hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Re: Re: Re: Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Re: Re: Re: Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat maakt dat uit?
Nu heb je gewoon een adapter in je synth gebouwd.

Dat zit als volgt, het heeft deels te maken met EMC eisen, die lager zijn voor de synth indien de trafo buiten de synth is, dus bij een adapter. Maar dat is eigenlijk niet waar we het hier over hebben.
In dit topic hebben we het over veiligheid, en dan geldt dit:
Adapters zitten in een kunstof behuizing en zijn daardoor aanraak ongevoelig, kortom een aarde is niet nodig.
Dan hoeft meteen de hele synth geen aarde meer.

Stop je de trafo in de behuizing, dus het 230 V gedeelte in de kast, dan heb je te maken met andere veiligheidseisen.
Je moet dan de gehele behuizing veilig maken.
 
Het meten van een aarde is lastig; bij de fase (de zogenaamde hete draad, dus de bruine draad waar spanning op staat) meet je 230 Volt ac, ten opzichte van de nul (de blauwe draad).
De aarde is niet gelijk persé aan de nul qua spanning.

Ik denk dat de beste manier om de aarde te controleren een weerstandsmeting is; meet de weerstand tussen een bekend aardpunt (zit altijd in je meterkast, het is die dikke blanke metalen staaf) en je meetpunt.
Dat moet zeer laagohmig zijn (bijvoorbeeld veel minder dan 20 Ohm).

Let wel, bovenstaande is maar een gedachte, ik heb wel verstand van elektronica, maar dit is meer energie-techniek, daar heb ik niet zoveel verstand van, en mijn boeken heb ik weggegooid sinds ik in de WAO zit :biertje:
 
Origineel geplaatst door MrM
Ik die een gok: jouw synths zitten via audio snoeren aan je Pc, èn die Pc is NIET geaard.
Klopt dat?
Nope :). Mijn PC is geaard. Mijn synths zitten aan een Mackie mixer (met aarde) die vervolgens aan een 01V zit (met aarde) die vervolgens in de PC zit (via SPDIF). Nou is laatst een hoop van die zooi opgelost (20V op je vingers is niet echt grappig) maar het XP-30/Ion probleem houdt nog aan. Achja - als ik binnenkort ga verhuizen wil ik kijken of ik een aparte aarde kan leggen ipv het op de leidingen te doen (zoals daar nu het geval is). Het is wel iets waar ik een ongelofelijke hekel aan heb gekregen - het hele plezier word erdoor vergald.

Weet je overigens of zo'n rack-power conditioners dit soort dingen kunnen oplossen? Of van zo'n humfrees-gevallen?

Meet eens de spanning tussen een echte aarde (uit een wandcontactdoos) en de behuizing van die Ion en de XP-30, hoeveel volt is dat, circa 115 Volt ac?
Dat zou ik als 't goed is niet moeten overleven ;).

Origineel geplaatst door divi
er is ook nog steeds iets als statische elektriciteit hé. daarom is je elektro-installatie nog niet slecht.
Klopt; maar statische elektriciteit houdt niet aan om je vingers te braden :). Je voelt een soort trillen als je met je vingers langs het metaal op de Ion en de XP-30 gaat.
 
Origineel geplaatst door Yoozer

Dat zou ik als 't goed is niet moeten overleven ;).



Wrom niet? Hangt er maar net vanaf met hoeveel Ampère die 115 volt door je donder gaat. En hoe de baan door je lichaam gaat.

Van linkervoet naar linkerhand is bv veel gevaarlijker van via rechterhand naar rechtervoet enzo...
Als je hart in de baan ligt is het idd het meeste risico... Heb echt wel eens een opdonder uit het stopcontact gehad.. en leef nog steeds...

Moet wel zeggen dat je je echt helemaal lam (letterlijk) schrikt...
 
