mengpaneel storing

De Nederlandse heet "Voorkomen is beter". Maar gezien z'n leeftijd is ie denk ik al een tijdje "out of print".
De Engelse is al een kleine 15 jaar oud.

Oja, er staan dus ook geen moderne schakelingen of storingsbronnen in, hou daar rekening mee.
 
Het boek gaat wel heel diep in op de kennis van elektronica. Ik zou het
eerst uit de bibliotheek lenen of zo...
 
Volgende keer mij ff P.b.-en

Ik heb een 2 kanaals digitale scoop (Tektronix) en een zelfgebouwde "huntron tracker". Hiermee kun je o.a. ook lekkende elco's meten ....... altijd handig.


Als ik iemand er es mee kan helpen, hoor ik dat wel.

Jammer dat ik nu pas deze thread lees. haha
 
Een huntron tracker is een apparaat waarmee je componenten "in circuit" kunt meten, dit is een globale meeting. Omdat als je een component meet, deze natuurlijk beinvloed wordt door de andere componenten op de print, waarmee deze is verbonden.

Nu is zo'n apparaat aardig aan de prijs, vandaar dat ik een zelf gemaakt heb. Echter moet je wel een 2 kanaals scoop hebben met X-Y functie erop.

Dit zelf gebouwd kastje sluit ik op mijn scoop aan. (die functioneert als grafiek weergever, meer niet). Op de twee meetpennen van dit kastje komt een wisselspanning te staan (instelbaar). Hierdoor gaat het component "werken" (reageren)

Het gaat als volgt te werk:
Bijvoorbeeld: een condensator of een elco geeft een cirkel op beeld, of een ellipse, afhankelijk van de waarde van die condensator/elco. Een weerstand geeft een rechte lijn. Horizontaal tot diagonaal tot vertikaal, hoe hoger de weerstand hoe horizontale deze lijn ligt. 100% vertikaal = kortsluiting. Indien een elco "lekt", wat je niet altijd ziet aan de buitenkant, dan heeft deze elco nog steeds een condensator eigenschap, maar ook een weerstands eigenschap. Hij maakt een "sluiting" (een bepaalde weerstand) tussen de polen.

Het effect op de grafiek is dus een cirkel/ellipse gecombineert met een weerstands grafiek. Dus wat zie je uiteindelijk op die grafiek......... een ellips die diagonaal staat (afhankelijk van de "lek")

Soms meet je dit ook terwijl het onderdeel nog op de print zit, in dit geval soldeer ik 1 pootje los van dat component.

Zo kun je ook de diodes, transsistoren, enz na meten,

Je moet er wel mee leren werken, en elektronica kennis is ook wel makkelijk. Ik heb er jaren geleden veel mee gewerkt, met het repareren van tv's en computer monitoren (CRT's)
 
ik wil wel eens weten wat zo'n tracker is....

Het zei mij eerlijk gezegd ook niks totdat Sjoshke het ging beschrijven, want dat doet mijn scoop zelf alleen heet het dan gewoon "component tester":

Component tester is the special circuit with which a single component or components in or out of actual circuit boards can be easily tested requiring no power to drive the circuit.

The display shows faults of components, size of a component value, and characteristics of components, and half-dead components under a dynamic test.

Met verderop in de handleiding o.a. onderstaande grafieken. Da's geen duur circuit, want ik heb een goedkope scoop.
 

Attachments

  • tester.gif
    tester.gif
    12,9 KB · Bekeken: 67
Zit ook vaak op de wat meer cheapo servicescoops, die voor radio/tv service gebruikt worden. Zoals mijn Hung Chang OS620(sambal bij?).
 
Origineel geplaatst door gringo
Zit ook vaak op de wat meer cheapo servicescoops, die voor radio/tv service gebruikt worden. Zoals mijn Hung Chang OS620(sambal bij?).

De mijne is ook overduidelijk een service-scoop, want er zit ook TV coupling op en er staat een hoofdstukje "TV servicing" in de manual.

Zou best kunnen dat juist de modernere (digitale) scoops dit niet meer standaard kunnen.
 
Origineel geplaatst door Sjoshke
Kijk, zo zie je maar weer, soms heb je meer dan je denkt.


Yep, als je het niet gezegd had, had ik er niet over nagedacht deze tester in-circuit te gebruiken.
Ondanks dat het in de manual staat (maar ja, wie leest er nou manuals :D )
 
Da's geen duur circuit, want ik heb een goedkope scoop.

Het circuit dat ik gemaakt heb is ook niet duur.

Maar ja ... je kent dat wel,...... Fluke is ook duurder dan een metertje van de Conrad....... Het verschil zit hem vaak ik de kwaliteit en de service, en natuurlijk de naam.

Huntron is een naam uit de tijd van reparaties, van mij, en iedereen wist gewoon wat dat was, vandaar dat ik hem ook weer zo noem. Er zullen meer apparaten zijn die dit kunnen.

Misschien dat deze prijzen inmiddels gezakt zijn, ik zit al 12 jaar niet meer in de reparaties (als werk dan). Ik lees net dat er ook scoops zijn die deze functie geintegreerd hebben. Toen niet, zover ik weet.

Helemaal goed.
Het blijft een globale meting, ongeacht de prijs van zo'n apparaat. Hou daar rekening mee.

Ik heb mensen onderdelen zien kopen van eindtrap versterkers van rond de 40-50 euro, terwijl het component niet eens defect was. En dat is zonde van je geld. Bij twijfel, altijd 1 of 2 (of meer) pootjes van component los solderen. Maar dan nog.
 
Back
Top