Mackie HR824, te weinig laag ?

het wat verder uitelkaar zetten in de hoeken kan best heel erg goed zijn .. tgeeft een wat minder geforceerd koptelofoon blaas in je oor gevoel. maar dan gaat de invloed van je ruimte roet in het eten gooien . Sweet spot moet je of goed maken of zolang verplaatsen tot je het acceptabel heb in je ruimte
 
Je komt niet om isolatie heen . Een paar lapjes 3 cm dik schuimrubber gaat echt 0,0 helpen in welke ruimte dan ook ( laag ) . Het zal op zn hoogst ervoor zorgen dat je minder gekets in het hoog heb . De minste problemen heb je nog in ruimtes van b.v. hout omdat laag dwars door die muren heen gaat omdat het sortelijk gewicht versus oppervlakte te slap is. Een betonnen kamer met gips plafond klingt ook veel makkelijker goed dan een geheel betonnen kamer .
 
Origineel geplaatst door Zaaz
Ok, maar wat moet je doen dan als de baspoort achteraan zit, zoals bij de Tannoy Reveals? Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter, maar de speakers omdraaien lijkt me niet echt een optie.

Als de baspoort achteraan zit dan kun je niet anders dan ze ongeveer 40 cm van de muur af te zetten. En als dat echt niet mogelijk is... dan is dat niet mogelijk natuurlijk.

De lucht die uit de baspoort komt duwt dan als het ware tegen de muur en dat geeft een verkeerd klankbeeld.

Als ik zelf monitors ga kopen dan zullen het er hoedanook worden met baspoort vooraan, omdat ik onmogelijk monitor's 40 cm van de muur af kan plaatsen. Het zullen waarschijnlijk ook kleinere monitors worden (nou ja klein; bassdriver van 5" vind ik niet bepaald klein hoor), 8" is iets te veel van het goede denk ik voor mijn kleine slaapkamer/studio.
 
om met een 5 inch speaker laag betrouwbaar te krijgen is onhaalbaar . Zonder isolatie zul je met grote speakers overkill krijgen maar met wat isolatie zul je al snel grotere speakers willen .

zelf gebruik ik 4 10 icnh woovers in een kamer van 7 m2 die goed geisoleerd is. totaal geen overkill
 
zijn dit soort problemen eigenlijk to omzeilen door een monitor systeem met sub te gebruiken, zoals de Genelec 1031AM of die BlueSky's waar iedereen het tegenwoordig over heeft? Of heeft dat weer z'n eigen problemen?
 
Als de baspoort achteraan zit dan kun je niet anders dan ze ongeveer 40 cm van de muur af te zetten. En als dat echt niet mogelijk is...

Wat overigens wel grappig is in deze, is dat de manual van mijn Spirits (met baspoort aan de achterkant!) zegt: "low frequencies wil generally sound better if the cabinet is against the wall" en daar gewoon een plaatje bij zetten waarop de baspoort vrijwel tegen de muur aan staat. Dus je snapt dat Harman International hier ook voor nog wat verwarring zorgt...

En ja, ik weet dat de meesten hier de Spirits verguizen, dus een "maar de Spirits zijn sowieso k*t" discussie hoeft niet hier :D
Het is meer dat ik met dit soort manuals de verwarring wel begrijp...
 
Ik heb hier een pdf waar door een xpert de benadering plaasing en accoustic word besproken . Een heel intresant geheel. voor de liefhebber mail ik em wel even door ( pb )

Zelf ben ik geen fan van subs simpel omdat je phaze verschillen in het laag niet te horen zijn. Het minste problemen heb je met een gesloten systeem maar die zijn meestal een stuk groter dan nears en komen minder laag .

vergeet niet dat een bassrelfec een truuk is om alsnog uit een kleine speaker een beetje laag te halen d.m.v. een resonatie pijp. de poort word dus getuned op een freq die de speaker in gesloten behuizing helemaal niet doen kan door een veel te kleine ruimte. de bass reflec doet dus maar een narow band in tegenphaze , Het scheeld de fabriekanten gewoon een hoop opslag en materiaal kosten als ze hetzelfde freq berijk willen halen uit een gesloten systeem .

Alle 2 weg passive monitors draaien de phaze van hun tweater om je zult dus in het overgangs gebied een hoop problemen hebben . Het kan best zijn dat je dan in een dode ruimte een mooie vlakke freq curve heb maar kwa harmonics etc is het een ramp.

active systemen met 24 db oct filters draaien de phaze niet om omdat de flank stijlheid meer dan genoeg is .

elke freq heeft een andere afstraal gedrag . Hoe hoger de freq des te smaller word het bundeltje geluid . laag is meestal net zo hard voor als achter de speaker

plaatsing word minder belangrijk als je ruimte goed geisoleerd is . Waarom 1000 keer verplaatsen om net even een bepaald freq gebied beter te horen inplaats van het daadwerkelijke probleem aanpakken
 
Origineel geplaatst door etaoin


En ja, ik weet dat de meesten hier de Spirits verguizen, dus een "maar de Spirits zijn sowieso k*t" discussie hoeft niet hier :D
Het is meer dat ik met dit soort manuals de verwarring wel begrijp...

ik wer ook al tien jaar met de combinatie samson servo 170 en Spirit Absolute Zero's. Niks mis mee en ze gaan lekker hard als het moet maar na tien jaar wil ik wel eens iets met meer oempff...zodat die Andromeda ook echt zijn potentieel kan laten horen.

is het wat eigenlijk om een set PMC TB2S op die servo te hangen??
 
