Een synth op basis van magnetische versterkers?

Dagsluiting: Voor audio is het niet zo belangrijk wat er precies in de transformator van een magnetische versterker gebeurt, maar veeleer wat voor type vervorming een magnetische versterker geeft. Men kan de vervorming van een magnetische versterker door het gebruik van slimme circuits zover verminderen dat een magnetische versterker niet onder doet voor een "normale" versterker. Maar dan zou het ook niet langer interessant zijn een synth op basis van zulke geavanceerde magnetische versterkers te bouwen. Een synth met radio buizen die precies klinkt als een synth met transistors of IC's is immers ook minder interessant. Een handiger aanpak lijkt mij daarom om toch weer met Falstad verder te gaan en een simpele simulatie van een magnetische versterker te maken die de typische vervorming vertoont die een simpele magnetische versterker ook heeft. Dat lijkt me veel eenvoudiger dan nu met LTspice verder te gaan. LTspice zal vast een krachtig programma zijn maar om daar goed in thuis te raken is een studie op zich. Falstad maakt men zich binnen een paar uur, of hoogstens een dag spelenderwijs eigen.
 
Kan je niet gewoon met je gitaar (met elektromagnetische elementen) voor een speaker gaan staan? Wie-oww-wieieiehiiiieee!!
 
Kan je niet gewoon met je gitaar (met elektromagnetische elementen) voor een speaker gaan staan? Wie-oww-wieieiehiiiieee!!

Dat kan. Wie houdt je tegen? Het gitaarwereldje is vol met Hendrix epigonen, hoewel er slecht enkelen zijn niveau halen. En mijzelf lukt dat zeker niet.

Ik ga nu liever voor iets avontuurlijks. Dingen die met synths nog niet eerder gedaan zijn, die zijn inmiddels zeldzaam. Maar over een synth op basis van magnetische versterkers lijkt niets te vinden. Zo'n kans om iets nieuws te uit te proberen kom je nog maar zelden tegen...
 
Een handiger aanpak lijkt mij daarom om toch weer met Falstad verder te gaan en een simpele simulatie van een magnetische versterker te maken die de typische vervorming vertoont die een simpele magnetische versterker ook heeft. Dat lijkt me veel eenvoudiger dan nu met LTspice verder te gaan. LTspice zal vast een krachtig programma zijn maar om daar goed in thuis te raken is een studie op zich. Falstad maakt men zich binnen een paar uur, of hoogstens een dag spelenderwijs eigen.

Hopelijk dat het met Falstad lukt. We kunnen er 'ns een mailtje aan wagen om de auteur te vragen Falstad iets uit te breiden, zodat je net wat meer parameters kunt instellen van het kernmateriaal e.d. Wel dat het nog steeds handig blijft om mee te werken.
 
Goed idee. Het zou dan handig zijn als je uit een paar veel gebruikte soorten kern kunt kiezen zonder dat je zoals in LTspice allerhande (moeilijk vast te stellen) parameters moet gaan invoeren.
 
Oplossing (waarschijnlijk) gevonden:


Voor een ideale transformator groeit de primaire stroom bij een aangelegde gelijkspanning op lineaire wijze onbeperkt aan en dan krijg je secundair inderdaad een gelijkspanning als output. Dus heeft een offset in de ingangsspanning als in berichtje #2 effect op de rest van het circuit.


Klopt: Transformer w/ DC
 
Dit stel ik voor als symbool:

symbol.png
 
Laatst gewijzigd:
Dit is ook voldoende om op een later moment een proefopstelling in het echt te kunnen vergelijken met een simulatie?
 
Ik zie de simulaties eerder als een manier om tot een uit te proberen circuit te komen dat ook in het echt kans van slagen maakt. Wat ik voor het maken van mijn simulatie nog mis is een duidelijk plaatje van het type vervorming dat een standaard simpele magnetische versterker vertoont. Als Falstad later met een verzadigbare transformator module komt kunnen we beter direct daarmee werken. Dat maakt de simulaties veel beter, want dan kun je op component niveau simuleren. Maar zover is het nog niet.
 
Zou het activeren van de kern (elektronen) met verhitting kunnen werken of is dit alleen mogelijk in vacuüm en met een cathode?
 
Als ik mij goed herinner kan verhitting wel verstorend werken op het magnetisme van materialen. Als dat klopt zou er ook een "thermische versterker" mogelijk zijn. Maar dat zou dan wel een extreem traag apparaat worden omdat je de kern van een travo niet snel in temperatuur kunt laten variëren.
 
Vacuüm is wel gunstig voor hitte als ik me goed herinner, Anyway

Een goedkope manier om je straks werkende synth design vast te leggen is een volledige uiteenzetting op papier verzegeld naar jezelf aangetekend versturen (en dan niet openen uiteraard) 😂
 
Een goedkope manier om je straks werkende synth design vast te leggen is een volledige uiteenzetting op papier verzegeld naar jezelf aangetekend versturen (en dan niet openen uiteraard) 😂

Dit is niet alleen mijn werk maar een gemeenschappelijk project. Als anderen er geld mee willen verdienen is dat hun zaak. Ik doe het voor de lol.
 
Iedereen succes met zijn maaksels.

Tegen mezelf zeg ik altijd : Houd het simpel.
In de tachtiger jaren (`de bakkies tijd`) heb ik nog al wat electronisch uit zitten proberen.
Het was wel leuk als zendamateur en dan gelijk wat praten en solderen.
Toen kwam ik ook een keer een zendamateur tegen die bezig die met buizen bezig was,
en daardoor een oog verspeeld had door een ontploffende condensator.
Toen heb ik besloten me nooit meer me met die buizen bezig te houden afgezien nog van die gevaarlijke enorme opdonders vanwege die hoge spanning.
In de zestiger jaren nog ook een tijd zonder radio en tv gezeten vanwege de slijtage van buizen (emissie neemt af?)
Bandrecordes heb ik ook afgezworen altijd maar slijtende koppen en rubber bandjes die verteren.

Want nu heb ik al twintig jaar een goede digitale opname recorder zonder problemen of slijtage.
 
Laatst gewijzigd:
Langzaam komt door m'n eigen slijtage het moment dichterbij dat elk apparaat hier mij gaat overleven...
 
Inderdaad - een voordeel van het ouder worden is dat zaken niet meer zo lang mee hoeven te gaan om er een leven lang plezier van te hebben. 8)
 
Dit begint als simulatie voor een transformator met verzadiging al ergens naar te lijken (edit de spanningsbron aan de input om het effect te zien):



Wat ik nog mis is goed vergelijkingsmateriaal om te controleren of het type vervorming klopt...
 
Back
Top