Stereo naar mono -> volumeverschillen?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
mja dat heb je dus ook, en Dione's voorbeeld bevestigd dat, en die weet echt wel waar die wel of geen rekening mee moet houden met t bouwen van zn tracks.. en elke mono pa setup zal wel weer anders zijn dus ik zou er ook maar niet blindelings vanuit gaan dat stereo truukjes overal goed klinken omdat het via omweggetjes wel weer gecompenseert wordt.. maar goed deze topic


Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
o
en de PA systemen waar ik t over heb zullen over t algemeen wel gebruikt worden in de hardcore / dance muziek etc.

PA systemen waarbij akoestiek (concerten etc.) en film effecten een grote rol spelen zullen uiteraard stereo (surround) zijn :)

Nog maals je muziek moet natuurlijk op mono systemen goed klinken maar ik begrijp niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat er zoveel mono systemen zijn. Ook in de Dance Hardcore gebruik je de twee outputs van je mengpaneel op twee verschillende versterker stacks.(simpel gesteld dan) Ga is een Illegaal Tekno feest bouwen daar gebruiken ze bij de systems die ik ken ook gewoon stereo.IDNT is of was volgens mij Haine en alle keren dat is pa gebouwd heb voor haine waren die volgens mij stereo.
 
Origineel geplaatst door fuse
Iedereen weet toch dat alle versterkers tot 10 gaan.
Op 1tje na dan. :W
SpinalTap_Edith_503.jpg

:halleluja
 
Origineel geplaatst door Tactic
De discussie is volgens mij begonnen om het feit dat als je een mono signaal stereo panned, dat de -balans- mono afgespeeld anders zou zijn. Waarop mijn argument is, dat de balans niet veranderd. Oftwel geluiden die eerst naar links of rechts gepanned zitten , zitten nog even hard in de mix.

Het is volgens mij al gemeld maar toch mijn mening. Het ligt er volgens mij aan welke panning je gebruikt op welke mixer. Bij de betere mixers, met de betere panpots, verandert de balans inderdaad niet in mono! Bij de slechtere panpots kan de balans wel degelijk veranderen, met name dat de geluiden die gepand zijn zachter worden bij het afspelen in mono.

Beide gevallen zijn voor mij totaal geen probleem. Het eerste is duidelijk. Bij het tweede zou ik na het pannen de mix in mono zetten, en vervolgens de faders aanpassen aan de volume-afnames.
 
Ik ben FOH techicus geweest op veel grote systemen(tot +/- 40.000 mensen), en deze zijn idd in 95% van de gevallen gewoon stereo. Zodra je echter nog groter gaat kijken, en bij vaste acts zul je echter zien dat het niet ongebruikelijk is in mono te werken. Zo was een van de toers van U2 bijvoorbeeld in mono.
Een en ander is simpel te verklaren doordat bij grote brede festivalterreinen stereo gewoon meer problemen opleverd dan mono. Ik zeg hier dus duidelijk NIET dat het gewoon is dat grote systemen mono zijn, alleen dat het wel voorkomt.

Hier een linkje waarin een en ander uitgelegd word http://www.prosoundweb.com/chat_psw/transcripts/trip8.shtml
 
Normaal check je je nummer in mono, dan is er geen probleem.

Maar om terug te komen op die verschillende volume niveaus als je hevig links en rechts panned: het is afhankelijk van de "pan law" denk ik. Bij een pan law van -3dB zal iets dat van volledig links over het midden naar volledig rechts gaat op een mono mixbuss in amplitude stijgen (in het midden verdubbelt de amplitude). Bv. als je in Cubase een mono track hebt , 0dBFS: pan je die volledig links dan piekt het linker kanaal van je stereo bus gewoon op 0dBFS, In het center gepanned pieken L/R op -3dB FS => sommeer je dit echter naar mono stijgt de amplitude met 6dB (2 identieke golven tel je bij elkaar op). T.o.v. de linkse 0dBFS zit je nu eigenlijk op +3dBFs.

