Stereo naar mono -> volumeverschillen?

Als jullie nou gewoon bijmekaar een pot koffie of pot bier drinken, tijdens het uitproberen van bovengenoemde mono/stereo relevante onderwerpen. Dan kan dat toch uitdraaien op een interresant middagje audio kennis opdoen, ipv van dat langs mekaar heengelul hierzo, schiet ook niet op toch.
 
RESO: Je weet donders goed waar het over gaat. Ze zijn nu idd verwijderd. Dit geeft wel aan wat voor figuur jij bent , even voor de mensen die geen idee hebben : Deze discussie komt uit een andere thread, de moderator heeft mijn berichten verplaatst naar deze thread. Vriend Reso dacht dat ik mijn posts zelf gewist had. Dit nivo hebben we het over.
 
Het dubbelen van exact hetzelfde geluid in dezelfde maat scheelt +/- 3db als ik het goed heb, dus in zoverre heb je gelijk, Houdt dat eigenlijk niet in dat je juist beter kan pannen dan alles mono houden? Een mono kick wordt in stereo LR op cd gebrand (identieke sporen links en rechts), wordt dit op een monoradio afgespeeld dan is het geluid van de kick dan toch 3db harder (in fase) of 3db zachter wanneer deze uit fase blijkt?

Probleem wat dus op kan treden zijn faseverschillen. Dit kan dus ook ontstaan door van stereo mono te maken. Dan krijg je óf een enorme kick wanneer deze in fase is óf je hoort bijna geen kick wanneer deze uit fase is. Daarom altijd je mix mono checken of er nog iets van de oorspronkelijke stereomix overblijft.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
@ Tactic:

volgens mij lees je weer eens niet goed (goh waar ik hebben we dat eerder gezien)..

ik heb t over heen en weer pannen van geluiden, niet over een mix waarin geluiden vast gepanned staan op een positie .. of wil jij beweren dat als je links de bass heb en rechts een kick en je gaat ze tijdens t afspelen vrolijk heen en weer pannen dat er dan niks te horen is op een mono afluister systeem?

en trouwens dat sommige dingen links en rechts gepanned zjin op een mono kanaal oid. geeft wel degelijk aan dat ik gelijk heb, want hiermee plaatsen ze dus tactisch instrumenten in een 3d beeld waarin ze niet t volume gebruiken maar iets naar links of rechts pannen zodat ze elkaar beter in de mix liggen wat dus op een mono kanaal invloed heeft op t volume en niet t stereo beeld

ik quote dione ff vanuit een andere topic, en die weet heus wel waar die over praat:



kortom, dingen die naar links of rechts gaan of qua stereo beeld erg wijd worden op een mono systeem worden zachter

en als je dan een drum roll oid heb die zoals ik zei van links naar rechts gaat hoor je m op een mono systeem bijv: hard naar zacht weer hard en dan weer zacht ervan uitgaande dat je in t midden begint naar 1 kant en dan terug naar de andere kant..

maar goed, ik zal jou maar gelijk geven, anders wordt je weer boos :)

Die panning effecten tunen vaak ook (links en rechts zijn niet helemaal hetzelfde getuned) dus als je het dan mono luisterd dan wordt het dunner voor je oren.

Maar! dat is alleen als het unison of een andere panning effect is (bijv stereo chorus)

als je normaal panned, bijv links en rechts een clap en je hebt geen fase verschillen (en die heb je niet bij een tracker of een softsampler! met exact dezelfde sample en positie in je seq) dan klinkt dat mono niet dunner.
en volgens mij is je clap dan zelfs harder dan als je der 1 in het midden laat afspelen


unison mot je dus mee oppassen, maar dat heeft niets met HARD links rechts pannen te maken (zoals hierboven in mijn stukkie beschreven)

Beetje jammer dat je wederom mensen aanvalt.​
 
Origineel geplaatst door virkaz
Die panning effecten tunen vaak ook (links en rechts zijn niet helemaal hetzelfde getuned) dus als je het dan mono luisterd dan wordt het dunner voor je oren.