Pff... 't Wordt mij eventjes allemaal te techisch... Als er ooit een stukje muziek van mij (en dan zeg ik áls) uit komt op vinyl of whatever dan wordt de mastering etc toch niet door mij gedaan...

Als't maar oke klinkt en ik geen last heb van vibraties/staande golven en wat weet ik nog niet allemaal. 'k Ga mijn slaapkamer/studio heus niet met een dikke laag schuim bedekken (kamer is dan nóg kleiner!).
 
>>is het wat eigenlijk om een set PMC TB2S op die servo te hangen??

servoos zijn prima op laag volume ze hebben op hogere volumes gewoon meer thd dan b.v. een bryston



>>Als er ooit een stukje muziek van mij (en dan zeg ik áls) uit komt op vinyl of whatever dan wordt de mastering etc toch niet door mij gedaan...

Das helemaal waar maar je haalt nu 2 belangrijke dingen doorelkaar Je gebruikt monitors om te mixen . Als je mix niet goed is kun je masteren wat je wil maar klingt alnog niet optimaal .

ALs je nu zeg dat je eind compressie etc beter kunt overlaten door mastering mensen geef ik je wel gelijk .

Op vinyl wil je geen phaze verschillen in het laag ( daarom word vaak onder de 40 / 50 hz alles weggehaald. ) hierdoor kan het totaal volume een stuk harder . Vinyl kan echter zonder problemen 20 hz doen als het moet

Mastering word volgens mij een beetje overschat veel meer als de eind balance doen ze niet . Kdenk zelfs dat de eigenschappen van vinyl meer toevoegen dan de gear die ze gebruiken .

>> Als't maar oke klinkt en ik geen last heb van vibraties/staande golven en wat weet ik nog niet allemaal. 'k Ga mijn slaapkamer/studio heus niet met een dikke laag schuim bedekken (kamer is dan nóg kleiner!).

ALs je zonder aanpassingen geen last heb van staande golven moet je daar heel blij mee zijn . In de gemiddelde ruimte heb je zo 20 a 30 db volume verschillen in het laag .. Dat je monitors dan plus min 3 zijn in een dode ruimte is leuk maar heb je nix aan

Schuimrubber in je kamer helpt bijna niet .. alleen voor flutter en hoog absorptie . Dat je kamer kleiner word van een aantal corner traps is helemaal waar , maar waneer gebruik je de ruimte boven in de hoeken van je kamer nu ? het gemiddelde 19 inch rack vreet ook ruimte en daar hoor je niemand over klagen :)
 
Hehe je hebt helemaal gelijk :D

Ik denk toch dat het beter is de volledige post productie van een track in een pro studio te laten doen, als het ooit zover komt voor iemand. Dus ook de mixing. Tracks gewoon apart opnemen en dan mixen in de studio, zoiets.
 
Ja je zou gewoon zelf ruw materiaal kunnen menemen .. De grote studioos hebben als voordeel kennis en ervaring maar of het nu kwa gear etc veel beter is dan een gemiddeld pctje met de nodige software ? Je zou aan nemen van wel . Maar goed voor de gemiddelde dance hobby boer met pc is het compleet ondenkbaar om een echte pro studio incl personeel te huren voor een vinyl releasje.. De beste tracks/ songs worden tog gemaakt door mensen die niet TE veel kennis hebben van zaken en die iets nieuws durfen te doen zonder zig zorgen te maken over het budget
 
Origineel geplaatst door mischa
De beste tracks/ songs worden tog gemaakt door mensen die niet TE veel kennis hebben van zaken en die iets nieuws durfen te doen

Nu begrijp ik het helemaal.:D
 
Origineel geplaatst door Steven V
Als de baspoort achteraan zit dan kun je niet anders dan ze ongeveer 40 cm van de muur af te zetten. En als dat echt niet mogelijk is... dan is dat niet mogelijk natuurlijk.

De lucht die uit de baspoort komt duwt dan als het ware tegen de muur en dat geeft een verkeerd klankbeeld.

Gisteren hier even mee geexperimenteerd, en dit helpt inderdaad al behoorlijk. Ik kan nu al veel beter horen of de kick en de bas elkaar in de weg zitten, terwijl ik hiervoor vroeger mijn koptelefoon moest gebruiken. Van het weekend nog maar even verder experimenteren.
 
Back
Top