Welke FM synth? Verschillen?

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.019
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

In mijn huidige setup ontbreekt nog een FM synth en dus wil binnenkort een 2e hands FM synth gaan kopen.
Ik weet alleen nog niet welke.
Volgens mij moet ik voor FM synths vooral bij Yamaha zijn.

De good old DX7 vind ik wel erg kil en droog klinken, dus ik zoek in ieder geval iets met effecten.
Ik denk dat ik moet kiezen tussen de volgende drie modellen:

- De DX200
- De FS1R
- De SY99

Het probleem is dat ik niet precies weet wat nu de verschillen in klank en mogelijkheden zijn tussen de drie synths.
Ik zoek dus in ieder geval een synth met de meest uitgebreide FM mogelijkheden en goede effecten.

Wie kan mij helpen een onderbouwde keus te maken tussen de drie.
En wie heeft zo'n apparaat vervolgens voor me te koop.

Groeten,

Rene
 
Als je de meest uitgebreide wil hebben moet je kiezen tussen de F1SR of de SY99. Puur FM gezien is de F1SR uigebreider (8 op's ipv 6 en mogelijkheid tot formants), maar de SY99 heeft dan weer de mogelijkheid om AWM-golven in FM te verwerken (RCM-synthese). Beide synths hebben meer dan enkel een sinusvorm als operator.

De SY99 is een workstation (sequencer, drumcomputer, FX, synth, floppy) terwijl de F1SR meer een echte synth is.

De SY is denk ik wel wat makkelijker te programmeren dan de F1SR naar ik begrepen heb.

In ieder geval zijn beide toestellen topsynths :okdan:

Succes met de zoektocht.

:doei:
 
Bedankt voor de reacties zover.

Ik heb gelezen dat de fs1r in ieder geval de DX klanken in kan lezen. Ik meen echter dat de DX200 later op de markt is gekomen dan de FS1R. Kunnen de DX200 klanken ingelezen worden in de FS1R? Als dat kan, valt de DX200 dus al af als kandidaat.

Eigenlijk ook dezelfde vraag voor de SY serie. Kunnen de SY klanken ingelezen worden in de FS1R.

Ik lees op internet ook iets over formant achtige dingen op de FS1R.
Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
 
DX200 klanken zijn niets anders dan DX-7 klanken (DX200 is sysex compatible met de DX7 zelfs... dus alle bestaande banken kan je zo in de DX200 laden). Ik geloof dat een FS1r ook DX7 geluiden kan importeren, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Kortom, als dat zo is, dan kan je 'DX-200 geluiden' (zeg maar) natuurlijk ook in de FS1r inladen.
De effecten (reverb, chorus) en het filter zijn dan natuurlijk wel anders, maar ik vind de FS1r effecten werkelijk ontzettend goed te pruimen.
 
Hoi

Met de SY99 heb ik zelf geen ervaring maar ik hoor en lees er wel goede berichten over.

De FS1R heb ik hier wel staan en dat is in ieder geval een zeer uitgebreide FM-synth. Inderdaad kun je er ook DX sounds mee importeren maar hij zit sowieso al tjokvol presets (volgens mij zelfs meer dan 1.500) waarvan heel veel uit de DX lijn.

Aan effecten zal je niet te kort komen met deze bak denk ik, ook op dat gebied heb je heel veel mogelijkheden en de kwaliteit is gewoon okee zoals Hanz al zegt.

Hou er wel rekening mee dat je echt even wat tijd moet investeren in de FS1R als je er zelf geluiden mee wilt programmeren. Ik vind het qua sound een wolf een schaapskleren maar het is wel een van de ingewikkeldste synths die ik ken.

Succes met je keuze!
 
Veel mensen doen de fs1r weg omdat ie blijkbaar moeilijk te editten is (veel mogelijkheden, complex, weinig knoppen).
Da's net het ongelooflijke aan de dx200, het gebruiksgemak.

Heb beide apparaten niet in bezit gehad echter dus ik weet niet waarover ik spreek.
 
Afgaand op de voorgaande berichten heb ik de DX200 inmiddels geschrapt van mijn lijstje en wordt het dus kiezen tussen de FS1R en de SY99.

Wat betaal je ongeveer voor die synths op de 2e hands markt?

In feite is een volledig workstation voor mij niet zo belangrijk (die heb ik genoeg staan), dus wat dat betreft is de SY99 een beetje overkill. Ik vraag me alleen af watje met die samples in de sys99 nu precies kunt doen.
Kortom: Alle extra info over de SY99 is zeer welkom.
 
Voor een FS1R betaal je zo'n beetje 350 - 375 euro. De SY99 zou ik helaas niet weten, maar ik denk toch wel meer eigenlijk.
 
Volgens mij ongeveer hetzelfde toch hoor.

Denk dat de FS1r meer FM is dan de SY99 en je er ook dieper mee kan FM'en dan de SY.
De FS1r neigt meer naar de DX7/Kawai K5000 en de SY99 neigt meer naar de wavestation als ik ze zou mogen typeren.
 
Origineel geplaatst door renepela

In feite is een volledig workstation voor mij niet zo belangrijk (die heb ik genoeg staan), dus wat dat betreft is de SY99 een beetje overkill.

