bouwverslag diy 808-clone

the red eye

Ouwe rot
Lid sinds
18 augustus 2003
Berichten
922
Locatie
the D
Daar gaat ie dan :)

Een paar weekjes geleden zag ik hier na veel vruchteloos gezoek dat er een diy tr808 clone is, van sebastian van microLARGE in duitsland, en beter nog, hij hintte op zijn site al dat ie best voor anderen pcb'tjes wil etsen en boren (tegen een kleine vergoeding).
De schema's enzo staan op de site, dus voor de thuisetsers is het al helemaal makkelijk, maar ik heb daar niet de kennis/apparatuur voor, dus meteen maar een mailtje gestuurd om hem te vragen of hij de pcb's voor me wilde maken, en jahoor, meteen reactie:okdan:

Sebastian is een superrelaxte gast, die erg behulpzaam is bij vragen en enthousiast meehelpt zoeken naar een midi-oplossing, aangezien zijn eigen diy midi-interface nog wat buggy is.

Hoe dan ook, hij is voor me aan de slag gegaan, en ik kreeg net een mailtje van hem dat ie klaar is met mijn pcb's. Hij vraagt er 34 euro voor incl verzenden, en dat vind ik een erg schappelijk bedrag, aangezien hij er toch naar eigen zeggen best wat tijd aan kwijt was; "it took me about 5 hours and 2 broken drill bits but now its done".

Zoals ik al zei, een relaxte gast.

Ik ga de 808 clone maken met alle mods erop, in een 19 inch rackmaatje, met alle in en uitgangen aan de voorkant, zodat ie lekker integreert met mijn andere modulaire spul, en ik maak hem zonder sequencer. Hij heeft hem zelf gemaakt met ucapps sequencer; errug dope, maar dat ziek ik nog niet helemaal zitten; liever de lat iets lager leggen :D

Ik ga de 808 aansturen met de midigate interface op deze pagina , waarmee ik dan meteen ook mijn simmons sds800 kan aansturen, want daarvoor had ik ook nog steeds geen blijvende oplossing. Deze interface heb ik een weekje geleden besteld, dus daarop is het nog effe wachten.
Ik ga nu het geld naar sebastian overmaken, en dan is het onderdelen bestellen, en wachten maar8)

Dit wordt mijn tweede diy project, en hij moet een stuk eleganter en mooier (van binnen en van buiten) dan de eerste worden, maar dat moet lukken. Van de eerste keer heb ik heel veel geleerd, en dat gaat me nu mooi van pas komen.

Ik houd u op de hoogte:)
 
Hé leuk! :)

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Zou je trouwens aan de maker willen vragen of hij een langere sample (paar patterns) online kan zetten?

Is er trouwens nog wat van je 1e DIY project online te zien?
 
hier
is wat info over dat eerste project. De foto's doen het nu niet, dat moet ik nog effe fixen; ik ben mijn website aan het veranderen...
 
zo, de vakanties zitten er op, en er zijn al wat onderdelen binnengekomen.

Ik heb de printplaten van sebastian binnengekregen, en die zien er prima uit. Ze zijn geetst en geboord, er zit alleen geen legenda op, dus dat wordt een leuke puzzle. Gelukkig heeft hij wel een goede legenda op zijn website staan als pdf, dus het moet lukken.
De printplaten (en excuses voor de wazige foto's):

808prints.JPG


808print.JPG


Ik heb inmiddels ook een groot deel van de onderdelen bij conrad besteld, met name de onderdelen waar ik grotere hoeveelheden van nodig heb. Bij weerstanden bijvoorbeeld, zijn 20 losse weerstanden bijna net zo duur als een voorverpakt zakje van 100 stuks, dus zodra ik er meer dan 10 van een soort nodig had, heb ik er 100 gekocht. Lekker voorraadje voor de volgende projectjes :)
De bestelling van conrad kwam vandaag binnen, en afgezien van het feit dat er een zakje diodes miste, wat mij al doorgemaild was door conrad, die komen in een nalevering, klopte alles!! Ja werkelijk. Ik verwachtte het zelf niet. Plaatje:

conradonderdelen.JPG


Conrad stijgt in mijn waardering:)
De onderdelen die ik nu nog niet heb, waarvan ik er maar weinig nodig heb, en de dingen die ze bij conrad niet halen ga ik deze week bij de zaak om de hoek kopen.

Zoals ik al eerder zei, heb ik een midigate (zie boven) besteld voor de midi-aansturing. Ik hoorde maar niks meer van de mensen van EFM, zelfs geen bevestiging van ontvangst van de order en de betaling:confused: Beetje vaag, maar ik zal het er maar op gooien dat ze druk zijn ofzo. Zonder ooit een mailtje ontvangen te hebben ( ik heb ze 2x een mailtje gestuurd met een verzoek om bevestiging van ontvangst van betaling) vond ik vorige week bij thuiskomst van vakantie een dikke bruine enveloppe in de brievenbus met een grote luchtpost-sticker :okdan:
Alles was compleet en netjes, dus dat zat ook al goed. Geen grote kuilen in de weg tot nu toe dus :) Plaatjes van de EFM kit:

midigate1.JPG


midigate2.JPG


Ik ga de midigate kit inbouwen in de 808, en de outputs die ik overhoud krijgen een eigen output aan de achterkant van het apparaat, kan ik daarmee mijn simmons aansturen. Het is wel een mooie kit, met voor elke output een ledje, dus lekker flashy en overzichtelijk.

