bouwverslag diy 808-clone

haha, er moet toch iemand tegenwicht bieden??:)

Ik wil hier ook graag weg. ik heb hier kunstacademie gedaan, en ben blijven hangen, maar binnen een jaar ben ik hier nu weg hoor. Echt een bekrompen stad, met veel lelijke mensen, innerlijk en uiterlijk. (en er zitten ook dope gasten tussen hoor, begrijp me niet verkeerd)
 
zo, eindelijk weer es een post. Ik was druk de laatste tijd, maar heb tussendoor steady doorgewerkt aan de 808. De printplaten zijn inmiddels allemaal af. Ze zijn erg krap gepland, dus het was echt lastig solderen, met printbanen die makkelijk losgingen en heel dicht bij elkaar lagen, maar als het goed is klopt nu alles.
De onderdelen lijst klopte niet helemaal, dus ik ben nog regelmatig bij de electronicazaak om de hoek geweest voor onderdelen, en die gast zat me af en toe echt raar aan te kijken om de prehistorische waarden waar ik telkens om vroeg :D Voor een aantal dingen hebben we vervangende onderdelen gezocht, maar dat lukte best.

Plaatje:
 

Attachments

  • prints.jpg
    prints.jpg
    137,4 KB · Bekeken: 83
De midigate was een heeeel ander verhaal. Ik was begonnen met solderen aan de hand van de handleiding die op de site van efm stond, maar kwam er al snel achter dat er geen zak van klopte. De nummering van onderdelen op de printplaat klopte niet, en er waren onderdelen op de printplaat aangegeven zonder nummer erbij, dus geen flauw idee wat daar moest, maar wel het idee dat er íets moest komen.
Maar effe een mailtje gestuurd naar efm met vragen daarover, maar geen reactie. Toen heb ik de manual wat nauwkeuriger bekenen, en de stroonschema's naast de printplaat gehouden, en het bleek echt voor geen meter te kloppen. Met name de nummering van de onderdelen op de printplaat kwam niet overeen, maar een weesratnd zat ook gewoon verkeerd op de printplaat.

Nog maar een mailtje gestuurd naar efm, en weer geen reactie. Na een paar mailtjes van mijn kant kreeg ik een bericht, dat ik de verkeerde manual had; ik moet die van het oude model midigate hebben (terwijl ik het nieuwe model printplaat heb0 en dan zou het wel kloppen.

Dat bleek iinderdaad te kloppen, maar dan nog zat die weerstand verkeerd, en misten er onderdelen... Die dingen heb ik maar zelf verholpen, en ik hoop nu echt dat hij werkt, want de service bij efm is niet om over naar huis te schrijven (in mijn geval iig) dus die hoop ik niet meer nodig te hebben. De achterkant van mijn midigate is nu echt een zooi, want het verwijderen van verkeerd gesoldeerde onderdelen werd niet gewaardeerd door de koperbanen. Maar ik heb alles doorgemeten, en als het goed is klopt alles.
Inmiddels is de handleiding van de nieuwe versie van de midigate van de efm-site verdwenen, maar ik vind het wel lauw dat ze daar geen enkele moeite doen om mijn problemen met de kit te verhelpen, en niet eens hun excuses aanbieden.

Maargoed, al met al hoop ik dat het ding werkt, want hij lijkt me super, maar met efm ga ik niet meer in zee.

plaatje;
 

Attachments

  • midigate.jpg
    midigate.jpg
    106,1 KB · Bekeken: 88
plaatjes van de behuizing volgen :)

nog wat printplaatjes:
 

Attachments

  • prints2.jpg
    prints2.jpg
    158,5 KB · Bekeken: 97
Ik heb inmiddels ook een kast gebouwd voor de power one voeding die ik nog had liggen 9met dank aan mono-poly :))

Die had ik al maanden liggen maar nog nooit uitgeprobeerd, maar dat heb ik maar es gedaan. Hij bleek prima te werken, op de prints zitten wat van die instelpots, en daarmee heb ik hem precies op plus en min 15 volt getuned. Toen heb ik er een kastje omheen gebouwd, met aan/uit-schakelaar, 4 outputs voor naar de 808 en volgende projecten, en +/-15v en 0v banaan outputs voor het testen van prints enzo.

plaatje:
 

Attachments

  • voeding 1.jpg
    voeding 1.jpg
    144,4 KB · Bekeken: 90
Wauw, ouderwetse printplaten, met onderdelen die je gewoon met je vingers beet kan pakken (en dan niet onder je nagel blijven plakken)...

Riespek!
 