Bij een pan law van -6dB heb je dit niet, de amplitude van een voledig links/rechts gepanned signaal is hetzelfde als de som van het gecenterde stereo kanaal. Maar een pan law van -6 dB mixed natuurlijk anders(je gaat waarschijnlijk meer aan je faders moeten komen terwijl je uit het center of naar het center toe panned). Ik geloof dat dit voor te mixen ook nooit gebruikit wordt (meestal -3dB of dus -4,5dB)

Dus zolang je met mono rekening houdt is er geen probleem. In een volledig mix is het echter allemaal nog een beetje complexer (want alles wat in het midden gepanned staat stijgt 6dB)

Hoop dat het ongeveer klopt.
 
Laatst gewijzigd:
Ken Brown: The Brit engineers used to call the US "land of the mono PA's".

Chris: BACK TO MONO!

John: There really is a different philosophy to the Brits' mixing.

Tex: Until U2 toured with a MONO PA.

John: And how about the concave EV PA with Metallica. Anyone hear that one?


Bovenstaande komt van de link die een post hierboven is gepost.. weet niet wie die personen zijn maar als ze weten waar ze t over hebben staat amerika dus bekend als een land waar Mono PA's heel normaal zijn?

en om nog even terug te komen op de eerdere vraag waar ik t vandaan had dat er in de hardcore / dance scene pa systemen vaak (dus niet altijd) mono zijn komt uit een post van een hardcore producer/dj die al jaren lang maandeljiks en soms wekelijks/dagelijks achter de draaitafels staat, dus die weet vast wel hoe geluid zich gedraagt over een grote pa en hoe de pa's over t algemeen zijn opgezet ..

maar goed.. t blijft toch interessant .. persoonlijk denk ik dat niemand iets aan stereo heeft en t alleen maar lelijk zal klinken in een zaal of groot terrein behalve voor de mensen in t midden natuurlijk en als de L/R niet te ver uit elkaar staan. maar het lijkt me idd helemaal niet gek dat veel pa systemen gewoon mono zijn, op deze manier hoort iedereen hetzelfde in welke hoek dan ook.. maar het hangt natuurlijk heel erg af van t soort muziek ook, als er gewoon dingen (zoals hierboven al werd gezegd) in een vaste en goed ingestelde setup staan en niet tijdens het spelen rond worden gepanned kan stereo in combinatie met mono in t midden prima

maar goed, zoals ik in mn aller eerste post al aangaf had ik dat van t mono gebeuren pas sinds kort ergens opgepikt en ben er toen pas overna gaan denken.. en t klinkt toch allemaal erg logisch en zoals hier en daar bevestigd wordt is t ook logisch + als iemand met een hoop praktijk ervaring zegt dat mono setups in hardcore / dance vrij normaal zijn neem ik aan dat die persoon wel weet waar die t over heeft, en t is mezelf eigenlijk ook nooit opgevallen dat geluiden ineens de hele zaal rond gaan..
 
Laatst gewijzigd:
Denk ook aan sensation, waarbij het hele LR verhaal gelijk nonsens is, aangezien de dj in het midden van het publiek staat en de PA dus 360 graden rond is. Ik heb hier wel gewerkt, maar voor de opnamen, niet de PA..dus kan niet vertellen of dit mono of stereo aangestuurd werd. (opname was trouwens niet in mono :) maar surround)
 