Misschien is een SY77 of TG77 dan iets voor je? Daar kun je dan geen samples in laden, maar
de mogelijkheden zijn verder redelijk vergelijkbaar met de SY99, en de TG77 is hier dan weer de moduleversie van...
Hier vind je nog wat achtergrondinfo over de synthese binnen de SY77/99. Er is trouwens ook een progje waarmee je DX7 patches om kan zetten naar SY77/99 dus dan zit je altijd goed :)
 
Origineel geplaatst door renepela
Kortom: Alle extra info over de SY99 is zeer welkom. [/B]

Ik ben zelf in het bezig van 2 SY99-en en een DX7 mkI. Wat extra info over de SY:

16 stemmen AFM + 16 stemmen AWM

Klanken kunnen bestaan uit 1, 2 of 4 elementen (bv 2 AFM + 2AWM, 4 AFM, 2AFM, 1 AFM Mono enz).

Binnen een algoritme werk je in 'normale' FM met sinusgolven of afgeleiden. De SY99 heeft de mogelijkheid om ipv zo'n golfvorm een rom/ram sample te gaan plaatsen. Je kan dus bv je carrier gaan moduleren met een sample. Dit is uniek voor de SY99/77. Voorts kan je de samples ook zelfstandig gebruiken, zo kan je hem eigenlijk gelijkstellen aan een rompler.

Hij heeft 2 FX-units die je parallel of serieel kan plaatsen. Ze zijn gelijkwaardig met de SPX90 dacht ik. Maximaal kunnen er 4 effecten tegelijk aangestuurd worden. De kwaliteit is zeer behoorlijk.

Het FM gedeelte van de SY klinkt helderder en breder dan de DX7. Vermits je ook de afgeleide vormen van de sinus hebt, kan je ook een breder spectrum aan. Er zijn conversieprogramma's om DX7-geluiden over te zetten op SY.

Als je wil horen wat er mogelijk is met een SY99, kijk dan maar eens op m'n site. Er staan genoed songs tussen waar in hoofdzaak de SY99 te horen is (staat trouwens bij iedere song vermeld).


Hopelijk heb je hier iets aan ;).


:doei:
 
De good old DX7 vind ik wel erg kil en droog klinken, dus ik zoek in ieder geval iets met effecten.
Ik denk dat ik moet kiezen tussen de volgende drie modellen:

Een DX7 kil en droog?

Dat is de warmste DX die er is! Luister maar eerst eens even hoe die andere klinken...
Een externe fx op de DX7 doet ook wonderen

Zeker in vergelijking met dat plastic korstjes geluid van de dx200 ;)

Goed een SY99 is een compleet workstation natuurlijk en daar kun je veel meer mee.
En de FS1R is ook veel uitgebreider

Maar die warme DX7 klank haal je er niet uit hoor.
 
Origineel geplaatst door smackos
Een DX7 kil en droog?

Dat is de warmste DX die er is!

Nee. DX-1.

dx1gal11.jpg
 
Vergis je niet in DX synths met (digitale)filters hoor. Die kunnen ook erg warm klinken.
Uit de SY/TG kun je nog verdraaid warme strings bijv toveren.
Qua klanken vind ik de SY99 een trapje hoger dan de 77 serie. Klinkt net even een tikkie lekkerder.
 
ik durf het bijna niet te schrijven maar.....

ik durf het bijna niet te schrijven maar.....

dit = de dikste FM-synth aller tijden :halleluja :halleluja
 

Attachments

  • tx816_pticouleursoft.jpg
    tx816_pticouleursoft.jpg
    12,7 KB · Bekeken: 63
Gisteren heb ik de FS1R van een mede forumlid gekocht en ben er zeer blij mee. Klinkt als een klok. Veel herkenbare DX geluiden, maar ook heel veel prachtige koor geluidjes door die formanten die er in zitten.

Wat er geroepen wordt over de bediening van Yamaha synths gaat hier ook op. Wat een lastig ding om doorheen te navigeren zeg. Ik heb begrepen dat er meer dan 1500 sounds in zouden moeten zitten, maar ik kom niet verder dan Internal, Bank A, B en C. Die banks hebben allemaal 128 sounds aan boord. Ik kom dus niet verder dan 512 sounds. Erg veel natuurlijk, maar toch mis ik er nog een kleine 1000. Doe ik iets fout? De handleiding is in ieder geval erg onduidelijk.

Als er mensen zijn die links weten naar hele gave geluiden voor m'n FS1R of me een goede editor voor op de pc kunnen aanbevelen, dan hoor i kdat graag. Ik heb begrepen dat de factory presets niet zo heel erg bijzonder zijn.

Groeten,

Rene
 
Het is niet zo'n schande om er gewoon twee te kopen hoor, echt duur zijn ze niet. Een DX of TX voor de vintage FM en een FS1R om helemaal los te gaan.
 
Origineel geplaatst door renepela
Ik heb begrepen dat de factory presets niet zo heel erg bijzonder zijn.

Mwa, dat ben ik niet met je eens. De echte FS1r patches klinken geweldig, inderdaad de koortjes etc.
De 'overerfde' DX-7 presets kunnen tegenwoordig natuurlijk wat minder goed klinken, we zijn verwend he... ;)

Wat je schrijft over de bediening... ik herinner me nog goed dat zelfs het instellen van het midi kanaal op dat apparaat verwerd tot een woeste dwaaltocht door de jungle der knopjes... zelfs de gemiddelde autoradio is prettiger in te stellen dan zo'n FS1r... ongelofelijk... :D
 
Origineel geplaatst door smackos
Een DX7 kil en droog?
Dat is de warmste DX die er is! Luister maar eerst eens even hoe die andere klinken...
Een externe fx op de DX7 doet ook wonderen

Inderdaad. Komt waarschijnlijk door de extra ruis en harmonische bijverschijnselen in de D/A conversie van de DX7. Ik heb zelf de FS1R gehad, maar vond de klank gewoon te koud. Ook heb ik eens mijn Q20 (effectprocessor) achter de DX7 gezet, klonk véél warmer. :)
 
Back
Top