Maar! dat is alleen als het unison of een andere panning effect is (bijv stereo chorus)

als je normaal panned bijv links en rechts een clap en je hebt geen fase verschillen (en die heb je niet bij een tracker of een softsampler! met exact dezelfde sample en positie in je seq)
en volgens mij is je clap dan zelfs harder dan als je der 1 in het midden laat afspelen


unison mot je dus mee oppassen, maar dat heeft niets met HARD links rechts pannen te maken (zoals hierboven in mijn stukkie beschreven)

Beetje jammer dat je wederom mensen aanvalt.​


btw: unison spread kun je op sommige synths aangeven. dan pan je bijv 9 saw's van links naar rechts.
maar of het echt een panning effect is... mwah, nee... gewoon unison :)
 
Origineel geplaatst door virkaz
Beetje jammer dat je wederom mensen aanvalt.

hoezo wederom mensen aanvallen? wie heb je mij zien aanvallen (behalve tactic)?

en ook tactic val ik niet aan toch? ik voer toch een redelijk gesprek zonder hem voor zielepiet oid uit te maken zoals hij mij noemt?

maar goed, je bent t er iig wel over eens dat er volume verschillen onstaan als je een stereo mix heb waarbij dingen heen en weer worden gepanned en dat mono afluisterd?
 
Heren geen ruzie om materie! We zitten hier niet meer op de basisschool waarbij we beweren dat de ander begonnen is. :D
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Het dubbelen van exact hetzelfde geluid in dezelfde maat scheelt +/- 3db als ik het goed heb, dus in zoverre heb je gelijk, Houdt dat eigenlijk niet in dat je juist beter kan pannen dan alles mono houden? Een mono kick wordt in stereo LR op cd gebrand (identieke sporen links en rechts), wordt dit op een monoradio afgespeeld dan is het geluid van de kick dan toch 3db harder (in fase) of 3db zachter wanneer deze uit fase blijkt?

Heffen panning-laws (term even uit mijn hoofd, kan er naast zitten) dat weer niet op? Helemaal links pannen is bijvoorbeeld +3dB vergeleken met neutraal?

En wordt een signaal theoretisch (sinusgolf) niet compleet opgeheven als het totaal uit fase is? En in het echt beroofd van de lagere tonen en vervormd in de hogere?
 
Om idd even tot de kern te komen : Mensen die mono naar de radio luisteren, horen dezelfde BALANS als de mensen die stereo luisteren.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Heffen panning-laws (term even uit mijn hoofd, kan er naast zitten) dat weer niet op? Helemaal links pannen is bijvoorbeeld +3dB vergeleken met neutraal?

Met een hoofdtelefoon op of stereo afluisteren zul je weinig van de fase merken denk ik. Je zult eigenlijk een spectrumanalyzer moeten hebben die checked wat er van de kick overblijft wanneer deze stereo LR dezelfde bron is en mono wordt afgespeeld.
Volgens mij is het beste voorbeeld van in of uit fase het fasereffect. Het ene moment wordt het geluid harder en op het andere moment zwakker.
Volgens mij is juist helemaal links of rechts geen verschil in db. Maar ik weet dit niet zeker.

Mijn broer en ik hebben ooit van 2 identieke singletjes de zang weg kunnen halen door ze gelijk af te spelen.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
hoezo wederom mensen aanvallen? wie heb je mij zien aanvallen (behalve tactic)?

en ook tactic val ik niet aan toch? ik voer toch een redelijk gesprek zonder hem voor zielepiet oid uit te maken zoals hij mij noemt?

maar goed, je bent t er iig wel over eens dat er volume verschillen onstaan als je een stereo mix heb waarbij dingen heen en weer worden gepanned en dat mono afluisterd?

tactic, sowieso... verder ziet het er in mijn ogen naar uit dat jij tactic onderschat (ook qua oversturen). Als ik zo het fragment beluister van tactic dan heeft hij het aan het juiste end. Mooi dat we hier wat van kunnen leren of niet guys??
 
om nog even terug te komen op het punt waar deze discussie over onstaan is..

zou t raar klinken als je een drum roll van t midden naar uiterst links of rechts of heen weer blijft pannen..

met de eerder genoemde theorie of feit dat een geluid in uiterste links / rechts positie nog harder klinkt als neutraal is t dus zo dat zodra je begint met pannen vanuit t midden naar een uiterste hoek op een mono systeem het betreffende geluid eerst wat zachter wordt en hoe verder naar de uiterste hoek nog harder wordt als t begon.. toch?
 