Origineel geplaatst door HardwareSucks
Denk ook aan sensation, waarbij het hele LR verhaal gelijk nonsens is, aangezien de dj in het midden van het publiek staat en de PA dus 360 graden rond is. Ik heb hier wel gewerkt, maar voor de opnamen, niet de PA..dus kan niet vertellen of dit mono of stereo aangestuurd werd. (opname was trouwens niet in mono :) maar surround)

ja dat wou ik ook nog als voorbeeld noemen alleen was ik er zelf niet bij dus ik weet niet of er misschien in de uiterste hoeken stereo speakers gebruikt zijn wat helemaal niet logisch zou zijn trouwens..
maar de speakers in t midden zullen idd wel mono geweest zijn
 
kan me wel een keer in de fun herinneren dat de buzz fuzz remix van the masochist - no newstyle gedraaid werd, waarbij die kicks van links naar rechts gaan...de P.A. was daar dus stereo en dat was idd niet om aan te horen
 
Goede avond heren

Goede avond heren

Als front of house engineer voor zeer grote evenementen kan ik zeggen dat ik kan meepraten op een zeer hoog nivo. Ik werk dagelijks samen met de beste pro audio engineers in theaterland.

Als we uitgaan van een mono cluster, Duswel een mono speaker en ik ga met een mono bron bijv een microfoon pannen op mijn kanaal maar via een matrix alleen maar naar de mono cluster dan gebeurt er helemaal niets. Het signaal blijft volkomen het zelfde dit noemt men ook mono compatibaliteit.

Als je een Stereo bron sumt naar een mono speaker dan gebeuren er rare dingen als je veel gebruik maakt van Phase verschillen zoals flanging effecten en rare niet monocompatibal opname technieken. zoals A_B recordings. het fase verschil tussen de twee bronnen zorgt ervoor dat er versterkingen en verzwakkingen optreden in bepaalde frequentie gebieden en dat veroorzaakt een Kam filter effect.

Daarom snap ik echt niet waarom Tactic gewoon gelijk krijgt want die jongen heeft het bij het rechte eind. En voor de andere nozum, Handleidingen zijn leuk om te lezen en nog leuker om net te doen of je de kennis bezit. het lijkt me verstandig om eens achter de knoppen te duiken en je bezig te houden met de theorie van geluidsleer.

En dan Unison, Dit is geen panningseffect maar een stemmingseffect, door de meerdere stemmingen over elkaar heen te leggen krijg je een fase verschil zegmaar wat er gebeurt als je meerdere dezelfde bronnen onafhankelijk vanelkaar gaat delaye'n met zo'n 2 a 3 ms dan krijg je een tapijt aan geluid dit is het zelfde als Unison.

en heren, Het maken van muziek op de slaapkamer is leuk maar geen wetenschap en mixen voor live publiek 2000 pax of meer is een vak.

Ik weet uit betrouwbare bron dat Tactic behoorlijk goed kan leven van zijn werk als geluidsman, weet je hoe moeilijk het is om in Nederland een dikke boterham te verdienen dan moet je echt wel iets kunnen. Hoe dik is jou bammetje Ressonaise ? ( grapje ).

Tactic had ik niet gezegt dat je moest stoppen met het praten met amateurs, kost alleen maar tijd en geld.

Ronald Meij.

Audio Specialist Amsterdam Rai Theater
 
Origineel geplaatst door ronaldmeij
Als front of house engineer voor zeer grote evenementen kan ik zeggen dat ik kan meepraten op een zeer hoog nivo. Ik werk dagelijks samen met de beste pro audio engineers in theaterland.

Als we uitgaan van een mono cluster, Duswel een mono speaker en ik ga met een mono bron bijv een microfoon pannen op mijn kanaal maar via een matrix alleen maar naar de mono cluster dan gebeurt er helemaal niets. Het signaal blijft volkomen het zelfde dit noemt men ook mono compatibaliteit.

Als je een Stereo bron sumt naar een mono speaker dan gebeuren er rare dingen als je veel gebruik maakt van Phase verschillen zoals flanging effecten en rare niet monocompatibal opname technieken. zoals A_B recordings. het fase verschil tussen de twee bronnen zorgt ervoor dat er versterkingen en verzwakkingen optreden in bepaalde frequentie gebieden en dat veroorzaakt een Kam filter effect.