Laatst gewijzigd:
Bij nieuwbouwhuizen met een nieuwe installatie is men verplicht overal randaarde toe te passen volgens de NEN1010-norm.
Dit ivm omdat ze op de betonnen vloeren vaak plavuizen/stenen/grind erover heen gooien en dat geleid nou eenmaal beter dan tapijt of hout.
Je kunt je energiebedrijf vragen voor een aarde-meting dan komen ze langs en meten ze de aarding vanuit de meterkast en vanuit een geaard stopcontact..........verder kun je zelf controleren of alles geaard is ook goed is aangesloten door sluiting te maken fase=>aarde of zelf een spanning te zetten op de aarde.......dan moet de aardlek eruit klappen.
Komt regelmatig voor dat ze vergeten zijn de aarde door te trekken of doorlussen.8D
 
is het met aarding ook niet zo, dat als je je set-up aan sluit alleen je versterking ge aard hoeft te zijn? omdat rest stroom ook via audio kabels kan worden afgevoert en dan de weg naar je versterker van zelf vind. Ik heb het zo gedaan en heb nergens last van, maar dat kan ook toeval zijn
 
Ik had last van brom op mijn sub-monitor.. Irritante constante 50Hz.. Ik heb toen de aarde weggehaald van de stroomkabel en nu geen last meer.

R
 
Ik denk eerder dat mijn vriezer, die op dezelfde stekkerdoos (aarde) als de audio troep zit, het probleem is. :D Heb even geen andere mogelijkheid.. Dan maar zo.. :)
 
Yups, koelkastproblemen hebben meestal nix met de aarde te maken, maar met de stroom zelf. Net als dimmers van lampen en zo...
 
Okay, de brom zal dan wel van andere aarde komen van de apps die op die doos zitten.. Zal mij eigenlijk rotten waarvandaan.. Als het maar weg is.. :D
 
Ik heb er niet voor geleerd, maar een stopcontact met randaarde is (inderdaad) geaard, maar een stopcontact wat aangesloten zit op een aardlekschakelaar is dus niet geaard.
Voor zover ik begrepen heb meet de aardlekschakelaar of er net zoveel xxx terug komt als er in gaat.
Lees voor xxx even volt of ampère of zo, hier zit dus even een 'lack of knowledge'.
Als er door wat voor reden dan ook (kortsluiting, los draadje whatever) een lek onstaat (als er dus stroom via het apparaat door je vinger en je lijf naar de vloer kan lopen) knalt de aardlekschakelaar er uit.
Als een kind vrolijk een spijker in het stopcontact steekt gaat de stroom er dus zo snel af dat dat kind eigenlijk niet eens een optater krijgt.
Maar: die stopcontacten zijn dus niet geaard.
Trouwens, dat verschijnsel van lekstroom (zacht trillend gevoel als je zachtjes over je stalen kast van je synth of zo wrijft) is volgens mij zo'n beetje standaard bij elke electrische gitaar met bijbehorende speaker.

Ik vraag me trouwens af wat er met je aardlekschakelaar gebeurd als je je niet geaarde apparaat met een extra draadje aan bijvoorbeeld de blanke (lees verfloze) verwarmingsbuis hangt, om het alsnog te aarden.
Ik kan me voorstellen dat die aardlekschakelaar dat ervaart als 'shit, er lekt ergens wat' en er spontaan uitknalt.

Er zit op dit forum vast wel iemand die wel de juiste opleiding heeft genoten om alle ruis uit dit 'gesprek' te halen.
We weten vaak wel zo ongeveer hoe het zit, maar zo te lezen allemaal net niet goed genoeg.
 
Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door wouw
graag jullie deskundig advies...

Vandaar deze opmerking ;)
 
Origineel geplaatst door Heine
Ik heb er niet voor geleerd, maar een stopcontact met randaarde is (inderdaad) geaard, maar een stopcontact wat aangesloten zit op een aardlekschakelaar is dus niet geaard.
Voor zover ik begrepen heb meet de aardlekschakelaar of er net zoveel xxx terug komt als er in gaat.
Lees voor xxx even volt of ampère of zo, hier zit dus even een 'lack of knowledge'.

Stroom dus Ampère(s)

Origineel geplaatst door Heine
Als er door wat voor reden dan ook (kortsluiting, los draadje whatever) een lek onstaat (als er dus stroom via het apparaat door je vinger en je lijf naar de vloer kan lopen) knalt de aardlekschakelaar er uit.

Behalve op die groepen die niet via de aardlek schakelaar lopen, zoals keukenapparatuur (gasformuis/oven) en wasmachine en wasdroger!