Dat was het verhaal voor nu. Ik ga deze week dus de resterende onderdelen bij elkaar proberen te sprokkelen, en daarna ga ik beginnen met solderen, en met het frontplaat-ontwerp. Laters!!
 
Doe het maar zelf projectjes zijn altijd leuk om te volgen.

Success!
 
Origineel geplaatst door the red eye
zo, de vakanties zitten er op, en er zijn al wat onderdelen binnengekomen.

Ik heb de printplaten van sebastian binnengekregen, en die zien er prima uit. Ze zijn geetst en geboord, er zit alleen geen legenda op, dus dat wordt een leuke puzzle. Gelukkig heeft hij wel een goede legenda op zijn website staan als pdf, dus het moet lukken.
Oei dat lijkt me erg lastig..

Maar het blijft een super project.

Veel succes en ik ben benieuwd.
 
Hehe,

Na heel veel zoeken en bestellen heb ik nu de laatste onderdelen binnen. Althans, voor de electronica dan. Ik heb onlangs ook twee mooie aluminium blindplaten gescoord van 3he, waarvan er eentje gaat dienen als frontpaneel voor de 808. De andere gaat in een toekomstig projectje dienstdoen :)

Ik heb er lang over getwijfeld hoe ik de gaten in het frontpaneel ging maken, en ben uiteindelijk terechtgekomen bij "hole-punches", een soort snijgereedschapjes, waarmee je een perfect rond gat in je plaatje snijdt:

p795.jpg


Zo'n ding dus. Is nog niet makkelijk te vinden in nederland, bij doe het zelf zaken hadden ze er nog nooit van gehoord zelfs:confused: Ik vond uiteindelijk wel twee internetzaken in nederland die ze verkochten, en die hadden alleen greenlee, het beste merk, voor 50-60 euro per stuk. Dat vond ik iets te gortig voor zo'n dingetje, dus ik heb er een van q-max uit engeland laten komen, met wat andere gereedschapjes erbij, om de vervoerkosten wat te spreiden. Die kostte 6 pond:okdan: Voor de gaten kleiner dan 10 mm gebruik ik gewoon boortjes.
Ik heb ook het ontwerp van het frontpaneel al af. Daar zal ik binnenkort es wat van posten.
Voor nu is het solderen begonnen, en dat gaat me aardig wat middagjes kosten :) Het is namelijk best lastig om precies de goede gaatjes te vinden. (op de printplaat dan he:duivels: )

Dit is het resultaat tot nu toe:

begin1.JPG

ik ga snel weer verder:walker:
 
ff off topic

ff off topic

heb je die oscillator van je eerste synthproject nog getuned gekregen ?

zo ja, kun je dan nog eens een snippet posten, klonk toen echt vet
 
Origineel geplaatst door the red eye
Ik heb onlangs ook twee mooie aluminium blindplaten gescoord van 3he, waarvan er eentje gaat dienen als frontpaneel voor de 808. De andere gaat in een toekomstig projectje dienstdoen :)
Hehehe, ik ben zeer benieuwd ;)
 
Even een berekeningetje maken:

Frontpaneel 10 euro
electronica 200 euro, maar dan heb ik veel dingen in grote hoeveelheden gekocht, dus ik hou voorraad over, dus zeg maar 160 euro
knoppen potmeters 20 euro
pcb's 34 euro
en dan heb ik nog wel wat uitgaven, dus als ik de kast (die ik van hout ga maken) enzo er ook bij reken kom ik op plusminus 240 euro uit.

Dan heb ik nog een midi interface die ik ga inbouwen; 56 euro

En een voeding, die ik los ga maken, en een aantal connectors ga geven, zodat ik daar ook toekomstige diy projecten mee kan voeden. Dat is een power one voeding, waar ik aardig wat dingen aan kan hangen; 100 euro.

In totaal geef ik er dus zo'n 450 euro aan uit, maar dan heb ik een 808 clone, met midi interface die ook mijn simmons gaat aansturen, een voorraad electronische onderdelen voor volgende projecten en een voeding waar ik zowiezo jaren mee vooruit kan.

Ik zal zometeen effe wat samples posten van mijn modular8~
 
Re: ff off topic

Re: ff off topic

Origineel geplaatst door chilistein
heb je die oscillator van je eerste synthproject nog getuned gekregen ?

zo ja, kun je dan nog eens een snippet posten, klonk toen echt vet

Ik heb nu telkens de midi interface van de modular op trigger staan, zodat ik met 4 van de 8 outputs mijn simmons kan triggeren; dat hoeft dus niet meer als de 808 klaar is :okdan:
Ik trigger dus alleen sounds in de modular (want geen cv/toonhoogte output beschikbaar), dus ik speel er nog geen melodieen mee tot nu toe. Vooral vieze bassgeluiden, die ik sample, en ik maak veel drumgeluiden en rare effecten met de modular. Verder draait ie vaak mee als ik ambient tracks maak.
Pas geleden heb ik nog es wat gefreak opgenomen, wat ook al terecht is gekomen in de achtergrond van een ambient track. Van dat gefreak zal ik nu es wat posten :)

klik hier maar eens rechts en dan save as

Het is de modular overstuurd het mengpaneel in, met wat delay op de aux.

Ik gebruik in de modular (als ik het me goed herinner);

2 oscillators, 2 filters op lowpass, 2 envelopes, de waveshaper, en misschien ook de ringmod, maar dat weet ik niet meer zeker.
 
dat zijn inderdaad verontrustende geluiden :okdan:

hoewel ik Satan en Kampen (:halleluja) niet direct met elkaar in verband zou brengen
 
Back
Top