hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
979
Bij mij in huis (b.j. 1970) heb ik op diverse kamers geen randaarde op de muur-kontaktdozen. Wel in de keuken (dat is verplicht meen ik ?) en ook op zolder waar ik mijn muziek-instrumenten heb staan.

Nu valt mij op dat de wat recentere synths een eurostekker hebben, dus geen randaarde. Mijn oude analoge synths hebben wel rand-aarde stekkers.

Nu stoorde ik me aan wat digitale noise uit m'n jupiter 8's. Wat bleek: ik had ze indirekt aangesloten op stopkontakten zonder randaarde. Na het aansluiten van stekkerdozen met randaarde is de storing weg. Dat betekent voor mij dat ik de jp8 niet overal in huis kan inprikken (niet dat dat belangrijk is).

Wie weet hoe diat precies zit, de regelgeving mbt randaarde ? Dat gaat op den duur toch niet helemaal verdwijnen ? Moet ik opletten als ik ga verhuizen en eerst de stopkontakten langslopen om te checken of alles vintage-synth-proof is ?

graag jullie deskundig advies...
 
Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door wouw

Wie weet hoe diat precies zit, de regelgeving mbt randaarde ? Dat gaat op den duur toch niet helemaal verdwijnen ? Moet ik opletten als ik ga verhuizen en eerst de stopkontakten langslopen om te checken of alles vintage-synth-proof is ?

graag jullie deskundig advies...

Volgens mij: als er een aarding aan zit MOET je die gebruiken op gevaar van elektrocutie en stukgaan en brom van materiaal. Dat zei mijn mixen voor dummies manual in de tijd toch.

:D
 
Vroeger zat in huizen enkel randaarde in keukens en de rest van de benedenverdieping. Op de bovenverdieping en de zolder zat geen randaarde. Wel zijn de doucheruimtes beschermd en geaard, maar niet via wandcontactdozen (stopcontact in de spreektaal).

De laatste jaren is het een trend om nieuwbouwhuizen volledig te voorzien van randaarde, zowel kelder, benedenverdieping, bovenverdieping en zolder (en schuur!).
Soms is deze 'volledige be-randaarding' ook verplicht als je een huis koopt of verbouwt, de exacte regels daarover weet ik niet, maar het komt er op neer dat steeds meer huizen volledig be-randaard zijn.

Dus voor jou oude synths wordt het alleen maar beter; steeds meer en meer huizen krijgen randaarde.

De reden dat moderne synths geen randaarde meer hebben is dat de behuizing niet elektrisch geleidend is, en dan is een uitvoering zonder randaarde veel goedkoper.
 
Ik vindt het zowiezo knap als je digitale noise uit eenJuptier 8 kan krijgen. Je bedoelt waarschijnlijk een analoge bromtoon. Steek dat apparaat eens rechtstreeks in de wandkontactdoos aan de muur en kijk of het er nog steeds is. Keer ook voor de grap de stekker eens om. Ja klinkt heel stom, maar wij hebben een radio inhuis die enorm kan storen, draaien we de stekker om is de storing bijna weg.
 
Origineel geplaatst door sander
Ik vindt het zowiezo knap als je digitale noise uit eenJuptier 8 kan krijgen. Je bedoelt waarschijnlijk een analoge bromtoon. Steek dat apparaat eens rechtstreeks in de wandkontactdoos aan de muur en kijk of het er nog steeds is. Keer ook voor de grap de stekker eens om. Ja klinkt heel stom, maar wij hebben een radio inhuis die enorm kan storen, draaien we de stekker om is de storing bijna weg.

klinkt als een phase(r) probleem. LOL

:D
 
Ik bedoel echt digitale bijgeluiden. Je hoort een soort pieptoon die verandert zodra je op de patch-select knoppen drukt. Je hoort als het ware de rom werken.

Nu komt het gekke: ik heb de jp8 als test weer op een doos zonder randaarde aangesloten en ook dan is de "ruis" vrijwel helemaal weg. Erg vreemd.

Ik had trouwens ook wat andere apparaten met geaarde stekker in de niet geaarde wanddoos aangesloten, misschien dat apparaten op elkaar inwerken en dat dat de ruis in de jp8 versterkt.
De situatie was namelijk zo: diverse apparaten met geaarde stekker in een doos met randaarde gestoken, maar die doos zelf was aangesloten op een andere doos zonder randaarde. Dus dan zijn van een paar apparaten de aardes wel met elkaar verbonden, maar niet met de aardeleiding zelf.
 