Origineel geplaatst door Heine
Als een kind vrolijk een spijker in het stopcontact steekt gaat de stroom er dus zo snel af dat dat kind eigenlijk niet eens een optater krijgt.
Maar: die stopcontacten zijn dus niet geaard.
Trouwens, dat verschijnsel van lekstroom (zacht trillend gevoel als je zachtjes over je stalen kast van je synth of zo wrijft) is volgens mij zo'n beetje standaard bij elke electrische gitaar met bijbehorende speaker.

Blijft ongezond; als je continue iets voelt is het spanning uit de apparatuur, ten gevolge van niet juist aarden!

Origineel geplaatst door Heine
Ik vraag me trouwens af wat er met je aardlekschakelaar gebeurd als je je niet geaarde apparaat met een extra draadje aan bijvoorbeeld de blanke (lees verfloze) verwarmingsbuis hangt, om het alsnog te aarden.
Ik kan me voorstellen dat die aardlekschakelaar dat ervaart als 'shit, er lekt ergens wat' en er spontaan uitknalt.

Hoewel dit nog steeds vaak gebeurt door hobby=isten, is het LEVENSGEVAARLIJK!!!

Als nu door een defect de spanning via jouw aarde draadje naar de kachel toe gaat, staat deze spanning door het hele huis op alle kachels/buisen/radiatoren!!!

NOOIT doen, OK?

Electriciteit kan dodelijk zijn, laat het door een vakman aanleggen en veranderen.

Origineel geplaatst door Heine
Er zit op dit forum vast wel iemand die wel de juiste opleiding heeft genoten om alle ruis uit dit 'gesprek' te halen.
We weten vaak wel zo ongeveer hoe het zit, maar zo te lezen allemaal net niet goed genoeg.

Electriciteit kan dodelijk zijn, laat het door een vakman aanleggen en veranderen.

P.S., had ik al gezegd dat electriciteit dodelijk kan zijn?
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Klopt; maar statische elektriciteit houdt niet aan om je vingers te braden :). Je voelt een soort trillen als je met je vingers langs het metaal op de Ion en de XP-30 gaat.

kijk dat heb ik hier ook dus
 
Origineel geplaatst door Heine
Trouwens, dat verschijnsel van lekstroom (zacht trillend gevoel als je zachtjes over je stalen kast van je synth of zo wrijft) is volgens mij zo'n beetje standaard bij elke electrische gitaar met bijbehorende speaker.

Dat ligt er dus aan hoe je element aangesloten is.. Vroeger werd een bepaald draadje in je gitaarbody weleens niet vastgezet, omdat het een mooier geluid en een hogere output gaf (geeft). Tegenwoordig is dat verboden, omdat het dus levensgevaarlijk kan zijn...
 
Origineel geplaatst door KooZ
Dat ligt er dus aan hoe je element aangesloten is.. Vroeger werd een bepaald draadje in je gitaarbody weleens niet vastgezet, omdat het een mooier geluid en een hogere output gaf (geeft). Tegenwoordig is dat verboden, omdat het dus levensgevaarlijk kan zijn...

Je gitaar gaat er meer van brommen, dat wil je juist niet. Het draadje moet inderdaad aangesloten zijn, maar in low budget gitaren (stagg bijvoorbeeld) met een hele slechte kwaliteitscontrole is dit niet altijd het geval!

In de oefenruimte van mijn vorige band was er iets mis met de stopcontacten: als ik met m'n mond tegen de microfoon aan kwam (ik zong en speelde elektrisch gitaar tegelijk) kreeg ik een pijnlijke schok! Tegenwoordig let ik altijd op de afstand tussen mij en de mic... Schok in je gezicht is geen pretje!
 
Ik heb ook alles voor zover mogelijk geaard gehad en ong 127 volt gemeten tussen de kachel en modulebehuizing, lekker op je elleboog }:| ...zo nu en dan radio russia in de rust voorbij horen komen..
Nu niks meer geaard en geen problemen meer, er bestaat geloof ik ook zoiets als aarde vervuiling of aardlus weetikveel, maw e.o.a apparaat in huis of de buren in je blok kunnen ook de boel verkloten!
Probeer het dus ook eens helemaal zonder aarde..
 
memo to myself : thuis effe checken dit onderwerp !
 
Back
Top