hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

nou ik kreeg ook wat rare getallen op mijn multimeter te zien?
tussen de verschillende behuizingen ontstaat, ongeaard, een spanning die indien gemeten, in ca. 6 metingen, dus 2 seconden, afloopt van ongeveer 189,0 volt naar 0,0.

de aarde wat beter doorverbonden, dan is het spanningsverschil schijnbaar weg.

189 volt vond ik nogal veel??
 
Origineel geplaatst door GeeEs
Heb echt wel eens een opdonder uit het stopcontact gehad.. en leef nog steeds...

Moet wel zeggen dat je je echt helemaal lam (letterlijk) schrikt...

jep!!!! :)
 
Origineel geplaatst door Heine
Trouwens, dat verschijnsel van lekstroom (zacht trillend gevoel als je zachtjes over je stalen kast van je synth of zo wrijft) is volgens mij zo'n beetje standaard bij elke electrische gitaar met bijbehorende speaker.



Mijn Korg Trinity heeft hier ook last van, maar zodra ik hem aard, is het weg. Mijn V-50 heeft een metalen behuizing, maar geen aardstekker en hier voel ik nooit niets. Vreemd!!
 
Origineel geplaatst door Roel
nou ik kreeg ook wat rare getallen op mijn multimeter te zien?
tussen de verschillende behuizingen ontstaat, ongeaard, een spanning die indien gemeten, in ca. 6 metingen, dus 2 seconden, afloopt van ongeveer 189,0 volt naar 0,0.

de aarde wat beter doorverbonden, dan is het spanningsverschil schijnbaar weg.

189 volt vond ik nogal veel??

Gebruikte je DC tijdens je metingen?
Je hebt kans dat je de spanning van een elko aan het meten was; elke meting wordt dan lager.
Draai de meetsnoeren eens om, je hebt dan kans dat de elko zich weer oplaad...

Of gebruikt je AC tijdens je metingen?

EDIT: dat van die Elko is een foutje; dat gebeurt alleen als je de weerstand meet; de meter stuurt een gelijkstroom door het te meten object, en daardoor krijg je bij het meten van een grote condensator een veranderende waarde, en als je de meetpennen omdraait draai je tevens het proces om; de ene meting zal je elko ontladen, de andere meting doet hem laden.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb de AC gemeten, beetje raar, als ik nu de metingen herhaal kom ik uit op een verwaarloosbare spanning. gisteren stond echter niet alle apparatuur aan en nu wel, misschien dat dat scheelt... hmm:confused:
 
Back
Top