Origineel geplaatst door virkaz
tactic, sowieso... verder ziet het er in mijn ogen naar uit dat jij tactic onderschat (ook qua oversturen). Als ik zo het fragment beluister van tactic dan heeft hij het aan het juiste end. Mooi dat we hier wat van kunnen leren of niet guys??

alleen is dit een statische pan naar links en rechts.. ik zou graag een pan willen horen die van t midden langzaam naar uiterst links en dan weer terug naar uiterst rechts glijdt.. en de mono kick lijkt me idd zachter als de stereo kick
 
Origineel geplaatst door virkaz
tactic, sowieso... verder ziet het er in mijn ogen naar uit dat jij tactic onderschat (ook qua oversturen). Als ik zo het fragment beluister van tactic dan heeft hij het aan het juiste end. Mooi dat we hier wat van kunnen leren of niet guys??

mja alleen tactic heb je dus als voorbeeld.. beetje jammer dan dat je mij ervan beschuldigd regelmatig mensen aan te vallen terwijl ik hier op t forum toch eerder mensen probeer te helpen dan aan te vallen.. en ook tactic val ik niet aan imo

en ik onderschat niemand.. maar als iemand zegt dat ik aant foute eind zit vind ik dat helemaal niet erg, maar ik wil dan wel verbeterd worden (met alle liefde zelfs want ik wil maar al te graag leren), en als t erbij blijft dat iemand alleen zegt dat ik iets fout heb of de discussie eindigd met dat ik een zielepiet zou zijn dat schiet toch niet op?
 
dit een statische pan naar links en rechts

Is niet zo, luister maar goed, en probeer het anders zelf eens uit.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
en wat ik toevallig een tijdje geleden las en ik eigenlijk nooit bij nagedacht had maar heel logisch is, is dat grote PA systemen over t algemeen ook vaak mono zijn, dus die truukjes om drums heen en weer te pannen kan al gauw heel lelijk uitpakken als je t over een groot pa systeem zou horen



Over welke pa systemen heb jij het dan. Want ik heb nog nooit geluid gedaan op een mono systeem. (Paard, Off corso, Now Wow, vele schouwburgen in ned & belgie, etc.) Ze hebben wel vaak een cluster, en die is wel vaak mono.
Ja de sub's stuur je ook vaak mono aan.

O ja. Ik heb even geprobeert stereo 1/2 output computer naar 1/2 op de tafel, pan in het midden. dus mono. Als je dan gaat pannen aan je stereo bas drum wordt die harder en zachter.

Maar wat is de big deal daar nou eigelijk aan lijkt toch ook op je af te komen en van je af te komen.

Even voor de duidelijk heid sub is meestal mono en levert stereo vaak fase problemen op. En ik zou je niet te veel druk maken over die mono. Niet te extreem pannen. Want andersom als je stereo uitstuurd wil je dat die mensen aan de ene kant van de zaal toch niet iets heel anders horen dan de mensen aan de andere kant
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
zou t raar klinken als je een drum roll van t midden naar uiterst links of rechts of heen weer blijft pannen..

met de eerder genoemde theorie of feit dat een geluid in uiterste links / rechts positie nog harder klinkt als neutraal is t dus zo dat zodra je begint met pannen vanuit t midden naar een uiterste hoek op een mono systeem het betreffende geluid eerst wat zachter wordt en hoe verder naar de uiterste hoek nog harder wordt als t begon.. toch?

Als je van stereo naar mono gaat sum je beide kanalen ,een verhouding links 80 en rechts 20 geeft hetzelfde als links 40 en rechts 60.

edit: je moet maar eens opzoeken wat "stereo" eigenlijk is, ik vond dat ook niet zo vanzelfsprekend en het is toch belangrijk dat je dat een beetje weet (ook waarom het geluid harder gaat als je bv. iets volledig links panned etc....)
 
De discussie is volgens mij begonnen om het feit dat als je een mono signaal stereo panned, dat de -balans- mono afgespeeld anders zou zijn. Waarop mijn argument is, dat de balans niet veranderd. Oftwel geluiden die eerst naar links of rechts gepanned zitten , zitten nog even hard in de mix. Voorbeeld : Radio, op een mono radio is de (stereo) -balans- niet anders dan die op een stereo radio.
 
Back
Top