summing mixer

Voor de derde keer: een ordinaire "modelletje waterkoker" voedingskabel van een ander apparaat uit de buurt die even uit het toestel afgekoppeld was en waarvan je in de chaos van het moment denkt dat het jouw custom audiokabel is.

Ik schat dat ik momenteel in mijn studio minimaal 15 kabels heb die aan 1 kant in de 230V zitten en aan de andere kant in jouw mixer passen. 1 keertje vergissen bij kabels steken en tranen. Van een C14 moet je blind uit kunnen gaan dat het 230V is.

Fouten gebeuren niet bewust, niemand gaat bewust 230V in je deathtrap stoppen. Fouten gebeuren als je je vergist en joiw ontwerp biedt heel veel ruimte tot heel grote vergissingen.
 
Ja ik begrijp je wel maar wellicht ben je meer verward dan ik.

Mijn kabels hangen netjes op soort. Niks los in stroom.Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat als jij hier zou zijn iets in m’n mixer zou willen stoppen.

Het is gewoon a-typisch gebruik van een 3 pin male connector met een aan uit switch en EMI filter.
 
Go big or go home.
krachtstroom.png
 
ja daar heb ik ook nog onderdelven voor liggen! Alleen mn krimptang kan de dikte van de electra draad niet aan.
IMG_5388.jpeg
 
Dit hele scenario is inderdaad extreem typisch voor een aangekondigd ongeluk. Inclusief het negeren van het feit dat je vandaag niet weet waar je spul ooit terechtkomt, bij wie of in welke situatie bij jezelf. Het omschrijven als "gewoon atypisch gebruik" is het eufemisme van het jaar. Maar hey, we gaan straks toch lekker 12 euro aan componenten uitgespaard hebben.

...Wie was het ook alweer die onlangs de verkeerde voeding in een apparaat gestopt had? Volgens mij iemand die nu beweert dat hij niet verward is en alles netjes op soort heeft hangen. Dat is niet als persoonlijke aanval bedoeld, maar gewoon om aan te tonen dat fouten gebeuren. Daar moet je in je ontwerp rekebing mee houden.
 
En dan bedenk ik me nu dat "alles netjes op soort hebben hangen" hét scenario is om hier de fout in te gaan. Want je bent niet in de soort gebleven bij deze toepassing van C14.
 
Bezoek moet je vooral overschatten, ik zeg al 2 dagen tegen mijn vrouw en stiefkids dat ze NIET met natte zwembroek op de stoelen binnen moeten zitten, ook niet op n handdoek. Wie denk jij heeft er vandaag al twéé dagen natte woonkamer stoffen stoelen? Uiteraard. En uiteraard niet telkens dezelfde stoelen, ben je gek. Maar leg gerust boobytraps in huis, zo haal je nog eens de krant.
Want als jij t niet mis doet en 10 jaar laat slingeren, komt er wel een nieuw slachtoffer voorbij.
Misschien kan je voor mij een zout geleidende natte stoelenschrikdraad bouwen, lost t geknutsel mss eens wat op.
 
Stel ik wil een passieve summing mixer maken.
I heb een 2u 19" plaat.

En ik knal 8 van deze units erin.
En ga mn xlr of trs omzetten zodat ze of c14 worden of ik plug een c14 female naar xlr kabel erin.
Je kunt de kanalen dan uit en aan schakelen toch?
En in het zekering compartiment kun je een weerstand zetten?
Is het in theorie ook mogelijk om een zekering te laten zitten als weerstand?
Ik heb namelijk mn vintagemaker summing mixer little one 8 opengemaakt en dat viel erg tegen.
Bekijk bijlage 3850762

Alles wat je zegt kan.
En is totaal niet gevaarlijk!

Maar het is makkelijker om gewoon schakelaars te gebruiken die geschikter zijn voor audio signalen.
Zoals deze: https://www.allekabels.nl/schakelaa...MI3c2B65W1hwMVX5VQBh1PmQCmEAQYBCABEgJX5_D_BwE
tuimelschakelaar-stroom-max-3a.jpg
 
Dank je :)

Ik vind persoonlijk ook de EMI architectuur in een c14 interessant en vraag me af wat dat met zeg maar druk (voltages) doet als je kanalen uit of inschakelt.. Bandbreedte enzo.. Waar alles samenkomt en gebalanceerd wordt. Sommige componenten kunnen maar 1 richting op.. wat gebeurt er als je dit proces zo natuurlijk mogelijk kunt bouwen.
 