Origineel geplaatst door wouw
Ik had trouwens ook wat andere apparaten met geaarde stekker in de niet geaarde wanddoos aangesloten, misschien dat apparaten op elkaar inwerken en dat dat de ruis in de jp8 versterkt.
De situatie was namelijk zo: diverse apparaten met geaarde stekker in een doos met randaarde gestoken, maar die doos zelf was aangesloten op een andere doos zonder randaarde. Dus dan zijn van een paar apparaten de aardes wel met elkaar verbonden, maar niet met de aardeleiding zelf.

ik geloof dat je het gevonden hebt. yes. this totally true. misschien toch nog even samplen als achtergrond (prachtig voor ambient layers, nietwaar?), en daarna elektro-veilig?
 
Origineel geplaatst door sander
Ik vindt het zowiezo knap als je digitale noise uit eenJuptier 8 kan krijgen. Je bedoelt waarschijnlijk een analoge bromtoon. Steek dat apparaat eens rechtstreeks in de wandkontactdoos aan de muur en kijk of het er nog steeds is. Keer ook voor de grap de stekker eens om. Ja klinkt heel stom, maar wij hebben een radio inhuis die enorm kan storen, draaien we de stekker om is de storing bijna weg.

Geinig... Ik heb thuis een oude scanner (bakkie) en hier staat inderdaad ook op de stekker een labeltje dat je de ene pin altijd in de fase moet doen en de andere dus de 0 moet zijn....
Wist ook niet dat dat uit kon maken. :). Maar misschien toch wel dus ... (is ook niet geaard ofzo.. gewone eurostekker met labeltje eraan)
 
Soms is deze 'volledige be-randaarding' ook verplicht als je een huis koopt of verbouwt, de exacte regels daarover weet ik niet, maar het komt er op neer dat steeds meer huizen volledig be-randaard zijn.

Ik weet ook niet de exacte regels, maar ik woon toevallig in nieuwbouw (nog geen jaar geleden opgeleverd) en wij hebben hier inderdaad alles geaard (incl. inderdaad schuur en tuin), verdeeld over twee aardlekschakelaars, waarbij alles aan de voorkant van het huis op de ene aardlek staat en alles aan de achterkant op de andere. Weet niet wat daar het idee achter is, maar het is wel handig dat je de ene aardlek eruit kun trekken en dan nog wel op dezelfde verdieping ergens anders stroom hebt.

Anyway, dat was even OT.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik weet ook niet de exacte regels, maar ik woon toevallig in nieuwbouw (nog geen jaar geleden opgeleverd) en wij hebben hier inderdaad alles geaard (incl. inderdaad schuur en tuin), verdeeld over twee aardlekschakelaars, waarbij alles aan de voorkant van het huis op de ene aardlek staat en alles aan de achterkant op de andere. Weet niet wat daar het idee achter is, maar het is wel handig dat je de ene aardlek eruit kun trekken en dan nog wel op dezelfde verdieping ergens anders stroom hebt.

Anyway, dat was even OT.

Dat is inderdaad volledig volgens de laatste NEN 1010 norm (die ik nog ken, inmiddels is die weer veranderd, maar ik houd niets bij).
Dubbele aardlek is vermoedelijk in verband met verlichting; als je wasmachine de spanning effe 'eruit gooit', en het is toevallig helemaal donker in huis, dan mis je toch echt de verlichting...

Wat ik persoonlijk nog het meeste mis is de verplichting van verlichting in de meterkast; bij mij thuis hangt daar een looplamp en een zaklantaarn.
 
Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door wouw
Nu valt mij op dat de wat recentere synths een eurostekker hebben, dus geen randaarde. Mijn oude analoge synths hebben wel rand-aarde stekkers.
Je haalt volgens mij wat door elkaar. Eurostekkers hebben juist wel een randaarde.

Waarom hebben moderne synths eigenlijk vrijwel nooit meer een aarde?
 
Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Waarom hebben moderne synths eigenlijk vrijwel nooit meer een aarde?
Zie het antwoord dat MrM reeds gegeven had.
De reden dat moderne synths geen randaarde meer hebben is dat de behuizing niet elektrisch geleidend is, en dan is een uitvoering zonder randaarde veel goedkoper.
 