Als behuizing ga ik een 3 units 19 inch kast maken met aluminium front, en verder van hout. Die aluminium plaatjes had ik al eerder op de kop getikt, en ik heb me er een hele tijd het hoofd over gebroken hoe ik de belettering erop ging krijgen. Uiteindelijk heb ik besloten het frontpaneelontwerp uit te printen, en op de plaat te plakken, en daar weer overheen transparant plastic te plakken als bescherming.
Alleen 19"is 48,2 cm, en dat kan je alleen op grootformaat printen. Na veel gezoek een goed bedrijf gevonden, maar daar kost dat: 17 euro opstartkosten + tussen de 30 en 40 euro printen. Dan kan ik net zo goed bijna een front bij schaeffer laten maken, dus ik heb besloten voor een meer budgetoplossing te gaan, en het frontpaneel ijn twee delen op a4 uit te laten printen: 10 euro in totaal :)

Ik heb ook 2 printjes voor de lokatie van de gaten, en die heb ik eerst op de alu plaat geplakt:
 

Attachments

  • front 1.jpg
    front 1.jpg
    134,9 KB · Bekeken: 90
om dan met zo'n center punch

Fuller_Center_Punch_Shop_Tools-resized200.jpg

putjes te maken voor de boor. Dat heb ik gistermiddag gedaan, en morgen ga ik de gaten boren en snijden....wish me luck :maffia:

als alles goed gaat heb ik dan een mooie aluminium plaat me de gaten op precies de goede plek, en dan ga ik daarna de prints van het frontpaneel erop plakken. De 808 moet nu binnen 2 weken wel af zijn.... ik kan niet wachten:{ :{ :{ :{ :)

plaatje:
 

Attachments

  • front 2.jpg
    front 2.jpg
    157,2 KB · Bekeken: 93
Eyh, man, had dat gezegd...
Ik had je tegen verzendkosten wel een grootformaat plotje kunnen sturen hoor!

Ik weet niet precies wat voor wensen je hebt, maar als 't met een inktjet geprint kan worden, kan ik tot bijna 90cm breed gaan :P
 
Origineel geplaatst door the red eye
@ aximaxi;

wow, te gek!! In full color?? Dat ga ik onthouden voor het volgende project :)
Jup... Bij voorkeur aanleveren in PDF, maar Autocad of Microstation mag ook.
JPG e.d. kunnen lastig maatvast worden geprint, dus dat geniet niet de voorkeur.
 
Ik heb inmiddels het frontpaneel en de kast afgemaakt, en ben nu bezig de potmeters en schakelaars in het frontpaneel te zetten, en ik ga morgen beginnen met draadjes van de printplaten naar het frontpaneel vast te maken. Nog een paar daagjes, en dan komen de eertse tests 8~

Plaatjes komen morgen :)
 
Ik werk in een plaatwerkbedrijf...
We maken regelmatig frontjes ed. voor 19" apparatuur... (staal en aluminium)

wat ook heel mooi is... de text etc, er op graveren met laser... (of zeefdruk, dat gebeurt hier altijd, en is ook in kleur mogelijk + superstrak resultaat)
Gaten kunnen er dan ook meteen ingestanst of gesneden worden...
Is superzuiver. en je houd de mooie alu look, ipv geprint papier.

Laat maar weten... 1 of 2 stuks kan ik er wel tussendoorgooien onder het motto, beuntje voor mezelf.
 
Hmmm...

Ik wil nog een keer een nep synth maken die ik dan naast mn rack neerzet.
Moet er gelikt en duur uitzien zodat een eventuele inbreker dat ding meeneemt ipv mn gear :D
(dat goed vastzit... en die nep synth niet natuurlijk)
Beetje groot en zwaar maken dus dan heeft ie snel z'n handjes vol.
 
Origineel geplaatst door GeeEs
Ik werk in een plaatwerkbedrijf...
We maken regelmatig frontjes ed. voor 19" apparatuur... (staal en aluminium)

wat ook heel mooi is... de text etc, er op graveren met laser... (of zeefdruk, dat gebeurt hier altijd, en is ook in kleur mogelijk + superstrak resultaat)
Gaten kunnen er dan ook meteen ingestanst of gesneden worden...
Is superzuiver. en je houd de mooie alu look, ipv geprint papier.

Laat maar weten... 1 of 2 stuks kan ik er wel tussendoorgooien onder het motto, beuntje voor mezelf.

wat kost dat voor bijvoorbeeld een 19 inch 3 units paneeltje?
 
Zoals gezegd. Als het om 1 stuk gaat (of 2)
Dan kan ik dat wat mij betreft wel tegen verzendkosten doen. (Dan hoop ik alleen niet dat het hele synthforum op de stoep staat in eens ;) ).

Wat ik nodig heb is een tekening (1:1) het liefst digitaal (dxf, dwg, of een cad formaat)
Duidelijke pdf oid. met maten is ook goed, dan teken ik het zelf in CAD.

Heb net een PB naar iemand gestuurd die ook info wilde.
Laten we het erop houden dat ik ff een vrijblijvende offerte hier aanmaak en dan even meer info post!

Kom hier morgen even op terug!
 
Back
Top