x0xb0x - 303 kloon

Origineel geplaatst door etaoin
Ik heb zelf de rest gesoldeerd met Ersin Multicore 60/40 (jaja, ik weet dat dat niet meer mag). Kan dat kwaad? En zo ja, helpt een generieke flux remover? Moet je eerlijk zeggen dat er nog nooit van gehoord had dat harskern soldeertin bijtend is.
Flux is altijd een zuur, dit zorgt ervoor dat er geen oxide ontstaat tijdens het solderen. De niet verbruikte flux blijft op je soldeerverbinding zitten en zorgt voor corrodatie. Ik heb een tijdje gewerkt met flux remover van kontakt chemie maar dat werkt slecht. Ik gebruik nu electrolube Fluxclene en dat werkt snel en schoon. Je mag nog steeds met lood solderen hoor dat gaat pas in halverwege 2006 en het is toch je hobby volgens mij wordt er in de nieuwe wet alleen iets gezegd over het verkopen van producten met lood.
 
Ok thanks. Ik ga binnenkort wat dingen uit een kelder in Amsterdam halen die begin jaren '90 in elkaar gesoldeerd zijn zonder schoonmaken. Ben benieuwd hoe die er aan toe zijn dan :D

Ik had inderdaad ook begrepen dat het vooral om de verkoop gaat, en daarmee maak je natuurlijk vanzelf de hele keten schoon. Conrad had in ieder geval de 60/40 al uit de catalogus geschrapt.
 
Oh, en nog een vraag: hoe veilig is de remover? Want bij de x0xb0x zitten de soldeerpunten van de potmeters, LEDs en schakelaars aan de componentzijde, dus je zit midden tussen de conderdelen met de remover.
 
ik koop fluxclene bij farnell, voor hobbyisten is dat wat lastiger omdat je weer een minimum order bedrag zit van 50 euro en vooraf moet betalen. De 400ml bussen kosten iets meer dan een tientje.
Je kunt beter voorkomen dat er iets van de vloeistof in je potmeters of schakelaars komt daarom soldeer ik meestal eerst alles erin wat "gewassen" kan worden, dan goed schoonmaken daarna pas de schakelaars en potmeters. Bij het schoonmaken van die soldeerverbindingen moet je wat zuiniger zijn met de vloeistof.
 
Je kunt beter voorkomen dat er iets van de vloeistof in je potmeters of schakelaars komt daarom soldeer ik meestal eerst alles erin wat "gewassen" kan worden, dan goed schoonmaken daarna pas de schakelaars en potmeters. Bij het schoonmaken van die soldeerverbindingen moet je wat zuiniger zijn met de vloeistof.

Dat zou inderdaad het mooiste zijn, maar als je het bouw-test-bouw-test patroon van de x0xb0x fab manual aan wilt houden kan dat helaas niet, want dan moeten de potmeters erin als je een deelschakeling wilt testen. En die gaan d'r niet zo makkelijk weer uit... Ik ga wel even kijken wat ik kan vinden.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Dat zou inderdaad het mooiste zijn, maar als je het bouw-test-bouw-test patroon van de x0xb0x fab manual aan wilt houden kan dat helaas niet, want dan moeten de potmeters erin als je een deelschakeling wilt testen.
Als je ervoor zorgt dat je printplaat horizontaal ligt en bij het schoonmaken weinig vloeistof gebruikt, dan kan het altijd. De cleaner is ook bedoeld voor rework en reparaties, er zit een klein borsteltje aan de spuitbus waardoor je makkelijke plaatselijk kan schoonmaken en er dus geen cleaner komt waar je het niet wil hebben.
 
Zijn er meer mensen die via rabo internet bankieren het bedrag hebben overgemaakt aan Limor? Ik heb van Limor 2 nummers gekregen:

Financial institution address: # *********
Account #: *****

En de gegevens van haar bank: "MIT Federal Credit Union, 700 Technology Sq. Cambridge,
MA 02142 USA"

M'n internetbankieren vraagt om: "Naar rekening (bij voorkeur IBAN):"

Nou heb ik toevallig gevonden dat Amerika niet aan IBAN's doet en dat ik info op moet vragen bij de betreffende bank.. Voor ik Limor lastig ga vallen met onnodige vragen, wil ik jullie ermee lastig vallen..

Wat moet ik als rekeningnummer opgeven?

Groeten, Ivo..

Edit: Ik heb die bank nu ook een mailtje gestuurd.. Misschien dat daar wat zinnigs uit komt.. ;)
 
Laatst gewijzigd:
0wnzar!!

zojuist euros overgemaakt voor een x0xb0x!
gemod OS staat al te wachten voor upload :-)
kick ass, kan niet wachen tot hij hier is.

:okdan:

ps. als pakket dienst aan de deur komt en ik mot 60 euro betalen,
kan je er dan nog omheen? ik las dat voor losse electronica parts je
geen invoer belasting hoeft te betalen; dus als er staat "computer
parts" kan je dan klagen dat het electronic parts zijn en niet computer
parts en op eea manier die 60 niet hoeven te betalen?? :confused:
 
ik las dat voor losse electronica parts je
geen invoer belasting hoeft te betalen

Je hoeft geen extra heffing te betalen, maar je betaalt altijd BTW (19%) en inklaringskosten (iets van 12 euro).

En Adafruit zet er "educational electronic kit" op trouwens.
 
Origineel geplaatst door etaoin
En Adafruit zet er "educational electronic kit" op trouwens.
Misschien nu wel, maar in mijn tijd nog niet. :)
 
aight aight,.. al met al ~ 350 euros dus.

hmm, btw is wel weer terug te vragen, gewoon als onkosten voor defekt-electronic-music-instruments research :D
(nee echt, ben met een soort machinedrum/x0xb0x achtig ding bezig http://defekt.nl/~jelle/?instruments/prototype.png alleen dan met csound als engine )
 
Hee, da's wel jammer! Ik vind de oude layout ook mooier....waarom heeft Ladyada dat niet aangekondigd? Nou ja, het gaat meer om de sound dan de frontplaat zal ik maar zeggen....
Waar heb je dit plaatje gevonden?
 
Op het forum zijn de mensen dol enthousiast over de veel betere kwaliteit van de frontplates in de tweede run....ladyada zegt het zelf ook. Dat plaatje is dus misschien niet van de 2e run kits.
 
Back
Top