Mackie HR824, te weinig laag ?

sten

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2002
Berichten
1.162
Locatie
Rotterdam
Het laag uit mijn 824's komt niet echt overtuigend over. Als ik achter of naast de monitor sta (in de uiterste hoek v/d kamer) dan klink het laag twee keer zo hard.

Heb diverse instellingen op de monitors geprobeerd, maar krijg het niet echt veranderd. Kan iemand dit verklaren. De Mackie's staan als volgt opgesteld:

Redelijk in de hoeken van de kamer (iets dichter tegen de achterwand dan tegen de zijmuren). Ik zit in een driehoek in verhouding met de monitors, maar daarbij verder naar de monitors toe dan dat ze uit elkaar staan.
 
je ruimte versterkt het laag.....dus het zou goed kunnen dat als je netjes voor de mackies zit het geluid wel "eerlijk" is maar in de hoek en achter de monitors niet...wat ook logisch is, want daar onstaat een soort van reflectie van het laag...
 
monitors hebben ook een spreidingsveld waar je rekening mee moet houden..... het beste is om een nummer van een artiest op te zetten wat je helemaal te gek vindt klinken, en dan experimenteren met de afstand tussen jezelf en de speakers. houdt er ook rekening mee dat je speakers genoeg ruimte ACHTER zich hebben! (plusminus 40 cm van de muur afzetten)
 
Origineel geplaatst door olafmol
je ruimte versterkt het laag.....dus het zou goed kunnen dat als je netjes voor de mackies zit het geluid wel "eerlijk" is maar in de hoek en achter de monitors niet...wat ook logisch is, want daar onstaat een soort van reflectie van het laag...

Ok ! Klinkt logisch.
Is die reflectie van het laag rondom je monitors (muurzijde) te verhelpen door geluidsabsorptie (schuimplaten) tegen de muren te plakken? Of zijn er nog andere manieren om deze reflectie tegen te gaan?
 
Origineel geplaatst door B.S.E.
monitors hebben ook een spreidingsveld waar je rekening mee moet houden..... het beste is om een nummer van een artiest op te zetten wat je helemaal te gek vindt klinken, en dan experimenteren met de afstand tussen jezelf en de speakers. houdt er ook rekening mee dat je speakers genoeg ruimte ACHTER zich hebben! (plusminus 40 cm van de muur afzetten)

Goede tip, zal ik zeker doen ! Je hebt goede referentie en kunt dan je eigen tracks makkelijker afmixen (denk ik).

Monitors goed plaatsen zal denk ik niet voor iedereen even makkelijk zijn i.v.m. studiomeubels en dergelijke.
 
Origineel geplaatst door sten
Ok ! Klinkt logisch.
Is die reflectie van het laag rondom je monitors (muurzijde) te verhelpen door geluidsabsorptie (schuimplaten) tegen de muren te plakken? Of zijn er nog andere manieren om deze reflectie tegen te gaan?


Nee, want die platen dempen het laag niet voldoende.
Een manier is het bouwen van zgn "bass traps". Dat moet je zien als een soort vat met isolatiemateriaal dat de lage frequenties absorbeert.

Het probleem dat je hebt komt veel voor bij home studio's omdat het vaak om kleinere ruimtes gaat.

In het blad Sound on Sound wordt veel aandacht besteed aan dit soort dingen.
 
Origineel geplaatst door B.S.E.
. houdt er ook rekening mee dat je speakers genoeg ruimte ACHTER zich hebben! (plusminus 40 cm van de muur afzetten)

Bij mackies maakt dat niet uit omdat je dat apart kan instellen.

HR824Rear.JPG
 
hmmmm dat scheelt idd ;)
 
Origineel geplaatst door metatron
Bij mackies maakt dat niet uit omdat je dat apart kan instellen.



;) indeed, maar kan niet echt merken dat het veel verschil maakt.
Wellicht komt het door die kamer van mij die akoestiek gezien zo goed als onverantwoord is
 
zoals je mischien weet maak ik acoustic traps zie www.realtraps.com voor een soortgelijk product
 
ok, dat is handig te weten :)

acoustic traps zijn bass traps ? Dus absorptie van bepaalde lage golven ?
 
nee zijn breedband absorbers
 
Is het geen oplossing om in kleine kamertjes zoals veel home-studio's gewoon kleinere speakers te nemen?

En trouwens luidsprekers moeten niet noodzakelijk 40 cm van een muur af staan, als de baspoort maar vooraan zit.
 
No offense hoor, maar ik vind het apart dat je een fortuin uitgeeft aan monitorspeakers voordat je je blijkbaar hebt verdiept in acoustische aangelegenheden.

Alsof je een Porsche koopt voordat je je rijbewijs hebt gehaald.
 
als er een paar speakers zijn die wel veel laag hebben en ook mooi laag dan is het wel de HR824!

staan al lang op mijn verlanglijstje maar sinds de introductie van Blue Sky system zit ik daar over te denken. als ik het geld ooit eens heb gewoon eens luistern
 
...dan kan je beter voor de genelec 1031A gaan kijken.... daar vind ik persoonlijk mooier (en strakker) laag uitkomen...
 
Origineel geplaatst door Steven V
Is het geen oplossing om in kleine kamertjes zoals veel home-studio's gewoon kleinere speakers te nemen?

En trouwens luidsprekers moeten niet noodzakelijk 40 cm van een muur af staan, als de baspoort maar vooraan zit.

Ok, maar wat moet je doen dan als de baspoort achteraan zit, zoals bij de Tannoy Reveals? Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter, maar de speakers omdraaien lijkt me niet echt een optie.
 
de mackies hebben achter de amp een passive membraam als vervanging voor de bassreflec. Dit systeem zorgt ervoor dat je geen poortgeflapper heb maar in het sub gebied klingt het wat losser . Als je de passive membraam eruit haalt klingt het bijna net als de genelec omdat het dezelfde speakers zijn . Voordeel van passive membraam is ook dat het lager komt dan een bassreflec systeem .

Bassreflec achter de speaker blijf ik een beetje raar vinden , Een bassreflec voor in de monitor is makkelijker te plaatsen. Zet b.v. Een mackie waar het meeste laag achter uit de speaker komt eens midden in je kamer , je zult nagenoeg geen laag meer hebben .

Bedenk dat alles uit een bassreflec / passive membraam in tegen phaze is dus hoe lager de poort afgestemd is hoe beter het is .

ALs je tussen de speakers niet veel bass heb en iets verder naar achter is het wel goed maar mis je details moet je echt corner traps gaan gebruiken . Op die manier krijg je je bas weer trug omdat je veel minder cancelation heb van reflecties die in tegenphase je ruimte weer ingeslingert worden .

In een slecht geisoleerde ruimte kun je zo een seconde nagalm hebben , is je kamer dan een 3 meter 50 breed betekend dat het geluid 100 keer heen en weer ketst eer het uitgestorven is . Das pas golf gaos en zorgt er altijd voor dat de verdeling van bass druk heel ongelijkmatig is
 
Je moet er zowiezo voor zorgen dat je in de sweetspot zit van je boxen.... dit wil dus zeggen dat je een GELIJKMATIGE driehoek moet vormen met je boxen (je kop in combinatie met de boxen).... niet in de hoek van de kamer gaan zitten luisteren.... daar heb je altijd een vertekend beeld van het geluid....=)
 
Back
Top