Daarom snap ik echt niet waarom Tactic gewoon gelijk krijgt want die jongen heeft het bij het rechte eind. En voor de andere nozum, Handleidingen zijn leuk om te lezen en nog leuker om net te doen of je de kennis bezit. het lijkt me verstandig om eens achter de knoppen te duiken en je bezig te houden met de theorie van geluidsleer.

En dan Unison, Dit is geen panningseffect maar een stemmingseffect, door de meerdere stemmingen over elkaar heen te leggen krijg je een fase verschil zegmaar wat er gebeurt als je meerdere dezelfde bronnen onafhankelijk vanelkaar gaat delaye'n met zo'n 2 a 3 ms dan krijg je een tapijt aan geluid dit is het zelfde als Unison.

en heren, Het maken van muziek op de slaapkamer is leuk maar geen wetenschap en mixen voor live publiek 2000 pax of meer is een vak.

Ik weet uit betrouwbare bron dat Tactic behoorlijk goed kan leven van zijn werk als geluidsman, weet je hoe moeilijk het is om in Nederland een dikke boterham te verdienen dan moet je echt wel iets kunnen. Hoe dik is jou bammetje Ressonaise ? ( grapje ).

Tactic had ik niet gezegt dat je moest stoppen met het praten met amateurs, kost alleen maar tijd en geld.

Ronald Meij.

Audio Specialist Amsterdam Rai Theater

Hey ben jij dat nu zelf Tactic? je mag ook wel met je andere accountje praten hoor ..

sorry als je t niet zelf bent.. je gedraagd je iig net als hem..

altijd ff van te voren melden dat je op een heel hoog niveau kan mee praten, en dan net doen of je simpele vragen niet begrijpt behalve als iemand iets kan duidelijk maken als hij profi / technische termen gebruikt.. waarop Tactic het uiteindelijk wel begrijpt, maar in jip en janneke taal antwoorden begint te geven of andere begint na te praten waaruit blijkt dat ie wel degelijk de vraag begreep

tussen posts door ontopic probeerd te zijn maar tussen de regels door helemaal geen inhoudelijke info geeft behalve dat ie zo pro is en zoveel ervaring heeft..

legt andere mensen woorden in de mond en vervolgens gaat ie tegen een stelling in discusseren die hij zelf bedacht heb :dubbel:

niemand zegt dat unison een pan effect is.. er werd gezegd dat sommige unisons (op softsynths in dit geval)
erg breed in het stereo beeld komen te liggen en dat dit en andere dingen die een extreme invloed hebben op t stereo beeld zoals pan effecten een probleem zouden kunnen vormen..

maar ja je heb helemaal gelijk hoor meneer de pro, en je hoort mij nergens zeggen dat ik een pro zou zijn oid. heb al meerdere malen aangegeven iets ergens te hebben opgepikt van iemand met meer kennis als mij waarover ik ben gaan na denken ..

maar volg je eigen advies Tactic (of ronald) en praat maar niet meer met amateurs.. kost je idd tijd en geld..
haha wat een houding zeg.. alsjeblieft..

doei :doei:
 
Re: Goede avond heren

Re: Goede avond heren

Origineel geplaatst door ronaldmeij
Als front of house engineer voor zeer grote evenementen kan ik zeggen dat ik kan meepraten op een zeer hoog nivo. Ik werk dagelijks samen met de beste pro audio engineers in theaterland.

Als we uitgaan van een mono cluster, Duswel een mono speaker en ik ga met een mono bron bijv een microfoon pannen op mijn kanaal maar via een matrix alleen maar naar de mono cluster dan gebeurt er helemaal niets. Het signaal blijft volkomen het zelfde dit noemt men ook mono compatibaliteit.

