Waar moet een monitor aan voldoen

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.981
Locatie
Hilversum
Eigenschappen van een monitorbox hoeveel decibel of in rms moeten ze hebben ,en waarom is tegen woordig "actieve" in en "pasieve" passée wat is de beste hz freq. en zijn kabels belangrijk. En waar zet ik ze neer moet ik ze ook vastschoeven tegen meetrillen
 
studio monitoren
:biertje:
 
Re: Waar moet een monitor aan voldoen

Origineel geplaatst door dr.DRé
En waar zet ik ze neer moet ik ze ook vastschoeven tegen meetrillen

My holy Goodness ???? Meent u dat nou ?

Gebruik even de zoek functie. Er zijn kilometers threads geschreven over monitors.
 
het kan allemall goed maar das afhankelijk van je budget :

je ruimte aanpassen kwa plaatsing en isolatie is een must .. maar goed een beetje acoustic broadband absorber kost een 250 euro stuk en je heb er zo een stuk of 6 nodig. das al vele malen meer dan wat er word uitgegeven aan monitors gemiddeld

er zijn eigelijk 3 soorten kwa gebruik .

nearfield op vinger top afstand
midfield tussen muur en zit positie ( meestal een lusiterafstand van 1,50 tot 2,50 )
mainfield meestal ingebouwd in de muur in speciale ruimtes


en 4 soorten van versterking

active : voor elke speaker een eigen amp en voor de versterker een x-over
hybride : 1 ingebouwde amp met passive x-over
passive : zonder amp met passive x-over .
bi- wiring : 2 ingangen om tweater en woover los aan te sturen . vaak wel met passive x-over


vastzetten is niet nodig als je speaker niet gaat trillen gaat er wel iets anders resoneren
 
ha das infomatie.

Als ik tweedehands monitors koop, waar ik natuurlijk meer geld mee bespaart. kunnen deze boxen ook versleten zijn waardoor er minder goed geluid uit komt of is dat niet mogelijk.
 
tuurlijk kan dat . maar dat zou je wel moeten kunnen horen . blind zou ik geen monitors kopen
 
Origineel geplaatst door mischa
tuurlijk kan dat . maar dat zou je wel moeten kunnen horen . blind zou ik geen monitors kopen

Jammer genoeg moet je dan echt goede referentie hebben, (een nieuw setje er langs) en dat is vaak niet zo.
2nd hand monitoren is wat dat betreft een beetje trikkie.
 
nou hartstike bedankt :slotje:
 
Re: Waar moet een monitor aan voldoen

Origineel geplaatst door dr.DRé
Eigenschappen van een monitorbox hoeveel decibel of in rms moeten ze hebben ,en waarom is tegen woordig "actieve" in en "pasieve" passée wat is de beste hz freq. en zijn kabels belangrijk. En waar zet ik ze neer moet ik ze ook vastschoeven tegen meetrillen

jah uh db is wat je zelf wil, rond de 100db op 1 meter ofzo.
actieve en passieve maakt nog steeds niks uit als je een goede versterker gebruikt
de allerbeste hz freq = 40000 als je het mij vraagt; wat je ook bedoelt.
jah uh kabels, zoek het ff uit
je zet ze neer op een standaard of op je synth of op je buro of waar je ze wil hebben,
en vastschroeven is niet nodig :peukie:
 
100 DB !

man das wel heeeeel erg hard hoor. Ik heb soms wel eens het idee dat niet iedereen weet hoe hard hoeveel db eigelijk is .. Bij feesten hoor je het ook vaak .. Hier staat 115 db te rammen . Een set nearfields kunnen vaak 115 db doen op 1 meter . Bedenk wel dat het dan alleen om het hoogste piepje gaat gedurende een paar ms. Als je een nearfield heb die in het laag 115 db druk kan doen moet je em wel als koptelefoon gebruiken anders red je het nooit

95 db is in een studio al een respectable volume, zelfs dat is op lage termijn al HARD te noemen

Heb hier laatst een setje hr624 van mackie buiten gemeten op 3 meter afstand 81 db maximaal
 
in een ruimte kan het best 95 db worden . Nu weet je ook direct hoeveel extra db je ruimte genereerd door reflecties . Das ook direct de reden waarom een setje nearfields in een goed geisoleerde studio totaal onvoldoende is
 
Het lijkt eigenaardig, maar een 'goeie' monitor herken je ook meteen aan zijn gewicht.
Naast het feit dat er behoorlijk zwaar bouwmateriaal zou moeten worden gebruikt, moet er aan de speaker en de hoogdriver liefst flinke magneten hangen.
Dit kan je niet checken zonder de kast open te vijzen, en begin daar maar eens aan in een winkel...8D
Om maar te illustreren: op de tweeters van mijn monitors zitten magneten, iets minder dan een halve baksteen.
Iets waar een "goede" monitor zeker aan moet voldoen - daar blijf ik bij - en meteen ook een minder prettig aspect - is dat het snel veel duiten kost. Daar kom je niet onderuit, afhankelijk van wat er onder 'goed' wordt verstaan.
'Goed' is blijkbaar voor iedereen een vrij rekbaar begrip en net daarom wil ik persoonlijk de prijs ook als maatstaf hanteren.
Een absoluut minimum dat je naar mijn bescheiden mening moet rekenen is 400 à 600 euro/stuk.
Duiten kost het zeker als je iets met 8" of 12" drivers wil. Geluidsdruk blijft echter de main issue.
Ik denk dat je gerust over een aantal "standaard" monitors kan spreken waaraan de rest wordt afgemeten en vergeleken.
We gooien grote en kleintjes op een hoop.
Zullen we gezamelijk een lijstje maken ?

Yamaha - NS 10
Genelec - 1031
Dynaudio ? (M1)
Tannoy - Little Red & Gold
JBL?
Fostex ?
Focal ?
Quested ?
Westlake ?
SA ?
 
snik geen jacobi monitors in het rijtje ?? snik
 
Ben geen monitor expert, maar vind het raar dat je aan komt zetten met de NS-10s, die berucht zijn om hun matige klankkwaliteit (en juist daarom als 'grotbox' dienst doen).
 
en erger nog geen PMC!!!
 
Back
Top