Al degenen die nog nooit de verkeerde kabel hebben ingeprikt, de juiste kabel in de verkeerde connector hebben geprikt, of de verkeerde kabel hebben uitgetrokken, mogen hun hand opsteken. We weten alvast zeker uit een vorig draadje dat MstFx daar niet bij hoort. En ik al zeker niet.
 
Al degenen die nog nooit de verkeerde kabel hebben ingeprikt, de juiste kabel in de verkeerde connector hebben geprikt, of de verkeerde kabel hebben uitgetrokken, mogen hun hand opsteken. We weten alvast zeker uit een vorig draadje dat MstFx daar niet bij hoort. En ik al zeker niet.
Het lijkt mij ook vooral vragen om problemen. Je weet niet waar dat ding uiteindelijk terechtkomt of wie er bij in de buurt komt en met welke intenties/kennis. Misschien kom je morgen wel onder de bus en komt je gear via marktplaats, kringloop of rommelmarkt bij anderen terecht. Je geeft het signaal 'HEY, HIER MOET 230 VOLT IN!', maar gaat er vanuit dat niemand dat ooit een keer zal doen - maar de kans dat het toch een keer gebeurt is zeker niet verwaarloosbaar. Lijkt mij vrij evident dat dat hoe dan ook nooit een goed idee is.
 
Laatst gewijzigd:
Sowieso zijn er 1 miljard manieren om een passieve mixer veilig te ontwerpen en 1 manier om hem gevaarlijk te ontwerpen. Welke kies je dan...

Dit doet me denken aan die frats met kantoren die ethernet connectoren in de muur hadden zitten waar echter wel andere (stroom) signalen op zaten dan de te verwachten ethernet. Een stapel kapotte laptops later leek het plots toch niet zo'n goed idee om een gestansaardiseerde, overal toegepaste connector voor iets heel anders te gebruiken.
 
Technisch is dit een superveilig idee. Er kan gewoon niets fout gaan, behalve dat het misschien niet werkt.

Het zal echter levensgevaarlijk zijn in het gebruik. En gebruik kan je niet afdwingen met een labeltje of stickertje. Dat moet je afdwingen met, in dit geval, de vorm van die stekker. Hou het gewoon veilig, voor anderen en je eventueel-dronken zelf.

Ik vind het zelf althans een geruststellende gedachte dat ik geen gevaar loop, als ik shit verkeerd aansluit. Die geruststelling ontneem je jezelf. Lijkt me niet relaxed.
 
Blote pinnen daar hoort geen stroom op te staan,als je per ongeluk een kabel met stroom in 1 van je “ingangen” steekt staat er stroom op die blote pinnen,waarom denk je dat die pinnen altijd afgeschermd zijn? Zo dat is gewoon een herhaling van wat eerder gezegd is,maar volgens mij snap je het gewoon niet
 
Ok bedankt voor alle tips ik ben weer wat wijzer!
 
Ik heb heel veel geexperimenteerd, heel veel gestudeerd en heel veel dingen opgeblazen.

Toen ik jong was dan was MAGIC SMOKE dagelijkse kost.

Nu is de kans dat ik een toestel kan herstellen >97% oud, nieuw, SMT, maakt geen drol uit. als ik de schemas maar heb.

@MstrFX Leef je eigen uit. Have fun.
 
Kijk hier eens naar.

1721498260579.png


Een eenvoudige manier om te summen en mixen.
Door de non-inverting input aan de ground te leggen creëer je een Virtual ground aan de inverting input.
Daardoor beinvloeden 3 ingang signalen elkaar niet. Aan de output krijg je een summing, wel geinverteerd.
CV signalen kan je zo ook summen, dan wel met dubbele opamp, de 2de om de spanning weer recht te inverteren.

één van de vele leuke opamp circuitjes, de moeite om je in te verdiepen.
 
Dank je wel!

De reden dat ik een passieve summing mixer wil maken is omdat ik er 1 heb en opengemaakt en dat vond ik nou shocking haha.
 
Laatst gewijzigd:
Soms is experimenteren leuk, soms hebben massa’s mensen allerlei zaken al gedaan en zijn daar bepaalde standaarden uitgekomen. En het mooie daarvan is, dat er geen ongelukken kunnen gebeuren als mensen de uitgevonden spullen en theorieën gaan gebruiken. Er zijn zoveel dingen die je binnen de theorie kan doen en verder mee kan experimenteren buiten dit proberen te maken dat het gewoon zonde is van je tijd. Er is veel meer te ontdekken.
 
Back
Top