reparatie solina stringensemble

Het is natuurlijk nooit goed om een reparatie slecht te doen, doe het in een keer goed of doe het niet. Bovenop de oude chip solderen is echt slecht, in de solina strings is voldoende ruimte. Daarnaast kan je later in het voetje gemakkelijk een chip weer vervangen.
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Ik heb mijn solina strings gerepareerd, het probleem zit in de chips. De chips eruit knippen met een kleine kniptang, daarna de pootjes los solderen. Hierna een nieuwe voetje solderen, en daarna de nieuwe chip in het voetje plaatsen.

Het probleem zit niet in de sliders, de chips gaan na een tijdje kapot. Beter in een keer alles vervangen door nieuwe, dan wachten tot de volgende kapot gaat. Bij conrad worden de chips vrij goedkoop als je er meer tegelijk koopt....

Welke ic's heb je dan vervangen? solderen kan ik wel. Maar sommige ic's zijn bij conrad echt niet te krijgen.Daarom wil ik graag even weten wat jij dan vervangen hebt.
 
De 709 en 741 opamps lijken mij niet zon probleem om te vervangen.

De gate ic's TDA 0470 zijn in de handel niet meer verkrijgbaar alleen via de bruijn
Ditzelfde geld voor de SAA 1004 dividers.

En de M 087 die gebruikt wordt voor de master oscillator. Maar die functioneert nog gewoon.

En verder nog de TCA 350Y.
 
En even over het vervangen van de ic's. Het is zeker wel het beste het oude ic los te solderen. Dit kan eventueel door de tin rondom de pootjes weg te halen met een tinzuiger en litze. Daarna het ic eruithalen en vervangen door een voetje. Op die manier kun je inderdaad makkelijk nieuwe ic's plaatsen.

Misschien nog een interessante thread hierover : desolderen
 
Het breken van de chip werkt zeer goed, een kleine kniptang en aan de zijkant de pootjes doorknippen. Indien links de hele rij los, kun je de chip ombuigen en het restant makkelijk losknippen (of links en rechts bewegen, waardoor het metaal breekt). De losse pootjes eruit solderen. Het probleem kan zijn dat het tangetje niet tussen de verschillende componenten past, dan eerst kijken aan welke kant er ruimte over is.

Ik zal thuis opzoeken welke ik heb vervangen, maar ik weet dat de namen van de chips niet overeenkomen met de naam die op de chip staat.
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Het breken van de chip werkt zeer goed, een kleine kniptang en aan de zijkant de pootjes doorknippen. Indien links de hele rij los, kun je de chip ombuigen en het restant makkelijk losknippen (of links en rechts bewegen, waardoor het metaal breekt). De losse pootjes eruit solderen. Het probleem kan zijn dat het tangetje niet tussen de verschillende componenten past, dan eerst kijken aan welke kant er ruimte over is.

Ik zal thuis opzoeken welke ik heb vervangen, maar ik weet dat de namen van de chips niet overeenkomen met de naam die op de chip staat.

Ok bedankt alvast. Werkt jou stringensemble nu weer helemaal goed?
 
Mijn stringensemble werkt helemaal goed weer, voor zover ik dat kan controleren. De geluiden die ik daarvoor niet kon horen, werken weer. Daarnaast werkte een aantal toetsen niet (keyboard divider probleem), alle toesten werken nu weer naar behoren.
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Mijn stringensemble werkt helemaal goed weer, voor zover ik dat kan controleren. De geluiden die ik daarvoor niet kon horen, werken weer. Daarnaast werkte een aantal toetsen niet (keyboard divider probleem), alle toesten werken nu weer naar behoren.

Het probleem met die toetsen heb ik dus inderdaad ook. en verder de bassectie die niet functioneert.
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Het breken van de chip werkt zeer goed, een kleine kniptang en aan de zijkant de pootjes doorknippen. Indien links de hele rij los, kun je de chip ombuigen en het restant makkelijk losknippen (of links en rechts bewegen, waardoor het metaal breekt). De losse pootjes eruit solderen. Het probleem kan zijn dat het tangetje niet tussen de verschillende componenten past, dan eerst kijken aan welke kant er ruimte over is.

Ik zal thuis opzoeken welke ik heb vervangen, maar ik weet dat de namen van de chips niet overeenkomen met de naam die op de chip staat.


Wil je dit nog opzoeken voor mij?

alvast bedankt.


:biertje:
 
Ik moest hem even weer openmaken, het bestelnummer van conrad is 172820. Voor de keyboard divider heb ik de helft al vervangen, zie plaatje. Bij de sliders heb ik links een chip vervangen en voor het bass gedeelte heb ik er een vervangen bij de voeding. Helaas zullen ze allemaal een keer kapot gaan, dus neem er 20 met een voetjes... (prijs ,64 euro per stuk).

Op de chip staat CD4029BE, veel succes.... :)
 

Attachments

  • keyboard.jpg
    keyboard.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 63
Als ik de foto bekijk heb jij een heel ander type stringensemble dan ik. Maar goed ik zal in ieder geval de opamps vervangen. Eventueel ook nog een paar gate ic's. Maar dit zoek k verder wel uit. Evengoed bedankt voor de moeite.
 
Zo tijd voor weer eens een update. Aan de elektronica van de solina is op het moment nog steeds weinig gebeurd. Ik heb een kapotte condensator van de voeding vervangen en alle schuifpotmeters zijn vervangen door nieuwe.

Verder ben ik bezig geweest met de reparatie van de behuizing en het maken van nieuwe zijkantjes.

photo.php

Zo komen ze eruit te zien. Er moet nog flink aan geschuurd worden.Aan de bovenkant zie je nog een stuk van de enorm lelijke oude zijkanten 8o)

photo.php

Het zagen van de zijkanten
 
photo.php


fotootje van hoe het eruit moet komen te zien.

Iemand nog ideen voor de kleur van de zijpaneeltjes? moet ik die zwart laten of wit maken?

overgeschilderd worden ze zowieso.

Alle tips zijn welkom
 
Damn, ik vindt dat zwart-wit wel erg cool. De mijne doet het nog prima maar ziet er niet uit, 'kga ook maar eens knutselen. Succes!
 
kwijl....

kwijl....

Of het nu motoren zijn, auto's, tractoren of muziekinstrumenten, het is altijd leuk te zien hoe het stukje bij beetje wordt gerestaureerd en in oorspronkelijke staat terug word gebracht.
 
Re: kwijl....

Re: kwijl....

Origineel geplaatst door NyaH
Of het nu motoren zijn, auto's, tractoren of muziekinstrumenten, het is altijd leuk te zien hoe het stukje bij beetje wordt gerestaureerd en in oorspronkelijke staat terug word gebracht.
oorspronkelijke staat?

sinds wanneer is een originele solina zwart wit?:D
 
Re: Re: kwijl....

Re: Re: kwijl....

Origineel geplaatst door manvsmachine
oorspronkelijke staat?

sinds wanneer is een originele solina zwart wit?:D

je weet wel wat ik bedoel.


Dit lijkt zo langzamerhand een forum te worden waarbij je op alle slakken zout moet gaan leggen.
Ben eens eerder op een forum geweest, dan verandere in een paar jaar in een taalfouten forum.
 
Re: Re: Re: kwijl....

Re: Re: Re: kwijl....

Origineel geplaatst door NyaH
je weet wel wat ik bedoel.


Dit lijkt zo langzamerhand een forum te worden waarbij je op alle slakken zout moet gaan leggen.
Ben eens eerder op een forum geweest, dan verandere in een paar jaar in een taalfouten forum.

:duivels:
 
Back
Top