Welke FM synth? Verschillen?

Origineel geplaatst door manvsmachine
Ik heb de yamaha dx-7 nooit zo bestudeerd op dat gebied maar weet wel goed wat FM is.
Fm bestaat uit een Carrier(draaggolf) en een modulator(het signaal wat op de draaggolf gemoduleerd wordt.) Op deze manier kun je inderdaad een signaal verzenden wat bij een fm radio gebeurt. Als dit signaal weer opgepikt wordt door de ontvanger wordt voor zover ik weet de draaggolf er uit gefilterd en hou je het oorspronkelijke signaal over.
Ik heb daar genoeg over gehad bij telematica alleen PM daar weet ik niet al te veel van. ik ken wel PAM (puls amplitude modulatie) maar dat is weer een ander verhaal :)

leuk voorbeeldje:


modulation-am-fm-pm.gif

mooi grafiekje.!
Overigens lijkt het PM grafiekje een sterkere modulatie te hebben dan het FM grafiekje. Daardoor lijken ze veel meer verschillend dan dat ze anders zouden zijn. Mogelijk is hier nog een verschil tussen lineaire en exponentiele schalen want bij PM komen we aan (en gaan geloof ik voorbij) 0Hz.
Ik ben eerlijk gezegd niet helemaal thuis meer in de wiskundige bijzonderheden van beide. Ik weet alleen hoe ze het programmeertechnisch hebben opgelost bij yamaha.

PAM?? :)
Ik heb ooit op mn nord modular QAM (quadrature amplitude modulation) modulatie geimplementeerd.!!!
Dit wordt gebruikt in oude computer modems,.
Ik was dan ook niet verbaasd toen er uit mn synth een modem klonk! :)
 
Origineel geplaatst door doggo
mooi grafiekje.!
Overigens lijkt het PM grafiekje een sterkere modulatie te hebben dan het FM grafiekje. Daardoor lijken ze veel meer verschillend dan dat ze anders zouden zijn. Mogelijk is hier nog een verschil tussen lineaire en exponentiele schalen want bij PM komen we aan (en gaan geloof ik voorbij) 0Hz.
Ik ben eerlijk gezegd niet helemaal thuis meer in de wiskundige bijzonderheden van beide. Ik weet alleen hoe ze het programmeertechnisch hebben opgelost bij yamaha.

PAM?? :)
Ik heb ooit op mn nord modular QAM (quadrature amplitude modulation) modulatie geimplementeerd.!!!
Dit wordt gebruikt in oude computer modems,.
Ik was dan ook niet verbaasd toen er uit mn synth een modem klonk! :)

Dat is inderdaad een techniek die gebruikt wordt in computermodems en niet perse oude maar wel de inbelmodems uiteraard :D
 
Origineel geplaatst door Hanz

Wat je schrijft over de bediening... ik herinner me nog goed dat zelfs het instellen van het midi kanaal op dat apparaat verwerd tot een woeste dwaaltocht door de jungle der knopjes... zelfs de gemiddelde autoradio is prettiger in te stellen dan zo'n FS1r... ongelofelijk... :D
:D :D :D
 
Origineel geplaatst door fuse
Analoge FM in synths wordt ook vaak wel cross-modulation genoemd.
VA's die dit ook kunnen noemen het dan wel weer FM vaak.
Om nog meer verwarring te brengen, fuse: Ik dacht dat cross modulation FM is van oscillators op elkaar. Dus dat als oscillator A met zijn output de frekwentie van oscillator B moduleert, dan moduleert de output van oscillator B de frekwentie oscillator A. 8D
 
VCO crossmodulatie:

Een feedback lus tussen twee (of meer) VCOs die elkaar moduleren.
VCO1 moduleert dan bijvoorbeeld VCO2 en VCO2 moduleert VCO1, de uitgang van VCO1 wordt gesplitst en dat is het uiteindelijk signaal dat het filter (VCF) ingaat.
Door de mate van moduleren van VCO2 naar VCO1 te regelen kun je hele bizarre geluiden krijgen.

staat in het noob vragenlijstje hier op het forum
 
Om nog maar eens met de deur in huis te vallen ;)

Ik heb mijn DX7IID weer terug in de studio en heb wat sounds geprogrameerd, maar darn wat een ubervette sound heeft dat ding zeker in de poly unison mode(ik wist niet eens dat die dat had)....wel weer jammer dat je dan maar 4 voices polyphonie hebt...maar dat ding kan zich met meten met de grote synths der aarde, wat een complexe ambient pads , moog achtige bassen, PPG wave achtige sounds etc.! Ik zal de banks binnenkort uploaden en hier neer zetten.
 
owja nog een vraagje over die DX7IID hij kan geen portamento doen in poly mode?

En waar is die 2e slider voor? (die ene tussen de volume en dataslider)?
 
Back
Top