summing mixer

Wat ongebruikelijk is, blijkt inductors te zijn als natuurlike weerstand in een non parasitic omgeving in een emi c14 dit deed me denken aan het gebruik ervan makelijk te meken en te modificeren. Na het experiment is het alsnog naar xlr te converteren, maar de kans is klein dat het ooit mijn studio uit komt.
 
Laatst gewijzigd:
Hou er rekening mee dat het schema zoals Vic het post en je op veel plaatsen kan vinden (bv elektor formant) ongebalanceerd is.

Verder denk ik niet dat EMI filters enige (positieve) bijdrage gaan leveren in je mixer. In het slechtste geval verlies je de boel boven 10kHz, bij minder harde filters ga je zelfs helemaal niks merken behalve dat er onnodige componenten in je signaalpad zitten.

Wat was het probleem/de bedenking met de summing mixer die je geopend had?
 
Ik heb zelf eens een foto van de binnenkant opgezocht (rackmount versie uit dezelfde reeks), omdat het me wel intrigeert dat je zijn binnenkant als "shocking" en "erg tegenvallend" omschrijft.

1*oOnrsTum5v9CgZt2ix6_6w.jpeg


Conceptueel geen verbazing: een weerstandsnetwerk en niet meer dan dat. "Less is more", op zich logische keuze als je al voor een passieve summing mixer kiest. Qua uitvoering zie ik Vishay (Dale) weerstanden dus niet de goedkoopste rommel. Het soldeerwerk is atypisch. Het lijkt wat op die oude PCB's die met golfsolderen zonder mask gemaakt werden, omdat de volledige sporen met tin bedekt zijn. Maar deze zijn met de hand gemaakt dus hier is er een andere reden voor. Er zijn diverse potentiële voordelen hiervan, ik weet niet met welke reden(en) zij er hier voor gekozen hebben:
-het maakt de circuits weerbaarder tegen spoorbreuk (deze reden is vooral van belang bij PCB's in een omgeving met veel mechanische belasting dus zal hier minder een argument geweest zijn);
-het is een manier om het koper tegen oxidatie te beschermen (waarschijnlijk niet de hoofdreden want ik lijk op de foto nog een coating te zien);
-de weerstand van je banen vermindert. Ik gok dat het vooral hier om ging bij deze mixer.

Welke aspecten vielen jou tegen, ik zie ze niet meteen?
 
Veel succes.
Dat is positief , erna weer commentaar geven , geeft aan dat het je niet los laat dat een ander niet volgens de NEN1010 werkt. Laat het los...

Een weerstand als Rsum in de zekering-lade te stoppen is een experiment.

230 Volt via een mic-kabel de studio in te voeren om een soldeerbout te voeden is even gevaarlijk , de verbindingen naderhand weer veilig maken een must...
 
Ik heb zelf eens een foto van de binnenkant opgezocht (rackmount versie uit dezelfde reeks), omdat het me wel intrigeert dat je zijn binnenkant als "shocking" en "erg tegenvallend" omschrijft.

1*oOnrsTum5v9CgZt2ix6_6w.jpeg


Conceptueel geen verbazing: een weerstandsnetwerk en niet meer dan dat. "Less is more", op zich logische keuze als je al voor een passieve summing mixer kiest. Qua uitvoering zie ik Vishay (Dale) weerstanden dus niet de goedkoopste rommel. Het soldeerwerk is atypisch. Het lijkt wat op die oude PCB's die met golfsolderen zonder mask gemaakt werden, omdat de volledige sporen met tin bedekt zijn. Maar deze zijn met de hand gemaakt dus hier is er een andere reden voor. Er zijn diverse potentiële voordelen hiervan, ik weet niet met welke reden(en) zij er hier voor gekozen hebben:
-het maakt de circuits weerbaarder tegen spoorbreuk (deze reden is vooral van belang bij PCB's in een omgeving met veel mechanische belasting dus zal hier minder een argument geweest zijn);
-het is een manier om het koper tegen oxidatie te beschermen (waarschijnlijk niet de hoofdreden want ik lijk op de foto nog een coating te zien);
-de weerstand van je banen vermindert. Ik gok dat het vooral hier om ging bij deze mixer.

Welke aspecten vielen jou tegen, ik zie ze niet meteen?
Ik heb voordat ik het hier poste, mail contact gehad met vintage maker. En zijn reactie was behoorlijk onaangenaam.


De bijna een meter lomp opgevouwen lange pc kabel mag je er even bij verzinnen. Sorry maar dit mag echt niet meer dan 100,- kosten.

Verder heb ik wel braaf xlr’s gekocht ;)
image.jpg
 
De bedrading in die LittleOne staat inderdaad wel in vreemd contrast met de manier waarop de pcb is gemaakt. Ik zie er op die manier geen filosofie meer in.

Nette XLR connectoren heb je! Goede keuze. Enkele summing mixer experimenten die je kan overwegen:
-koolweerstanden vs silicium
-weerstandsnetwerk van atypisch lage waarden (niet overdrijven! We zijn niet op zoek naar een halve kortsluiting...) vergelijken met hoge waarden. Gaat hij niet objectief beter van worden, maar kan wel interessant klinken.
-al dan niet isolatietransformatoren gebruiken. Dan heb je mogelijk wel een bufferopampje nodig om impedanties goed te krijgen, dus niet meer helemaal passief. Maar dan kan je er ook meteen een gain stage in maken, dus wel te overwegen.
 
Om even terug te komen op dat c14 EMi verhaal die heb ik inmiddels in een goedkoop stekker blok gebouwd en perfecte waarden! Nergens zo goed in hele huis niet.

Maar hoe ik er op kwam, ik ben benieuwd dus over iets dat werkt als communicerende vaten. In de zin dat ik componenten zoek die op een natuurlijke wijze, zeg 8 kanaals summumg verhaal kwa bandbreedte zoals dat als laag wegvalt of meer 300hz dat er iets muzikaals gebeurt.
 
Laatst gewijzigd:
Om geen outputs van aangesloten apparaten kapot te blazen, zou ik voorstellen om per mixerinput niet lager dan 5kohm te gaan (gebalanceerd geeft dat dan dus 10k) in je experimenten. Maar ik ken er niet zo veel van, dus pin me er niet op vast. Lager zal wel mogelijk zijn, maar hoe veel lager voordat het mis gaat...?
 
Back
Top