Als je een Stereo bron sumt naar een mono speaker dan gebeuren er rare dingen als je veel gebruik maakt van Phase verschillen zoals flanging effecten en rare niet monocompatibal opname technieken. zoals A_B recordings. het fase verschil tussen de twee bronnen zorgt ervoor dat er versterkingen en verzwakkingen optreden in bepaalde frequentie gebieden en dat veroorzaakt een Kam filter effect.

Daarom snap ik echt niet waarom Tactic gewoon gelijk krijgt want die jongen heeft het bij het rechte eind. En voor de andere nozum, Handleidingen zijn leuk om te lezen en nog leuker om net te doen of je de kennis bezit. het lijkt me verstandig om eens achter de knoppen te duiken en je bezig te houden met de theorie van geluidsleer.

En dan Unison, Dit is geen panningseffect maar een stemmingseffect, door de meerdere stemmingen over elkaar heen te leggen krijg je een fase verschil zegmaar wat er gebeurt als je meerdere dezelfde bronnen onafhankelijk vanelkaar gaat delaye'n met zo'n 2 a 3 ms dan krijg je een tapijt aan geluid dit is het zelfde als Unison.

en heren, Het maken van muziek op de slaapkamer is leuk maar geen wetenschap en mixen voor live publiek 2000 pax of meer is een vak.

Ik weet uit betrouwbare bron dat Tactic behoorlijk goed kan leven van zijn werk als geluidsman, weet je hoe moeilijk het is om in Nederland een dikke boterham te verdienen dan moet je echt wel iets kunnen. Hoe dik is jou bammetje Ressonaise ? ( grapje ).

Tactic had ik niet gezegt dat je moest stoppen met het praten met amateurs, kost alleen maar tijd en geld.

Ronald Meij.

Audio Specialist Amsterdam Rai Theater

Nou niet echt Tacti(s)c(h) dit :D

Oftewel Take it easy take a Tic-Tac en opeens weet je het "Je wordt geluidsman"
 
Re: Re: Goede avond heren

Re: Re: Goede avond heren

Origineel geplaatst door Catalunya
Nou niet echt Tacti(s)c(h) dit :D

Oftewel Take it easy take a Tic-Tac en opeens weet je het "Je wordt geluidsman"

Maar geen geluidsman die last heeft van zn oren.. het voorbeeld wat tactic poste als

''hier zit geen volume verschil in''

was overduidelijk dat daar wel volume verschil in zat ..
heb voor de zekerheid het voorbeeldje van meneer de pro toch nog even visueel bekeken

mja Tactic, je mag net doen alsof je hier niet meer wil komen omdat wij - herstel ik en andere mensen hier - amateurs zijn..

wij weten wel beter.. als je nou gewoon wat minder altijd de indruk wil wekken dat jij alles beter weet omdat jij een pro bent, hoef je je wat minder te schamen als ook jij er eens een keer naast zit ..
al zou ik me wel schamen voor de houding van je andere chat accountje of je arrogante collega ..
 

Attachments

  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    77,8 KB · Bekeken: 73
ReSoNaNcE

Dat is L+R.
Alleen is mono op ANALOGE MIXERS L+R/2.
En bij panning krijg je die +3dB erbij als je naar links/rechts pant omdat je bij een potmeter de weerstand aanpast en je van 50% naar 100% gaat. (2x zoveel)

Dit heeft niets met pro zijn te maken maar is gewoon basis theorie.
 
Ik vond dit eigenlijk wel een zinnige post van Ronald. Helaas word ook deze thread weer om zeep geholpen door resonance die kennelijk een persoonlijke strijdtocht tegen tactic is begonnen.

REso, lighten up man....we willen allemaal hetzelfde, informatie vergaren en bijleren. Voor sommige is het een hobby, voor andere een beroep. Niemand weet alles, en het valt mij erg op dat er de laatste tijd topics zijn die voor mij het lezen niet meer waard zijn doordat je redelijk ongezouten tactic begint aan te vallen.

