Klein leed in de studio...

prima geregeld, als je erbij past.

prima geregeld, als je erbij past.

^ :kimono: :kimono: :kimono:



maar goed ff denken wat me irriteert in de studio.

- KLEINE resonanties... dakplaten die meerammelen, een stapeltje cd's wat trilt, het zoemen van een metaalplaatje in een adapter... etc;
- midi loops! ook geweldig;
- geluiden, die je nét als ze super zijn, ideaal bijna, door 1 knopje tweaken verloren gaan, en je ze niet meer kunt terugvinden .

(zucht)
 
Is misschien meer van hetzelfde, maar: gehannes met kabels die ergens vastzitten; connectors die blijven steken achter een kast waar je er dus net niet bij kan.....kortom het soort zaken waar je mee te maken hebt bij het reorganiseren van je studio.

Ook bij mij is het allemaal nogal crammed want alles staat zowat stijf tegen elkaar aan. Gevolg: je hebt geen millimeter speling om ook maar ergens bij of achter te kunnen komen en als er wat ruimte is dan wordt die wel ingenomen door dikke strengen zwarte spaghetti oftewel kabels van allerlei pluimage. Soms als het allemaal niet zo wil heb ik wel eens de neiging om maar gewoon een goede ruk aan die rommel te geven maar ik kan me nog steeds inhouden, wetende hoeveel goede kabels kosten. En trekspanning is sowieso nooit goed voor audiokabels.

Waar ik ook wel eens last van heb is timing-paranoia. Cubase als sequencer gebruiken, uit mijn dak gaan van een bepaalde groove en dan na verloop van tijd gaan twijfelen over diezelfde groove qua (micro)timing. Zou die Midex soms voor vertraging zorgen? Is die Mac wel helemaal optimaal ingeregeld voor muzikale toepassingen of is het gewoon allemaal niet "strak" wat er uitkomt? Waaaaaaggghhhh :( Ook dit heeft mijn flow meer dan eens verpest.

Is eigenlijk verleden tijd sinds ik voornamelijk met een MPC werk, en Cubase alleen nog maar gebruik voor partijen die qua timing niet bijzonder veeleisend zijn :halleluja
 
En oh ja, waar ik ook zo'n bloedhekel aan heb is stof. Speelt natuurlijk in het hele huis maar vooral op synths e.d. is het irritant, waarschijnlijk omdat het zo'n karwei is om alles stofvrij te maken en een week later ligt het er toch weer.

Nog meer leed: mijn S950 die bij het sampelen in 90% van de gevallen vastloopt (afspelen doet hij wel gewoon goed) en misschien is het gewoon een geheugenkaart die even aangedrukt moet worden, maar daarvoor moet die bak wel open en hij staat onderaan een berg andere modules........begin ik dus ook niet zo 123 aan. Verder nog het lawaai dat mijn Z8 produceert (HD-buzz), zeker in combinatie met de Mac en de hardiscrecorder (ook al weer van Akai, maar daarin zitten zowel een HD als een rumoerige ventilator). Best grappig dat men -professionele- apparatuur maakt voor in de studio dat dusdanig veel herrie maakt als ze alleen maar aanstaan dat je je monitors flink hard moet aanzetten om er verder geen last van te hebben. Onbegrijpelijk.

Nou ja, ik heb mijn dag niet zo vandaag dus waarschijnlijk kan ik me overal aan ergeren :)
 
Ik vergeet er trouwens nog eentje! Als ik dan doordeweeks een keer de stoute schoenen aantrek en verder wil werken aan een bepaalde track is het nog geen garantie dat dat lukt. Het is me meer dan eens overkomen dat ik al mijn spullen heb aangezet / sounds heb ingeladen en wat al niet meer, en als ik er dan voor ga zitten gaat de telefoon. Een kort gesprek is tot daar aan toe maar soms heb je ook wel eens dat mensen maar doorzeuren en je kan voor je goed fatsoen niet ophangen. Als je dan wel eindelijk klaar bent met het gesprek is het alweer bedtijd en kan je alles weer uitzetten. Daar kan ik soms echt treurig van worden; je analoge synths e.d. laten opwarmen alleen maar om ze meteen weer uit te zetten, hoe zinvol.

En het niet opnemen van de telefoon is geen optie want als mijn vriendin belt en ik neem niet op is ze not amused.

Pffff.....ik ga denk ik maar een biertje pakken :biertje:
 
Origineel geplaatst door mikemix
Hehheh...:D

Jij hebt ook een luxe probleem...veels te veel zooi!

Idd :biertje:

Ja, daar heb je ook wel gelijk in.....gaat waarschijnlijk voor veel SF-leden op, dit luxe probleem. In wezen is het erg simpel; hoe meer spullen, hoe groter de kans op problemen. Maar ja, synths en verslaving, daar hoef ik niemand hier iets over uit te leggen denk ik (is bovendien weer een andere thread :) ).

