mengpaneel storing

Origineel geplaatst door Tactic
Ik heb deze soundtracs al 11 jaar, en ik heb geen last van kraakjes, ook nooit gehad. De voeding is het enige dat 8 jaar geleden stuk was.

even voor de zekerheid checken of het hetzelfde probleem is, mijn tafel doet het voor de rest wel helemaal normaal, op de kraakjes na dus. had jij dit toen ook?
 
De LM317K is een spannings regelaar (ronde behuizing)
Dat zwarte doosje kan ik niet zijn wat er op staat. maar ik gok een 78xx serie.
wat je zou kunnen proberen is de ontacten van de drie ronde en de zwarte opnieuw solderen.
zeker op koelplaat gemonteerde regelaars/transistoren ed willen zich nog wel eens loswringen uit hun solderingen door de warmte. met een slecht contact als resultaat. wat niet altijd even goed zichtbaar is als je kijkt.
mogelijk is opnieuw alle puntjes solderen al de oplossing.
 
tja. had je maar een osciloscoop...
zoveel makkelijker om gewoon naar een voeding te kijken of tie spettert :)
maargoed. welke typen zijn die andere 2 ronde links ?
zo te zien een redelijk simpel opgebouwde voeding. zou niet zo veel mis in kunnen gaan zou ik zeggen. bij hoge uitzondering zouden de diodes het ook kunnen zijn. maar een rotte soldering ergens kan nog steeds goed natuurlijk
 
Het klonk bij mij als ruis, alsof je de zee hoort op de achtergrond, met soms plopjes.
 
Origineel geplaatst door kenai
tja. had je maar een osciloscoop...
zoveel makkelijker om gewoon naar een voeding te kijken of tie spettert :)
maargoed. welke typen zijn die andere 2 ronde links ?
zo te zien een redelijk simpel opgebouwde voeding. zou niet zo veel mis in kunnen gaan zou ik zeggen. bij hoge uitzondering zouden de diodes het ook kunnen zijn. maar een rotte soldering ergens kan nog steeds goed natuurlijk
die middelste is de 2n3055 en die zit ook in het 48 volt circuit
die 2 buitenste dus LM317K 's ....
ja had ik maar een osciloscoop, en een cursus hoe daar mee om te gaan,... gelukkig red ik me al jaren met een dosis goed geluk, geen angt om te gokken, een gebrek aan fundamtele kennis en een soldeerbout in de electronica. en een forum als dit natuurlijk! ;)
die diodes zijn wel de plek op de printplaat die het warmst wordt,... daar slaat aan beide kanten de print een beetje bruin uit...
 
Waarom breng je dat ding niet gewoon naar een reparatie bedrijf?;)
 
misschien helemaal offtopic, en toch een beetje niet.

het geluid wat je bovenin deze thread post, doet mij denken aan harddiskactiviteit van een in de buurt van de mixer staande pc. ik hoor het in verschillende mixers ook weleens.. heb je daar al naar gekeken?
 
het geluid wat je bovenin deze thread post, doet mij denken aan harddiskactiviteit van een in de buurt van de mixer staande pc.

Ehm, dat klinkt toch echt anders hoor.

Het klinkt een beetje als het geluid dat een loshangende kabel maakt als je 'm genoeg versterkt en ermee gaat rommelen. Klinkt gek dat dat geluid maakt, maar dat doet het. Daar is zelfs een thread over (die ik nu even zo snel niet kan vinden).

edit: gevonden:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=57473
 
dat klinkt ongeveer hetzelfde, maar ik neem niet aan dat kabels uit zichzelf gaan lopen bewegen.:)

bij mij was het mijn pc die dit geluid veroorzaakte, en daarom draag ik het hier als extra idee aan.

(Of, ik heb zelf ook een mixer met hetzelfde probleem als shiftr)
 
het lijkt op dit moment opgelost....
ik heb eerst een van de LM317K's vervangen (radio Rotor had er maar een liggen), toen leek het eerst weg maar kwam toch terug...
toen maar naar zaandam gereden om nog zon LM317K op de kop te tikken, die er in, maar mocht niet helpen....
daarna toch maar even het master broodje (zeg maar gerust brood!) eruit, niet zoveel aan te zien,... alle ic's maar even aangedrukt en alle (flat)kabeltjes zijn nu even los en vast geweest natuurlijk...
staat nu al een tijdje aan en het lijkt echt niet terug te komen......

nog even voor alle mensen die dachten dat het een Harddisk was, mischien denken jullie dit om dat het stukje wat ik heb gepost niet het cleanste stukje van de storing was die ik kon laten horen.... het kwam uit de ruis voor een nummer dat ik had opgenomen... dus met alle kanalen en effecten open... met alleen de master open en de computer UIT! was het er ook en duidelijker te horen, ruisflarden en af en toe een soort druppelend nat geluid.....

en ik ben ook wel benieuwd hoe ik met een scoop de voeding kan checken,... scoop's zijn voor paar tientjes op marktplaats te vinden zag ik.... ik heb nog met mijn multimeter nagemeten en de voltages blijven daar heel strak op +16,98 en -16,58 ,,... als mijn voeding spettert zou ik dat dan op een multimeter kunnen zien? of gebeurt dit in een soort AC spanning die mijn multimeter niet ziet?

nog even checken,.... ja het is nog steeds weg!!

iig hartelijk bedankt voor alle tips!!
 
