Akoestiek alternatieve metingen thread

Toch eens zien of ik het kan gaan gebruiken dan :) nadeel is dat ik altijd met tussenstappen moet meten. alle windows software pakt de geluidkaart niet, of er moet meetsoftware bestaan die ASIO drivers kunnen aanspreken...

maar goed de omweg doet t ook aardig ;)
 
concluderend denk ik dat in dit geval het niet gaat over koks en keukens, maar hoe goed de kok zijn keuken kent. ik weet genoeg! ;)



Origineel geplaatst door Hanz
Ik had Roel gevraagd of er niet per ongeluk zo'n gekke optie in zijn pakketje was geactiveerd...
mijn "pakketje" heeft niet van die gekke opties by the way :W
 
Laatst gewijzigd:
Tja, de verklaring voor de C-weighting compensatie is alleszins logisch, en geen "gekke optie".
Room EQ Wizard is er oorspronkelijk voor gemaakt om gekoppeld te worden aan een dB meter, en niet noodzakelijk aan een microfoon. Een dB meter maakt gebruik van of de A-weighting of de C-weighting, om beter te kunnen matchen met het menselijk gehoor. Omdat je inderdaad niet het menselijk verloop wil meten in dit geval, kan de wizard deze curve automatisch wegcompenseren. Wat dus niet nodig is als je niet gebruik maakt van een dB meter.
Aan de andere kant is een dB meter heus een handig hulpmiddel bij dit soort cases, hoor!

Maargoed, nu we het toch over de mic hebben, wat voor eentje is het eigenlijk en hoe heb je die opgesteld?
Afhankelijk van het karakter / patroon van de mic pak je meer/minder direct signaal en room ambience.
 
Laatst gewijzigd:
Re: Akoestiek alternatieve metingen thread

Origineel geplaatst door Roel
Om het geheel zo universeel mogelijk te maken, wil ik de volgende tools gebruiken:
[..]
Y. een set correct opgestelde speakers en een meetmicrofoon
[..]
 
nou, zo;n twee maanden later, na veel meten en veel schuiven in opstelling, denk ik dat mijn ruimte redelijk is.
de alternatieve meetwijze heeft net zo goed gewerkt als de standaard meetpakketjes, daar wil ik mee beginnen.

wat betreft mijn ruimte, ik heb nog wat bijgeluiden hier en daar, heb nog wat minimale pieken en dalen in mijn frequentiespectrum, en ik ga het hierbij laten. de verbouwingskosten wegen niet op tegen het voordeel dat ik er aan vlakker freq.spectrum ga uithalen. 100% vlak lukt nooit, ik denk dat ik als conclusie kan stellen dat het altijd compromissen sluiten is en blijft tussen haalbaarheid en optimum.
 
Origineel geplaatst door Roel
nou, zo;n twee maanden later, na veel meten en veel schuiven in opstelling, denk ik dat mijn ruimte redelijk is.

Mooi! :okdan:

de alternatieve meetwijze heeft net zo goed gewerkt als de standaard meetpakketjes, daar wil ik mee beginnen.

Hoe weet je dat eigenlijk? ;)

wat betreft mijn ruimte, ik heb nog wat bijgeluiden hier en daar, heb nog wat minimale pieken en dalen in mijn frequentiespectrum, en ik ga het hierbij laten. de verbouwingskosten wegen niet op tegen het voordeel dat ik er aan vlakker freq.spectrum ga uithalen.

Begrijp ik goed dat je alleen hebt geschoven met je setup of heb je toch nog andere (minimale) akoestische aanpasssingen gedaan?

100% vlak lukt nooit, ik denk dat ik als conclusie kan stellen dat het altijd compromissen sluiten is en blijft tussen haalbaarheid en optimum.

Pcies... :)
 
Origineel geplaatst door Roel
ik denk dat ik als conclusie kan stellen dat het altijd compromissen sluiten is en blijft tussen haalbaarheid en optimum.

Op dit ogenblik is het inderdaat zo dat er nooit een perfect resultaat gehaald kan worden.
Speakers meten zo'n 100 keer minder goed dan alle andere apperatuur in een studio.
Maar dat betekend niet dat in de toekomst dat niet mogelijk is.

Onze oren hebben gelukkig maar een beperkte resolutie.
We hoeven dus maar iets over die grens te gaan om een perfect resultaat te krijgen.
Het is dus gewoon een kwestie van stug door ontwikkelen en tijd voordat die grens bereikt word.

Konden we maar in de toekomst kijken.
 
Ik heb van het weekend een test gedaan, vergelijkbaar met die van Roel. Vandaar dat ik dit oude threadje maar weer ff omhoog trap ;)

Referentie: lineaire sweep van 20 seconden / witte ruis van 10 seconden.
Analyser: Cool Edit / Adobe Audition FFT
Microfoon: DPA 4090
Geluidskaart: MOTU 896
Speakers: Genelec 1031

lengte kamer: 6
breedte kamer: 6 (schuine daken!)
hoogte kamer: 2,5


Het grafiekje:

Blauw = referentie witte ruis
Rood = opgenomen witte ruis
Groen = opgenomen lineaire sweep

Pieken in meting: 25, 56, 78, 98, 147, 215
Pieken in Roommodecalculator lengte (1,2,3,4 * halve golflengte): 29, 57, 86, 114
Pieken in Roommodecalculator hoogte (1,2,3,4 * halve golflengte) : 34, 68, 103, 137

Volgens mij komt de meting wel overheen met de werkelijkheid. De 2e harmonische van de 1e staande golf is het ergst heb ik me laten vertellen... Dat verklaart denk ik de bult bij 50-70 Hz.

De volgende stap is iets doen aan de akoestiek. Weet alleen nog niet waar ik zal beginnen :confused:
 

Attachments

  • test3.jpg
    test3.jpg
    26,6 KB · Bekeken: 91
Back
Top