Het idiote is, dat ik nu sinds afgelopen weekend met een soort mini-setup in de woonkamer aan het kloten ben (het alleen wonen heeft soms zijn voordelen). Wat de bedoeling was om een oude Mac uit te testen die al ik weet niet hoe lang in een hoek stond te vergelen is uitgegroeid tot de productie van een (hopelijk goede) electrotrack. Naast de Mac gebruik ik alleen maar 3 keyboards (EPS-16+, DSS-1 en JD-800) die toch al in de woonkamer stonden en that's it. En ik ben nog lekker bezig ook, het is eigenlijk nogal ironisch en geeft te denken.

Maar goed, wanneer kom jij eigenlijk eens een :biertje: drinken? Kan je meteen die Schotse bak eens uitproberen :D
 
Idd Hooihuis, gaan we doen ik pb wel even.
Grappig over die "gooi over een andere boeg", dan heb je heel veel mooie apperatuur
en dan kan een keer minimalistisch heel inspirerend werken.
Op het moment ben ik alleen met mijn E6400ultra bezig, heb mijn oldskool Akai samples
op een berg floppies op een Zip gegooid en laadt ze allemaal in de EMU, wat een bak!
Die sampler slingert letterlijk nu een beetje door het hele huis, vind dit op het
moment heel inspirerend, krijg direct zin om een old-skool nummer te gaan maken
wat dus ook gaat gebeuren.

Ik zit nu in de fase dat alles is los gekoppeld van mijn Mackie SR24-4 (schoonmaken)
alleen dan denk je dus alles te kunnen opruimen/stofzuigen zit je met een berg
kabels waar je eng van wordt, wat een zooi :(
Krijg spijt dat ik ben begonnen maar moet wel verder want niks werkt zo :frons:

(hooihuis ik pb even)
 
Schotse bak? Lekker zeg! :biertje:

Maargoed, ontopic: STUDIOLEED!
Vandaag kwam er weer een vreselijk verdrietig stukje studioleed bovendrijven:

FOOTSWITCHES MET DE VERKEERDE POLARITEIT :(
Leuk hoor, portamento die altijd aanstaan, maar uitgaat als je je voet op het pedaal zet... :erm:
 
mijn irritatie: midiclock! ik wil altijd midiclock hebben om te synchroniseren, maar ik wil dat alle slaves GEEEN last hebben van start en stop commando's van de afzonderlijke machine(s)!
 
- Bezuinigen op standaards, om vervolgens te concluderen dat je niet moet bezuinigen op essentiële zaken. Moet je weer een uur reizen om die dingen terug te brengen... Krijg je vervolgens een tegoedbon die je steeds maar niet kunt besteden omdat een buitenlandse concurrent dingen zoveel goedkoper aanbied dat die bon niet rendabel is...

- Van alles laten crashen omdat je per ongeluk winamp aanzet terwijl cubase loopt

- Je afvragen waarom die digitale piano zo kut klinkt vandaag en er als je klaar bent met spelen achter komen dat je mixer helemaal verkeerd ingesteld staat.

- De timing van je drums, die je via midi aanstuurt, is totaal kut. Snelle roffels ed. worden afgespeeld als één noot. Na een hele tijd ergeren kom je erachter dat je een héle lichte shuffle op de quantizer van cubase hebt staan.

- Dat éne zinnetje steeds maar weer opnieuw moeten opnemen omdat je zanger het niet snapt

Achja, alle leuke dingen zijn veel meer aanwezig :verkoght:
 
Een nieuwe dieptepunt in mijn studio... ;{

Gisteren is de draaiknop van m'n wasdroger kapot gegaan. Na enig onderzoek bleek de "potmeter" van de knop nog wel in orde, maar de knop niet meer te herstellen.

En wat doe je dan? Dan word je door vrouwlief gedwongen tot... het trekken van een knop... van een apparaat in je studio... zodat de wasdroger nog gebruikt kan worden... heb je tenminste nog iets droogs om aan te trekken. :stupid
 
nog meer klein leed! ongeveer ter grootte van een aan/uit-knop..

neem een 19" rack volgestopt met allerlei apparatuur, en zet alles weer eens stuk voor stuk aan...

links *
* rechts
links *
* rechts
links *
* rechts
links *
* rechts

zucht.
 
dan doe je toch eerst alles links en dan rechts, om en om...

of als het dan te stressvol wordt hang je de modules anders...

of een keer een goede schakelaar kopen waar alles op geschakeld staat....;)
 
Ow ik heb er ook nog wel een.. Overduidelijk. Een HD crash waar al je verzamelde samples op stonden.. heel leuk ja.
 
#Een hele zooi samples ingeladen in je hardware sampler. Schop je tegen je stekkerdoos; oranje schakelaartje flipt om.
Gofferdegoffer!!!.

#Voor een gig een heleboel set-ups gemaakt en deze nog ff doorspelen de avond van te voren. In je synth. Kom je ineens (voor het slapen gaan) nog een leuke functie tegen in je menu's van je synth; namelijk "play demo". Leuk ....denk je en besluit dit te gaan beluisteren. Je drukt op "" yes". En hup ....Alles staat weer in fabrieksinstellingen. Kolere!!!
En dit terwijl de pc waar je de back-up op hebt staan bij de reparateur is, wegens een gecrashte harddisk (weg dus!!).
Tot de zon weer opkwam aan het programmeren geweest.
:stupid :stupid
 
Back
Top