheuren ,klem de plaat tussen twee rechte latjes ,of zoals al eerder voorgesteld bij een constructie bedrijf kkan je de kop niet kosten ,geef alleen met
stift of kraspen aan of maak een tekeningetje hoe je het wil hebben .
En 1,5mm staal wordt al heel erg moeilijk te buigen maar waarom zo dik de sterkte zit niet alleen in het materiaal ,maar ook in de constructie .
 
Zoals al eerder aangehaald : Bij een constructie-bedrijf of een technische school kan je dit voor een prikje laten doen.
Mooi afgewerkt en geen misérie thuis :)

Groeten,
Jim
 
moet hier nog iets in zien te fixen.
s5.jpg

s6.jpg


zoiets zal niet zo gek veel werk zijn denk ik. ik dacht aan 1,5mm alu... of dunner plaatstaal. de stevigheid zal moeten komen uit de hoek, de overspanning is 1 meter. geen spannende constructie verder.
 
Had je al over de bevestiging van die plaat nagedacht?
 
Origineel geplaatst door krautsjo
Je kunt aluminiumplaat zelf buigen ,maar alleen haaks op de walsrichting (te zien aan de strepen op het aluminium) anders heb je kans op scheuren ,klem de plaat tussen twee rechte latjes ,of zoals al eerder voorgesteld bij een constructie bedrijf kkan je de kop niet kosten ,geef alleen met
stift of kraspen aan of maak een tekeningetje hoe je het wil hebben .
En 1,5mm staal wordt al heel erg moeilijk te buigen maar waarom zo dik de sterkte zit niet alleen in het materiaal ,maar ook in de constructie .

Je hebt helemaal gelijk hier...
behalve -en als materiaalkundige moet ik soms ff mierenneuken- de STERKTE zit wél in het materiaal, maar de STIJFHEID is materiaal én constructie afhankelijk...
 
1 meter is best lang om zelf te doen hoor.. Verkijk je er niet op. Enne, de stijfheid is in 1 richting nu wel goed, maar in de andere richting is het nog een zwabber.. Als het enkel een afdekplaatje moet worden dan zou ik een andere constructie kiezen.. Als het een dragende contructie moet worden, is het nu nog nie echt helemaal perfect ey? :D
 
Back
Top