Origineel geplaatst door MrM
De reden dat moderne synths geen randaarde meer hebben is dat de behuizing niet elektrisch geleidend is, en dan is een uitvoering zonder randaarde veel goedkoper.
En da's behoorlijk Kilo Utrecht Tango, want m'n Ion en XP-30 geleiden wel vrolijk. Met als resultaat dat als die in een (geaard) stopcontact zitten ik ze maar beter niet tegelijk moet aanraken.
 
Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Je haalt volgens mij wat door elkaar. Eurostekkers hebben juist wel een randaarde.

Waarom hebben moderne synths eigenlijk vrijwel nooit meer een aarde?

Ik vermoed omdat de spanning in je synth meteen verlaagd word naar 15 volt of zo.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
En da's behoorlijk Kilo Utrecht Tango, want m'n Ion en XP-30 geleiden wel vrolijk. Met als resultaat dat als die in een (geaard) stopcontact zitten ik ze maar beter niet tegelijk moet aanraken.


Ik die een gok:
jouw synths zitten via audio snoeren aan je Pc, èn die Pc is NIET geaard.
Klopt dat?

Meet eens de spanning tussen een echte aarde (uit een wandcontactdoos) en de behuizing van die Ion en de XP-30, hoeveel volt is dat, circa 115 Volt ac?
 
Re: Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Re: Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik vermoed omdat de spanning in je synth meteen verlaagd word naar 15 volt of zo.

Als je nou een adapter had, dus het 230 Volt gedeelte buiten de synth, dan had je gelijk.
 
Origineel geplaatst door MrM
Ik die een gok:
jouw synths zitten via audio snoeren aan je Pc, èn die Pc is NIET geaard.
Klopt dat?

Meet eens de spanning tussen een echte aarde (uit een wandcontactdoos) en de behuizing van die Ion en de XP-30, hoeveel volt is dat, circa 115 Volt ac?

nou dat heb ik dus ook weleens he. dat je een hoekje van een metalen behuizing aanraakt, en aan de andere kant een andere metalen behuizing, dat je de stroom door je elleboog of vinger voelt gaan...

toch vreemd, want synths hangen via kabels aan geaarde mixer, mijn externe geluidskaart van pc is geaard en ook pc zit in geaard stopcontact.

hoe kan het dan toch dat je iets voelt? nagemeten heb ik het nog niet.

wat me meteen brengt op vraag 2: hoe kun je nameten of de aarde van je elektrische installatie wel is aangesloten? want voor hetzelfde geld is alles wel bedraad, maar werkt de aarde niet.
 
Origineel geplaatst door Roel
nou dat heb ik dus ook weleens he. dat je een hoekje van een metalen behuizing aanraakt, en aan de andere kant een andere metalen behuizing, dat je de stroom door je elleboog of vinger voelt gaan...

toch vreemd, want synths hangen via kabels aan geaarde mixer, mijn externe geluidskaart van pc is geaard en ook pc zit in geaard stopcontact.

hoe kan het dan toch dat je iets voelt? nagemeten heb ik het nog niet.

wat me meteen brengt op vraag 2: hoe kun je nameten of de aarde van je elektrische installatie wel is aangesloten? want voor hetzelfde geld is alles wel bedraad, maar werkt de aarde niet.
er is ook nog steeds iets als statische elektriciteit hé. daarom is je elektro-installatie nog niet slecht.

ik heb ook een paar vd problemen hierboven meegemaakt. bv. geaarde laptop stroomadapter in geaarde stekkerdoos waarop ook de monitors zitten maar die zelf niet in een geaard stopcontact zit = veel brom.

onlangs nog een (non-audio) geval: we merkten dat er een constante laagspanning op koperleidingen in de keuken stond, daarop bleken de aarde van stopcontacten aangesloten te zetten, waarover de microgolfoven bleek te lekken. die hebben we dan maar snel op non-actief gesteld...
 
Re: Re: Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Re: Re: Re: Re: hoe zit dat nou: geaarde stopkontakten

Origineel geplaatst door MrM
Als je nou een adapter had, dus het 230 Volt gedeelte buiten de synth, dan had je gelijk.

Wat maakt dat uit?
Nu heb je gewoon een adapter in je synth gebouwd.
 
Back
Top