Je zult de "spikes" die je hoort niet kunnen bemeten met een multimeter. De meeste multimeters nemen 3 metingen per seconde. Je hebt echt een oscilloscoop nodig of je moet het geluid opnemen met de geluidskaart van je PC. Daarna kun je in soundforge kijken hoe de spikes eruit zien. De vorm van de spikes kan nog aardig wat weg geven over de aard van de storing. Met name de golfvorm zou je kunnen helpen.
Als het geluid trouwens weer terug komt dan zou ik je mengtafel even ergens anders in huis aansluiten. Op die manier kun je de storende invloed van apparaten in de buurt van je mengtafel uitsluiten. Het beste zou trouwens zijn om je mengtafel bij een vriend in een ander huis aan te sluiten. Dan heb je een nog betere garantie dat bijvoorbeeld een dimmer of een strijkijzer in je huis geen spikes veroorzaakt.
Ik heb in Utrecht in een flat gewoond waar ze de lift gereviseerd hadden. Door een of andere stomme fout in de aarding
te maken hebben we 2 jaar lang in de hele flat zachtjes de motorsturing kunnen horen. Klonk net als die piekgeluidjes van de motoren in de oude dubbeldekkertreinen ;-)

Ik weet verder niet hoe oud je mengtafel is, maar als deze behoorlijk oud is, dan bestaat de kans dat elektrolytische condensatoren (elco's) versleten raken. De vloeistof in elco's kan verdampen waardoor ze langzaam kapot gaan. Dit kan ook hele rare geluiden en spikes veroorzaken. In dat geval zou je kunnen beslissen om de elco's in de voeding over te solderen. Dat zijn die blauwe bussen met tie wraps eromheen in je foto...

Heiko
 
Een 13 jaar oude elco hoeft niet perse oud te zijn. Als het merk van de elco's
goed is dan kunnen ze nog wel een tijdje mee.
Als je aan een scoop kunt komen, dan kun je het voedingsdeel loskoppelen
van de rest van de mengtafel en alleen de spanningen op de voeding meten.
+ en - 15V en je fantoomvoedingsspanning of zo. Als je daar geen spikes in ziet
zitten dan zit het ergens anders in de mengtafel. Zie je wel spikes dan zit het in
je voeding of heb je overspraak via het lichtnet (randaarde).
ALs je overspraak hebt dan zou dit van een computer komen (bv zoals al gezegd
een hard drive) of een ander apparaat in huis of in de buurt wat pieksgewijs
grote stromen trekt. Verder zou ik ook kijken wat er gebeurt als je je mobiele
telefoon uitzet. Mobiele telefoons kunnen elektro-magnetische overspraak geven.

Heiko
 
ALs je overspraak hebt dan zou dit van een computer komen (bv zoals al gezegd
een hard drive)

Ik vraag me toch af waarom iedereen steeds weer met die harddrive suggestie komt terwijl de TS al gezegd heeft dat het geluid er ook is als de computer uit staat :confused:
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik vraag me toch af waarom iedereen steeds weer met die harddrive suggestie komt terwijl de TS al gezegd heeft dat het geluid er ook is als de computer uit staat :confused:

Veel mensen (waaronder ikje) reageren vaak op de openingspost en lezen later pas de rest van de thread ;)

:)

-C-
 
Ik reageerde (weer) op de hard drive om een andere reden die ik niet heel duidelijk
uitgelegd had:
als je namelijk in de kamer naast je studio een PC hebt staan dan kan deze magnetische
storing geven. Ook zou de computer op dezelfde stroomaansluiting kunnen zitten.
We hebben tijdens metingen tijdens mijn AIO periode wel eens dagen gefrustreerd
zitten zoeken naar een storingsbron. We waren vergeten dat de ruimte ernaast de
computerzaal voor de studenten was :stupid . Toen we daarachter waren, konden
we snel de PC met de foute voeding ergens anders zetten en weg was de storing.

Voor wat geavanceerder foutzoeken naar o.a. storingsbronnen kan ik dit boek nog
aanraden:

Bob Pease "Troubleshooting analog circuits" Er is een Nederlandse vertaling via elektuur.

Heiko
 
Back
Top