Nu loop ik redelijk de kans dat ik in het vervolg ook tot slachtoffer gebombadeerd ga worden, maarja...so be it.
Tactic, jou input word door sommigen (niet alleen mij dus) zeer gewaardeerd.
 
Origineel geplaatst door HardwareSucks
Ik vond dit eigenlijk wel een zinnige post van Ronald. Helaas word ook deze thread weer om zeep geholpen door resonance die kennelijk een persoonlijke strijdtocht tegen tactic is begonnen.

REso, lighten up man....we willen allemaal hetzelfde, informatie vergaren en bijleren. Voor sommige is het een hobby, voor andere een beroep. Niemand weet alles, en het valt mij erg op dat er de laatste tijd topics zijn die voor mij het lezen niet meer waard zijn doordat je redelijk ongezouten tactic begint aan te vallen.

Nu loop ik redelijk de kans dat ik in het vervolg ook tot slachtoffer gebombadeerd ga worden, maarja...so be it.
Tactic, jou input word door sommigen (niet alleen mij dus) zeer gewaardeerd.

de info die die gaf over unison is idd nuttig maarrrrr.. als je beter had opgelet was unison helemaal niet de kern van t onderwerp.. en beweert ronald dat er word gezegd dat ik of iemand anders zegt dat unison een pan effect is..

dus tja informatief is zn info wel, ontopic niet.. om nog maar te zwijgen over dat ie de stelling dat unison een pan effect is geheel bij andere in de mond legt.. en nog maar te zwijgen over zn slot zin.. maar goed sommige mensen trekken t goed als mensen zo arrogant tekeer gaan.. persoonlijk mogen ze die van mij wel achterwegen laten

en ik weet waar je op doelt, de thread die jij toevallig begonnen was over die sollitaire had ik ook een conflict met Tactic..
en als je even gaat terug lezen kwam dit omdat tactic begon te beweren dat ik mooie mixers boven minder mooi gedesignde mixers zou kiezen.. en als voorbeelden aan kwam zetten dat ik alleen naar cd-hoesjes zou kijken en niet de muziek.. bruine mixers etc. niet mooi zou vinden ook al klinken ze goed etc. etc.

terwijl ik alleen maar heb gezegd dat ik geen afgeragt 2e hands spul hoef te hebben.. de rest werd mji dus weer in de mond gelegd door tactic.. maar goed waarschijnlijk ben jij nu een beetje boos dat jou thread vervuild is.. sorry daarvoor
maar niet echt alleen aan mij te danken (lees je topic maar eens goed terug)
 
Bericht door een moderator:
Nogmaals heren, hou het een beetje leuk hier! Discusseren is prima, maar wel op een vriendelijke manier graag. Dus ReSoNaNcE, Tactic, ronaldmeij, e.a.: hou 't bij inhoudelijke argumenten en hou op elkaar zwart te maken. Persoonlijke dingen doe je maar via pb.
 
lijkt me handig als tactic en resonance dit even via de e-mail/pb's uitvechten en niet in dit topic.

wat de rest betreft. ik heb laatst dit trackie gemaakt en deze genadeloze KILLER baslijn wordt iets heel dofs en wazigs in mono. is dat een faseverschil? panning? wie het weet mag het zeggen.

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=4488082&q=hi

ik vond resonance plaatje wel erg duidelijk. ik zie niet in waarom dat niet klopt.

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Hey ben jij dat nu zelf Tactic? je mag ook wel met je andere accountje praten hoor ..
Nee, dat is 'ie niet, en het zou verstandig zijn om dat niet gelijk aan te nemen. Over kloon-accounts maken wij ons wel druk.

Ik vind de opmerking van ronaldmeij jammer, maar deze kan ook wat ongelukkig geplaatst zijn; misschien is "niet met ongelofelijk eigenwijze amateurs discussiƫren" een betere ;).

Even serieus: ophouden met op de man te spelen. Daar wordt niemand verder mee geholpen.
 
Back
Top